REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Coraz więcej kart zbliżeniowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Mateusz Ostrowski
Analityk rynku produktów bankowych
Michał Sadrak

REKLAMA

REKLAMA

Z miesiąca na miesiąc rośnie popularność kart zbliżeniowych używanych zazwyczaj do małych transakcji nie przekraczających 50 zł. Polskie banki wydały już ponad 240 tys. takich kart.

Karty zbliżeniowe wprowadził do swojej oferty mBank. Jako pierwszy, bo dwa lata temu, zaczął wydawać je Bank Zachodni WBK. Potem dołączył ING Bank i Alior Bank. W sumie te trzy banki wprowadziły już na rynek ponad 240 tys. takich kart.

REKLAMA

REKLAMA

Pozwalają one na dokonywanie płatności na małe kwoty, za które trzeba zazwyczaj zapłacić gotówką. Przydają się gdy kupujemy gazetę, ciastko czy (co gorsza) hamburgera. Zapłacenie takiego rachunku kartą w wielu punktach będzie niemożliwe, bo sklepy nie chcą przyjmować płatności plastikowymi pieniędzmi na niewielkie kwoty. Z kolei w przypadku gotówki może się pojawić problem braku drobnych na wydanie reszty. Karta zbliżeniowa pozwala ominąć te niedogodności, a do tego jest dużo szybszym sposobem płacenia niż wyjmowanie i wyliczanie gotówki czy płacenie tradycyjną kartą, gdzie trzeba składać podpis lub wstukiwać PIN.

Karty zbliżeniowe wyposażone są w mikroprocesor. Chcąc dokonać płatności wystarczy zbliżyć kartę z chipem do specjalnego terminalu. Sama płatność trwa krócej niż sekundę, a cała transakcja zaledwie kilka sekund. W ten sposób można dokonywać płatności nie przekraczających 50 zł. Przy większych kwotach trzeba będzie zatwierdzić transakcję PIN-em. Jeśli chcemy zapłacić kartą zbliżeniową za granicą, to wartość transakcji w krajach strefy euro nie może przekroczyć 20 euro oraz 10 funtów w Wielkiej Brytanii.

Karty zbliżeniowe w ofercie banków

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Bank

Nazwa karty

Organizacja

Rodzaj karty

Opłata za kartę

Alior Bank

Alior Bank MC Silver Lotnicza

MasterCard

kredytowa

wydanie: 0, wznowienie: 100, 50 lub 0 zł (zależnie od wysokości transakcji w poprzednim roku)

Alior Bank

Debit MasterCard PayPass

MasterCard

debetowa

wydanie: 10, miesięczna opłata: 3 zł

BZ WBK

Karta pre-paid Maestro PayPass

MasterCard

przedpłacona

karta z doładowaniem do 75 zł – 0 zł, karta z doładowaniem powyżej 75 zł – 15 zł

BZ WBK

Karta Visa Electron<30 payWave

Visa

debetowa

miesięczna opłata: 3 lub 1 zł (zależnie od liczby transakcji)

BZ WBK

Karta MasterCard PayPass

MasterCard

kredytowa

2,5% przyznanego limitu (maks. 58 zł) lub 0 (w pierwszym roku zwolnienie po 3 trans. bezgot., w kolejnych latach: trans. na min. 12 tys. zł)

ING Bank Śląski

Karta Maestro zbliżeniowa ING

MasterCard

debetowa

Opłata miesięczna: Konto VIP – 0 zł, Direct  i Student – 3 zł, Komfort – 4 zł, Standard – 7 zł. W każdym z przypadków opłata może wynosić 0 zł pod warunkiem wykonania trans. na min. 100 zł

mBank

MasterCard PayPass Debit

MasterCard

debetowa

opłata miesięczna: 1,5 zł lub 0 (wykonanie trans. bezgot. na min. 300 zł)

mBank

masterCard PayPass Standard

MasterCard

kredytowa

opłata miesięczna: 3,5 zł

Źródło: Open Finance

Polskie banki oferują karty zbliżeniowe zarówno przy współpracy z organizacją MasterCard (system PayPass), jak i z Visą (system PayWave). Jak na razie to MasterCard stworzył najbardziej rozbudowany system akceptacji kart zbliżeniowych. W terminale akceptujące płatności PayPass wyposażono m.in. lokale McDonald’s, Coffee Heaven i McCafe oraz sklepy Żabka, Empik i salony Ruchu – w sumie ok. trzy tysiące punktów. Niebawem sieć ma się powiększyć także o Wawa Taxi. Swoją sieć akceptacji rozbudowuje również Visa. Problem polega jednak na tym, że oba systemy akceptacji nie są do końca kompatybilne. Dla przykładu w Coffee Heaven zapłacimy zarówno kartą Visa jak i Mastercard, ale już w Żabce zadziała tylko karta z logo MC. To może być poważny problem dla rozwoju technologii kart zbliżeniowych. Polacy przyzwyczaili się już, że terminale i bankomaty działają zarówno w systemach MasterCard i Visa. Jeśli zauważą, że zasada ta nie obowiązuje w przypadku kart zbliżeniowych, mogą się do nich zniechęcić.

Wybierz kartę kredytową

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

REKLAMA

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

REKLAMA

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA