REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Reputacja przedsiębiorcy to jedno z kluczowych aktywów firmy. Tak uważa coraz więcej właścicieli firm w Polsce

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Reputacja firmy staje się dziś wartością wyższą niż zyski z działalności
Reputacja firmy staje się dziś wartością wyższą niż zyski z działalności
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Firmy w Polsce coraz częściej traktują reputację jako kapitał, który warto chronić, nawet kosztem wyników finansowych. To po części efekt walki stereotypu przedsiębiorcy, który chce osiągać zyski za wszelką cenę. Jest on wciąż głęboko zakorzeniony w świadomości społecznej.

Jednocześnie zaufanie społeczne do przedsiębiorców pozostaje na niskim poziomie, co pokazuje wyraźny rozdźwięk między realnymi działaniami biznesu a utrwalonymi stereotypami.

REKLAMA

REKLAMA

Wzrost reputacji firmy nawet za cenę spadku zysków

Według badania Employer Branding Institute aż 76 proc. przedsiębiorstw deklaruje gotowość do rezygnacji z części zysków w krótkiej perspektywie, jeśli miałoby to chronić reputację marki.

– Podejście to przestaje być wyjątkiem, a staje się rynkowym standardem. Firmy inwestują w przejrzystość procesów, działania z zakresu CSR, ESG, etyczne praktyki i udowadnianie swojej rzetelności. Wiarygodność staje się częścią strategii, która przekłada się na relacje z klientami, partnerami i pracownikami – mówi Sandra Czerwińska, ekspertka Rzetelnej Firmy.

Te deklaracje znajdują potwierdzenie w badaniu Rzetelnej Firmy „Zaufanie w biznesie”, z którego wynika, że aż 78 proc. przedsiębiorców uważa zaufanie za fundament udanej współpracy biznesowej.
65 proc. z nich przyznaje, że w ostatnich dwóch latach odmówiło nawiązania relacji handlowej z partnerem, którego reputacja budziła wątpliwości. Pokazuje to, że polskie firmy nie tylko rozumieją wagę zaufania, ale realnie działają w jego obronie.

REKLAMA

Dobra reputacja: trzeba przełamać niekorzystny stereotyp przedsiębiorcy

Wyniki badania Forum Wolności Gospodarczej i SW Research pokazuje, że 38 proc. Polaków kojarzy przedsiębiorcę z kombinatorstwem, a 31 proc. – z wyzyskiem. Tylko 13 proc. badanych deklaruje zaufanie do właścicieli firm. 35 proc. dostrzega ich pracowitość, a 22 proc. odpowiedzialność.
– Wiarygodność to dziś nie tylko obietnica, ale konkretne dane, które każdy może zweryfikować. Dzięki narzędziom takim jak wizytówka Rzetelnej Firmy odświeżana w trybie 24/7, przedsiębiorcy mogą pokazać swoją wiarygodność płatniczą w oparciu o sprawdzone źródła i etyczne podejście do biznesu. To realny dowód, że firma stara się działać fair wobec klientów, partnerów i swoich pracowników – mówi Sandra Czerwińska.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z raportu Global Entrepreneurship Monitor (GEM) 2024 opublikowanego przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości wynika, że 61 proc. Polaków uważa prowadzenie własnej działalności za atrakcyjną formę aktywności zawodowej.
Jednocześnie wskaźnik TEA, czyli odsetek osób zaangażowanych w rozwój młodych firm, wynosi 5,8 proc. i pozostaje poniżej średniej dla krajów o porównywalnym poziomie rozwoju. Przedsiębiorców zniechęcają głównie biurokracja, nieprzewidywalność przepisów i trudności w pozyskiwaniu finansowania.
– Firmy, które konsekwentnie pracują nad reputacją, najczęściej opierają swoje działania na trzech filarach. Po pierwsze, transparentność – otwarte komunikowanie celów, wyników finansowych i założeń strategicznych. Po drugie, zaangażowanie społeczne, wspieranie lokalnych inicjatyw, projektów edukacyjnych i ekologicznych. Po trzecie, etyczne przywództwo, budowanie kultury opartej na uczciwości i odpowiedzialności – mówi Sandra Czerwińska.

Ranga reputacji firmy rośnie już od dłuższego czasu

Badanie Rzetelnej Firmy potwierdza, że zaufanie staje się także przewagą konkurencyjną. Dla 73 proc. przedsiębiorców dobra reputacja wpływa bezpośrednio na pozyskiwanie klientów, a ponad połowa badanych przyznaje, że wiarygodne firmy łatwiej zatrzymują wartościowych pracowników.
– Dobrze zarządzana, buduje lojalność klientów, przyciąga wartościowych pracowników i otwiera dostęp do nowych rynków. To już nie tylko dodatek, ale twarda przewaga, która może zdecydować o przetrwaniu. Choć stereotypy wciąż są silne, coraz więcej przedsiębiorców potwierdza, że etyka w biznesie i jej udowadnianie to nie slogan, lecz opłacalna i długofalowa strategia – mówi Sandra Czerwińska.
Polscy przedsiębiorcy coraz wyraźniej dostrzegają, że to właśnie zaufanie jest dziś najpewniejszą inwestycją w przyszłość.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od 30 grudnia 2025 r. duże i średnie firmy będą musiały udowodnić, że nie przyczyniają się do wylesiania. Nowe przepisy i obowiązki z rozporządzenia EUDR

Dnia 30 grudnia 2025 r. wchodzi w życie rozporządzenie EUDR. Duże i średnie firmy będą musiały udowodnić, że nie przyczyniają się do wylesiania. Kogo dokładnie dotyczą nowe obowiązki?

Śmierć wspólnika sp. z o.o. a udziały w spółce

Życie pisze różne scenariusze, a dalekosiężne plany nie zawsze udają się zrealizować. Czasem najlepszy biznesplan nie zdoła uwzględnić nieprzewidzianego. Trudno zakładać, że intensywny i odnoszący sukcesy biznesmen nagle zakończy swoją przygodę, a to wszystko przez śmierć. W takich smutnych sytuacjach spółka z o.o. nie przestaje istnieć. Powstaje pytanie – co dalej? Co dzieje się z udziałami zmarłego wspólnika?

Cesja umowy leasingu samochodu osobowego – ujęcie podatkowe po stronie "przejmującego" leasing

W praktyce gospodarczej często zdarza się, że leasingobiorca korzystający z samochodu osobowego na podstawie umowy leasingu operacyjnego decyduje się przenieść swoje prawa i obowiązki na inny podmiot. Taka transakcja nazywana jest cesją umowy leasingu.

Startupy, AI i biznes: Polska coraz mocniej w grze o rynek USA [Gość Infor.pl]

Współpraca polsko-amerykańska to temat, który od lat przyciąga uwagę — nie tylko polityków, ale też przedsiębiorców, naukowców i ludzi kultury. Fundacja Kościuszkowska, działająca już od stu lat, jest jednym z filarów tej relacji. W rozmowie z Szymonem Glonkiem w programie Gość Infor.pl, Wojciech Voytek Jackowski — powiernik Fundacji i prawnik pracujący w Nowym Jorku — opowiedział o tym, jak dziś wyglądają kontakty gospodarcze między Polską a Stanami Zjednoczonymi, jak rozwijają się polskie startupy za oceanem i jakie szanse przynosi era sztucznej inteligencji.

REKLAMA

Coraz większe kłopoty polskich firm z terminowym płaceniem faktur. Niewypłacalnych firm przybywa w zastraszającym tempie

Kolejny rekord niewypłacalności i coraz większa świadomość polskich firm. Od stycznia do końca września 2025 roku aż 5215 polskich firm ogłosiło niewypłacalność. To o 17% więcej niż w tym samym okresie w 2024 roku i o 39% więcej niż po pierwszym półroczu 2025 roku.

Gdy motywacja spada. Sprawdzone sposoby na odzyskanie chęci do działania

Zaangażowanie pracowników to nie tylko wskaźnik nastrojów w zespołach, lecz realny czynnik decydujący o efektywności i kondycji finansowej organizacji. Jak pokazuje raport Gallupa „State of the Global Workplace 2025”, firmy z wysokim poziomem zaangażowania osiągają o 23 proc. wyższą rentowność i o 18 proc. lepszą produktywność niż konkurencja. Jednocześnie dane z tego samego badania są alarmujące – globalny poziom zaangażowania spadł z 23 do 21 proc., co oznacza, że aż czterech na pięciu pracowników nie czuje silnej więzi z miejscem pracy. Jak odwrócić ten trend?

Niezwykli ludzie. Jak wzbogacać kulturę organizacji dzięki talentom osób z niepełnosprawnością?

Najważniejszym kapitałem każdej organizacji są ludzie – to oni kształtują kulturę, rozwój i pozycję firmy na rynku. Dobrze dobrany zespół udźwignie ogromne wymagania, często przewyższając pokładane w nich oczekiwania, natomiast niewłaściwie dobrany lub źle zarządzany – może osłabić firmę i jej relacje z klientami. Integralnym elementem dojrzałej kultury organizacyjnej staje się dziś świadome włączanie różnorodności, w tym także osób z niepełnosprawnością.

Ogólne warunki umowy często nie są wiążące. Mimo że są dostępne

Wiele firm – także dużych – zakłada, że sam fakt opublikowania wzorca umownego oznacza, iż automatycznie obowiązuje on drugą stronę. To założenie jest błędne. Może być nie tylko rozczarowujące, ale i kosztowne.

REKLAMA

Wakacje od ZUS 2025: pół miliona przedsiębiorców wciąż może z nich skorzystać w tym roku. Czy planują zrobić to w listopadzie i grudniu

Na 0,5 mln przedsiębiorców jeszcze w tym roku czekają wakacje, w kieszeni zostanie im z tego powodu 360 mln zł. Zwolnienia ze składki na własne ubezpieczenia społeczne, tzw. wakacje od ZUS-u, w tym roku uzyskało 885,5 tys. podmiotów. Te pół miliona przedsiębiorców, prawdopodobnie zaplanowało wakacje od ZUS-u na końcowe miesiące roku.

Firma w Czechach w 2026 roku – dlaczego warto?

Czechy od lat należą do najatrakcyjniejszych krajów w Europie dla przedsiębiorców z Polski, którzy szukają stabilnego, przejrzystego i przyjaznego środowiska do prowadzenia biznesu. W 2025 roku to zainteresowanie nie tylko nie słabnie, ale wręcz rośnie. Coraz więcej osób rozważa przeniesienie działalności gospodarczej za południową granicę – nie z powodu chęci ucieczki przed obowiązkami, lecz po to, by zyskać normalne warunki do pracy i rozwoju firmy.

REKLAMA