REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Umowy PPA w energetyce – na czym to polega?

Subskrybuj nas na Youtube
Rozwój OZE, do którego przyczyniają się umowy PPA, wpływa na ograniczenie emisji gazów cieplarnianych.
Rozwój OZE, do którego przyczyniają się umowy PPA, wpływa na ograniczenie emisji gazów cieplarnianych.

REKLAMA

REKLAMA

Umowy PPA: zalety tego typu umów są obopólne - nabywcy zyskują długoterminową stabilność cen energii, wytwórcy – pewność zbytu oraz zwrotu inwestycji w OZE.

Coraz więcej umów PPA

Popularność korporacyjnych umów na zakup zielonej energii (PPA) z roku na rok rośnie. Ubiegły rok, pomimo zamrożenia gospodarki w związku z pandemią, był rekordowy pod tym względem. W sumie w 2020 r. w Europie podpisano 51 tego typu umów, a łączna moc zakontraktowanej na podstawie PPA energii osiągnęła już blisko 4 GW – to wzrost o 60% w stosunku do roku poprzedniego*. Jak przekonują eksperci, zalety kontraktów PPA oraz możliwości, jakie stwarzają, będą coraz częściej dostrzegane, szczególnie przez te najbardziej energochłonne oraz wrażliwe na kwestie środowiskowe przedsiębiorstwa.

REKLAMA

Umowy PPA – na czym to polega?

REKLAMA

PPA (z ang. Power Purchase Agreement) jest umową na zakup zielonej energii zawieraną między wytwórcą OZE a odbiorcą końcowym. Charakteryzuje się długim okresem obowiązywania, standardowo zawierana jest bowiem na 10-20 lat, minimum to 5 lat.

- Przez cały ten czas zarówno wytwórca energii, jak i jej odbiorca mają gwarancję stabilności. Wytwórca zyskuje pewność, że wytworzona energia znajdzie zbyt i projekt będzie w stanie obsłużyć finansowanie zewnętrzne, które pozyskał na jego realizację. Często jest to warunek, bez którego banki nie sfinansują projektu OZE. Można powiedzieć, że tego typu umowy umozliwiają dalszy rozwój OZE w Polsce. Z kolei odbiorca zabezpiecza koszty energii na okres tej umowy, co jest szczególnie ważne pod kątem zarządzania kosztami i budżetowania. Dodatkowym profitem jest możliwość korzystania z zielonej energii, do czego zobowiązują firmy nie tylko CSR-owe zasady korporacyjne, ale coraz częśćiej także partnerzy biznesowi. Wypracowanie optymalnych dla obu stron warunków umowy PPA jest skomplikowanym procesem, ale osiągnięty kompromis na długi czas zabezpiecza interesy tych firm – mówi Paweł Wierzbicki, Head Origination w Axpo Polska.

Jakie są rodzaje umów PPA?

Istnieje kilka rodzajów umów PPA. Pierwszy, to kontrakt finansowy, tzw. wirtualny, w którym nie dochodzi do fizycznej sprzedaży zielonej energii. Strony ustalają ilość energii i cenę, następnie rozliczają się z różnicy między stałą ceną kontraktową a bieżącą zmienną ceną energii dla uzgodnionego wolumenu. W zależności od tego, czy bieżące ceny są niższe lub wyższe niż te w umowie, jedna ze stron wypłaca różnicę drugiej.

REKLAMA

Drugi wariant polega na tym, że spółka obrotu energią podpisuje umowę na fizyczny zakup energii od wytwórcy OZE i na fizyczną sprzedaż energii do odbiorcy końcowego. Rolą spółki obrotu jest bilansowanie produkcji i zużycia energii, natomiast podmioty uzgadniają między sobą jej cenę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W trzeciej opcji wytwórca zielonej energii staje się jej bezpośrednim sprzedawcą dla odbiorcy końcowego. Ze względu na nieprzewidywalność pogody, odbiorca musi być zabezpieczony w razie niewystarczającej produkcji energii – np. ze względu na mniejsze nasłonecznienie lub porywy wiatru. Tutaj pojawia się rola spółki obrotu energią w kwestii bilansowania. Jeżeli brakuje energii, to spółka kupuje ją na rynku. Natomiast jeśli firma ma mniejsze zapotrzebowanie na prąd, to spółka sprzedaje nadwyżkę. Odbiorca końcowy zyskuje zatem dwóch sprzedawców energii – OZE i spółkę obrotu.

Jakie są zalety umów PPA?

Główną zaletą umów PPA jest zapewnienie stabilności dla uczestników kontraktu. Wytwórcy OZE zyskują długoterminowe zabezpieczenie odbioru energii, ograniczając w ten sposób ryzyko związane z jej wytwarzaniem. Stałe miesięczne dochody z tytułu jej sprzedaży stają się zabezpieczeniem dla banku, który chętniej udzieli finansowania dla tego typu inwestycji.

Dla odbiorców energii zaletą jest możliwość korzystania z zielonej energii wytwarzanej przez inny podmiot, niekoniecznie znajdujący się w bliskim sąsiedztwie. To pozwala na wynegocjowanie najkorzystniejszego rozwiązania. Dodatkowe bezpieczeństwo gwarantuje spółka obrotu energią, która udostępni ewentualne niedobory energii. Odbiorca zyskuje również długoterminową stabilność cen, pozostających niezmiennymi wobec wahań rynkowych.

Zaletą dla wszystkich jest natomiast dalszy rozwój OZE w Polsce. Decydując się na umowę PPA, odbiorcy końcowi nie tylko osiągają pewne korzyści finansowe. Stają się także ważnymi podmiotami, przyczyniającymi się do transformacji energetycznej w kraju.

Umowy PPA a ślad węglowy

Rozwój OZE, do którego przyczyniają się umowy PPA, wpływa na ograniczenie emisji gazów cieplarnianych. Firmy, już nie tylko te międzynarodowe, zobowiązują się przestrzegać standardów CSR oraz raportować swoje np. proekologiczne działania, m.in. według wytycznych Global Reporting Initiative. Kwestie środowiskowe określają standardy Greenhouse Gas Protocol. Wśród nich znajdują się zapisy dotyczące śladu węglowego. Umowy PPA, których istotą jest sprzedaż i kupno zielonej energii, pozwalają na spełnienie rygorystycznych warunków związanych z ograniczeniem śladu węglowego przedsiębiorstwa.

* Dane stowarzyszenia RE-Source

Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zaprojektuj z nami swoją pierwszą innowację – poznaj bezpłatną usługę Innovation Coach i weź udział w wydarzeniu w Łodzi

W dobie dynamicznych zmian technologicznych i rosnącej konkurencji, przedsiębiorcy coraz częściej poszukują sposobów na wdrażanie innowacji w swoich firmach. Nie każdy jednak wie, od czego zacząć, jak zdobyć fundusze na rozwój, czy jak skutecznie przejść przez proces planowania i realizacji innowacyjnego projektu.

Odroczenie terminu płatności składek ZUS. Kto i na jakich zasadach może skorzystać z odroczenia terminu płatności składek?

Odroczenie terminu płatności składek ZUS. Kto i na jakich zasadach może skorzystać z odroczenia terminu płatności składek? W ubiegłym roku z odroczenia terminu płatności składek najczęściej korzystali mali płatnicy.

Przewodnik po spółce w Delaware – wszystko, co musisz wiedzieć zanim założysz firmę w USA

Założenie spółki w Stanach Zjednoczonych, a w szczególności w stanie Delaware, to marzenie wielu przedsiębiorców – zarówno z Polski, jak i z całego świata. Delaware od dekad uważany jest za światowe centrum dla biznesu dzięki swojej wyjątkowej legislacji, przyjaznemu klimatowi dla przedsiębiorców oraz elastycznym strukturze prawnej. Ale czy spółka w Delaware to dobry wybór dla każdego? I co warto wiedzieć zanim złożysz wniosek o rejestrację?

Europejski Akt Dostępności zacznie obowiązywać od 28 czerwca 2025 roku. Za niespełnienie wymagań dyrektywy wysokie kary

Zbliża się termin, od którego wszystkie firmy świadczące określone usługi lub sprzedające wybrane produkty będą musiały zapewnić ich dostępność dla osób z niepełnosprawnościami. Od 28 czerwca 2025 r. niespełnienie wymagań może wiązać się z wysokimi grzywnami oraz utratą reputacji.

REKLAMA

JDG a spółka z o.o. Którą formę działalności wybrać? [Porównanie]

Podejmując decyzję o własnym biznesie, każdy przedsiębiorca staje przed wyborem formy działalności. Większość z nas waha się pomiędzy jednoosobową działalnością gospodarczą (JDG) a spółką z ograniczoną odpowiedzialnością (sp. z o.o.). Każda z tych form ma swoje plusy i minusy. W artykule spróbuję przybliżyć czym się różnią.

Pożyczka dla firm: Szansa na rozwój czy ryzyko?

Prowadzisz firmę? Na pewno doświadczasz różnych wyzwań związanych z zarządzaniem własnym biznesem. Zmieniające się trendy, rosnąca konkurencja, potrzeba implementowania nowych technologii – to tylko niektóre z powodów, dla których musisz stale szukać sposobów na rozwój i reklamę. Pytanie nierzadko brzmi, skąd wziąć na to pieniądze?

Prognozy: zamiast powrotu Koniunktury, europejskie firmy może dotknąć fala bankructw na niespotykaną dotąd skalę

Po kilku latach wysokiej inflacji i restrykcyjnej polityki pieniężnej banków centralnych, europejskie przedsiębiorstwa z nadzieją patrzyły na rok 2025, oczekując wreszcie wzrostu gospodarczego. W obecnej sytuacji geopolitycznej trudno jednak zachować optymizm.

Kontrole podatkowe. 2025 rok przyniósł ważną zmianę, ale to dopiero początek ułatwień

Urzędy skarbowe przeprowadzają kontrole podatkowe od kiedy tylko istnieją podatki. Zmienia się jedynie charakter służb kotrolnych oraz zasady przeprowadzania samych kontroli. Kluczowe zmiany w kontroli podatkowej nastąpiły z początkiem 2025 roku, choć nie wszyscy o nich pamiętają.

REKLAMA

Mobbing w pracy: jak rozpoznać i chronić się przed nim?

Poznaj definicję, przyczyny i formy mobbingu oraz praktyczne sposoby ochrony przed nim – wszystkie wskazówki prosto z rozmowy z ekspertką Katarzyną Bednarczykówą, autorką książki "Masz się łasić".

Reputacja przedsiębiorcy to jedno z kluczowych aktywów firmy. Tak uważa coraz więcej właścicieli firm w Polsce

Firmy w Polsce coraz częściej traktują reputację jako kapitał, który warto chronić, nawet kosztem wyników finansowych. To po części efekt walki stereotypu przedsiębiorcy, który chce osiągać zyski za wszelką cenę. Jest on wciąż głęboko zakorzeniony w świadomości społecznej.

REKLAMA