REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Na czym polega umowa faktoringu?

Milewski Marcin
Występujące w obrocie handlowym umowy faktoringu najczęściej złożone są z dwóch części.
Występujące w obrocie handlowym umowy faktoringu najczęściej złożone są z dwóch części.

REKLAMA

REKLAMA

Podstawą umowy faktoringu jest zakup wierzytelności przedsiębiorcy przez faktora w zamian za kwotę odpowiadającą ich wartości, ale pomniejszoną z reguły o prowizję faktora.

Faktoring jest to więc wykup wierzytelności, które przysługują przedsiębiorcy z określonego tytułu np. sprzedaży, usługi, dostawy, dokonany przez stronę określaną mianem faktora. Przedsiębiorca otrzymuje zapłatę kwoty równej wartości zakupionych zobowiązań, nierzadko pomniejszoną o przysługujące faktorowi wynagrodzenie za samo nabycie.

REKLAMA

Spółka posiada wierzytelności o wartości 20.000 PLN. Dokonuje ich sprzedaży na rzecz spółki faktoringowej. Wynagrodzenie faktora wynosi 2000 PLN brutto. Faktor przelewa na konto spółki 18.000 PLN.

Faktoring może przybrać postać zarówno jednorazowej umowy, jak również linii faktoringu. W pierwszym przypadku faktor dokonuje wykupu jednej lub kilku wskazanych w umowie wierzytelności, podczas gdy w drugiej sytuacji chodzi o nabywanie zobowiązań spełniających oznaczone przesłanki w okresie trwania umowy, do określonej górnej granicy wartości.

Polecamy: Zakładam firmę

Występujące w obrocie handlowym umowy faktoringu najczęściej złożone są z dwóch części.

Pierwsza część swym zakresem obejmuje postanowienia określane w praktyce mianem warunków standardowych. Strony wskazują w nich jakiego rodzaju umowa faktoringu jest zawierana (faktoring pełny, niepełny lub mieszany), a dodatkowo oznaczają podmiot ponoszący odpowiedzialność w przypadku niewypłacalności dłużnika.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Druga część postanowień, to te które mają charakter szczegółowy. Z praktycznego punktu widzenia są one najczęściej prawami i obowiązkami faktora, a także przedsiębiorcy.

W umowie faktoringu możliwe jest zamieszczenie klauzuli del credere, klauzuli wyłączności lub klauzuli eksportowej.

Pierwsza z nich oznacza, że faktor ponosi odpowiedzialność za brak spełnienia świadczenia przez dłużnika. Zaniechanie dłużnika powoduje pokrycie zobowiązania przez faktora, przy czym jego świadczenie następuje do wysokości kwoty stanowiącej odpowiednik wartości nabytych wierzytelności pomniejszonej o prowizję.

Polecamy: Klauzule w umowach długoterminowych

Klauzula wyłączności decyduje o tym, że faktor dokonuje wykupu całości wierzytelności przedsiębiorcy przy jednoczesnym pozostawaniu jego jedynym faktorem. Trzecia klauzula oznacza, że przedsiębiorca dokonuje ograniczenia prowadzonego eksportu do oznaczonych w umowie państw lub obejmuje nim tylko niektóre towary lub usługi. Klauzula ta ma na celu zabezpieczenie ewentualnych roszczeń faktora poprzez umożliwieniu mu względnie łatwiejszej egzekucji.

Umowa faktoringu ma charakter bilateralny (dwustronny). Należy do umów handlowych nienazwanych i kształtowana jest w oparciu o zasadę swobody umów.

Umowa faktoringu zawarta pomiędzy faktorem będącym bankiem lub spółką faktoringową oraz przedsiębiorcą. Stroną umowy nie jest dłużnik faktoringowy będący odbiorcą towarów dostarczanych przez przedsiebiorcę.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

Zintegrowane raportowanie ESG zaczyna już być standardem. Czy w Polsce też?

96% czołowych firm na świecie raportuje zrównoważony rozwój, a 82% włącza dane ESG do raportów rocznych. W Polsce 89% dużych firm publikuje takie raporty, ale tylko 22% działa zgodnie ze standardami ESRS, co stanowi wyzwanie dla konkurencyjności na rynku UE.

Czy polskie firmy są gotowe na ESG?

Współczesny świat biznesu zakręcił się wokół kwestii związanych z ESG. Ta koncepcja, będąca wskaźnikiem zrównoważonego rozwoju, wpływa nie tylko na wielkie korporacje, ale coraz częściej obejmuje także małe i średnie przedsiębiorstwa. W dobie rosnących wymagań związanych ze zrównoważonością społeczną i środowiskową, ESG jest nie tylko wyzwaniem, ale również szansą na budowanie przewagi konkurencyjnej.

REKLAMA

ESG u dostawców czyli jak krok po kroku wdrożyć raportowanie ESG [Mini poradnik]

Wdrażanie raportowania ESG (środowiskowego, społecznego i zarządczego) to niełatwe zadanie, zwłaszcza dla dostawców, w tym działających dla większych firm. Choć na pierwszy rzut oka może się wydawać, że wystarczy powołać koordynatora i zebrać dane, to tak naprawdę proces ten wymaga zaangażowania całej organizacji. Jakie są pierwsze kroki do skutecznego raportowania ESG? Na co zwrócić szczególną uwagę?

ESG to zielona miara ryzyka, która potrzebuje strategii zmian [Rekomendacje]

Żeby utrzymać się na rynku, sprostać konkurencji, a nawet ją wyprzedzić, warto stosować się do zasad, które już obowiązują dużych graczy. Najprostszym i najbardziej efektywnym sposobem będzie przygotowanie się, a więc stworzenie mapy działania – czyli strategii ESG – i wdrożenie jej w swojej firmie. Artykuł zawiera rekomendacje dla firm, które dopiero rozpoczynają podróż z ESG.

Ratingi ESG: katalizator zmian czy iluzja postępu?

Współczesny świat biznesu coraz silniej akcentuje znaczenie ESG jako wyznacznika zrównoważonego rozwoju. W tym kontekście ratingi ESG odgrywają kluczową rolę w ocenie działań firm na polu odpowiedzialności środowiskowe, społecznej i zarządzania. Ale czy są one rzeczywistym impulsem do zmian, czy raczej efektowną fasadą bez głębszego wpływu na biznesową rzeczywistość? Przyjrzyjmy się temu bliżej.

Zrównoważony biznes czyli jak strategie ESG zmienią reguły gry?

ESG to dziś megatrend, który dotyczy coraz więcej firm i organizacji. Zaciera powoli granicę między sukcesem a odpowiedzialnością biznesu. Mimo, iż wymaga od przedsiębiorców wiele wysiłku, ESG dostarcza m.in. nieocenione narzędzie, które może nie tylko przekształcić biznes, ale również pomóc budować lepszą przyszłość. To strategia ESG zmienia sposób działania firm na zrównoważony i odpowiedzialny.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości może być niższy. Samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki

Podatek od nieruchomości może być niższy. To samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki, korzystając z widełek ustawowych. Przedsiębiorcy apelują do samorządów o obniżenie podatku. Niektóre firmy płacą go nawet setki tysięcy w skali roku.

Jakie recenzje online liczą się bardziej niż te pozytywne?

Podejmując decyzje zakupowe online, klienci kierują się kilkoma ważnymi kryteriami, z których opinie odgrywają kluczową rolę. Oczekują przy tym, że recenzje będą nie tylko pozytywne, ale również aktualne. Potwierdzają to wyniki najnowszego badania TRUSTMATE.io, z którego wynika, że aż 73% Polaków zwraca uwagę na aktualność opinii. Zaledwie 1,18% respondentów nie uważa tego za istotne.

REKLAMA