REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązek raportowania niefinansowego – nowy obowiązek dla przedsiębiorców

AYMING POLSKA
Konsulting operacyjny i finansowanie innowacji
dyrektywa csrd
dyrektywa csrd
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Przyjęta przez Parlament Europejski Dyrektywa CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) od 2024 roku zobowiąże duże firmy do raportowania niefinansowego. To początek drogi do zwiększenia odpowiedzialność biznesu za zmiany klimatyczne oraz ważny krok w kierunku zeroemisyjności. Zielona transformacja firm może zostać wsparta nowymi programami dotacyjnymi, takimi jak np. europejski FENG, FEnIKS czy funkcjonującą już od kilku lat ulgą B+R dla prowadzących działalność badawczo-rozwojową. Synergia wszystkich dostępnych instrumentów to szansa na miliardowe wsparcie dla firm.

Dyrektywa CSRD a środowisko naturalne

Obecnie raportować działania związane z ochroną środowiska naturalnego, odpowiedzialnością społeczną i ładem korporacyjnym (tzw. ESG, Environmental, Social and Corporate Governance) muszą jednostki interesu publicznego oraz emitenci papierów wartościowych. Nowa dyrektywa CSRD dot. raportowania niefinansowego zobowiąże do tego również podmioty prywatne. W pierwszej kolejności będą to duże przedsiębiorstwa, zatrudniające powyżej 250 osób. Z kolei w następnych latach obejmie także podmioty z sektora MŚP. Kolejną zmianą ma być ujednolicony standard raportowania, który pozwoli na większą rzetelność w przywoływaniu wyników, co w efekcie przeciwdziałać ma  tzw. greenwashingowi. 

REKLAMA

Dyrektywa CSRD – jakie obowiązki dla przedsiębiorców

REKLAMA

– Dyrektywa CSRD sprawi, że firmy będą musiały realizować założenia ustawy dwutorowo – tłumaczy Agnieszka Hrynkiewicz-Sudnik, Dyrektor obszaru podatków i finansowania innowacji w Ayming Polska. – Z jednej strony konieczne będzie podjęcie konkretnych działań, z drugiej – raportowanie osiągniętych wyników, takich jak zmniejszenie śladu węglowego czy podniesienie efektywność energetycznej.

Ekspertka podkreśla, że dla wielu przedsiębiorstw będzie oznaczało to duże zmiany w obszarze rachunkowości i finansów oraz modyfikacje procesów produkcyjnych i podejmowanie nowych projektów i działań. W tym sensie dyrektywa może stanowić dobry bodziec do zbadania energochłonności firmy oraz zastanowienia się nad możliwością ograniczenia czy ponownego wykorzystania odpadów. W praktyce tego typu projekty często wpisują się w działalność badawczo-rozwojową i mogą być kwalifikowane do rozliczenia ulgi podatkowej na B+R.

MŚP w zasięgu

Oddziaływanie dyrektywy CSRD od 2024 będzie znacznie szersze, gdyż dotknie pośrednio także mniejsze podmioty z sektora MŚP. W procesie analizy całego łańcucha dostaw i cyklu życia swoich produktów, duże podmioty będą oczekiwały od swoich kontrahentów szczegółowych informacji dotyczących pochodzenia produktów czy ich śladu węglowego.

Ekspertka Ayming wskazuje na jeszcze jeden skutek wejścia dyrektywy CSRD w życie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

– Dyrektywa dotknie małe i średnie przedsiębiorstwa znacznie szybciej, niż wskazywałyby na to przepisy.  Inwestorzy znacznie chętniej będą dobierać do swoich portfeli spółki, które mają opracowaną strategię ESG i biorą odpowiedzialność za wpływ swojej działalności na otoczenie – tłumaczy

Miliardowe dotacje na „zielone inwestycje”

Dostępność  zewnętrznego finansowania pomoże firmom w zielonej transformacji. Przedsiębiorcy już niebawem będą mogli skorzystać np. ze środków z europejskiego programu FENG (Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki).

REKLAMA

– Realizowane projekty będą mogły uzyskać finansowanie w ramach tzw. wsparcia modułowego, obejmującego kilka kategorii tematycznych Programu FENG. W ramach modułu „Zazielenienie przedsiębiorstw” firmy będą zobowiązane do uwzględnienia w całej swojej działalności gospodarczej aspektów środowiskowych i przestawieniu jej na model obiegu zamkniętego – tłumaczy Maria Leszczyńska, Manager ds. Dotacji i Stref Inwestycyjnych w Ayming Polska.

W odniesieniu do wspomnianego modułu, dofinansowaniem objęte mogą zostać projekty związane z ekoprojektowaniem, przeprowadzaniem ocen środowiskowych i dotyczących cyklu życia produktu oraz weryfikacji technologii środowiskowych. To dodatkowa zachęta do kontynuacji drogi ku zrównoważonemu biznesowi, bądź impuls do jej podjęcia dla polskich firm.

– W ramach FENG przewidziany został także nowy instrument – kredyt ekologiczny. Łączy on finansowanie bezzwrotne w formie dotacji, a także dłużne MŚP, małych spółek o średniej kapitalizacji oraz spółek o średniej kapitalizacji (small mid-caps i mid-caps) z udziałem banków komercyjnych. Mechanizm ten ma wspierać transformację energetyczną przedsiębiorstw, a w jego ramach będzie można sfinansować modernizację infrastruktury oraz wdrażanie nowych lub ulepszonych produktów i usług, które w powiązaniu ze zmianą procesów umożliwią redukcję zużycia energii – komentuje Maria Leszczyńska.

Od 2023 roku przedsiębiorcy planujący zielone inwestycje będą mogli skorzystać także z innego europejskiego programu dotacyjnego FEnIKS (Fundusze Europejskie na rzecz Infrastruktury, Klimatu i Środowiska). Do dyspozycji pozostają również środki rządowe z Krajowego Programu Odbudowy i Zwiększania Odporności oraz Funduszu Modernizacyjnego, realizowanego za pośrednictwem NFOŚiGW.

ESG jako szansa dla biznesu

Temat ESG w Polsce jest często podejmowany i dyskutowany z perspektywy zagrożeń, rzadziej szans czy biznesowych trendów i potrzeb – podkreśla Agnieszka Hrynkiewicz-Sudnik. Dobrze opracowana i realizowana strategia w obszarze ESG powinna przynieść nie tylko korzyści natury wizerunkowej, ale także finansowe – dodaje ekspertka.

W dalszej perspektywie firmy dokonujące innowacyjnych zmian, dotyczących oferowanych usług, produktów oraz sposobu prowadzenia działalności, m.in. w obszarze cyrkularności czy OZE, staną się bardziej konkurencyjne, a dla partnerów biznesowych bardziej godne zaufania.

Konieczność redukcji śladu węglowego czy dążenie w kierunku gospodarki obiegu zamkniętego może być katalizatorem nowatorskich pomysłów. To z kolei może przełożyć się zarówno na rozwój poszczególnych podmiotów i branż, jak i całej gospodarki.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA