Co podatnik może zrobić w przypadku przewlekłego prowadzenia postępowania lub kontroli celno-skarbowej
REKLAMA
REKLAMA
Ile czasu może trwać kontrola celno-skarbowa
Kontrola powinna być zakończona bez zbędnej zwłoki, nie później niż w ciągu 3 miesięcy (art. 63 ust. 1 ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej - dalej "ustawa o KAS"). Wspomniany 3-miesięczny termin to efektywny czas na przeprowadzenie kontroli. Przepis ten nie uwzględnia m.in. okresów zawieszenia kontroli, terminów przewidzianych w przepisach prawa podatkowego na dokonanie określonych czynności oraz okresów opóźnień spowodowanych z winy podatnika lub z przyczyn niezależnych od organu. Ponadto każda kontrola skarbowa może być przedłużana, gdy trzeba podjąć wiele inicjatyw dowodowych, sprawdzić kontrahentów podatnika, uzyskać opinię biegłych, ustalić podstawy opodatkowania w drodze oszacowania, podjąć współpracę z innymi instytucjami (w tym z administracjami podatkowymi innych państw) itp. W takiej sytuacji organ podatkowy ma jedynie obowiązek zawiadomić podatnika na piśmie o przyczynie opóźnienia i wyznaczeniu nowego terminu zakończenia sprawy. Należy podkreślić, iż wszelkie dowody zgromadzone po upływie terminu właściwego lub nowego wyznaczonego w razie opóźnienia nie stanowią dowodu w kontroli skarbowej, a także w postępowaniu podatkowym, celnym lub karnym skarbowym.
REKLAMA
Zobacz: Prawo dla firm
Ile czasu może trwać postępowanie pokontrolne
REKLAMA
Czynności kontrolne stanowią pierwszy etap weryfikacji rozliczeń. Po zakończeniu kontroli istnieje możliwość przekształcenia kontroli skarbowej w postępowanie podatkowe. Po danej kontroli skarbowej jest sporządzany wynik kontroli zawierający informację o stwierdzonych nieprawidłowościach lub ich braku (art. 82 ustawy o KAS). Niestety podatnik nie może do niego zgłosić swoich zastrzeżeń i wyjaśnień. Natomiast w tej sytuacji ma prawo w ciągu 14 dni od dnia otrzymania wyniku kontroli złożyć korekty deklaracji objętych weryfikacją. Jeżeli pomimo stwierdzonych nieprawidłowości korekta nie zostanie w tym terminie przedłożona albo organ jej nie uwzględni, kontrola skarbowa przekształca się w postępowanie podatkowe.
Zgodnie z art. 94 ust. 2 ustawy o KAS postępowanie podatkowe prowadzone jest przez organ podatkowy (który sporządził wynik kontroli) na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej. Takie postępowanie podatkowe powinno zasadniczo zakończyć się w ciągu miesiąca. Oczywiście istnieje możliwość w sprawach skomplikowanych lub szczególnych przedłużyć termin załatwienia sprawy do 2 miesięcy. Postępowanie podatkowe jest dwuinstancyjne, co oznacza, że od decyzji organu podatkowego można się odwołać, z tym że sprawę odwoławczą prowadzi ten sam organ, który wydał zakwestionowane rozstrzygnięcie. Odwołanie powinno być rozpatrzone w ciągu 2 miesięcy. Na załatwienie sprawy, w której przeprowadzono rozprawę lub podatnik złożył wniosek o jej przeprowadzenie, są 3 miesiące (art. 139 Ordynacji podatkowej - dalej O.p.).
Również w ww. przypadkach do podanych terminów nie wlicza się okresów zawieszenia postępowania, ustawowych terminów dla dokonania określonych czynności oraz okresów opóźnień spowodowanych z winy podatnika lub z przyczyn niezależnych od urzędu celno-skarbowego. Oczywiście organ podatkowy ma obowiązek powiadomić podatnika o każdym przypadku opóźnienia - także wtedy, gdy nie ponosi za nie winy. Musi też podać przyczyny zwłoki i wskazać nowy termin załatwienia sprawy (art. 140 O.p.).
Przeczytaj w INFORLEX.PL Biznes cały artykuł: Co podatnik może zrobić w przypadku przewlekłego prowadzenia postępowania lub kontroli celno-skarbowej
W artykule omówiono również co można zrobić w przypadku przewlekłego postępowania.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.