REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Faktura VAT, Podatnik

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Różne możliwości finansowania biznesu. Jak działa faktoring?

Branża faktoringowa bije rekordy. Jak wynika z ostatniego badania Polskiego Związku Faktorów, z usług faktoringowych korzysta obecnie około 25 tys. krajowych przedsiębiorstw. Łącznie przekazały one do sfinansowania niemal 24 mln dokumentów płatniczych. 

Polski Ład a zmiana formy opodatkowania

Polski Ład - zmiana formy opodatkowania. Coraz mniej czasu pozostało tym przedsiębiorcom, którzy chcieliby dokonać zmiany w sposobie rozliczania się z fiskusem. Do kiedy możliwa jest zmiana formy opodatkowania?

Niezapłacone faktury wpływają na kondycję firmy

60 proc. firm w pandemii skarży się, że ich kontrahenci nie płacą w terminie faktur. Dodatkowo 44 proc. wskazuje, że odbiorcy w ostatnich trzech miesiącach w ogóle nie uregulowali należności za otrzymane towary czy wykonane usługi.

Rośnie zainteresowanie firm windykacją na życzenie

Pandemia spowodowała wzrost zainteresowania windykacją na zlecenie, dzięki której udaje się odzyskać pieniądze od kontrahentów. Utrzymanie płynności finansowej to dla biznesu prawdziwe „być albo nie być”.

REKLAMA

Wzrosła liczba wystawionych faktur przez przedsiębiorców

W tym roku w kwietniu w biznesie nie było tak dużego załamania jak rok temu – pokazują to dane GUS, ale i liczba wystawianych faktur w sektorze MŚP. Ile faktur wystawiono? Jaka jest kondycja gospodarki?

Czy bilet za przejazd może być fakturą?

Resort finansów proponuje, aby bilety za przejazd środkami komunikacji były fakturami bez względu na długość przejeżdżanego odcinka. Co to zmieni dla prowadzących działalność gospodarczą?

Rośnie liczba wniosków o windykację

Epidemia zachwiała gospodarką i tym samym stabilnością finansową przedsiębiorstw. W miesiącach wakacyjnych liczba wniosków o windykację on-line była większa niż przez całe pierwsze półrocze. Przedsiębiorcy coraz częściej korzystają z usług windykacyjnych w formule one-click, dodając takie zabezpieczenie już na etapie wystawiania faktury. Co daje windykacja on-line i czy wymaga dużych nakładów inwestycyjnych?

Coraz więcej opóźnionych płatności

Właściciele firm transportowych mają coraz większe kłopoty z przeterminowanymi fakturami. Już co 10 firma w tym sektorze ma zaległości w regulowaniu faktur czy spłacie kredytu. To najwyższy wskaźnik spośród wszystkich branż. Zdecydowanie na pogorszenie sytuacji w sektorze wpłynął koronawirus, którzy przyczynił się do przestojów transportu.

REKLAMA

Ulga termomodernizacyjna 2020 nie dla wszystkich. Kto może z niej skorzystać?

Z ulgi termomodernizacyjnej mogą skorzystać właściciele domów jednorodzinnych. Składając PIT za 2019 r. odzyskać można nawet 53 tys. zł.i budynków mieszkalnych jednorodzinnych. Czy niewykorzystana kwota ulgi termomodernizacyjnej przepada?

Tarcza antykryzysowa – rozliczenie VAT za okres wygaszenia umów najmu w galeriach handlowych

W okresie obowiązywania zakazu prowadzenia działalności w galeriach handlowych umowy między wynajmującymi powierzchnię a najemcami uległy z mocy prawa wygaszeniu. Wynika to z zapisów tarczy antykryzysowej. Powstaje pytanie, czy za ten okres wynajmujący mimo wszystko powinni wystawić faktury i rozliczyć VAT oraz jak powinno wyglądać rozliczenie po odwieszeniu zakazu handlu.

Rejestracja podatnika dla celów podatku VAT w biurze wirtualnym? Według NSA niedopuszczalna

W wyroku z 13 listopada 2019 r. (sygn. I FSK 1363/17), Naczelny Sąd Administracyjny zakwestionował możliwość zarejestrowania działalności podatnika dla celów podatku od towarów i usług pod adresem biura wirtualnego. To kolejne orzeczenie, które ogranicza podatnikom swobodę wyboru siedziby.

Kiedy można odliczyć VAT z duplikatu nieopłaconej faktury

Porada dotyczy problematyki odliczenia podatku VAT.

Kiedy sprzedawca może wystawić fakturę przed wydaniem towaru nabywcy

Czy podatnik może wystawić fakturę przed wydaniem towaru klientowi? Kontrahent (firma handlowa) chce otrzymać fakturę przed wydaniem towaru.

Jak postąpić, gdy podatnik omyłkowo nie ujął w pkpir faktury sprzedażowej

Podatniczka prowadzi działalność gospodarczą opodatkowaną podatkiem liniowym i rozlicza się na podstawie pkpir. Za każdy miesiąc płaci całą należną zaliczkę. We wrześniu 2018 r. zorientowała się, że w kwietniu 2018 r. popełniła błąd i nie uwzględniła w pkpir za ten miesiąc jednej z faktur sprzedażowych. Do jakiego miesiąca doliczyć przychód z tej faktury? Do kwietnia czy do września? Jak postąpić z zaliczką na podatek?

Rzecznik Praw Podatnika 2019 - czy jest potrzebny?

Niedawno powołano Rzecznika Praw Przedsiębiorców, Czy Rzecznik Praw Podatnika będzie zatem potrzebny?

Rzecznik Praw Podatnika – nowa instytucja od 2020 r.

Ministerstwo Finansów przedstawiło projekt ustawy o Rzeczniku Praw Podatnika. Ma on wzmocnić pozycję podatnika w stosunku do organów skarbowych.

Kiedy rozliczyć VAT z faktur korygujących na plus, gdy faktury pierwotne zostały wystawione szacunkowo

Spółka świadczy usługi z obszaru technologii informatycznych (IT). W przypadku niektórych umów o świadczenie usług należne Spółce wynagrodzenie kalkulowane jest na podstawie rzeczywistych kosztów oraz ustalonego narzutu na koszty. W momencie wystawienia faktury nie posiada pełnej informacji o wszystkich ponoszonych przez nią kosztach i wystawia faktury, kalkulując wynagrodzenie ryczałtowo. Po zakończeniu kwartału, oblicza należne jej wynagrodzenie oraz wystawia zbiorcze faktury korygujące wartość przychodów z tytułu usług świadczonych w danym kwartale. Czy Spółka jest uprawniona do ujmowania kwot wynikających z faktur korygujących, zwiększających podstawę opodatkowania oraz wartość podatku VAT należnego w rozliczeniu za okres, w którym nastąpiły zdarzenia powodujące konieczność wystawienia korekt?

Zmiany w zasadach wystawiania faktur i paragonów 2018

Trwają prace nad nowelizacją ustawy o VAT i niektórych innych ustaw. Przewiduje ona zmiany w wystawianiu faktur i paragonów.

Wyroki sądów administracyjnych w sprawach podatkowych - tylko 25% korzystnych dla podatników

W 2017 roku sądy administracyjne (WSA i NSA) wydały w sumie 27 tys. wyroków w sprawach podatkowych. Orzeczeń uchylających decyzje fiskusa było 25 proc. Część sądowych rozstrzygnięć w sprawach podatkowych budzi zastrzeżenia tak ekspertów, jak i samych podatników. Ich zdaniem to efekt nie tylko profiskalnej wykładni, lecz także niedoskonałości przepisów.

Co podatnik może zrobić w przypadku przewlekłego prowadzenia postępowania lub kontroli celno-skarbowej

Kontrola celno-skarbowa powinna być zakończona bez zbędnej zwłoki, ale nie później niż w ciągu 3 miesięcy od dnia jej wszczęcia (art. 63 ust. 1 ustawy o KAS). Co jednak zrobić w przypadku, gdy kontrola ta przedłuża się – według podatnika zazwyczaj z przyczyn nieuzasadnionych?

Powiadomienia w sprawie korekty JPK_VAT

W elektronicznym narzędziu ANALIZATOR_JPK kompleksowo sprawdzono już 650 mln faktur z Jednolitych Plików Kontrolnych dla potrzeb VAT (JPK_VAT) za styczeń 2018 r. Podatnicy, u których pojawiły się niezgodności, otrzymają powiadomienia z Ministerstwa Finansów z prośbą o weryfikację przesłanych JPK_VAT.

Wyniki analizy JPK_VAT

94,5 proc. przedsiębiorców złożyło w terminie JPK_VAT za styczeń 2018 r. Spośród 650 mln faktur – 85 tys. będzie wymagać szczegółowego sprawdzenia przez Krajową Administrację Skarbową (KAS).

Jak rozliczyć zakup towaru od zagranicznego podatnika, gdy wystawił fakturę z polskim VAT

Mamy fakturę z Irlandii za telefon komórkowy. Sprzedawca nie jest zarejestrowany do VAT-UE, więc wystawił fakturę z polskim VAT, bo ma polski NIP. Fakturę wystawił bez naszego NIP. Czy możemy odliczyć VAT, np. po wysłaniu mu noty korygującej?

Czy istnieje obowiązek podpisywania faktur VAT RR

Poza fakturami VAT RR wystawianymi przez nabywającego towary i usługi od rolnika ryczałtowego żadne inne faktury nie muszą być podpisywane ani przez nabywców, ani przez sprzedawców. Jedynie wystawiona faktura VAT RR powinna zawierać podpisy sprzedawcy i nabywcy. Brak podpisu rolnika ryczałtowego (lub innej osoby uprawnionej do otrzymania faktury) wyłącza możliwość uznania wystawionego dokumentu za fakturę VAT RR, a tym samym nie przysługuje na jej podstawie zryczałtowany zwrot podatku.

NIP w 2018 - jak go uzyskać i jak zgłaszać zmiany

Osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej lub niebędące zarejestrowanym podatnikiem VAT lub niebędące płatnikiem podatków lub składek na ubezpieczenia społeczne oraz zdrowotne posługują się tylko numerem PESEL, który jest identyfikatorem obywatela w kontaktach z urzędem skarbowym. Jako przedsiębiorca, będziesz najczęściej posługiwał się identyfikatorem podatkowym NIP. Poniżej znajdziesz informacje, jakie są zasady dokonywania zgłoszenia NIP oraz aktualizacji danych.

Jak ustalić proporcję i preproporcję na 2018 r. i przeprowadzić korektę roczną

W deklaracji VAT-7 i JPK_VAT za styczeń 2018 r. podatnicy, którzy odliczali VAT ustalany według proporcji lub preproporcji, muszą rozliczyć korektę roczną. Pierwszym krokiem jest ustalenie ostatecznego wskaźnika preproporcji i proporcji, który będzie stosowany również do odliczeń VAT w 2018 r. Następnie należy ustalić kwoty VAT naliczonego podlegające korekcie. Do korekty mogą być zobowiązani również podatnicy, którzy zmienili przeznaczenie kupionych środków trwałych.

Jak korygować błędy na fakturze niewpływające na rozliczenie VAT

Nikogo nie trzeba przekonywać, że faktura jest dokumentem o dużym znaczeniu – zarówno dla sprzedawcy, jak i dla nabywcy towarów czy usług. Faktura powinna zatem zawierać wszystkie wymagane przepisami elementy. Nierzadko dochodzi jednak do błędów, pomyłek, przy czym nieprawidłowości mogą mieć różną skalę.

Jak korygować błędy na fakturze niewpływające na rozliczenie VAT

Faktura powinna zawierać wszystkie wymagane przepisami elementy. Nierzadko dochodzi jednak do błędów, pomyłek, przy czym nieprawidłowości mogą mieć różną skalę. Wystawca faktury może również popełnić błędy, które nie wpływają na rozliczenie VAT. Są to tzw. błędy mniejszej wagi. Przy czym i w tym przypadku zasadna jest ostrożność oraz korygowanie takich błędów. Niektóre z tych błędów mogą powodować obowiązek skorygowania wysłanego JPK_VAT.

Koszty egzekucji podatków, czyli ile podatnik płaci za ściągnięcie należności przez fiskusa

Z różnych względów może dojść do sytuacji, w której podatnik nie może albo nie chce zapłacić podatku, który został już określony - czy to w deklaracji złożonej przez podatnika, czy też w decyzji wymiarowej organu podatkowego. W takiej sytuacji następuje wszczęcie postępowania egzekucyjnego, które ma doprowadzić do przymusowego ściągnięcia należności na rzecz fiskusa. Oczywiście, podatnik musi ponieść koszty tego postępowania.

Elektroniczna ewidencja VAT już od 1 stycznia 2018 r.

Ministerstwo Finansów przypomina, że już od 1 stycznia 2018 r. podatnicy składający VAT-7 lub VAT-7K będą mieć obowiązek prowadzenia elektronicznej ewidencji VAT.

Już od 1 stycznia 2018 r. jeden przelew na własny rachunek w ZUS

Składki już niedługo będzie można wpłacać na jeden indywidualny rachunek w ZUS. Już 1 stycznia 2018 r. skorzystają z tego firmy, przedsiębiorcy, jak również osoby samozatrudnione.

Jak uchronić się przed dysponowaniem pustymi fakturami?

Uszczelnianie systemu podatkowego należy uznać za dobre posunięcie, jednakże może ono negatywnie wpłynąć na uczciwych przedsiębiorców, którzy wskutek niedochowania staranności mogą ponieść bardzo poważne konsekwencje. Najbardziej problematyczną może okazać się kwestia tzw. pustych faktur. W dalszej części artykułu postaram się wyjaśnić, czym są puste faktury oraz jakie podjąć działania aby uchronić się przed posiadaniem takich faktur.

Jakie są konsekwencje posługiwania się pustymi fakturami?

Organy podatkowe otrzymują coraz więcej instrumentów, które pozwalają im na walkę z pustymi fakturami. Wystawca pustej faktury ma obowiązek zapłaty z niej VAT bezpośrednio do urzędu skarbowego. Nie wystarczy, że podatnik, który chce naprawić swój błąd, wystawi fakturę korygującą. Aby korekta była skuteczna, nabywca musi skorygować swoje rozliczenie.

Kiedy firma powinna zdecydować się na elektroniczny obieg dokumentów?

Pisma, deklaracje, faktury, umowy czy wnioski – to tylko niektóre z dokumentów, z którymi styczność mają pracownicy firm. Każdy przedsiębiorca zdaje sobie sprawę z tego, że prawidłowe zarządzanie dokumentacją nie tylko pozwala na bardziej efektywną pracę, ale przede wszystkim oszczędza cenny czas. Obecnie coraz więcej firm nie wyobraża sobie funkcjonowania bez elektronicznych systemów zarządzania dokumentami. Dlaczego tak się dzieje i kiedy warto wprowadzić w firmie elektroniczny obieg dokumentów?

Czy z faktury za wynajem przyczepy do samochodu można odliczyć 100% VAT

Prowadzę sklep spożywczy. W firmie wykorzystuję samochód osobowy, od którego odliczam 50% wydatków. Czasami dokonuję większych zakupów i muszę wynająć przyczepę do tego samochodu. Czy z otrzymanej faktury za wynajem przyczepy mogę odliczyć 100% VAT?

Kiedy podatnik powinien wystawić fakturę na żądanie klienta?

W jakim terminie należy wystawić fakturę klientowi, na rzecz którego sprzedaż została udokumentowana paragonem? Klient w lipcu 2016 r. dokonał u nas zakupów, na które został wystawiony paragon. W lutym 2017 r. przyszedł z paragonem z żądaniem wystawienia faktury. Czy musimy mu ją wystawić?

Jak rozliczyć korektę faktury opodatkowanej na zasadzie „odwrotnego obciążenia”

W listopadzie 2015 r. podatnik VAT zakupił blachy opodatkowane w ramach odwrotnego obciążenia. Wtedy też rozliczył VAT należny i naliczony. We wrześniu 2016 r. zwrócił część blach i otrzymał fakturę korygującą. Za jaki miesiąc należy rozliczyć fakturę korygującą w VAT?

Kiedy nie można odliczyć VAT z otrzymanej faktury

Podstawowym prawem podatnika VAT jest możliwość odliczenia podatku naliczonego. Aby było to możliwe, wydatek powinien być prawidłowo udokumentowany. Do tego celu, co do zasady, służy faktura. Jednak sam fakt otrzymania prawidłowo wystawionej faktury nie zawsze wystarczy do tego, aby przyjąć, że podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia.

Czy można odliczać VAT z faktur dokumentujących zakup produktów spożywczych dla pracowników i kontrahentów

Spółka ABC jest podatnikiem VAT czynnym wykonującym wyłącznie czynności opodatkowane VAT. ABC sp. o.o. nabywa artykuły spożywcze, takie jak woda, kawa, herbata, cukier, ciastka itp. Produkty te są zużywane przez pracowników i kontrahentów podczas różnego rodzaju spotkań i narad. Czy od nabycia tych towarów spółka ABC ma prawo odliczyć VAT wynikający z faktur potwierdzających ich nabycie? Czy w związku z przekazaniem tych produktów do spożycia przez pracowników należy wykazać VAT od nieodpłatnej dostawy towarów?

Wybrane zagadnienia wynikające z projektu nowelizacji ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu cz.II

Obecnie trwają pracę nad projektem ustawy implementującej. Poniżej omówione zostaną nowe regulacje dotyczące weryfikacji informacji o kliencie i osobach z nim związanych oraz publicznego rejestru beneficjentów rzeczywistych.

