REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak należy pilnować numeru PIN

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

REKLAMA

Wybrałam się w piątek na zakupy. Nie znalazłam jednak nic interesującego tylko drobne sprawunki, za które zapłaciłam gotówką. Miałam jakieś drobne w torebce. Dopiero po weekendzie zauważyłam, ze nie mam portfela. Miałam w nim kartę płatniczą z karteczką, na której był zapisany numer PIN. Oczywiście większość moich oszczędności na rachunku zniknęło. Złożyłam więc reklamację, ale w odpowiedzi usłyszałam, że to moja wina, bo nie prawidłowo przechowywałam kod. Czy to prawda?

Posiadacz karty płatniczej jest obowiązany do:

REKLAMA

  • przechowywania karty płatniczej i ochrony kodu identyfikacyjnego, z zachowaniem należytej staranności;
  • nieprzechowywania karty płatniczej razem z kodem identyfikacyjnym;
  • niezwłocznego zgłoszenia wydawcy utraty lub zniszczenia karty płatniczej;
  • nieudostępniania karty płatniczej i kodu identyfikacyjnego osobom nieuprawnionym.

Wydawca karty płatniczej, czyli bank oczywiście odpowiada za niewykonanie lub nienależyte wykonanie umowy. Jednak nie ponosi on odpowiedzialności za szkody powstałe z winy posiadacza karty. Jest to bowiem nieostrożne zachowanie klienta. Za takie z całą pewnością należy uznać sytuacje, w której konsument przechowywał swoją kartę płatniczą w portfelu wraz z dołączona do niej karteczką, na której umieszczony był numer PIN. Nie można bowiem udostępniać karty lub ujawniać PIN-u niezależnie od tego czy przekazujemy te dane koledze z pracy czy osobie bliskiej. Taki brak należytej staranności dyskwalifikuje nas w przypadku składania reklamacji do banku i próby dochodzenia naszych roszczeń.

Zasady prawidłowego postępowania z kartami płatniczymi:

  • należy starannie przechowywać kartę płatniczą oraz kod PIN. Najbezpieczniej jest przetrzymywać jej oddzielnie, wówczas nawet w przypadku kradzieży karty złodziej będzie miał problem z jej wykorzystaniem. Niektóre banki wręcz zamieszczają w regulaminach stosowne postanowienia na ten temat;
  • należy ostrożnie używać karty w miejscach publicznych, np. uważać, gdy wypłacamy pieniądze z bankomatów albo dokonujemy płatności w sklepie, restauracji czy kinie. Podczas wprowadzania numeru PIN najlepiej zasłonić się przed oczami ciekawskich, a nawet kamer przemysłowych;
  • z karty może korzystać tylko jej posiadacz, czyli osoba, która zawarła stosowna umowę z bankiem i jej karta została wydana. Nie wolno udostępniać nikomu przydzielonego nam kodu PIN;
  • w przypadku zaginięcia, uszkodzenia, zniszczenia należy jak najszybciej powiadomić o tym bank. Ma on obowiązek przyjmować tego typu zgłoszenia od konsumentów przez całą dobę;
  • jeżeli posiadacz karty zauważy jakiekolwiek niezgodności z zestawieniem (powszechnie nazywanym wyciągiem z konta) ma obowiązek zgłosić to wydawcy w terminie nie krótszym niż 14 dni od dnia otrzymania zestawienia;
  • jeżeli zgubimy kartę natychmiast należy ją zastrzec. Do momentu zgłoszenia konsument odpowiada za transakcje dokonane kartą do kwoty 150 euro pod warunkiem jednak, że do jej utraty doszło nie z jego winy.

Podstawa prawna:

ustawa z dnia 12 września 2002 r. o elektronicznych instrumentach płatniczych (tekst jedn. Dz. U. nr 169, poz. 1385 z późn. zm.).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mobbing w pracy: jak rozpoznać i chronić się przed nim?

Poznaj definicję, przyczyny i formy mobbingu oraz praktyczne sposoby ochrony przed nim – wszystkie wskazówki prosto z rozmowy z ekspertką Katarzyną Bednarczykówą, autorką książki "Masz się łasić".

Reputacja przedsiębiorcy to jedno z kluczowych aktywów firmy. Tak uważa coraz więcej właścicieli firm w Polsce

Firmy w Polsce coraz częściej traktują reputację jako kapitał, który warto chronić, nawet kosztem wyników finansowych. To po części efekt walki stereotypu przedsiębiorcy, który chce osiągać zyski za wszelką cenę. Jest on wciąż głęboko zakorzeniony w świadomości społecznej.

Badania Uniwersytetu Stanford: Polscy programiści odnoszą największe korzyści z AI [KOMENTARZ]

Polska błyszczy wśród europejskich krajów pod względem produktywności programistów korzystających z AI. Jednak niska adopcja technologii i wysoki poziom poprawek stawiają pytania o jakość i przyszłość. O tym, jak interpretować wyniki badań ze Stanford opowiedział członek zespołu badawczego.

Sztuczna inteligencja. McKinsey: Tylko 1 proc. menedżerów określa wdrożenia AI w swoich organizacjach jako dojrzałe

Choć zastosowanie gen-AI w 2024 r. znacząco wzrosło, a 78 proc. respondentów deklarowało w ub.r. użycie co najmniej jednej funkcji biznesowej tego rozwiązania w porównaniu do 55 proc. rok wcześniej, to jedynie 1 proc. menedżerów określa wdrożenie AI w ich w organizacjach jako dojrzałe.

REKLAMA

Obligacje korporacyjne: wciąż wysoki popyt u inwestorów

W pierwszym kwartale tego roku emitenci przeprowadzili cztery publiczne emisje obligacji korporacyjnych o wartości 286,5 mln zł. Popyt inwestorów ponownie przekroczył wartość emisji i wyniósł 747 mln zł, a średni poziom redukcji dla emisji sięgnął 44 proc.

Przedsiębiorcy na całym świecie już nie patrzą w przyszłość optymistycznie

Spada poziom optymizmu przedsiębiorców na świecie. Powodem niepewność i nieprzewidywalność w globalnym handlu i wysokie stopy procentowe, tak wynika z przeprowadzonego przez Dun & Bradstreet badania na próbie ponad 10 tys. przedsiębiorców.

Wystawianie faktur przez freelancerów w 2025 r. Zasady, narzędzia, terminy, opłaty, najczęstsze błędy przy wystawianiu faktur

Praca freelancera daje dużą swobodę – pozwala samodzielnie zarządzać czasem, projektami i klientami. Z tą niezależnością wiąże się jednak także odpowiedzialność za kwestie formalne, takie jak wystawianie faktur. Kto może wystawiać faktury jako freelancer? Co powinno znaleźć się na fakturze? Jakie są najczęstsze błędy?

Susza rolnicza może w tym roku być wcześniej

Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej prognozuje, że susza rolnicza może w tym roku rozwinąć się wcześniej. W raporcie podał także, ze prognozy dotyczące opadów są optymistyczne.

REKLAMA

Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

REKLAMA