REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przedsiębiorcy w rok 2023 wejdą bardzo niepewnie. „Kryzys głębszy niż w pandemii”

Przedsiębiorcy w rok 2023 wejdą bardzo niepewnie. „Kryzys głębszy niż w pandemii”
Przedsiębiorcy w rok 2023 wejdą bardzo niepewnie. „Kryzys głębszy niż w pandemii”
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Rok 2023 budzi u wielu przedsiębiorców poczucie niepokoju. Opinie ekonomistów i specjalistów ds. gospodarki potwierdzają… prawnicy. Jak mówi mecenas Dariusz Sosnowski z kancelarii Wódkiewicz & Sosnowski wielu przedsiębiorców obawia się dalszego wzrostu cen, kosztów pracowniczych czy problemów energetycznych. Nie bez znaczenia jest również np. podwyżka składek ZUS dla małych firm, która w opinii eksperta już na początku przyszłego roku „zmiecie” z rynku wiele małych firm.

Prawnicy: „Upadłości jest wiele np. w sektorze budowlanym”

REKLAMA

Rok 2022 był trzecim pod rząd rokiem bardzo trudnym dla przedsiębiorców. Dwa lata pandemii i lockdownów odcisnęły piętno na wielu sektorach gospodarki. Gdy porzuciliśmy już obawy związane z koronawirusem to pojawiła się wojna i poważne turbulencje gospodarcze.

REKLAMA

Dlaczego przedsiębiorcy odwiedzają prawników? O co ich pytają? Jak wyjaśnia mec. Dariusz Sosnowski to kwestia gotowości do zmian, gdy tylko zajdzie taka potrzeba. – Spotykamy firmy, które chcą być gotowe na zatrudnienie i zwalnianie jednocześnie. To brzmi abstrakcyjnie, ale wielu przedsiębiorców rozważa scenariusze optymistyczne, zakładające dalszy rozwój i poszerzanie zespołu, ale chcą być też przygotowani na warianty pesymistyczne i możliwość przeprowadzania redukcji czy nawet zwolnień grupowych jeżeli np. kryzys energetyczny będzie się pogłębiał. Takiej niepewności w gospodarce nie było chyba nawet w czasie pierwszego miesiąca pandemii COVID-19 – przyznaje mec. Dariusz Sosnowski, adwokat zajmujący się tematami gospodarczymi.

- W przypadku pandemii najmocniej dotkniętych było kilka konkretnych sektorów gospodarki, tutaj mamy problem niemal wszystkich sektorów: od turystyki i hotelarstwa przez przemysł, po budownictwo. Ten kryzys jest bardziej demokratyczny, a niepewność mocniej rozlewa się na całą gospodarkę – mówi mec. Dariusz Sosnowski. – Upadłości jest wiele np. w sektorze budowlanym. Wcześniej nie zdarzało się to z powodu braku klientów czy braku możliwości realizacji kontraktów. Obecnie to się zdarza – dodaje.

Eksperci: sektor MŚP dobijany przez ZUS. Mecenas Sosnowski zwraca także uwagę na przemysł drzewny

Prawnicy przyznają, że nie tylko czynniki zewnętrzne takie jak pandemia czy wojna w Ukrainie mocno dotykają przedsiębiorców.

- Szacuje się, że od początku roku w Polsce zawieszonych lub likwidowanych może być nawet 150 tysięcy małych firm. Jednym z powodów jest znaczący wzrost składki ZUS. Rośnie płaca minimalna, rośnie średnie wynagrodzenie to i wzrosty w tej przestrzeni są zdaje się oczywiste, ale nie dla wszystkich przedsiębiorców proporcjonalny jest wzrost zysków. Wiele firm MŚP narzeka na spadki obrotów, a jednocześnie wzrost obciążeń. Pytają więc jak sobie poradzić w tej sytuacji. Walczyć? Zawieszać działalność? Jak optymalizować biznes? Jakie podpisywać umowy? – mówi mec. Dariusz Sosnowski.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Mecenas Dariusz Sosnowski przyznaje, że na Pomorzu Zachodnim poważny problem ma sektor drzewny. Tutaj problemem bywa logistyka, ale i ceny surowców oraz chwilowe braki w zaopatrzeniu.

- Koszty obróbki drewna są gigantyczne. Maszyny są energochłonne podobnie jak suszenie czy tarcie drewna. To wzrosty kosztów rzędu kilkaset procent, a zyski nie rekompensują wzrostu cen. Struktura przedsiębiorstw drzewnych jest taka, że są to małe przedsiębiorstwa lub firmy działające w strefach ekonomicznych. Nie ma tutaj firm, które mogą zrekompensować wzrost kosztów wzrostem cen czy zwiększeniem działania operacyjnego. Ten sektor gospodarki powinien zostać odpowiednio zabezpieczony przez rządzących, wiele firm już po nowym roku może upaść – ostrzega ekspert.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Informacja prasowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA