REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Coraz więcej kart zbliżeniowych

Mateusz Ostrowski
Analityk rynku produktów bankowych
Michał Sadrak

REKLAMA

REKLAMA

Z miesiąca na miesiąc rośnie popularność kart zbliżeniowych używanych zazwyczaj do małych transakcji nie przekraczających 50 zł. Polskie banki wydały już ponad 240 tys. takich kart.

Karty zbliżeniowe wprowadził do swojej oferty mBank. Jako pierwszy, bo dwa lata temu, zaczął wydawać je Bank Zachodni WBK. Potem dołączył ING Bank i Alior Bank. W sumie te trzy banki wprowadziły już na rynek ponad 240 tys. takich kart.

REKLAMA

REKLAMA

Pozwalają one na dokonywanie płatności na małe kwoty, za które trzeba zazwyczaj zapłacić gotówką. Przydają się gdy kupujemy gazetę, ciastko czy (co gorsza) hamburgera. Zapłacenie takiego rachunku kartą w wielu punktach będzie niemożliwe, bo sklepy nie chcą przyjmować płatności plastikowymi pieniędzmi na niewielkie kwoty. Z kolei w przypadku gotówki może się pojawić problem braku drobnych na wydanie reszty. Karta zbliżeniowa pozwala ominąć te niedogodności, a do tego jest dużo szybszym sposobem płacenia niż wyjmowanie i wyliczanie gotówki czy płacenie tradycyjną kartą, gdzie trzeba składać podpis lub wstukiwać PIN.

Karty zbliżeniowe wyposażone są w mikroprocesor. Chcąc dokonać płatności wystarczy zbliżyć kartę z chipem do specjalnego terminalu. Sama płatność trwa krócej niż sekundę, a cała transakcja zaledwie kilka sekund. W ten sposób można dokonywać płatności nie przekraczających 50 zł. Przy większych kwotach trzeba będzie zatwierdzić transakcję PIN-em. Jeśli chcemy zapłacić kartą zbliżeniową za granicą, to wartość transakcji w krajach strefy euro nie może przekroczyć 20 euro oraz 10 funtów w Wielkiej Brytanii.

Karty zbliżeniowe w ofercie banków

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Bank

Nazwa karty

Organizacja

Rodzaj karty

Opłata za kartę

Alior Bank

Alior Bank MC Silver Lotnicza

MasterCard

kredytowa

wydanie: 0, wznowienie: 100, 50 lub 0 zł (zależnie od wysokości transakcji w poprzednim roku)

Alior Bank

Debit MasterCard PayPass

MasterCard

debetowa

wydanie: 10, miesięczna opłata: 3 zł

BZ WBK

Karta pre-paid Maestro PayPass

MasterCard

przedpłacona

karta z doładowaniem do 75 zł – 0 zł, karta z doładowaniem powyżej 75 zł – 15 zł

BZ WBK

Karta Visa Electron<30 payWave

Visa

debetowa

miesięczna opłata: 3 lub 1 zł (zależnie od liczby transakcji)

BZ WBK

Karta MasterCard PayPass

MasterCard

kredytowa

2,5% przyznanego limitu (maks. 58 zł) lub 0 (w pierwszym roku zwolnienie po 3 trans. bezgot., w kolejnych latach: trans. na min. 12 tys. zł)

ING Bank Śląski

Karta Maestro zbliżeniowa ING

MasterCard

debetowa

Opłata miesięczna: Konto VIP – 0 zł, Direct  i Student – 3 zł, Komfort – 4 zł, Standard – 7 zł. W każdym z przypadków opłata może wynosić 0 zł pod warunkiem wykonania trans. na min. 100 zł

mBank

MasterCard PayPass Debit

MasterCard

debetowa

opłata miesięczna: 1,5 zł lub 0 (wykonanie trans. bezgot. na min. 300 zł)

mBank

masterCard PayPass Standard

MasterCard

kredytowa

opłata miesięczna: 3,5 zł

Źródło: Open Finance

Polskie banki oferują karty zbliżeniowe zarówno przy współpracy z organizacją MasterCard (system PayPass), jak i z Visą (system PayWave). Jak na razie to MasterCard stworzył najbardziej rozbudowany system akceptacji kart zbliżeniowych. W terminale akceptujące płatności PayPass wyposażono m.in. lokale McDonald’s, Coffee Heaven i McCafe oraz sklepy Żabka, Empik i salony Ruchu – w sumie ok. trzy tysiące punktów. Niebawem sieć ma się powiększyć także o Wawa Taxi. Swoją sieć akceptacji rozbudowuje również Visa. Problem polega jednak na tym, że oba systemy akceptacji nie są do końca kompatybilne. Dla przykładu w Coffee Heaven zapłacimy zarówno kartą Visa jak i Mastercard, ale już w Żabce zadziała tylko karta z logo MC. To może być poważny problem dla rozwoju technologii kart zbliżeniowych. Polacy przyzwyczaili się już, że terminale i bankomaty działają zarówno w systemach MasterCard i Visa. Jeśli zauważą, że zasada ta nie obowiązuje w przypadku kart zbliżeniowych, mogą się do nich zniechęcić.

Wybierz kartę kredytową

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA