W związku z głośnym upadkiem Orbis Travel, ostatnio pojawia się sporo informacji o tym, jak odzyskać wpłacone wcześniej pieniądze na poczet wycieczki, która się nie odbyła. Prawda jest taka, że najprostszym sposobem na zabezpieczenie pieniędzy jest dokonanie płatności kartą. W takim przypadku można bowiem złożyć reklamację w banku, który wydał kartę i powołać się na to, że usługa za którą zapłaciliśmy nie została zrealizowana.
Występując na drogę postępowania sądowego z roszczeniem głównym i ubocznymi takimi jak: żądanie odsetek, pożytków czy kosztów, należy pamiętać, że w takim przypadku przy określeniu wartości przedmiotu sporu, w myśl postanowień zawartych w przepisie art. 20 Kodeksu postępowania cywilnego, odsetek, pożytków ani kosztów nie wlicza się do wartości przedmiotu sporu.
Zdarza się, przeliczyłeś się z możliwościami spłaty albo coś poszło nie tak, jak to sobie zaplanowałeś - straciłeś pracę, zachorował ktoś bliski. Kolejne wezwania do zapłaty, telefony z firm windykacyjnych to oznaki tego, że nie obsługujesz na bieżąco zadłużenia. Potem wypowiedzenie umowy kredytu i sądowa egzekucja zadłużenia.
Wybrałam się w piątek na zakupy. Nie znalazłam jednak nic interesującego tylko drobne sprawunki, za które zapłaciłam gotówką. Miałam jakieś drobne w torebce. Dopiero po weekendzie zauważyłam, ze nie mam portfela. Miałam w nim kartę płatniczą z karteczką, na której był zapisany numer PIN. Oczywiście większość moich oszczędności na rachunku zniknęło. Złożyłam więc reklamację, ale w odpowiedzi usłyszałam, że to moja wina, bo nie prawidłowo przechowywałam kod. Czy to prawda?
W przypadku kart płatniczych, których posiadaczami są osoby fizyczne, karty dodatkowe mogą być wydane zarówno na rzecz członków najbliższej rodziny (współmałżonek, rodzice, dzieci), jak i innych osób, których nie łączą z posiadaczem więzi rodzinne.