REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Reputacja przedsiębiorcy to jedno z kluczowych aktywów firmy. Tak uważa coraz więcej właścicieli firm w Polsce

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Reputacja firmy staje się dziś wartością wyższą niż zyski z działalności
Reputacja firmy staje się dziś wartością wyższą niż zyski z działalności
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Firmy w Polsce coraz częściej traktują reputację jako kapitał, który warto chronić, nawet kosztem wyników finansowych. To po części efekt walki stereotypu przedsiębiorcy, który chce osiągać zyski za wszelką cenę. Jest on wciąż głęboko zakorzeniony w świadomości społecznej.

Jednocześnie zaufanie społeczne do przedsiębiorców pozostaje na niskim poziomie, co pokazuje wyraźny rozdźwięk między realnymi działaniami biznesu a utrwalonymi stereotypami.

REKLAMA

REKLAMA

Wzrost reputacji firmy nawet za cenę spadku zysków

Według badania Employer Branding Institute aż 76 proc. przedsiębiorstw deklaruje gotowość do rezygnacji z części zysków w krótkiej perspektywie, jeśli miałoby to chronić reputację marki.

– Podejście to przestaje być wyjątkiem, a staje się rynkowym standardem. Firmy inwestują w przejrzystość procesów, działania z zakresu CSR, ESG, etyczne praktyki i udowadnianie swojej rzetelności. Wiarygodność staje się częścią strategii, która przekłada się na relacje z klientami, partnerami i pracownikami – mówi Sandra Czerwińska, ekspertka Rzetelnej Firmy.

Te deklaracje znajdują potwierdzenie w badaniu Rzetelnej Firmy „Zaufanie w biznesie”, z którego wynika, że aż 78 proc. przedsiębiorców uważa zaufanie za fundament udanej współpracy biznesowej.
65 proc. z nich przyznaje, że w ostatnich dwóch latach odmówiło nawiązania relacji handlowej z partnerem, którego reputacja budziła wątpliwości. Pokazuje to, że polskie firmy nie tylko rozumieją wagę zaufania, ale realnie działają w jego obronie.

REKLAMA

Dobra reputacja: trzeba przełamać niekorzystny stereotyp przedsiębiorcy

Wyniki badania Forum Wolności Gospodarczej i SW Research pokazuje, że 38 proc. Polaków kojarzy przedsiębiorcę z kombinatorstwem, a 31 proc. – z wyzyskiem. Tylko 13 proc. badanych deklaruje zaufanie do właścicieli firm. 35 proc. dostrzega ich pracowitość, a 22 proc. odpowiedzialność.
– Wiarygodność to dziś nie tylko obietnica, ale konkretne dane, które każdy może zweryfikować. Dzięki narzędziom takim jak wizytówka Rzetelnej Firmy odświeżana w trybie 24/7, przedsiębiorcy mogą pokazać swoją wiarygodność płatniczą w oparciu o sprawdzone źródła i etyczne podejście do biznesu. To realny dowód, że firma stara się działać fair wobec klientów, partnerów i swoich pracowników – mówi Sandra Czerwińska.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z raportu Global Entrepreneurship Monitor (GEM) 2024 opublikowanego przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości wynika, że 61 proc. Polaków uważa prowadzenie własnej działalności za atrakcyjną formę aktywności zawodowej.
Jednocześnie wskaźnik TEA, czyli odsetek osób zaangażowanych w rozwój młodych firm, wynosi 5,8 proc. i pozostaje poniżej średniej dla krajów o porównywalnym poziomie rozwoju. Przedsiębiorców zniechęcają głównie biurokracja, nieprzewidywalność przepisów i trudności w pozyskiwaniu finansowania.
– Firmy, które konsekwentnie pracują nad reputacją, najczęściej opierają swoje działania na trzech filarach. Po pierwsze, transparentność – otwarte komunikowanie celów, wyników finansowych i założeń strategicznych. Po drugie, zaangażowanie społeczne, wspieranie lokalnych inicjatyw, projektów edukacyjnych i ekologicznych. Po trzecie, etyczne przywództwo, budowanie kultury opartej na uczciwości i odpowiedzialności – mówi Sandra Czerwińska.

Ranga reputacji firmy rośnie już od dłuższego czasu

Badanie Rzetelnej Firmy potwierdza, że zaufanie staje się także przewagą konkurencyjną. Dla 73 proc. przedsiębiorców dobra reputacja wpływa bezpośrednio na pozyskiwanie klientów, a ponad połowa badanych przyznaje, że wiarygodne firmy łatwiej zatrzymują wartościowych pracowników.
– Dobrze zarządzana, buduje lojalność klientów, przyciąga wartościowych pracowników i otwiera dostęp do nowych rynków. To już nie tylko dodatek, ale twarda przewaga, która może zdecydować o przetrwaniu. Choć stereotypy wciąż są silne, coraz więcej przedsiębiorców potwierdza, że etyka w biznesie i jej udowadnianie to nie slogan, lecz opłacalna i długofalowa strategia – mówi Sandra Czerwińska.
Polscy przedsiębiorcy coraz wyraźniej dostrzegają, że to właśnie zaufanie jest dziś najpewniejszą inwestycją w przyszłość.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

REKLAMA

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

REKLAMA