REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Faktoring 2024. Dalsza automatyzacja oceny ryzyka zwiększa dostępność usługi: rozwija się mikrofaktoring dostępny także online

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Faktoring internetowy: automatyzacja procesów sprawia, że przedsiębiorca może zawnioskować o finansowanie z dowolnego miejsca na świecie i otrzymać środki finansowe z faktur bezpośrednio na konto bankowe w zaledwie kilka minut
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Nowoczesne technologie zmieniają świat finansów w taki sposób, że staje się on coraz bardziej dostępny i użyteczny i dla konsumentów, i dla przedsiębiorców. Za przykład mogą posłużyć produkty niegdyś dostępne tylko w bankach czy innych instytucjach finansowych, a teraz obsługiwane online, jak na przykład faktoring.

Jednym z istotnych kierunków tej ewolucji jest efaktoring, czyli faktoring internetowy, z którego mogą korzystać już dziś nawet najmniejsze firmy. Ale ten rynek usług finansowych stoi również przed ważnymi wyzwaniami, takimi jak chociażby właściwa ocena ryzyka. Czy szykują się tutaj istotne zmiany w 2024 roku?

REKLAMA

REKLAMA

Faktoring online pozyskuje nowych klientów

Faktury z odroczonym terminem płatności wystawia już 86 proc. przedsiębiorców z sektora MŚP. W co drugiej firmie (55 proc.) zdarzają się problemy z terminowym regulowaniem zapłaty przez kontrahentów. To skłania przedsiębiorców do szukania nowoczesnych rozwiązań, które z jednej strony pozwolą im lepiej kontrolować spływ należności, a z drugiej zabezpieczą ich płynność finansową w razie problemów z płatnością ze strony klientów. Jednym z takich rozwiązań jest faktoring.

Najnowsze badanie Kaczmarski Group „2024 rok z perspektywy mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw”, pokazuje ponadto, że jeszcze do niedawna faktoring był usługą finansową skierowaną wyłącznie do dużych firm, a efaktoring przeniósł tę praktykę na nowy poziom. Umożliwił finansowanie faktur mikro, małym i średnim przedsiębiorcom, eliminując zbędne formalności i biurokrację dzięki automatyzacji procesów.

Teraz faktoring online jest szybkim i wygodnym rozwiązaniem, które pozwala skrócić czas oczekiwania na pieniądze i tym samym ochronić płynność finansową każdego przedsiębiorstwa. Jednak oprócz zawansowanych aspektów technologicznych, musi też gwarantować bezpieczeństwo w transakcjach realizowanych przez Internet. Do tego niezbędne są: odpowiednie zarządzanie ryzykiem i weryfikacja klienta. 

REKLAMA

Faktoring online: jakie daje korzyści

– Największym atutem efaktoringu jest eliminacja biurokracji. Mali przedsiębiorcy korzystają chętnie z tej formy finansowania, ponieważ pozwala im ona skupić się na operacyjnej stronie biznesu, zamiast tracić czas na uciążliwe procedury SMS – mówi Emanuel Nowak, ekspert firmy faktoringowej NFG.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak wyjaśnia ekspert, automatyzacja procesów sprawia, że przedsiębiorca może zawnioskować o finansowanie z dowolnego miejsca na świecie i otrzymać środki finansowe z faktur bezpośrednio na konto bankowe w zaledwie kilka minut.

– To proces w 100 procentach online, począwszy od wypełnienia formularza, przez dostarczenie informacji o fakturze, po podpisanie umowy kodem SMS – dodaje Emanuel Nowak.

Ponadto faktoring nie generuje dodatkowego zadłużenia. Przedsiębiorca może ponieść jednorazowy koszt, zamiast podpisywać długoterminową umowę, jak ma to miejsce w przypadku kredytu bankowego czy leasingu. Ten brak obowiązku długotrwałej współpracy i dowolność w doborze faktur zgłaszanych do finansowania są istotną przewagą dla przedsiębiorców, którzy chcą samodzielnie zarządzać płynnością finansową w firmie.

Faktoring online 2024: dalszy postęp w automatyzacji oceny ryzyka

Automatyzacja odgrywa również ważną rolę w ocenie ryzyka i weryfikacji klienta. Ponieważ błyskawiczna analiza wielu danych pochodzących z wiarygodnych źródeł, dotyczących klienta i historii jego płatności, zabezpiecza zarówno interesy instytucji finansowej, jak i wpływa na bezpieczeństwo transakcji. Dlatego firmy oferujące faktoring online muszą mieć wdrożone zaawansowane systemy zarządzania ryzykiem, które chronią obie strony procesu.

Jak wyjaśnia ekspert, automatyczna ocena ryzyka dokonuje się już na etapie wypełniania wniosku przez klienta, by w efekcie zakwalifikować daną fakturę do finansowania. To rozwiązanie nie wydłuża w żaden sposób czasu potrzebnego na decyzję, a wręcz można powiedzieć, że go optymalizuje.
Ocena ryzyka odbywa się wyłącznie na podstawie danych pochodzących z raportów gospodarczych i baz rynkowych, a nie na podstawie dostarczonych przez klienta dokumentów. Dlatego oprócz faktury nie wymaga od niego żadnej dodatkowej dokumentacji.

– Oprócz oceny przedsiębiorcy firma faktoringowa ocenia też jego kontrahenta, który finalnie będzie opłacał fakturę. I w zależności od jego oceny zasugeruje różne rodzaje faktoringu – wyjaśnia ekspert NFG. 

W 2024 r. automatyzacja procesów w efaktoringu nadal będzie istotnym elementem jego rozwoju. Dążenie do jeszcze większej efektywności i szybkości finansowania będzie napędzać innowacje w tej dziedzinie. Ale nie mniej ważne będą kwestie bezpieczeństwa transakcji oraz właściwej oceny ryzyka. Faktoring online bowiem to nie tylko dostawca nowoczesnych usług finansowych, lecz również ważny gracz w rewolucji cyfrowej.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA