REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Coraz więcej kart zbliżeniowych

Mateusz Ostrowski
Analityk rynku produktów bankowych
Michał Sadrak

REKLAMA

REKLAMA

Z miesiąca na miesiąc rośnie popularność kart zbliżeniowych używanych zazwyczaj do małych transakcji nie przekraczających 50 zł. Polskie banki wydały już ponad 240 tys. takich kart.

Karty zbliżeniowe wprowadził do swojej oferty mBank. Jako pierwszy, bo dwa lata temu, zaczął wydawać je Bank Zachodni WBK. Potem dołączył ING Bank i Alior Bank. W sumie te trzy banki wprowadziły już na rynek ponad 240 tys. takich kart.

REKLAMA

REKLAMA

Pozwalają one na dokonywanie płatności na małe kwoty, za które trzeba zazwyczaj zapłacić gotówką. Przydają się gdy kupujemy gazetę, ciastko czy (co gorsza) hamburgera. Zapłacenie takiego rachunku kartą w wielu punktach będzie niemożliwe, bo sklepy nie chcą przyjmować płatności plastikowymi pieniędzmi na niewielkie kwoty. Z kolei w przypadku gotówki może się pojawić problem braku drobnych na wydanie reszty. Karta zbliżeniowa pozwala ominąć te niedogodności, a do tego jest dużo szybszym sposobem płacenia niż wyjmowanie i wyliczanie gotówki czy płacenie tradycyjną kartą, gdzie trzeba składać podpis lub wstukiwać PIN.

Karty zbliżeniowe wyposażone są w mikroprocesor. Chcąc dokonać płatności wystarczy zbliżyć kartę z chipem do specjalnego terminalu. Sama płatność trwa krócej niż sekundę, a cała transakcja zaledwie kilka sekund. W ten sposób można dokonywać płatności nie przekraczających 50 zł. Przy większych kwotach trzeba będzie zatwierdzić transakcję PIN-em. Jeśli chcemy zapłacić kartą zbliżeniową za granicą, to wartość transakcji w krajach strefy euro nie może przekroczyć 20 euro oraz 10 funtów w Wielkiej Brytanii.

Karty zbliżeniowe w ofercie banków

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Bank

Nazwa karty

Organizacja

Rodzaj karty

Opłata za kartę

Alior Bank

Alior Bank MC Silver Lotnicza

MasterCard

kredytowa

wydanie: 0, wznowienie: 100, 50 lub 0 zł (zależnie od wysokości transakcji w poprzednim roku)

Alior Bank

Debit MasterCard PayPass

MasterCard

debetowa

wydanie: 10, miesięczna opłata: 3 zł

BZ WBK

Karta pre-paid Maestro PayPass

MasterCard

przedpłacona

karta z doładowaniem do 75 zł – 0 zł, karta z doładowaniem powyżej 75 zł – 15 zł

BZ WBK

Karta Visa Electron<30 payWave

Visa

debetowa

miesięczna opłata: 3 lub 1 zł (zależnie od liczby transakcji)

BZ WBK

Karta MasterCard PayPass

MasterCard

kredytowa

2,5% przyznanego limitu (maks. 58 zł) lub 0 (w pierwszym roku zwolnienie po 3 trans. bezgot., w kolejnych latach: trans. na min. 12 tys. zł)

ING Bank Śląski

Karta Maestro zbliżeniowa ING

MasterCard

debetowa

Opłata miesięczna: Konto VIP – 0 zł, Direct  i Student – 3 zł, Komfort – 4 zł, Standard – 7 zł. W każdym z przypadków opłata może wynosić 0 zł pod warunkiem wykonania trans. na min. 100 zł

mBank

MasterCard PayPass Debit

MasterCard

debetowa

opłata miesięczna: 1,5 zł lub 0 (wykonanie trans. bezgot. na min. 300 zł)

mBank

masterCard PayPass Standard

MasterCard

kredytowa

opłata miesięczna: 3,5 zł

Źródło: Open Finance

Polskie banki oferują karty zbliżeniowe zarówno przy współpracy z organizacją MasterCard (system PayPass), jak i z Visą (system PayWave). Jak na razie to MasterCard stworzył najbardziej rozbudowany system akceptacji kart zbliżeniowych. W terminale akceptujące płatności PayPass wyposażono m.in. lokale McDonald’s, Coffee Heaven i McCafe oraz sklepy Żabka, Empik i salony Ruchu – w sumie ok. trzy tysiące punktów. Niebawem sieć ma się powiększyć także o Wawa Taxi. Swoją sieć akceptacji rozbudowuje również Visa. Problem polega jednak na tym, że oba systemy akceptacji nie są do końca kompatybilne. Dla przykładu w Coffee Heaven zapłacimy zarówno kartą Visa jak i Mastercard, ale już w Żabce zadziała tylko karta z logo MC. To może być poważny problem dla rozwoju technologii kart zbliżeniowych. Polacy przyzwyczaili się już, że terminale i bankomaty działają zarówno w systemach MasterCard i Visa. Jeśli zauważą, że zasada ta nie obowiązuje w przypadku kart zbliżeniowych, mogą się do nich zniechęcić.

Wybierz kartę kredytową

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dobrzy w teorii. Dlaczego nie potrafimy odpoczywać i jak to zmienić?

Potrzeba regeneracji wydaje się oczywista dla każdego, kto funkcjonuje w naprzemiennym cyklu, w którym wysiłek absorbujący przeważającą część naszych aktywności przeplata się z czasem wolnym. Skąd zatem trudność w świadomym uwzględnianiu potrzeby wypoczynku i planowaniu przerw w zawodowym funkcjonowaniu?

Inflacja już niestraszna firmom. Obawia się jej dwa razy mniej firm niż rok temu

W rok o połowę zmalała liczba małych i średnich firm, które boją się, że inflacja może zagrozić ich biznesom. Obecnie to zaledwie co czwarte przedsiębiorstwo. Zaskakujące są jednak branże, w których te obawy są największe. Inflacja straciła też rangę najpoważniejszej obawy.

Startup - jak uzyskać ochronę patentową, ochronę znaku towarowego i prawa autorskie?

W startupach najważniejszy jest pomysł. Jak go chronić i zabezpieczyć się przed nieuprawnionym wykorzystywaniem dzieła i pobierania wynagrodzenia za korzystanie z niego przez podmioty trzecie? Jak uzyskać ochronę patentową, ochronę znaku towarowego i prawa autorskie? Dlaczego tak ważna jest umowa o zachowaniu poufności?

Spółki: Premia za kontrolę w Polsce w latach 2019-2023 spadła do poziomu 13,6 proc.

Ostatnie lata przyniosły spadek aktywności na rynku wezwań w Polsce. Coraz częściej inwestorzy decydują się na ogłoszenie wezwania z zamiarem wycofania akcji spółki z obrotu giełdowego, gdy już uzyskają kontrolny pakiet akcji – wynika z najnowszej analizy KPMG, która objęła 133 wezwań do sprzedaży akcji spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie w latach 2019-2023.

REKLAMA

Firmy będą szukać specjalistów. Jakich?

Z raportu „Barometr Polskiego Rynku Pracy” Personnel Service wynika, że polskie firmy chcą poszukiwać specjalistów od automatyzacji i sztucznej inteligencji. 

Rachunki za prąd w firmie: kto musi płacić za energię elektryczną nawet trzy razy więcej niż cena giełdowa, jak tego uniknąć na przyszłość

Kryzys energetyczny wywołany przez agresję Rosji na Ukrainę doprowadził do gigantycznego wzrostu cen prądu. Wiele małych firm w obawie przed dalszym wzrostem cen zawarło wieloletnie umowy ze stałą ceną na rekordowym poziomie. To one najbardziej ucierpią na uwolnieniu cen energii.

Stare pytania, nowe odpowiedzi. Zmiana podejścia do pożądanych kompetencji menedżerskich

Obecnie organizacje nie są zainteresowane rozwojem konkretnych umiejętności liderskich ani pozyskiwaniem wiedzy, którą łatwo dziś zdobyć. Żyjemy w czasach, w których ciężko jest zaplanować długofalową strategię, dlatego wzrasta znaczenie umiejętności płynnego poruszania się w zmieniających się okolicznościach, tzw. strategizing.

Wyróżniaj się bo zginiesz: o sukcesie sklepu internetowego decydują nie tylko atrakcyjne towary w dobrej cenie

W sklepie internetowym, zupełnie inaczej niż w tradycyjnym sklepie, wiarygodność osiąga się lub nie już poprzez sam wygląd aplikacji zakupowej. Bez niej nie wyróżniający się z tysięcy inny e-sklep nie odniesie sukcesu nawet oferując bardzo konkurencyjne produkty.

REKLAMA

Restauracje ustępują miejsca barom szybkiej obsługi i sklepowej gastronomii, bo takie są wybory „zetek”

Na naszych oczach dzieje się prawdziwa rewolucja w gastronomii. Restauracje, ledwie się odbudowały po pandemii, przegrywają z barami szybciej obsługi i cateringiem, a teraz jeszcze poważnym graczem na rynku staje się gastronomia sklepowa. Wszystko to za sprawą najmłodszych klientów, którzy chcą żyć po amerykańsku.

Paragon fiskalny przy sprzedaży on-line: kiedy i jak powinien wystawić sprzedawca oraz dostarczyć klientowi [wszystkie przypadki]

Dla klientów kupowanie w e-sklepach jest wygodniejsze niż w placówkach stacjonarnych. Dla samych sprzedawców jednak procedura ta jest dużo bardziej skomplikowana od strony fiskalnej. Dotyczy to zwłaszcza wystawiania paragonów i obowiązków w podatku VAT.

REKLAMA