REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Konsument, Umowa

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Blisko 55% Polaków oszczędza na zakupach [BADANIE]

Już ponad połowa Polaków zamierza ciąć codzienne wydatki w sklepach. Wzrost rok do roku jest dwucyfrowy, a powodem są rosnące ceny.

Umowa o współpracy w sprawie kopalni Turów podpisana

Polska i Czechy podpisały umowę o współpracy ws. kopalni Turów. Jakie są założenia porozumienia?

Zaległości branży e-commerce [BADANIE]

Z danych Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor i bazy informacji kredytowych BIK wynika, iż zaległości e-commerce przekraczają 292 mln zł. Rosną jednak wolniej niż przed pandemią.

Lepsza ochrona konsumentów

Zapewnienie konsumentom równie wysokiej ochrony w internecie jak przy tradycyjnej sprzedaży i dostarczenie im lepszych informacji to, według prezesa UOKiK Tomasza Chróstnego, najważniejsze działania w Polsce w ramach „Nowego programu na rzecz konsumentów” Komisji Europejskiej.

REKLAMA

Ładowarka USB-C standardem w całej UE

Ładowarka USB-C standardem w UE. 23 września 2021 r. Komisja Europejska zaproponowała przepisy, które mają ustalić jeden standard portu ładowania i technologii szybkiego ładowania. USB-C ma być standardowym portem wszystkich smartfonów, tabletów, aparatów fotograficznych, słuchawek, przenośnych głośników i konsoli do gier wideo. Ponadto Komisja proponuje rozdzielenie sprzedaży ładowarek od sprzedaży urządzeń elektronicznych.

Czy przedsiębiorca jest bardziej wiarygodny niż rząd?

60% ludzi na świecie twierdzi, że rządy celowo tworzą fałszywe komunikaty. To biznes staje się źródłem informacji, a dzięki rzetelnym i angażującym treściom pozyskuje nowych klientów. Jednak aż 80% klientów e-commerce jest już “cyfrowo wyczerpana” i coraz trudniej do nich dotrzeć.

Polacy i Hiszpanie wybierają firmy odpowiedzialne

Patrząc całościowo na najświeższe wyniki badania, można zobaczyć, że normalność wraca nie tylko w postaci luzowania kolejnych obostrzeń, ale też w naszych głowach. Niemniej, pandemia z pewnością wyrobiła w nas nowe nawyki, które zostaną z nami na długo. Jeśli nie na zawsze - mówi Michał Tokarski, partner, lider sektora dóbr konsumenckich w Polsce, Deloitte.

Od lipca zakaz m.in. plastikowych sztućców i słomek

Zakaz plastiku. Już za kilka tygodni w UE zacznie obowiązywać dyrektywa Single Use Plastic. Czy koszty ekologicznych zamienników mogą spaść na konsumentów?

REKLAMA

Nawyki z lockdownu będą szkodzić firmom

Jedna trzecia przedsiębiorców obawia się, że przynajmniej część nawyków klientów, wyrobionych w czasie lockdownów, przetrwa i będzie nadal negatywnie wpływać na prowadzone przez nich biznesy.

ZPP: Nowe przepisy dot. umów otworzą drogę do nadużyć

Próby likwidacji innych form zatrudnienia niż umowa o pracę są ugruntowane w mylnym przekonaniu o wysokości klina podatkowego wśród różnych grup społecznych. Kto poniesie koszty takich zmian?

Barometr Rynku: Poprawiają się nastroje konsumentów

W I kwartale 2021 r. wartość Barometru Rynku Consumer Finance (BRCF) uległa nieznacznej poprawie i osiągnęła poziom 50,5 punktów – wynika z badania Związku Przedsiębiorstw Finansowych i Instytutu Rozwoju Gospodarczego SGH.

Jakimi konsumentami są Polacy? Są nowe kategorie [BADANIE]

Najnowsze badanie preferencji konsumenckich pokazuje, że jedna czwarta z nas jest rozważna i pragmatyczna. Chce nabywać jak najtaniej markowe produkty. Z kolei prawie jedna piąta to zakupowi entuzjaści, podatni na opinie influencerów.

Resort sprawiedliwości planuje nowelizację art. 388 k.c. Co to oznacza dla sprzedawców?

Będą zmiany w przepisach. Prawnicy przerażeni proponowanymi zmianami do art. 388 k.c. Zmiana ma zwiększyć ochronę obywateli przed nieuczciwymi i nieetycznymi praktykami sprzedawców.

Jak powinna wyglądać umowa na dostawy produktów rolniczych?

Umowa dla rolnika: jak powinny być uregulowane kwestie ceny, terminów płatności, siły wyższej, kontroli jakości czy wypowiedzenia kontraktu?

Producenci zacierają ręce. Boom na środki do dezynfekcji trwa

Blisko 70% konsumentów kupuje obecnie środki do dezynfekcji. Osoby, które stawiają na taką ochronę, głównie wybierają żele oraz płyny. Zdecydowanie najmniej popularną formą pozostają spreje.

Widać szansę na odbicie w handlu. Polacy będą mniej oszczędzać na zakupach [BADANIE]

Najnowsze kwartalne badanie nastrojów konsumenckich pokazuje, że obecnie 40% Polaków planuje ograniczyć wydatki zakupowe. W tym zakresie nastąpił niewielki spadek w porównaniu do wyników z początku roku.

Umowy PPA w energetyce – na czym to polega?

Umowy PPA: zalety tego typu umów są obopólne - nabywcy zyskują długoterminową stabilność cen energii, wytwórcy – pewność zbytu oraz zwrotu inwestycji w OZE.

Jak pozbyć się długów dzięki upadłości konsumenckiej [VIDEO]

Problem niewypłacalności osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej ma szczególne znaczenie wobec przedłużającej się pandemii. Kto może wnieść o ogłoszenie upadłości konsumenckiej?

Badania konsumentów, czyli jak poprawić Customer Experience?

Customer Experience jest jedną z najważniejszych części składowych relacji na linii marka - klient. Dzięki odpowiedniej strategii CX można pozytywnie wpłynąć na doświadczenia odbiorców marki oraz budować ich lojalność. Jednym z niezbędnych do tego narzędzi są badania konsumentów, które mogą dostarczyć wielu przydatnych informacji.

Umowy w nowym prawie zamówień publicznych - część 1

Po ponad 14 latach obowiązywania i blisko 70 nowelizacjach 1 stycznia 2021 roku weszła w życie nowa ustawa Prawo zamówień publicznych. Ma ona stanowić odpowiedź na zgłaszane postulaty dotyczące rozwiązania głównych problemów rynku zamówień publicznych, w tym przerzucania zbyt dużego ryzyka w realizacji umowy na wykonawców i brak skutecznego zarządzania realizacją kontraktu.

Umowa inwestycyjna - podstawowe informacje

Co to jest umowa inwestycyjna? Jakie powinna zawierać zapisy? Co to jest klauzula lock-up w umowie inwestycyjnej?

Przedsiębiorca jako konsument od 1 stycznia 2021 r.

1 stycznia 2021 r. weszły w życie przepisy nowelizacji kodeksu cywilnego oraz ustawy o prawach konsumenta przyznające przedsiębiorcom prawa konsumentów. Co to oznacza? Kto może skorzystać z tej zmiany?

Przedsiębiorca jak konsument. Co zmieni się od 1 stycznia 2021 r.?

Dotychczas podział był prosty, produkt lub usługę kupuje Klient - Konsument lub Klient - Przedsiębiorca. Od 1 stycznia ten podział będzie inny. Zmiany prawa dla e-commerce, które miały wejść w czerwcu 2020 r. postanowiono jednak, przesunąć na okres noworoczny tzn. 1 stycznia 2021 r.

Polacy boją się koronawirusa i kupują na zapas

O 30 pp. wzrósł w ciągu miesiąca poziom obaw Polaków wywołanych przez pandemię koronawirusa. Opracowany przez Deloitte indeks niepokoju wynosi nad Wisłą 34 proc. i jest najwyższy na świecie. Najnowsza edycja badania firmy doradczej Deloitte Global State of the Consumer Tracker pokazuje, że ogólny poziom lęku przełożył się na niemal wszystkie przyzwyczajenia i zachowania konsumentów w Polsce. Aż 46 proc. z nas deklaruje, że kupuje na zapas. To najwyższy wynik dla Polski w historii badania i ponownie najwyższy w Europie.

Jak wspólnie z klientem budować granice prywatności w sieci?

Jak sprawić, aby proces pozyskiwania prywatnych danych od klientów przez firmy w sieci był komfortowy i odbywał się w zgodzie z wartościami użytkowników. Naukowcy podają konkretne rozwiązania, które pomogą uczynić transfer informacji o użytkownikach do firm bardziej etycznym i opartym na wzajemnym szacunku - mówić otwarcie o polityce prywatności, prosić tylko o niezbędne dane i budować relację opartą na zaufaniu.

Zmiany w czasie pracy maszynistów

Projekt ustawy o czasie pracy maszynistów, wbrew celowi określonemu w ustawie, nie podniesie poziomu bezpieczeństwa w transporcie kolejowym. Może wręcz skutkować ograniczeniem dostępności maszynistów na rynku pracy i podniesieniem kosztów funkcjonowania przewoźników kolejowych.

Wpływy z eksportu nawet połową obrotu dla 44% przedsiębiorstw

Przedsiębiorcy znad Wisły często decydują się na związanie chociaż części swojego biznesu z zagranicą, upatrując w tym szansy na rozwój. Kooperacja z zagranicznymi partnerami nie gwarantuje jednak braku sporów czy opóźnionych płatności. Na znaczeniu zyskują takie rozwiązania jak e-arbitraż, które pozwalają szybko i w poszanowaniu międzynarodowego prawa rozwiązywać transgraniczne dysputy między przedsiębiorcami.

Klauzule zabezpieczające transakcje międzynarodowe

Zarówno w polskim prawie zobowiązań, jak i w międzynarodowej praktyce rynkowej możemy odnaleźć szereg instytucji mających na celu ochronę interesów przedsiębiorców, na wypadek gdyby wykonanie umowy w jej pierwotnej formie nie było możliwe. Jedne z nich mają charakter zobowiązujący już w chwili podpisania umowy, inne uaktywniają się dopiero po spełnieniu konkretnych warunków.

Umowa z zagranicznym kontrahentem - na co zwrócić uwagę?

Międzynarodowe kontrakty nie są zarezerwowane już wyłącznie dla wielkich korporacji. Przy stale rozwijających się instrumentach technologicznych, a także dzięki możliwości nieograniczonego kontaktu również małe firmy czy jednoosobowe działalności w łatwy sposób są w stanie nawiązać współpracę z zagranicznymi klientami.

Allegro pod lupą UOKiK

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wszczął postępowanie wyjaśniające dotyczące praktyk Allegro, w którym sprawdzi czy mogło dojść do naruszenia przepisów antymonopolowych. To w związku z licznymi skargami konsumentów jakie wpływają do UOKiK.

Trzeba najpierw "odmrozić" konsumentów, a potem gospodarkę

Musimy namówić klientów, aby powrócili do kupowania, ale robili to odpowiedzialnie, bo nie wiadomo, kiedy poradzimy sobie z epidemią. To jest czas odmarzania konsumentów. Kolejnym etapem może być dopiero odmrażanie gospodarki - mówi PAP ekonomista z Szkoły Głównej Handlowej, dr Artur Bartoszewicz.

Automatyczne przedłużenie umów najmu lokalu i zakaz wypowiadania umowy najmu lub wysokości czynszu – tarcza antykryzysowa

W związku z epidemią COVID-19, do dnia 30 czerwca 2020 r. wynajmujący nie może wypowiedzieć umowy najmu ani wysokości czynszu. Ponadto, jeśli najemca złoży wynajmującemu stosowne oświadczenie, istniejąca umowa najmu, ewentualnie okres wypowiedzenia umowy lub okres wypowiedzenia czynszu najmu, automatycznie przedłuży się do dnia 30 czerwca 2020 r. Przedłużona umowa obowiązuje na dotychczasowych warunkach.

Dofinansowanie części kosztów prowadzenia działalności gospodarczej dla przedsiębiorców samozatrudnionych - umowa wraz z załącznikami

Zachęcamy do zapoznania się ze wzorem umowy dofinansowania części kosztów prowadzenia działalności gospodarczej dla przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną, niezatrudniającego pracowników, w przypadku spadku obrotów gospodarczych w następstwie wystąpienia COVID-19 wraz z załącznikami.

Umowy w firmie - 8 najczęstszych błędów popełnianych przez przedsiębiorców

Prowadzenie działalności gospodarczej jest nieodłącznie związane z zawieraniem szeregu umów. Prawidłowe sformułowanie ich postanowień powinno leżeć w interesie obu stron, gdyż pozwala to zminimalizować ryzyko przyszłego sporu. O czym warto pamiętać, a czego się wystrzegać? Anna Nowak z Kancelarii Radców Prawnych Lubasz & Wspólnicy omawia przykłady 8 najczęstszych błędów popełnianych przez przedsiębiorców przy konstruowaniu umów.

Umowa o zachowaniu poufności – co powinna zawierać i dlaczego warto ją podpisać?

Przedsiębiorcy dysponują informacjami poufnymi, które chcą chronić. Kiedy warto zabezpieczyć je za pomocą umowy o zachowaniu poufności? Co taka umowa powinna zawierać?

Pakiet Przyjazne Prawo (PPP) - indywidualny przedsiębiorca jak konsument

Pakiet Przyjazne Prawo (PPP) przy zachowaniu pewnych warunków zrównuje uprawnienia indywidualnych przedsiębiorców z konsumentami. Zmiany te pozytywnie ocenia adwokat Marlena Bednarz z Kancelarii Prawnej Chałas i Wspólnicy.

Jak zawrzeć umowę spółki z o.o. - nieobowiązkowe elementy umowy

Każda spółka z ograniczoną odpowiedzialnością prowadzi swoją działalność w oparciu o przepisy prawa (przede wszystkim Kodeksu spółek handlowych) i zawartej w formie aktu notarialnego umowy spółki (aktu założycielskiego w przypadku spółki jednoosobowej). W poprzednim numerze przedstawiliśmy, jakie obowiązkowe elementy powinna zawierać ta umowa. Obok elementów obowiązkowych wspólnicy mogą zawrzeć jednak także inne postanowienia związane z działalnością spółki. Wspólnicy mają swobodę kształtowania umowy spółki w tym zakresie. W publikacji przedstawiamy przykłady najczęściej spotykanych zapisów umownych o charakterze dodatkowym.

Black Friday i Cyber Monday - prawa konsumenta

Wyprzedaże w Black Friday i Cyber Monday przyciągają tłumy klientów. Przy okazji zakupów warto znać swoje prawa.

Konsumentom w Polsce oferuje się gorsze produkty niż w Europie Zachodniej

UOKiK sprawdził jakość produktów oferowanych konsumentom z Polski i Europy Zachodniej. Co wynika z porównania jakości produktów?

Platforma ODR umożliwia rozwiązywanie sporów przez Internet

Dzięki platformie ODR obsługiwanej przez Komisję Europejską można rozwiązać spór ze sprzedawcą lub z klientem przez Internet. Jak to zrobić?

Większa ochrona konsumentów na rynku telekomunikacyjnym

Lepszą ochronę konsumentów przed nieuczciwymi praktykami i nadużyciami związanymi m.in. z sms-ami premium ma zapewnić rządowa nowelizacja Prawa telekomunikacyjnego, którą w czwartek uchwalił Sejm.

Kiedy umowa oszczędnościowa może zostać uznana za nieważną?

Jak wynika z orzeczenia sądu, klauzule umowne zawarte w umowie oszczędnościowej oferowanej przez przedsiębiorcę dotyczące ustalenia wysokości świadczenia wykupu jako sprzeczne z zasadami współżycia społecznego są nieważne, zaś ich wyeliminowanie jako bezwzględnie nieważnych prowadzi do tego, że umowa zawarta przez strony nie zawiera jednego z koniecznych dla jej skutecznego zawarcia elementów, co skutkuje nieważnością takiej umowy.

Rękojmia - nowe przepisy niekorzystne dla konsumentów i firm

Konfederacja Lewiatan alarmuje, że projekt ustawy dotyczący wad z tytułu rękojmi nie poprawi sytuacji konsumentów a wręcz przeciwnie, pogorszy ich pozycję, ponieważ przedsiębiorcy będą starali się unikać wymiany towaru, dokonując w pierwszej kolejności napraw. Nowe przepisy są także niekorzystne dla mikro, małych i średnich firm.

Nowe przepisy o upadłości konsumenckiej

Jak poinformował wiceminister sprawiedliwości Michał Woś projekt o upadłości konsumenckiej w najbliższym czasie trafi do konsultacji. Wprowadzi on nowy model tej upadłości.

Umowa o naprawę pojazdu w warsztacie

Co w sytuacji gdy nasz samochód zostanie uszkodzony lub skradziony z warsztatu samochodowego? Kto w takiej sytuacji ponosi odpowiedzialność? Jak możemy wykazać, że pozostawiliśmy samochód? Co zrobić aby właściciel warsztatu lub mechanik nie mógł swojej odpowiedzialności kwestionować?

Reklamacja w 2018 roku

Jakie uprawnienia uzyska konsument od 1 stycznia 2018 roku? Jak zmieni się odpowiedzialność sprzedawcy z tytułu rękojmi?

Rynek fotoksiążek w Polsce i na świecie

Fotoksiążka to flagowy produkt na rynku foto usług. Rynek fotoksiążek w Europie stabilnie rośnie.

Black Friday - poradnik UOKiK dla konsumentów

W piątek 24 listopada sklepy będą kusić wyprzedażami. Zanim ulegniesz szałowi zakupów, sprawdź, czy okazja naprawdę jest okazją. Towar kupiony w atrakcyjnej cenie także możesz reklamować.

Większa ochrona klientów zawierających umowy ubezpieczenia od 2018 roku

Przed zawarciem umowy ubezpieczenia, sprzedawca ubezpieczeń ma określić – na podstawie uzyskanych od klienta informacji – jego wymagania i potrzeby oraz podać mu w zrozumiałej formie obiektywne informacje o produkcie ubezpieczeniowym - tak wynika z projektu ustawy o dystrybucji ubezpieczeń. Ustawa ma obowiązywać od 2018 roku.

Zwiększenie ochrony inwestorów indywidualnych od 1 stycznia 2018 r.

Od 1 stycznia 2018 r. firmy z sektora finansowego będą musiały tworzyć dokumenty zawierające kluczowe informacje o produktach i przekazywać je klientom przed zawarciem umowy. Za nieprzestrzeganie przepisów będą groziły kary w wysokości ponad 21 mln zł.

REKLAMA