Kategorie

Badania konsumentów, czyli jak poprawić Customer Experience?

W dzisiejszych czasach dbałość o pozytywne doświadczenia klientów jest na wagę złota
W dzisiejszych czasach dbałość o pozytywne doświadczenia klientów jest na wagę złota
Fotolia
Customer Experience jest jedną z najważniejszych części składowych relacji na linii marka - klient. Dzięki odpowiedniej strategii CX można pozytywnie wpłynąć na doświadczenia odbiorców marki oraz budować ich lojalność. Jednym z niezbędnych do tego narzędzi są badania konsumentów, które mogą dostarczyć wielu przydatnych informacji.

Czym są badania konsumentów?

W dzisiejszych czasach dbałość o pozytywne doświadczenia klientów jest na wagę złota. Nic więc dziwnego, że firmy z różnych sektorów zwracają na ten aspekt coraz większą uwagę. Niezbędnym elementem strategii Customer Experience są badania konsumentów, które cieszą się coraz większą popularnością.

Jak sama nazwa wskazuje, są to badania, które skupiają się na użytkownikach produktów czy usług. Umożliwiają one nie tylko stworzenie profilu aktualnego oraz potencjalnego klienta firmy. Dzięki nim można także zweryfikować motywy zakupowe i procesy decyzyjne, czy też poznać i zrozumieć zwyczaje oraz zachowania odbiorców marki. 

Co więcej, wyniki dają możliwość lepszego poznania doświadczeń konsumentów z firmą, ich oczekiwań wobec różnych usług i produktów, a nawet pewnych niezaspokojonych potrzeb. Dzięki tego typu badaniom można również ocenić lojalność klientów wobec marki oraz to, jak dobrze znają oni aktualną ofertę. Wszystkie te aspekty nie są jednak z reguły badane jednocześnie. Należy zatem zawczasu zastanowić się nad tym, jakich informacji na ten temat firma potrzebuje najbardziej i po co chce zrealizować badania.

Jaki jest cel badań konsumenckich?

Wybór odpowiedniego badania jest zależny od wielu czynników, a jednym z nich może być etap, na którym jest obecnie firma, usługa lub produkt. W przypadku dojrzałej marki można zbadać m.in. jej pozycjonowanie czy postrzeganie przez konsumentów, dokonać oceny potencjału rynkowego czy po prostu stale monitorować rynek. Jeżeli wyniki mają zostać wykorzystane do zwiększenia sprzedaży produktu lub usługi, to warto zlecić chociażby wykonanie oceny poziomu satysfakcji klientów, analizy kanałów dystrybucji czy siły nabywczej, badania promocji, sposobów korzystania z danego produktu lub usługi, czy też postaw względem konkretnej grupy produktów lub usług.

Przed wprowadzeniem nowej marki na rynek należy natomiast wykonać analizę potrzeb konsumentów, badania cen, czy też analizę konkurencji. Przede wszystkim warto jednak regularnie badać doświadczenia konsumentów z firmą, jej produktami czy usługami.

Jak wybrać odpowiednie narzędzie badania?

Kolejnym krokiem po podjęciu decyzji odnośnie tego, czego ma dotyczyć badanie i jaki jest jego główny cel, będzie wybór odpowiedniego narzędzia. Warto pamiętać, że metody badań konsumenckich dzielą się na jakościowe oraz ilościowe, w zależności od celu badania. Przykładem tych pierwszych są m.in. wywiady grupowe, wywiady indywidualne, grupy fokusowe, obserwacje czy analizy jakościowe. Pomagają one uzyskać dokładne odpowiedzi na pytania odnoszące się przede wszystkim do przyczyn danego stanu rzeczy i tego, jak wyglądają poszczególne procesy. Częściej spotykany jest jednak ten drugi typ badań, do którego zaliczają się m.in. badania kwestionariuszowe, testy porównawcze czy oceny produktów. Umożliwiają one chociażby analizę preferencji, postaw oraz doświadczeń konsumentów.

Ile to kosztuje?

Poszczególne metody badawcze niewiele mówią jednak osobom, które nie posiadają wiedzy naukowej. Najlepszym rozwiązaniem jest więc skorzystanie z usług profesjonalnej agencji badawczej. W tym przypadku trzeba jednak liczyć się z tym, że koszt tego typu badania może oscylować w granicach od kilkunastu do kilkudziesięciu tysięcy złotych.

Cena jest uzależniona od wielu czynników, w tym m.in. od tego, jak trudno dotrzeć do badanej grupy odbiorców. Nieskomplikowane analizy można jednak wykonać bez dużych nakładów finansowych. W tym celu warto wykorzystać wypracowane już wcześniej kanały dotarcia do aktualnych klientów. Prosta ankieta satysfakcji może przynieść wiele cennych odpowiedzi na temat oferty firmy oraz jakości jej produktów lub świadczonych przez nią usług. Ciekawych wniosków powinna dostarczyć także rozmowa w gronie pracowników. Może ona dotyczyć chociażby obsługi klienta, konkretnej usługi czy produktu wprowadzanego na rynek. Każde badania mogą prowadzić do odkrycia ciekawych insightów konsumenckich, jeżeli spojrzy się na nie z odpowiedniej perspektywy.

Aspekty badań kosumenckich

W zależności od branży oraz grupy docelowej, badanie konsumentów może dotyczyć różnych kwestii. Przykładem mogą być badania poziomu Customer Experience na rynku napraw elektroniki użytkowej w Polsce. Wzięli w nich udział nie tylko klienci serwisów, ale także sprzedawcy elektroniki, którzy mają z nimi do czynienia znacznie częściej. W obu grupach zwrócono uwagę na różne aspekty doświadczeń. 

Czas odpowiedzi serwisów (79,2% pozytywnych ocen), przejrzystość informacji o kosztach naprawy (78,9%) oraz wiedza konsultantów na dany temat (77,9%) - te kwestie wypadły najlepiej według konsumentów, którzy oddawali sprzęt elektroniczny do naprawy. Najgorzej ocenili oni natomiast kwestię jasnego wytłumaczenia, jaki będzie zakres naprawy (9% negatywnych wskazań) oraz informowanie o ewentualnych opóźnieniach czy zmianach w planowanej naprawie (8%). 

Inne aspekty okazały się natomiast istotne dla sprzedawców smartfonów lub laptopów, którzy pracują w mniejszych sklepach czy marketach. Najbardziej pozytywnie ocenili oni skuteczność i jakość napraw (83,3% pozytywnych odpowiedzi), łatwość zgłaszania reklamacji w serwisach (81,5%) oraz przestrzeganie terminów napraw (81,5%). Najgorzej odnieśli się natomiast do informowania o ewentualnych opóźnieniach czy zmianach w naprawie (11,1% negatywnych wskazań), szybkości realizacji zgłoszeń reklamacyjnych (9,3%) oraz czasu odpowiedzi na zapytania (9,3%).

Powyższe statystyki pokazują, jak bardzo może różnić się postrzeganie tego samego produktu lub usługi przez różne grupy odbiorców, które korzystają z niego w innym celu. Dlatego nie należy ograniczać się do jednej z nich i warto dokładnie przeanalizować produkt z kilku punktów widzenia. Wszystkie ciekawe statystyki pozostaną jednak wyłącznie nic nieznaczącymi liczbami, jeżeli nie zostaną poddane odpowiedniej analizie, która będzie prowadziła do wartościowych wniosków.

Wyciągnij odpowiednie wnioski

Badania konsumenckie nie powinny służyć tylko zaspokojeniu ciekawości, ale przede wszystkim wprowadzeniu zmian, mających za zadanie realizację określonych celów, takich jak np. zwiększenie sprzedaży. Nie jest to jednak możliwe bez odpowiedniej analizy danych oraz wyciągania spójnych wniosków. Ciekawy przykład ponownie można przytoczyć z raportu opracowanego przez firmę FIXIT SA.  Mimo że zdecydowana większość przebadanych konsumentów (83,8%) pozytywnie oceniła prostotę działania stron internetowych serwisów i łatwość poruszania się po nich, to okazało się, że nierzadko brakuje na nich przydatnych funkcji, które mogłyby ułatwić klientom obcowanie z marką na różnych płaszczyznach. To statystyki, których nie można zignorować.

Wyniki pokazują, że na stronach internetowych serwisów rzadko istnieje możliwość sprawdzenia, na jakim etapie naprawy jest sprzęt (32,4%), zarejestrowania swojego produktu w bazie serwisu w celu uzyskania informacji o nowych wersjach oprogramowania (29,7%), czy nawet dokonania zmiany adresu i daty odesłania sprzętu (27%) albo dosłania dowodu zakupu (21,6%). Na co piątej stronie internetowej (21,6%) nie jest dostępna żadna z wymienionych funkcji. To cenne informacje, które mogą wykorzystać nie tylko serwisy elektroniki.

- Na tej podstawie można wyciągnąć wiele ciekawych wniosków na temat tego, jak usprawnić stronę internetową. Warto nie tylko zadbać o jej przejrzystość, ale też wdrożyć na niej nowe rozwiązania, umożliwiające np. zarejestrowanie produktu w bazie serwisu czy sprawdzenie, na jakim etapie naprawy jest urządzenie. W przypadku firm z innych branż będą to oczywiście inne funkcje, jednak schemat reagowania na potrzeby klientów i wprowadzania zmian jest podobny - mówi Mariusz Ryło, CEO FIXIT SA.

Jak korzystać z danych zastanych?

Nie należy jednak poprzestawać na jednych badaniach. Warto powtarzać je regularnie co jakiś czas, badając te same lub inne aspekty. Nie należy też ograniczać się wyłącznie do profesjonalnych analiz przeprowadzanych przez agencje badawcze. Przydatne mogą okazać się m.in. raporty branżowe dostępne w internecie za darmo lub za niewielką opłatą. Często są one pełne ciekawych danych i wartościowych insightów, które pozwalają usprawnić strategię Customer Experience małym kosztem.

- Warto również korzystać z danych, których regularnie dostarczają klienci firmy, korzystając z jej usług czy kupując poszczególne produkty. Na tej podstawie można tworzyć np. profile klientów, które pozwolą na jeszcze lepszą personalizację oferty. Przede wszystkim należy jednak pamiętać, żeby robić to zgodnie z prawem i dbać o bezpieczeństwo zbieranych i przetwarzanych informacji - dodaje Mariusz Ryło.

Dbaj o Customer Experience

Wszystkie omówione wcześniej działania powinny być wdrażane w konkretnym celu, którym jest poprawa strategii Customer Experience. Wprowadzanie kolejnych usprawnień ma bowiem za zadanie pozytywnie wpłynąć na doświadczenia klientów firmy. Warto pamiętać, że nie ograniczają się one wyłącznie do zakupu. Istotne jest także wszystko to, co dzieje się przed nim, a także  to, co może wydarzyć się później. Aby odpowiednio podejść do tego zagadnienia, trzeba wziąć pod uwagę wszystkie punkty styku konsumenta z marką oraz jego doświadczenia z tym związane. Mogą pomóc w tym właśnie badania, które można zlecić zajmującej się tym firmie lub w okrojonej wersji przeprowadzić na własną rękę.

W kontekście badań istotne jest to, by do każdej grupy odbiorców podejść w indywidualny sposób oraz zwracać uwagę na różne aspekty ich doświadczeń. Kluczowa jest też kompleksowa analiza danych oraz wyciąganie odpowiednich wniosków, mogących prowadzić do odkrycia ciekawych insightów konsumenckich.

Przede wszystkim trzeba jednak pamiętać o tym, by na ich podstawie stale wprowadzać kolejne usprawnienia z zakresu kontaktów klienta z marką. Preferencje, wymagania i oczekiwania konsumentów zmieniają się bowiem cały czas i to głównie od firmy zależy to, czy za nimi nadąży.

Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA

Personel i Zarządzanie 9/2021
Personel i Zarządzanie 9/2021
Tylko teraz
FIXIT SA
partner sprzętu i oprogramowania
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moja firma
    1 sty 2000
    18 wrz 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Opel Vectra B: gdzie się podziały tamte pryw… auta?

    Opel Vactra B: w zeszłym roku minęło 25 lat od premiery tego modelu, w przyszłym minie 20 lat od zakończenia jego produkcji. Co warto wiedzieć o nim?

    Pozytywne tendencje w eksporcie artykułów rolno-spożywczych

    Eksport artykułów rolno-spożywczych. Od stycznia do lipca 2021 r. wartość eksportu ogółem polskich towarów rolno-spożywczych wzrosła o 5,2%, do 20,5 mld EUR, w porównaniu z tym samym okresem roku 2020 - poinformowało Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

    Dotacje na wymianę pieców w budynkach wielorodzinnych i Mój Prąd 4.0. - w 2022 roku

    Dotacje na wymianę pieców i Mój Prąd 4.0. Trzecia edycja programu Mój Prąd, z budżetem przekraczającym 530 mln zł, wciąż cieszy się rekordową popularnością. Do tej pory do NFOŚiGW wpłynęło już ok. 150 tys. wniosków o dofinansowanie przydomowej fotowoltaiki. Fundusz szacuje, że budżet programu wystarczy w sumie na sfinansowanie ok. 178 tys. wniosków i przy obecnym tempie za chwilę się wyczerpie. NFOŚiGW pracuje już jednak nad uruchomieniem kolejnej, czwartej edycji, która ma zachęcić prosumentów do autokonsumpcji energii wytwarzanej w gospodarstwach domowych. Trwają też prace nad poszerzeniem kolejnego, popularnego programu Czyste Powietrze o dotacje na wymianę kopciuchów w budynkach wielolokalowych.

    Duży popyt na mieszkania. Problemem deficyt gruntów

    Popyt na rynku mieszkaniowym nie słabnie, gdyż Polacy chcą kupować nowe mieszkania, a rynek jest chłonny. Powodem jest wysoki deficyt mieszkań, jeden z najniższych, na tle krajów UE, wskaźników liczby mieszkań na tysiąc mieszkańców, a także sprzyjająca sytuacja makro – ocenia członek zarządu Grupy Murapol Iwona Sroka.

    Gaz dla gospodarstw domowych droższy o 7,4% od 1 października

    Cena gazu dla gospodarstw domowych. Od 1 października 2021 r. gospodarstwa domowe korzystające z taryfy PGNiG Obrót Detaliczny zapłacą za gaz więcej o 7,4 proc. PGNiG poinformowało w czwartek 16 września 2021 r., że Prezes URE zaakceptował wniosek o podwyżkę cen w taryfie. Zmiana będzie obowiązywać od października do końca 2021 roku. Stawki opłat abonamentowych oraz stawki za dystrybucję paliw gazowych pozostały bez zmian.

    Continental SportContact 7: sportowa nowość na rynku

    Continental SportContact 7 to opona przeznaczona do sportowych kompaktów, aut sportowych, supersportowych i tuningowanych.

    Branża transportowa... przeżywa renesans

    Branża transportowa jak i mechanicy przeżywają renesans. Usługi w tych dwóch sektorach są obecnie trudniej dostępne i przede wszystkim poszukiwane.

    Roczny koszt utrzymania samochodu? Policz go z... Yanosikiem

    Roczny koszt utrzymania samochodu – ile może wynosić? Yanosik postanowił odpowiedzieć na to pytanie i udostępnił właśnie nową funkcję w aplikacji.

    Ford Mondeo Mk4: Budżetowe auto Bonda

    Ford Mondeo MK4: jeździł nim James Bond, a Top Gear okrzyknął go samochodem roku 2007. W skrócie jest lepszy niż... Ferrari.

    Nieważność decyzji administracyjnych - co się zmienia od 16 września 2021 r.

    Nieważność decyzji administracyjnych. Jeśli od decyzji administracyjnej minęło 30 lat nie wszczyna się postępowania w sprawie jej zakwestionowania - stanowią przepisy, które weszły w życie w czwartek 16 września 2021 r. Niezakończone postępowania ws. nieważności decyzji, wszczęte po 30 latach od ich ogłoszenia, zostają umorzone.

    Katowice. Kolejna edycja programu „Mieszkanie za remont”

    Program „Mieszkanie za remont”. 50 lokali w różnych częściach Katowic znalazło się w tegorocznej edycji miejskiego programu "Mieszkanie za remont", umożliwiającego wynajęcie od miasta mieszkania na preferencyjnych warunkach w zamian za jego odnowienie.

    Zakup uszkodzonego samochodu: 1/3 używek po szkodzie

    Zakup uszkodzonego samochodu? W 2019 roku 1/3 aut na rynku wtórnym miała odnotowaną szkodę. Obecnie odsetek ten zbliża się do połowy.

    Ford Kuga I 2.0 TDCI: Super Użytkowy Vóz

    Dobry SUV musi ładnie wyglądać, być przestronny i oferować poprawne osiągi połączone z niskim spalaniem. To wszystko oferuje Ford Kuga I.

    Toyota RAV4 Adventure: czarne akcenty i napęd 4x4 w standardzie

    Toyota RAV4 Adventure - japoński SUV doczekał się nowej wersji specjalnej. Auto wyróżniają czarne akcenty, srebrny dach i napęd AWD-i w standardzie.

    Większość studentów mieszka u rodziny lub znajomych

    Studenci na rynku nieruchomości. Rynek wynajmu nieruchomości zmienił się istotnie w czasie pandemii. Wzrosła liczba studentów mieszkających u rodziny lub znajomych i nieponoszących opłaty za najem – z poziomu 27% w 2020 r. do 52% w 2021 r. Jednocześnie, spadł odsetek wynajmujących nieruchomości (z 51% do 33%). Centrum AMRON, we współpracy z Warszawskim Instytutem Bankowości i koordynatorami Programu Edukacyjnego „Nowoczesne Zarządzanie Biznesem”, opublikowało raport „Studenci na rynku nieruchomości 2021”. Jednocześnie zapowiedziano, że już w drugiej połowie września 2021 r. zostanie opublikowana kolejna edycja raportu „Portfel studenta” nt. sytuacji finansowej polskich studentów.

    UOKiK zaleca rozwagę przy kupnie nieruchomości na kredyt

    Kupno mieszkania na kredyt. Przy braniu długoletniego kredytu na kupno nieruchomości trzeba liczyć się z ryzykiem, że w tym czasie istotnie wyrosną raty, spadnie cena i wartość nieruchomości, a także nastąpią zmiany na rynku pracy powodujące obniżkę dochodów - przestrzega UOKiK.

    Nabywanie gruntu przez wspólnotę mieszkaniową - zmiany od 9 września

    Nabywanie gruntu przez wspólnotę mieszkaniową. W dniu 9 września 2021 r. weszła w życie nowelizacja ustawy o gospodarce nieruchomościami, dzięki której wspólnoty mieszkaniowe będą mogły łatwiej nabywać grunty na poprawę warunków zagospodarowania nieruchomości budynkowych.

