REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Umowy PPA w energetyce – na czym to polega?

Subskrybuj nas na Youtube
Rozwój OZE, do którego przyczyniają się umowy PPA, wpływa na ograniczenie emisji gazów cieplarnianych.
Rozwój OZE, do którego przyczyniają się umowy PPA, wpływa na ograniczenie emisji gazów cieplarnianych.

REKLAMA

REKLAMA

Umowy PPA: zalety tego typu umów są obopólne - nabywcy zyskują długoterminową stabilność cen energii, wytwórcy – pewność zbytu oraz zwrotu inwestycji w OZE.

Coraz więcej umów PPA

Popularność korporacyjnych umów na zakup zielonej energii (PPA) z roku na rok rośnie. Ubiegły rok, pomimo zamrożenia gospodarki w związku z pandemią, był rekordowy pod tym względem. W sumie w 2020 r. w Europie podpisano 51 tego typu umów, a łączna moc zakontraktowanej na podstawie PPA energii osiągnęła już blisko 4 GW – to wzrost o 60% w stosunku do roku poprzedniego*. Jak przekonują eksperci, zalety kontraktów PPA oraz możliwości, jakie stwarzają, będą coraz częściej dostrzegane, szczególnie przez te najbardziej energochłonne oraz wrażliwe na kwestie środowiskowe przedsiębiorstwa.

REKLAMA

Umowy PPA – na czym to polega?

REKLAMA

PPA (z ang. Power Purchase Agreement) jest umową na zakup zielonej energii zawieraną między wytwórcą OZE a odbiorcą końcowym. Charakteryzuje się długim okresem obowiązywania, standardowo zawierana jest bowiem na 10-20 lat, minimum to 5 lat.

- Przez cały ten czas zarówno wytwórca energii, jak i jej odbiorca mają gwarancję stabilności. Wytwórca zyskuje pewność, że wytworzona energia znajdzie zbyt i projekt będzie w stanie obsłużyć finansowanie zewnętrzne, które pozyskał na jego realizację. Często jest to warunek, bez którego banki nie sfinansują projektu OZE. Można powiedzieć, że tego typu umowy umozliwiają dalszy rozwój OZE w Polsce. Z kolei odbiorca zabezpiecza koszty energii na okres tej umowy, co jest szczególnie ważne pod kątem zarządzania kosztami i budżetowania. Dodatkowym profitem jest możliwość korzystania z zielonej energii, do czego zobowiązują firmy nie tylko CSR-owe zasady korporacyjne, ale coraz częśćiej także partnerzy biznesowi. Wypracowanie optymalnych dla obu stron warunków umowy PPA jest skomplikowanym procesem, ale osiągnięty kompromis na długi czas zabezpiecza interesy tych firm – mówi Paweł Wierzbicki, Head Origination w Axpo Polska.

Jakie są rodzaje umów PPA?

Istnieje kilka rodzajów umów PPA. Pierwszy, to kontrakt finansowy, tzw. wirtualny, w którym nie dochodzi do fizycznej sprzedaży zielonej energii. Strony ustalają ilość energii i cenę, następnie rozliczają się z różnicy między stałą ceną kontraktową a bieżącą zmienną ceną energii dla uzgodnionego wolumenu. W zależności od tego, czy bieżące ceny są niższe lub wyższe niż te w umowie, jedna ze stron wypłaca różnicę drugiej.

REKLAMA

Drugi wariant polega na tym, że spółka obrotu energią podpisuje umowę na fizyczny zakup energii od wytwórcy OZE i na fizyczną sprzedaż energii do odbiorcy końcowego. Rolą spółki obrotu jest bilansowanie produkcji i zużycia energii, natomiast podmioty uzgadniają między sobą jej cenę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W trzeciej opcji wytwórca zielonej energii staje się jej bezpośrednim sprzedawcą dla odbiorcy końcowego. Ze względu na nieprzewidywalność pogody, odbiorca musi być zabezpieczony w razie niewystarczającej produkcji energii – np. ze względu na mniejsze nasłonecznienie lub porywy wiatru. Tutaj pojawia się rola spółki obrotu energią w kwestii bilansowania. Jeżeli brakuje energii, to spółka kupuje ją na rynku. Natomiast jeśli firma ma mniejsze zapotrzebowanie na prąd, to spółka sprzedaje nadwyżkę. Odbiorca końcowy zyskuje zatem dwóch sprzedawców energii – OZE i spółkę obrotu.

Jakie są zalety umów PPA?

Główną zaletą umów PPA jest zapewnienie stabilności dla uczestników kontraktu. Wytwórcy OZE zyskują długoterminowe zabezpieczenie odbioru energii, ograniczając w ten sposób ryzyko związane z jej wytwarzaniem. Stałe miesięczne dochody z tytułu jej sprzedaży stają się zabezpieczeniem dla banku, który chętniej udzieli finansowania dla tego typu inwestycji.

Dla odbiorców energii zaletą jest możliwość korzystania z zielonej energii wytwarzanej przez inny podmiot, niekoniecznie znajdujący się w bliskim sąsiedztwie. To pozwala na wynegocjowanie najkorzystniejszego rozwiązania. Dodatkowe bezpieczeństwo gwarantuje spółka obrotu energią, która udostępni ewentualne niedobory energii. Odbiorca zyskuje również długoterminową stabilność cen, pozostających niezmiennymi wobec wahań rynkowych.

Zaletą dla wszystkich jest natomiast dalszy rozwój OZE w Polsce. Decydując się na umowę PPA, odbiorcy końcowi nie tylko osiągają pewne korzyści finansowe. Stają się także ważnymi podmiotami, przyczyniającymi się do transformacji energetycznej w kraju.

Umowy PPA a ślad węglowy

Rozwój OZE, do którego przyczyniają się umowy PPA, wpływa na ograniczenie emisji gazów cieplarnianych. Firmy, już nie tylko te międzynarodowe, zobowiązują się przestrzegać standardów CSR oraz raportować swoje np. proekologiczne działania, m.in. według wytycznych Global Reporting Initiative. Kwestie środowiskowe określają standardy Greenhouse Gas Protocol. Wśród nich znajdują się zapisy dotyczące śladu węglowego. Umowy PPA, których istotą jest sprzedaż i kupno zielonej energii, pozwalają na spełnienie rygorystycznych warunków związanych z ograniczeniem śladu węglowego przedsiębiorstwa.

* Dane stowarzyszenia RE-Source

Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

REKLAMA

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

REKLAMA

Branża wydawnicza. Czy na wydawaniu i sprzedaży książek da się wciąż zarobić

Tylko czterech na dziesięciu Polaków przeczytało w ubiegłym roku przynajmniej jedną książkę. Choć wynik ten jest nieco niższy niż rok wcześniej, wciąż należy do najlepszych w ostatniej dekadzie. Co to oznacza dla branży wydawniczej, czy na wydawaniu i sprzedaży książek daje się wciąż zarobić?

Pijemy mniej piwa, przez co browary nie płacą na czas swoim dostawcom

Na kondycję branży piwowarskiej, poza spadającym w wyniku zmian kulturowych popytem, najmocniej wpływają dziś rosnące koszty operacyjne oraz zmiany w podatku akcyzowym. Polacy piją mniej piwa, browary mają coraz większe kłopoty.

REKLAMA