REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Świadczenia pieniężne w transakcjach handlowych

Bartłomiej  Atys
Radca prawny
Jakie są reguły w transakcjach handlowych?
Jakie są reguły w transakcjach handlowych?

REKLAMA

REKLAMA

Ustawa o terminach zapłaty w transakcjach handlowych dopuszcza naliczanie dłużnikowi odsetek także za okres przed terminem wymagalności. Nie zawsze jednak będzie to korzystne dla wierzyciela.

Strony umów handlowych często ustalają bardzo długie, czasami nawet kilkumiesięczne terminy płatności. Z reguły ich wydłużanie jest wymuszane przez stronę zobowiązaną do świadczenia pieniężnego. Wydłużanie takie nie zwalnia jednak strony od obowiązku zapłaty odsetek naliczonych za okres przed terminem wymagalności. Odsetki wierzyciel może naliczać od 31 dnia po spełnieniu świadczenia niepieniężnego. 

REKLAMA

Zgodnie z ustawą o terminach zapłaty w transakcjach handlowych z dnia 12 czerwca 2003 r. (art. 5) jeżeli strony w umowie przewidziały termin zapłaty dłuższy niż 30 dni, wierzyciel może żądać odsetek ustawowych za okres począwszy od 31 dnia po spełnieniu swojego świadczenia niepieniężnego i doręczeniu dłużnikowi faktury lub rachunku - do dnia zapłaty, ale nie dłuższy niż do dnia wymagalności świadczenia pieniężnego. 

Niezależnie od wyżej wskazanych odsetek ustawowych, wspomniany akt prawny daje wierzycielowi możliwość dochodzenia dalszych odsetek za opóźnienie w wysokości odsetek za zwłokę, określanej na podstawie art. 56 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tzw. odsetki podatkowe), chyba że strony uzgodniły wyższe odsetki, za okres od dnia wymagalności świadczenia pieniężnego do dnia zapłaty (art. 6 ustawy). Czynność prawna wyłączająca lub ograniczająca wyżej wskazane uprawnienia wierzyciela lub obowiązki dłużnika jest nieważna (art.9).

Polecamy: Klauzule w umowach długoterminowych

REKLAMA

Celem ustawy było niewątpliwie zwiększenie praw wierzyciela w sytuacji wymuszonego przez dłużnika przedłużenia terminu płatności. Naliczanie odsetek podatkowych po przekroczeniu terminu wymagalności miało być dodatkową dolegliwością dla dłużnika, ponieważ do 24 grudnia 2008 r. odsetki podatkowe zawsze były wyższe od odsetek ustawowych. 

Od wspomnianego 24 grudnia 2008 r. odsetki ustawowe zrównały się wysokością z odsetkami podatkowymi, a od 28 stycznia 2009 r. są od nich wyższe. Obecnie odsetki ustawowe to 13% w skali roku, a odsetki podatkowe 10% w skali roku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Powstaje w tej sytuacji wątpliwość, czy opierając się na zapisach ustawy o terminach zapłaty w transakcjach handlowych wierzyciel nie może po przekroczeniu terminu zapłaty przez dłużnika zażądać od niego wyższych odsetek ustawowych, tylko musi zadowolić się niższymi odsetkami podatkowymi?

Wydaje się, że nie może. Co prawda art. 481 § 2 kodeksu cywilnego daje prawo do żądania odsetek ustawowych za opóźnienie, ale ogranicza je do sytuacji, w której stopa odsetek za opóźnienie nie była z góry ustalona. Przy zastosowaniu przepisów ustawy o terminach zapłaty w transakcjach handlowych stopa odsetek jest ustalona. Wynika wprost z art. 7 tej ustawy. W tej sytuacji wierzyciel musi za każdym razem kalkulować, czy bardzie opłaca mu się żądać odsetek liczonych za dłuższy okres, ale według niższej stopy, czy ograniczyć się do odsetek ustawowych obliczanych od dnia wymagalności, a nie od 31 dnia po dniu spełnienia świadczenia.

Zobacz: Czy nakłady nie na swój grunt można odzyskać?

Wskazana wątpliwość powinna skłonić ustawodawcę do znowelizowania ustawy w taki sposób, aby art. 7 przywrócić jego pierwotny sens.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jaki model logistyczny wybrać dla swojego sklepu internetowego?

