REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

4 godziny 17 minut ze Szczecina do stolicy. Zachodniopomorscy przedsiębiorcy liczą, że Pendolino sprowadzi lepszą koniunkturę na lokalne rynki

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Przedsiębiorcy liczą, że Pendolino na trasie Warszawa Szczecin pozytywnie wpłynie na koniunkturę w regionie
Przedsiębiorcy liczą, że Pendolino na trasie Warszawa Szczecin pozytywnie wpłynie na koniunkturę w regionie
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Wiceminister Infrastruktury Arkadiusz Marchewka poinformował, że już od 14 grudnia do regularnego rozkładu jazdy w relacji Szczecin-Warszawa dołączy długo oczekiwane w Szczecinie Pendolino. Skróci czas przejazdu w obie strony o niespełna godzinę, czy to dużo?

Miejscowi przedsiębiorcy odpowiadają pozytywnie. Szybkie pociągi jeżdżą po Polsce już od 2012 roku, ale dotychczas Szczecin był przez nie omijany. Wiadomość należy traktować pozytywnie, bo od wielu lat mówi się o tym, że Szczecin jest wykluczony komunikacyjnie, słychać w pierwszych komentarzach.

REKLAMA

Szczecin lepiej skomunikowany z Warszawą i resztą Polski

REKLAMA

– To wiadomość jednoznacznie pozytywna. Pomorze Zachodnie musi być lepiej skomunikowane z resztą kraju żeby przyciągać tu przedsiębiorców i inwestorów. Zależy nam na połączeniach kolejowych, ale i na lotniczych. Każda dodatkowa relacja Szczecin-Warszawa jest krokiem w dobrą stronę – mówi Hanna Mojsiuk, prezes Północnej Izby Gospodarczej w Szczecinie. 

Pendolino w Szczecinie kursować będzie od poniedziałku do piątku w relacji Szczecin-Warszawa. Pociąg ruszać będzie ze Szczecina około godziny 7 rano, a do Warszawy dojedzie po 11.
W drogę z Warszawy do Szczecina ruszy po godzinie 16:00. Czas przejazdu wyliczony został na około 4 godziny i 17 minut, co oznacza, że połączenie Pendolino pozwoli zaoszczędzić około 25 minut względem innych relacji dotychczas dostępnych drogą kolejową.

Dzięki Pendolino Zachodnie Pomorze przestanie być wykluczone komunikacyjnie

REKLAMA

– Pendolino w Szczecinie to dobra wiadomość z kilku przynajmniej powodów. Fakt, że ten pociąg będący symbolem nowoczesności na polskiej kolei omijał Szczecin był nieco symptomatyczny. Pozwalał na tezę, że Szczecin jest komunikacyjnie tak opóźniony, że nawet Pendolino tutaj nie dojeżdża. Ten argument przestanie funkcjonować – mówi Hanna Mojsiuk.
– Potrzebujemy jak największej ilości szybkich połączeń ze stolicą. Musimy szukać alternatyw dla transportu samochodowego. Wszelkie możliwości przemieszczania się do Warszawy samolotami i pociągami są pożądane i sprawiają, że możemy jeszcze skuteczniej przyciągać inwestorów i ludzi biznesu do Szczecina – dodaje Hanna Mojsiuk.

W dobie pracy zdalnej to dobra wiadomość także dla pracowników, bo jednocześnie i osoby ze Szczecina mogą skuteczniej aplikować o pracę w Warszawie i dojeżdżać tam na miejsce.
– To powoduje również, że utrzymywanie relacji biznesowych z podmiotami z Warszawy staje się łatwiejsze – jest przekonana Hanna Mojsiuk.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Niektórzy uważają, że Pendolino już w tym momencie nie jest efektywne, bo nie zmienia znacząco czasu dotarcia do Warszawy, względem obecnych ekspresowych połączeń. Jak mówi Hanna Mojsiuk jeżeli dzięki Pendolino można zaoszczędzić jednego dnia na trasie Szczecin-Warszawa i Warszawa-Szczecin blisko godzinę, to jest to połączenie warte starań. 

Pendolino do Szczecina: jakie sektory gospodarki zyskają najwięcej

Jakie sektory gospodarki najbardziej zyskają na tym, że Pendolino dojedzie do Szczecina?
Przedsiębiorcy nie mają wątpliwości, że połączenia komunikacyjne zwiększają atrakcyjność regionu jako miejsca do którego można szybko dotrzeć.

W pierwszej kolejności powinien na tym zyskać sektor gospodarki określany mianem MICE, a więc szeroko rozumianych spotkań biznesowych: od organizacji firmowych imprez integracyjnych, po konferencje, kongresy, wystawy i targi.
– Osobom spoza Szczecina będzie łatwiej dotrzeć tutaj na konferencje i spotkania biznesowe, których w Szczecinie jest przecież coraz więcej – uważa Hanna Mojsiuk.

Pendolino pozytywnie wpłynie także na sektor offshore, który rozwija się w regionie i potrzebuje dużej ilości spotkań w relacji Szczecin-Warszawa. Im lepszy transport na linii Szczecin-stolica, tym większa szansa, że nasze miasto stanie się hubem dyskusji między resztą Polski, a Berlinem i to u nas będą się odbywać ważne spotkania z podmiotami zagranicznymi – dodaje liderka zachodniopomorskich biznesmenów.
Pendlino wejdzie do rozkładu jazdy już 14 grudnia.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Tego zawodu nie zastąpi AI. A które czeka zagłada? Ekspert: Programiści są pierwsi w kolejce

Sztuczna inteligencja na rynku pracy to temat, który budzi coraz większe emocje. W dobie dynamicznego rozwoju technologii jedno jest pewne – wiele profesji czeka poważna transformacja, a niektóre wręcz znikną. Ale są też takie zawody, których AI nie zastąpi – i to raczej nigdy. Jakie branże są najbardziej zagrożone? A gdzie ludzka praca pozostanie niezastąpiona? O tym mówi Jan Oleszczuk - Zygmuntowski z Polskiej Sieci Ekonomii.

Branża handlowa traci coraz więcej na kradzieżach w sklepach. Jak handlowcy rozwiązują ten problem

Zmorą branży handlowej wciąż są kradzieże sklepowe. Nasiliły się one w okresie wysokiej inflacji, ale teraz nie słabną w oczekiwanym tempie. Kradzieży z powodów ekonomicznych jest mniej, natomiast rozzuchwalili się złodzieje kradnący dla zysku.

Nadchodzi czas pożegnań z papierowymi fakturami. Wszystko co trzeba wiedzieć o e-fakturowaniu i KSeF

Krajowy System eFaktur powstał by ułatwić życie przedsiębiorcom, ale jest też nowym obowiązkiem, którego przestrzeganie narzuca prawo. Firmy, które nie będą przestrzegać jego zasad, muszą liczyć się z dotkliwymi karami, wynoszącymi nawet 100% kwoty podatku z faktury wystawionej poza KSeF.

Dlaczego rezygnują z założenia własnej firmy: kobiety mają inny powód niż mężczyźni

Aż 47 proc. ankietowanych Polaków nie chciałoby prowadzić własnej firmy – wskazują dane z raportu „Polki i przedsiębiorczość 2024: Bariery w zakładaniu firmy”. Kobiety przed założeniem własnej firmy powstrzymuje sytuacja rodzinna, a mężczyzn – stan zdrowia. Nowe dane.

REKLAMA

Branża meblarska mocno traci przez zagraniczną konkurencję, końca kłopotów nie widać

Wysokie koszty produkcji, spadający popyt i silna konkurencja z Azji osłabiają pozycję polskiej branży meblarskiej. Długi sektora, notowane w Krajowym Rejestrze Długów, sięgają już prawie 130 mln zł – coraz więcej przedsiębiorstw musi wybierać między utrzymaniem płynności a spłatą zobowiązań.

Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

REKLAMA

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

REKLAMA