Kradzież karty płatniczej
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Posiadacza karty płatniczej obciążają operacje dokonane z użyciem utraconej karty płatniczej do czasu zgłoszenia wydawcy jej utraty. Jednak istnieje górna granica odpowiedzialności. Posiadacz karty odpowiada tylko do kwoty stanowiącej równowartość 150 EUR. Kwota ta jest obliczana wg oblicza się według średniego kursu EUR ogłaszanego przez NBP, obowiązującego w dniu dokonania zgłoszenia.
REKLAMA
Takie ograniczenie nie ma zastosowania w przypadku operacji, do których doszło z winy posiadacza lub użytkownika. Szczególnie jeżeli nie przechowywano karty płatniczej i nie chroniono kodu identyfikacyjnego (PIN), z zachowaniem należytej staranności lub nie zgłoszono do banku niezgodności w zestawieniu operacji. Posiadacz karty płatniczej ma obowiązek dokonać takiego zgłoszenia zawsze, gdy błędy w wyciągu salda. Zgłoszenie powinno nastąpić w terminie określonym w umowie. Nie może być on jednak krótszy niż 14 dni od dnia otrzymania zestawienia. W tym miejscu należy nadmienić, że posiadacz karty pątniczej ma obowiązek poinformować bank o tym, że nie dostał w ogóle zestawienia operacji wykonanych w ramach jego rachunku bankowego. Nawet po dokonaniu zgłoszenia kradzieży karty płatniczej posiadacz jej może odpowiadać za wszystkie operacje dokonane przy jej użyciu. Jeżeli doszło do nich z winy umyślnej jego lub użytkownika.
Posiadacza obciążają operacje dokonane przez osoby, którym udostępnił kartę płatniczą lub ujawnił kod PIN.
Posiadacza nie obciążają operacje jeżeli karta płatnicza została wykorzystana bez fizycznego przedstawienia i elektronicznej identyfikacji posiadacza lub bez złożenia przez niego własnoręcznego podpisu na dokumencie obciążeniowym. Użycie kodu identyfikacyjnego nie wystarcza do obciążenia posiadacza zakwestionowaną przez niego operacją, chyba że został złożony bezpieczny podpis elektroniczny. Niekiedy może zaistnieć konieczność zwrotu wykorzystanych środków pieniężnych. Ma to miejsce, gdy operacje dokonane zostały na odległość, a karta płatnicza została wykorzystana bez fizycznego przedstawienia. Ale taka odpowiedzialność posiadacza karty płatniczej musi być wyraźnie określona w umowie.
Podstawa prawna:
ustawa z dnia 12 września 2002 r. o elektronicznych instrumentach płatniczych (Dz. U. nr 169, poz.1385 z późn. zm.).
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.