    W sektorze hotelowym nadal duża niepewność

    Działalność obiektów hotelowych. Mimo, iż sytuację branży nieco poprawiły wakacje, w sektorze hotelowym nadal widoczna jest duża niepewność. Branża, która jest jednym z segmentów najbardziej dotkniętych skutkami lockdownów, obawia się ponownego zamknięcia.

    Niedobór gruntów i drogie materiały budowlane zwiększają ceny mieszkań

    Wzrost cen materiałów budowlanych i kurcząca się podaż gruntów inwestycyjnych to obecnie dwie największe bolączki deweloperów mieszkaniowych. – Dziś widzimy na rynku takie sytuacje, że na niektórych inwestycjach generalny wykonawca schodzi z budowy, bo wie, że nie jest w stanie jej udźwignąć w cenie, na którą podpisał kontrakt. To oczywiście przekłada się później na inwestorów i na kupujących nieruchomości – mówi Przemysław Andrzejak, prezes Royal Sail Investment Group. Jak szacuje, średnia cena 1 mkw. mieszkania w Polsce jest dziś o około 1–1,5 tys. zł netto wyższa w stosunku do ubiegłego roku, a w przyszłym trzeba się spodziewać kolejnej, około 15-proc. podwyżki.

    GUS: w Polsce na koniec 2020 r. było ponad 15 mln mieszkań

    Zasoby mieszkaniowe. W Polsce według stanu na koniec 2020 r. odnotowano ponad 15 mln mieszkań (wzrost o 1,4 proc. w porównaniu do stanu na koniec 2019 r.), o łącznej powierzchni użytkowej 1 118,8 mln mkw., w których znajdowało się 57,4 mln izb – poinformował GUS.

    Wywołany pandemią boom mieszkaniowy trwa

    Ceny nieruchomości mieszkaniowych biją rekordy na całym świecie. W czerwcu 2021 roku został zanotowany wzrost cen nieruchomości średnio o 9,2 proc. w 55 krajach i regionach w ujęciu rok do roku – wynika z raportu kwartalnego Global House Price Index Q2 2021.

    Ubezpieczenie kredytu hipotecznego - co warto wiedzieć?

    Ubezpieczenie kredytu hipotecznego. Właśnie postanowiłeś, że złożysz wniosek o kredyt hipoteczny i zrealizujesz swoje marzenie o posiadaniu „czterech kątów” na własność. Jednak zanim bank przyzna Ci środki, powinieneś uzbroić się w wiedzę, która jest potrzebna przyszłemu kredytobiorcy. Wiesz już wszystko na temat parametrów oferty, która Cię zainteresowała, wiesz jakie czynnik wpływają na całkowity koszt kredytu, itp.? A co z ubezpieczeniem? Na jego temat istnieje wiele mitów.

    Zakaz wyprzedzania się dla ciężarówek. Czy to dobry pomysł?

    Zakaz wyprzedzania się dla ciężarówek - to nowy postulat kierowców. Tylko czy odebranie tej możliwości kierowcom TIR-ów to dobry pomysł?

    Toyota Avensis II: japoński dziadkowóz

    Stereotypowy emeryt wybiera Mercedesa. Właśnie. Stereotypowy. Starsi ludzie wbrew stereotypom równie chętnie sięgają po Toyotę.

    Strategia marketingowa przedsiębiorstwa rodzinnego - jak to zrobić?

    Strategia marketingowa przedsiębiorstwa rodzinnego. Jak wskazuje GUS - w Polsce mamy ponad 2 miliony firm rodzinnych. Generują ok. 8 milionów miejsc pracy, a ok. 60% z nich wysyła swoje produkty za granicę. Na rynku postrzegane mogą być przez pryzmat tradycji, stabilności, czy rzetelności. Czy na te aspekty warto jednak kłaść nacisk? W jaki sposób powinna być zbudowana strategia marketingowa przedsiębiorstwa rodzinnego?