REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Umowy PPA w energetyce – na czym to polega?

Rozwój OZE, do którego przyczyniają się umowy PPA, wpływa na ograniczenie emisji gazów cieplarnianych.
Rozwój OZE, do którego przyczyniają się umowy PPA, wpływa na ograniczenie emisji gazów cieplarnianych.

REKLAMA

REKLAMA

Umowy PPA: zalety tego typu umów są obopólne - nabywcy zyskują długoterminową stabilność cen energii, wytwórcy – pewność zbytu oraz zwrotu inwestycji w OZE.

Coraz więcej umów PPA

Popularność korporacyjnych umów na zakup zielonej energii (PPA) z roku na rok rośnie. Ubiegły rok, pomimo zamrożenia gospodarki w związku z pandemią, był rekordowy pod tym względem. W sumie w 2020 r. w Europie podpisano 51 tego typu umów, a łączna moc zakontraktowanej na podstawie PPA energii osiągnęła już blisko 4 GW – to wzrost o 60% w stosunku do roku poprzedniego*. Jak przekonują eksperci, zalety kontraktów PPA oraz możliwości, jakie stwarzają, będą coraz częściej dostrzegane, szczególnie przez te najbardziej energochłonne oraz wrażliwe na kwestie środowiskowe przedsiębiorstwa.

REKLAMA

Umowy PPA – na czym to polega?

REKLAMA

PPA (z ang. Power Purchase Agreement) jest umową na zakup zielonej energii zawieraną między wytwórcą OZE a odbiorcą końcowym. Charakteryzuje się długim okresem obowiązywania, standardowo zawierana jest bowiem na 10-20 lat, minimum to 5 lat.

- Przez cały ten czas zarówno wytwórca energii, jak i jej odbiorca mają gwarancję stabilności. Wytwórca zyskuje pewność, że wytworzona energia znajdzie zbyt i projekt będzie w stanie obsłużyć finansowanie zewnętrzne, które pozyskał na jego realizację. Często jest to warunek, bez którego banki nie sfinansują projektu OZE. Można powiedzieć, że tego typu umowy umozliwiają dalszy rozwój OZE w Polsce. Z kolei odbiorca zabezpiecza koszty energii na okres tej umowy, co jest szczególnie ważne pod kątem zarządzania kosztami i budżetowania. Dodatkowym profitem jest możliwość korzystania z zielonej energii, do czego zobowiązują firmy nie tylko CSR-owe zasady korporacyjne, ale coraz częśćiej także partnerzy biznesowi. Wypracowanie optymalnych dla obu stron warunków umowy PPA jest skomplikowanym procesem, ale osiągnięty kompromis na długi czas zabezpiecza interesy tych firm – mówi Paweł Wierzbicki, Head Origination w Axpo Polska.

Jakie są rodzaje umów PPA?

Istnieje kilka rodzajów umów PPA. Pierwszy, to kontrakt finansowy, tzw. wirtualny, w którym nie dochodzi do fizycznej sprzedaży zielonej energii. Strony ustalają ilość energii i cenę, następnie rozliczają się z różnicy między stałą ceną kontraktową a bieżącą zmienną ceną energii dla uzgodnionego wolumenu. W zależności od tego, czy bieżące ceny są niższe lub wyższe niż te w umowie, jedna ze stron wypłaca różnicę drugiej.

REKLAMA

Drugi wariant polega na tym, że spółka obrotu energią podpisuje umowę na fizyczny zakup energii od wytwórcy OZE i na fizyczną sprzedaż energii do odbiorcy końcowego. Rolą spółki obrotu jest bilansowanie produkcji i zużycia energii, natomiast podmioty uzgadniają między sobą jej cenę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W trzeciej opcji wytwórca zielonej energii staje się jej bezpośrednim sprzedawcą dla odbiorcy końcowego. Ze względu na nieprzewidywalność pogody, odbiorca musi być zabezpieczony w razie niewystarczającej produkcji energii – np. ze względu na mniejsze nasłonecznienie lub porywy wiatru. Tutaj pojawia się rola spółki obrotu energią w kwestii bilansowania. Jeżeli brakuje energii, to spółka kupuje ją na rynku. Natomiast jeśli firma ma mniejsze zapotrzebowanie na prąd, to spółka sprzedaje nadwyżkę. Odbiorca końcowy zyskuje zatem dwóch sprzedawców energii – OZE i spółkę obrotu.

Jakie są zalety umów PPA?

Główną zaletą umów PPA jest zapewnienie stabilności dla uczestników kontraktu. Wytwórcy OZE zyskują długoterminowe zabezpieczenie odbioru energii, ograniczając w ten sposób ryzyko związane z jej wytwarzaniem. Stałe miesięczne dochody z tytułu jej sprzedaży stają się zabezpieczeniem dla banku, który chętniej udzieli finansowania dla tego typu inwestycji.

Dla odbiorców energii zaletą jest możliwość korzystania z zielonej energii wytwarzanej przez inny podmiot, niekoniecznie znajdujący się w bliskim sąsiedztwie. To pozwala na wynegocjowanie najkorzystniejszego rozwiązania. Dodatkowe bezpieczeństwo gwarantuje spółka obrotu energią, która udostępni ewentualne niedobory energii. Odbiorca zyskuje również długoterminową stabilność cen, pozostających niezmiennymi wobec wahań rynkowych.

Zaletą dla wszystkich jest natomiast dalszy rozwój OZE w Polsce. Decydując się na umowę PPA, odbiorcy końcowi nie tylko osiągają pewne korzyści finansowe. Stają się także ważnymi podmiotami, przyczyniającymi się do transformacji energetycznej w kraju.

Umowy PPA a ślad węglowy

Rozwój OZE, do którego przyczyniają się umowy PPA, wpływa na ograniczenie emisji gazów cieplarnianych. Firmy, już nie tylko te międzynarodowe, zobowiązują się przestrzegać standardów CSR oraz raportować swoje np. proekologiczne działania, m.in. według wytycznych Global Reporting Initiative. Kwestie środowiskowe określają standardy Greenhouse Gas Protocol. Wśród nich znajdują się zapisy dotyczące śladu węglowego. Umowy PPA, których istotą jest sprzedaż i kupno zielonej energii, pozwalają na spełnienie rygorystycznych warunków związanych z ograniczeniem śladu węglowego przedsiębiorstwa.

* Dane stowarzyszenia RE-Source

Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA