REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podział kart płatniczych

REKLAMA

REKLAMA

Bankowe karty płatnicze dzielą się na karty: bankomatowe, debetowe, obciążeniowe, kredytowe i przedpłacone.

Karty bankomatowe

Karta bankomatowa służy do wypłat gotówki w bankomatach. Przy jej pomocy można jednak nie tylko pobrać pieniądze, ale również sprawdzić stan rachunku, wydrukować historię transakcji lub zmienić kod PIN. Nie można nią natomiast płacić, ani nawet doładowywać konta telefonu komórkowego w terminalu. Ponieważ funkcjonalność kart bankomatowych jest ograniczona, banki wydają na ogół karty płatnicze, które pełnią również funkcje karty bankomatowej.

REKLAMA

Karty debetowe

REKLAMA

Karta debetowa wydawana jest do rachunku bankowego. Można nią płacić w punktach handlowo-usługowych do wysokości stanu konta, dostępnego limitu debetowego i kredytu odnawialnego. Można też wypłacać pieniądze z bankomatu. Transakcje są rozliczane zaraz po otrzymaniu przez bank informacji o jej przeprowadzeniu. Oznacza to, że rachunek posiadacza karty, który płacił kartą debetową, będzie od razu obciążony tą kwotą.

Karta wymaga autoryzacji, czyli sprawdzenia autentyczności oraz dostępności środków zgromadzonych na rachunku. W wyniku autoryzacji zakładana jest również blokada wysokości kwoty transakcji, co uniemożliwia przekroczenie salda rachunku.

Karty obciążeniowe

Karta obciążeniowa najczęściej wydawana jest do rachunku bankowego. Jej posiadacz może w ciągu miesiąca przeprowadzać transakcje do wysokości przyznanego mu limitu, niezależnie od kwoty jaka znajduje się na rachunku. Wyznaczonego dnia bank zsumuje wszystkie transakcje i obciąży kwotą transakcji rachunek posiadacza karty. Tego dnia na rachunku muszą się więc znajdować środki w odpowiedniej wysokości. Karta obciążeniowa jest podobna do karty kredytowej, ponieważ jej posiadacz wydaje pieniądze, których nie posiada na rachunku. Różnica polega na tym, że raz w miesiącu trzeba spłacić całe zadłużenie, a nie jego część. W przypadku niespłacenia karta może zostać zablokowana. Są też karty obciążeniowe niepowiązane z rachunkiem bankowym.

Karty kredytowe

Karta kredytowa nie jest związana z kontem osobistym. Bank wydając ją przyznaje limit, w ramach którego posiadacz karty może zawierać transakcje bezgotówkowe i pobierać gotówkę w bankomatach. W dniu rozliczenia, który ma miejsce raz w miesiącu, dług może być spłacony w całości lub tylko w części. Niespłacona kwota będzie stanowiła oprocentowany kredyt. Wysokość kredytowania – wysokość maksymalnego limitu jaki przyznaje bank – uzależniona jest od zarobków klienta. Transakcje bezgotówkowe (płatności w punktach handlowo-usługowych) są bezprowizyjne. Za pobranie gotówki z bankomatu na ogół się płaci. Może to być procent od pobranej sumy lub stała opłata.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Porównaj oferty banków

Karty przedpłacone

Karta przepłacona nazywana jest również kartą wstępnie opłaconą lub elektroniczną portmonetką (ang. Electronic Purse). Można z niej korzystać tylko po uprzednim zasileniu. Działa jak karta telefoniczna lub miejska, z tą różnicą, że jej posiadacz sam decyduje jakiej wysokości kwotę na nią przelać. Karta przedpłacona nie jest powiązana z rachunkiem bankowym. Znakomicie sprawdza się przy płatnościach np. przez Internet.

Karty wirtualne

Karta wirtualna jest stosowana do płatności w sieci, zamówieniach telefonicznych i pocztowych. Aby z niej skorzystać, wystarczy załadować ją wybraną kwotą z własnego konta bankowego. Po dokonaniu transakcji karta wirtualna zostaje opróżniona, dzięki czemu nawet, gdy ktoś pozna jej numer, nie będzie mógł z niej skorzystać.

Kartą wirtualną nie można płacić w zwykłym sklepie, ani wypłacić gotówki z bankomatu.

Karty lojalnościowe

Karty lojalnościowe wiążą ich posiadacza z bankiem lub inną instytucją systemem punktów premiowych przyznawanych za każdą transakcję. Karty takie są często wydawane we współpracy z firmami komercyjnymi (co-branded cards), np. siecią supermarketów, w której posiadacz karty może uzyskać specjalne zniżki, klubami (affinity cards) lub organizacjami społecznymi (charity cards).

Wybierz kartę kredytową

Comperia.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA