Jak należy pilnować numeru PIN
REKLAMA
REKLAMA
Posiadacz karty płatniczej jest obowiązany do:
REKLAMA
- przechowywania karty płatniczej i ochrony kodu identyfikacyjnego, z zachowaniem należytej staranności;
- nieprzechowywania karty płatniczej razem z kodem identyfikacyjnym;
- niezwłocznego zgłoszenia wydawcy utraty lub zniszczenia karty płatniczej;
- nieudostępniania karty płatniczej i kodu identyfikacyjnego osobom nieuprawnionym.
Wydawca karty płatniczej, czyli bank oczywiście odpowiada za niewykonanie lub nienależyte wykonanie umowy. Jednak nie ponosi on odpowiedzialności za szkody powstałe z winy posiadacza karty. Jest to bowiem nieostrożne zachowanie klienta. Za takie z całą pewnością należy uznać sytuacje, w której konsument przechowywał swoją kartę płatniczą w portfelu wraz z dołączona do niej karteczką, na której umieszczony był numer PIN. Nie można bowiem udostępniać karty lub ujawniać PIN-u niezależnie od tego czy przekazujemy te dane koledze z pracy czy osobie bliskiej. Taki brak należytej staranności dyskwalifikuje nas w przypadku składania reklamacji do banku i próby dochodzenia naszych roszczeń.
Zasady prawidłowego postępowania z kartami płatniczymi:
- należy starannie przechowywać kartę płatniczą oraz kod PIN. Najbezpieczniej jest przetrzymywać jej oddzielnie, wówczas nawet w przypadku kradzieży karty złodziej będzie miał problem z jej wykorzystaniem. Niektóre banki wręcz zamieszczają w regulaminach stosowne postanowienia na ten temat;
- należy ostrożnie używać karty w miejscach publicznych, np. uważać, gdy wypłacamy pieniądze z bankomatów albo dokonujemy płatności w sklepie, restauracji czy kinie. Podczas wprowadzania numeru PIN najlepiej zasłonić się przed oczami ciekawskich, a nawet kamer przemysłowych;
- z karty może korzystać tylko jej posiadacz, czyli osoba, która zawarła stosowna umowę z bankiem i jej karta została wydana. Nie wolno udostępniać nikomu przydzielonego nam kodu PIN;
- w przypadku zaginięcia, uszkodzenia, zniszczenia należy jak najszybciej powiadomić o tym bank. Ma on obowiązek przyjmować tego typu zgłoszenia od konsumentów przez całą dobę;
- jeżeli posiadacz karty zauważy jakiekolwiek niezgodności z zestawieniem (powszechnie nazywanym wyciągiem z konta) ma obowiązek zgłosić to wydawcy w terminie nie krótszym niż 14 dni od dnia otrzymania zestawienia;
- jeżeli zgubimy kartę natychmiast należy ją zastrzec. Do momentu zgłoszenia konsument odpowiada za transakcje dokonane kartą do kwoty 150 euro pod warunkiem jednak, że do jej utraty doszło nie z jego winy.
Podstawa prawna:
ustawa z dnia 12 września 2002 r. o elektronicznych instrumentach płatniczych (tekst jedn. Dz. U. nr 169, poz. 1385 z późn. zm.).
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.