Zakładając sklep internetowy, staniesz przed wyzwaniem organizacji całej jego logistyki. Zanim zaczniesz działalność, będziesz musiał zdecydować, gdzie magazynować swoje towary, z jakimi kurierami współpracować i jak obsługiwać zwroty od klientów. Pochłonie to mnóstwo cennego czasu i spory kapitał. W dzisiejszych czasach możesz tego jednak uniknąć. W jaki sposób? Poznaj najciekawsze modele logistyczne dla e-commerce!

Dobrzy w teorii. Dlaczego nie potrafimy odpoczywać i jak to zmienić?

Potrzeba regeneracji wydaje się oczywista dla każdego, kto funkcjonuje w naprzemiennym cyklu, w którym wysiłek absorbujący przeważającą część naszych aktywności przeplata się z czasem wolnym. Skąd zatem trudność w świadomym uwzględnianiu potrzeby wypoczynku i planowaniu przerw w zawodowym funkcjonowaniu?

Inflacja już niestraszna firmom. Obawia się jej dwa razy mniej firm niż rok temu

W rok o połowę zmalała liczba małych i średnich firm, które boją się, że inflacja może zagrozić ich biznesom. Obecnie to zaledwie co czwarte przedsiębiorstwo. Zaskakujące są jednak branże, w których te obawy są największe. Inflacja straciła też rangę najpoważniejszej obawy.

Startup - jak uzyskać ochronę patentową, ochronę znaku towarowego i prawa autorskie?

W startupach najważniejszy jest pomysł. Jak go chronić i zabezpieczyć się przed nieuprawnionym wykorzystywaniem dzieła i pobierania wynagrodzenia za korzystanie z niego przez podmioty trzecie? Jak uzyskać ochronę patentową, ochronę znaku towarowego i prawa autorskie? Dlaczego tak ważna jest umowa o zachowaniu poufności?

REKLAMA

Spółki: Premia za kontrolę w Polsce w latach 2019-2023 spadła do poziomu 13,6 proc.

Ostatnie lata przyniosły spadek aktywności na rynku wezwań w Polsce. Coraz częściej inwestorzy decydują się na ogłoszenie wezwania z zamiarem wycofania akcji spółki z obrotu giełdowego, gdy już uzyskają kontrolny pakiet akcji – wynika z najnowszej analizy KPMG, która objęła 133 wezwań do sprzedaży akcji spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie w latach 2019-2023.

Firmy będą szukać specjalistów. Jakich?

Z raportu „Barometr Polskiego Rynku Pracy” Personnel Service wynika, że polskie firmy chcą poszukiwać specjalistów od automatyzacji i sztucznej inteligencji. 

Rachunki za prąd w firmie: kto musi płacić za energię elektryczną nawet trzy razy więcej niż cena giełdowa, jak tego uniknąć na przyszłość

Kryzys energetyczny wywołany przez agresję Rosji na Ukrainę doprowadził do gigantycznego wzrostu cen prądu. Wiele małych firm w obawie przed dalszym wzrostem cen zawarło wieloletnie umowy ze stałą ceną na rekordowym poziomie. To one najbardziej ucierpią na uwolnieniu cen energii.

Stare pytania, nowe odpowiedzi. Zmiana podejścia do pożądanych kompetencji menedżerskich

Obecnie organizacje nie są zainteresowane rozwojem konkretnych umiejętności liderskich ani pozyskiwaniem wiedzy, którą łatwo dziś zdobyć. Żyjemy w czasach, w których ciężko jest zaplanować długofalową strategię, dlatego wzrasta znaczenie umiejętności płynnego poruszania się w zmieniających się okolicznościach, tzw. strategizing.

REKLAMA

Wyróżniaj się bo zginiesz: o sukcesie sklepu internetowego decydują nie tylko atrakcyjne towary w dobrej cenie

W sklepie internetowym, zupełnie inaczej niż w tradycyjnym sklepie, wiarygodność osiąga się lub nie już poprzez sam wygląd aplikacji zakupowej. Bez niej nie wyróżniający się z tysięcy inny e-sklep nie odniesie sukcesu nawet oferując bardzo konkurencyjne produkty.

Restauracje ustępują miejsca barom szybkiej obsługi i sklepowej gastronomii, bo takie są wybory „zetek”

Na naszych oczach dzieje się prawdziwa rewolucja w gastronomii. Restauracje, ledwie się odbudowały po pandemii, przegrywają z barami szybciej obsługi i cateringiem, a teraz jeszcze poważnym graczem na rynku staje się gastronomia sklepowa. Wszystko to za sprawą najmłodszych klientów, którzy chcą żyć po amerykańsku.

REKLAMA