Rozliczanie faktur korygujących w obrocie krajowym – skutki u sprzedawcy i nabywcy

Dla celów VAT transakcje są rozliczane zgodnie z ich faktycznym przebiegiem. Jeśli po dokonaniu transakcji stwierdzono pomyłkę kwotową na wystawionej fakturze pierwotnej lub zmienił się stan faktyczny, tj. nastąpił zwrot towaru, udzielono rabatu potransakcyjnego bądź zmieniono cenę, to okoliczności te skutkują koniecznością ich udokumentowania fakturą korygującą. Termin podatkowego rozliczenia korekt zależy od tego, czy wystawiona faktura korygująca zwiększa czy zmniejsza VAT. Istotna może być także przyczyna wystawienia korekty.

Nowe prawo dla przedsiębiorców w Sejmie

Przygotowany przez resort gospodarki projekt Prawa działalności gospodarczej zakłada wzmocnienie praw przedsiębiorców. W myśl projektu niedające się usunąć wątpliwości będą rozstrzygane na korzyść przedsiębiorcy.

Asystent przedsiębiorcy od września - pilotaż

Od września br. rusza pilotażowy program, w ramach którego ok. 100 asystentów podatnika będzie pomagało mikroprzedsiębiorcom rozpoczynającym działalność gospodarczą. Pilotaż ma trwać do końca roku i po tym czasie asystenci podatnika pojawią się we wszystkich urzędach skarbowych w Polsce.

Prezydent podpisał ustawę o administracji podatkowej

Podpisana przez Prezydenta ustawa o administracji podatkowej zawiera regulacje dotyczące obsługi i wsparcia podatnika, m. in. powołana zostanie instytucja asystenta podatnika, który pomoże zaczynającym działalność gospodarczą przedsiębiorcom w wywiązywaniu się z obowiązków podatkowych przez pierwsze 18 miesięcy działalności.

In dubio pro tributario w Sejmie

Zasada in dubio pro tributario, czyli rozstrzygania wątpliwości prawnych na korzyść podatnika, ma szansę na uchwalenie w tej kadencji. Do Sejmu trafił projekt prezydencki, który daje możliwość jej wprowadzenia.

Powstanie specjalny program do walki z przestępczością "białych kołnierzyków"

Jak poinformowało Ministerstwo Spraw Wewnętrznych we współpracy z Ministerstwem Finansów i Prokuraturą Generalną, powstał projekt Programu przeciwdziałania i zwalczania przestępczości gospodarczej na lata 2015-2020. Program ma na celu ograniczenie przestępczości gospodarczej, która jak twierdzi MSW - systematycznie wzrasta.

Nowe standardy kontaktów telefonicznych urzędników z podatnikami

Resort finansów chce, aby urzędnicy skarbowi kontaktowali się z podatnikami telefonicznie. Jeżeli okaże się, że sprawę da się załatwić tym kanałem, podatnik nie będzie musiał składać żadnych dodatkowych wyjaśnień, bo urzędnik sporządzi odpowiednią notatkę z rozmowy. Jeśli jednak wizyta podatnika w urzędzie będzie konieczna, zaproszenie też zostanie przekazane przez telefon.

Zalety wniosku o interpretację podatkową

Do obowiązków fiskusa należy pomaganie podatnikowi w zrozumieniu przepisów prawa podatkowego. Służą do tego interpretacje podatkowe, wydawane na wniosek samego podatnika. Taka „porada u źródła” jest wielce korzystna – chroni m.in. przed karnymi odsetkami albo nadpłatą podatku.

Przepisy podatkowe będą prostsze dla podatników

Nowo powołana Rada Podatkowa przy ministrze finansów licząca 25 ekspertów będzie opiniowała projekt zmian w przepisach podatkowych. Mają one być prostsze i bardziej przyjazne dla podatników. Rada ma wspierać resort również we wprowadzaniu zmian w administracji podatkowej i kontroli skarbowej.

Monitoring niezapłaconych faktur w internecie

Nieopłacone w terminie faktury, w konsekwencji powodujące zatory płatnicze, to problem wielu polskich firm. Coraz więcej przedsiębiorców zdaje sobie jednak sprawę, iż odpowiednio wcześnie podjęte działania mogą skutecznie zdyscyplinować płatnika, a tym samym poprawić płynność finansową, dlatego też decydują się na wdrożenie w swoich firmach procesu monitorowania należności. Z pomocą przychodzą im internetowe serwisy, oferujące w tym zakresie skuteczną e-usługę.

REKLAMA