REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Reklamacja w 2018 roku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Daniela Kaczorowska
Reklamacja w 2018 roku /fot. Shutterstock
Reklamacja w 2018 roku /fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Jakie uprawnienia uzyska konsument od 1 stycznia 2018 roku? Jak zmieni się odpowiedzialność sprzedawcy z tytułu rękojmi?

15 września 2017 roku został wniesiony do Sejmu projekt ustawy, który zakłada wprowadzenie do Kodeksu cywilnego nowego przepisu, tj. art. 5682W myśl tego projektu, odpowiedzialność sprzedawcy z tytułu rękojmi będzie biegła na nowo od dnia wymiany rzeczy na nową (wolną od wad).

REKLAMA

Zmiany, które zostaną wprowadzone od 1 stycznia 2018 roku w Kodeksie cywilnym dotyczą jedynie konsumenta.

REKLAMA

9 stycznia 2018 roku prezes firmy kupił 10 nowych biurek dla pracowników. Po 7 miesiącach okazało się, że w biurkach są uszkodzone szufladki. Wcześniej nikt tego nie zauważył, bo nie zostały one rozpakowane. Prezes zareklamował produkty. Ze względu na brak szufladek w sklepie, właściciel wymienił biurka w całości. Po półtora roku prezes zauważył, że nogi w tych biurkach się chwieją. Zgłosił ponownie reklamację. Czy reklamacja prezesa zostanie rozpatrzona pozytywnie i przedłużona na kolejne 2 lata?

Nie. Od pierwotnego wydania rzeczy minęło już 25 miesięcy, co oznacza, że 2-letni termin z Kodeksu cywilnego upłynął. Przedłużenie rękojmi na kolejne 2 lata od chwili wydania wymienionej rzeczy biegnie tylko w stosunku do konsumenta, zatem termin nie zostanie wydłużony.

Przepis zawarty w projekcie ustawy będzie właściwy tylko dla umów zwartych od dnia wejścia w życie tej ustawy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wprowadzone zmiany zwiększają ochronę konsumenta. Do 1 stycznia 2018 roku bieg terminu rękojmi nie wydłuża się od chwili wydania nowej niewadliwej rzeczy. Od ww. dnia będzie przedłużany na kolejne 2 lata.

Planowana ustawa ma na celu zmobilizowanie sprzedawców do przykładania większej wagi do jakości towarów i kooperowania z tymi producentami, którzy są w stanie ją zapewnić. Producenci będą mogli także na bieżąco reagować na wady produkowanych towarów, gdy konsumenci często będą stwierdzać uchybienia produkcyjne. Wydłużany termin będzie powodował dla nich straty, jeśli jakość ich produktów nie będzie zadowalająca. W perspektywie, w związku z tymi czynnikami, jakość towarów na runku powinna się podnieść.

Opinie na temat projektu Komisji

Sąd Najwyższy nie wniósł żadnych uwag co do projektu ustawy.

Konfederacja Lewiatan wskazała, że problemem jest brak kompleksowej zmiany przepisów dotyczących rękojmi. Przedsiębiorca nie będzie miał np. możliwości zakończenia cyklu ciągłej wymiany towaru na nowy. Zgodnie z opinią Pani Prezydent Konfederacji Lewiatan można by było wprowadzić dla przedsiębiorcy prawo do odstąpienia od umowy i zwrotu wpłaconej należności, by powstrzymać spiralę wymiany towaru. Jako przykład podano rzecz, która wykazuje pewną wadliwość po 5 miesiącach i ze względu na przysługujące konsumentowi prawo będzie on wymieniał ją w nieskończoność. Ponadto zostało podniesione, że w praktyce sytuacja konsumenta pogorszy się, gdyż przedsiębiorcy będą starali się unikać wymiany rzeczy na wolną od wad, proponując w pierwszej kolejności naprawy. Mimo że konsument ma prawo do żądania innej formy usunięcia wady, przedsiębiorca będzie stanowczo podkreślał, że doprowadzenie rzeczy do zgodności z umową, w sposób wybrany przez kupującego jest niemożliwe albo spowodowałoby nadmierne koszty w porównaniu ze sposobem proponowanym przez sprzedawcę.

Opracowano na podstawie:

- Druk nr 1912, Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks cywilny

- Do Druku nr 1912 – opinia SN

- Do Druku nr 1912 – opinia Lewiatana

- Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny, Dz.U. 1964 nr 16 poz.93

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Szczęście i spełnienie może iść w parze

Rozmowa z dr Mary E. Anderson, autorką książki „Radość osiągania” – o tym, jak być szczęśliwym wysoko efektywnym człowiekiem.

Ludzie wciąż listy piszą, ale polecone wysyłają głównie urzędy. Rynek pocztowy w Polsce ma się dobrze

Jednak główną siłą napędową pozostają wciąż usługi kurierskie, które odpowiadają za 73,3 proc. wartości rynku i 56,5 proc. jego wolumenu. Mimo dominacji tego segmentu, istotną rolę wciąż odgrywają przesyłki listowe.

Miód podrożeje, bo prawo wymaga zmiany etykiet na słoikach a to kosztuje

Równo za rok na sklepowych półkach pojawią się nowe etykiety miodu, wynikające z przyjętej unijnej dyrektywy. Wprowadzają one niepozorną, ale mogącą narobić sporo zamieszania zmianę. Jednocześnie nielegalny handel miodem rozwija się niemal bez nadzoru.

Rolnicy radzą sobie dużo lepiej z długami niż firmy przetwarzające plony ich pracy

Polska żywność ma się dobrze, ale kondycja finansowa branży już mniej. Sektor rolno-spożywczy musi oddać wierzycielom 760,6 mln zł, a wiarygodność płatnicza przetwórców i dostawców staje się coraz większym problemem. Nie dotyczy to rolników, którzy na ogół są wiarygodni finansowo.

REKLAMA

Małe firmy z dużymi obawami przed kolejnym wysokim wzrostem płacy minimalnej

Duże wzrosty płacy minimalnej w ostatnich latach hamują wzrost małych i średnich firm. Poza bezpośrednim obciążeniem kosztami pracowniczymi oznaczają dla przedsiębiorców skokowy wzrost koszt w postaci coraz wyższych składek ZUS.

Umowa z influencerem krok po kroku

Szybki rozwój marketingu internetowego otworzył przed markami i twórcami zupełnie nowe perspektywy współpracy. W dobie cyfrowej rewolucji, influencerzy stali się kluczowymi partnerami w promocji produktów i usług, oferując unikatowy sposób docierania do odbiorców (potencjalnych klientów marek). Współpraca z twórcami, choć niezwykle efektywna, wiąże się jednak z szeregiem wyzwań prawnych, które wymagają szczególnej uwagi. Odpowiednie uregulowanie wzajemnych praw i obowiązków jest fundamentem sukcesu i bezpieczeństwa obu stron, minimalizując ryzyko sporów i nieporozumień.

Deregulacja: rząd naprawia prawo, ale przedsiębiorcy nie są zadowoleni z zakresu i tempa zmian w przepisach

Przedsiębiorcy przekonują, że Polska musi być krajem ze sprawną strukturą przepisów. Mimo postępów nadal wiele zagadnień z prawa budowlanego, pozwoleń na zatrudnienie czy przepisów związanych z regulacją handlu i usług zdają się być niepotrzebnym mnożeniem administracji.

Czy konto firmowe jest obowiązkowe?

Przy założeniu firmy musisz dopełnić wielu formalności. O ile wybór nazwy przedsiębiorstwa, wskazanie adresu jego siedziby, czy wskazanie właściwego PKD są obligatoryjne, o tyle otworzenie rachunku firmowego niekoniecznie. Jednak dużo zależy przy tym od tego, jaka forma działalności jest prowadzona, jakie transakcje są wykonywane i wreszcie, czy chce ona korzystać z mechanizmu split payment.

REKLAMA

Blisko LUDZI i dla LUDZI. Czym Emtor wyróżnia się jako pracodawca na rynku wózków widłowych?

Na przestrzeni lat firma Emtor udowodniła, że sukces w biznesie nie zależy wyłącznie od produktów czy wyników finansowych, ale przede wszystkim od ludzi, którzy ten biznes tworzą. To dzięki zaangażowaniu, lojalności i codziennej pracy zespołów połączenie tradycji z nowoczesnością jest możliwe. Emtor stawia na człowieka – nie tylko jako pracownika, ale jako partnera w budowaniu wspólnej przyszłości. Bo gdy ludzie czują się docenieni, chcą zostać na dłużej. Jak zatem firma buduje swoją przewagę na konkurencyjnym rynku?

Poczta Polska nawiązuje partnerstwo z Temu. Wszyscy dołożymy się do chińskiego giganta?

Poczta Polska poinformowała o nawiązaniu współpracy logistycznej z platformą Temu. Państwowe przedsiębiorstwo rozwija obsługę przesyłek e-commerce. Przesyłki zakupione na chińskiej platformie zakupowej będą dostarczane do klientów w ciągu kilku dni.

REKLAMA