REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe standardy kontaktów telefonicznych urzędników z podatnikami

Nowe standardy kontaktów telefonicznych urzędników z podatnikami
Nowe standardy kontaktów telefonicznych urzędników z podatnikami
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Resort finansów chce, aby urzędnicy skarbowi kontaktowali się z podatnikami telefonicznie. Jeżeli okaże się, że sprawę da się załatwić tym kanałem, podatnik nie będzie musiał składać żadnych dodatkowych wyjaśnień, bo urzędnik sporządzi odpowiednią notatkę z rozmowy. Jeśli jednak wizyta podatnika w urzędzie będzie konieczna, zaproszenie też zostanie przekazane przez telefon.

Ministerstwo Finansów opracowało „Standardy dotyczące wyjaśnień i wezwań”. Ten dokument ma sprawić, że aparat skarbowy stanie się bardziej przyjazny podatnikom. Między innymi dlatego, że zaleca, aby urzędnicy starali kontaktować z Polakami telefonicznie.

REKLAMA

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!!!

Urzędnik telefonuje i zapisuje

Jak wynika ze „Standardów”, już obecnie urzędnicy często kontaktują się z podatnikami telefonicznie, jednak ze względu na brak odpowiednich zasad często po takich kontaktach nie pozostaje żaden ślad. I to ma się zmienić.

REKLAMA

Odtąd urzędnik będzie starał się po raz pierwszy złapać podatnika telefonicznie. Jeśli sprawę da się załatwić telefonicznie, czyli urzędnik będzie potrzebował jedynie informacji od podatnika, to na tym ich kontakty się zakończą. Urzędnik sporządzi jedynie adnotację lub notatkę.

Jednak jeśli sprawa wymaga od podatnika określonej reakcji, na przykład złożenia korekty deklaracji czy brakujących podpisów lub pełnomocnictw, podatnik dowie się o tym przez telefon. Urzędnik w tym przypadku również sporządzi notatkę i zapisze w niej, ile czasu ma podatnik na złożenie odpowiednich dokumentów. I dopiero, gdy w określonym terminie dana osoba nie wykona wymaganych czynności, otrzyma wezwanie na piśmie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zalety wniosku o interpretację podatkową

Kiedy zadzwonią, trzeba przyjść

Fiskus – jak wynika ze „Standardów” – będzie dzwonił nie tylko w sprawie wyjaśnień, ale również po to, aby poprosić podatnika o pojawienie się w urzędzie. Takie rozwiązanie będzie stosowane, kiedy np. nie zostaną złożone w terminie odpowiednie dokumenty albo w dokumentach tych brakuje podpisów lub są błędy, uniemożliwiające dalszą pracę z deklaracją.

REKLAMA

Telefoniczne wezwania będą mogli stosować także urzędnicy zajmujący się prowadzeniem postępowań podatkowych. W ten sposób o konieczności pojawienia się w urzędzie będą informowane osoby, w przypadku których dane z deklaracji – np. adresowe – różnią się od tych, które znajdują się w innych bazach, posiadanych lub dostępnych urzędom.

Ci, którzy starają się unikać kontaktów z fiskusem dzięki nieodbieraniu dokumentów z urzędów, będą rozczarowani. W dokumencie resort finansów zostało zapisane, że oni również mogą zostać wezwani do złożenia wyjaśnień za pośrednictwem telefonu.

Kiedy koszt wysyłki towarów nie jest przychodem sprzedawcy?

Fiskus będzie nadal listy pisać

Nie oznacza to, że urzędnicy podatkowi całkowicie zrezygnują ze stosowania wezwań pisemnych. Te pozostaną, jak najbardziej, w arsenale ich działań. Pisma z urzędów podatkowych mogą spodziewać się przede wszystkim ci, którzy… będą unikać odbierania telefonów od fiskusa. Poza tym wezwania pisemne będą stosowane także wtedy, jeśli podatnik nie wykona czynności, o których został poinformowany przez telefon.

Wprawdzie wydawałoby się, że wezwania pisemne będą stosowane tylko przy poważniejszych sprawach, np. kiedy dane o VAT z deklaracji nie zgadzają się z tymi, które widnieją w innych, będących w posiadaniu fiskusa, albo gdy konieczne są informacje o majątku podatnika. Jednakże resort dopuszcza wysyłanie wezwań pisemnych praktycznie w każdym innym przypadku, a więc także i w tych, kiedy podatnik może zostać zaproszony do wizyty w urzędzie telefonicznie.

Gmina zwolni firmę z podatku od nieruchomości

Marek Siudaj, Tax Care

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firmy przestają mieć obawy przed inflacją i dlatego spodziewają się wzrostu sprzedaży swoich towarów i usług

Subindeks Barometru EFL dla branży produkcyjnej w czwartym kwartale tego roku wyniósł 51,1 pkt. i choć odnotował minimalny spadek w ujęciu kwartalnym (-0,3 pkt.), to jednak prezentuje się optymistycznie. Wszak odczyt przez cały 2024 rok utrzymał się powyżej progu 50 pkt., co oznacza, że firmy produkcyjne cały czas widzą perspektywy rozwoju swojego biznesu.

Czy firmy w Polsce dbają o zrównoważony rozwój

Aż 40 proc. przedstawicieli działających w Polsce organizacji narzeka na niewystarczające zainteresowanie zarządu w obszar ESG. Tak wynika z badania przeprowadzonego przez LeasingTeam Group. 

Cyfrowe rozwiązania w firmie na drodze do ESG

Biznes obecnie to umiejętne łączenie efektywności operacyjnej i odpowiedzialności ekologicznej i społecznej. Chęć jednoczesnego zachowania konkurencyjności i odpowiedzialności związanej z ochroną środowiska wymaga sięgania po różne rozwiązania, np. cyfrowe. 

ESG w praktyce - jakie kroki podejmować, by zmiany były skuteczne?

Raportowanie ESG działa już w wielu branżach. W 2024 roku presja regulacyjna związana z ESG stała się kluczowym czynnikiem wpływającym na rynek nieruchomości komercyjnych. Chociaż inwestorzy traktują ESG jako wartość dodaną, a nie obciążenie, to nie brakuje wyzwań w tym kontekście. 

REKLAMA

Raport: Firmy w Polsce coraz bardziej zaangażowane w działania społeczne i środowiskowe

Raport Francusko-Polskiej Izby Gospodarczej: Firmy w Polsce coraz bardziej zaangażowane w działania społeczne i środowiskowe. Jak firmy operujące na rynku polskim podchodzą do kwestii środowiskowych, społecznych i zarządzania przedsiębiorstwem (ESG)?

Przedsiębiorców Mikołaj uszczęśliwiłby najbardziej, dając im gotówkę na podróże lub rozwój pasji. Poprawa finansów firmy już nie jest priorytetem

W co zainwestowaliby przedsiębiorcy, gdyby dostali 100 tys. zł od Mikołaja? Nieruchomości i firma są daleko. Work life balance jest na topie także u przedsiębiorców, a specyficzna biznesowa jego odmiana wskazuje na podróże i rozwijanie pasji.

Umorzenie składek. Wnioski do ZUS można składać od 6 stycznia 2025 r.

Umorzenie składek. Wnioski do ZUS można składać od 6 stycznia 2025 r. Kto może złożyć wniosek o umorzenie składek? Jakie warunki należy spełniać, by wystąpić z wnioskiem o umorzenie składek? Co będzie podlegało umorzeniu?

Polityka klimatyczna UE. Czy Europejski Zielony Ład osłabia konkurencyjność unijnej gospodarki

Europa ma coraz mniejszy udział w światowej gospodarce. W 2010 r. gospodarki UE i USA były mniej więcej tej samej wielkości, natomiast w 2020 r. Wspólnota znalazła się już znacznie poniżej poziomu amerykańskiego. Przywrócenie gospodarczej atrakcyjności UE powinno być priorytetem nowej Komisji Europejskiej, ale nie da się tego pogodzić z zaostrzeniem polityki klimatycznej - mówi europosłanka Ewa Zajączkowska-Hernik.

REKLAMA

W biznesie jest miejsce na empatię

Rozmowa z Agatą Swornowską-Kurto, socjolożką, CEO w Grupie ArteMis i autorką kampanii „Bliżej Siebie”, o tym, dlaczego zrozumienie emocji i troska o zdrowie psychiczne pracowników są dziś podstawą długoterminowego sukcesu organizacji.

Co trapi sektor MŚP? Nie tylko inflacja, koszty zarządzania zasobami ludzkimi i rotacja pracowników

Inflacja przekładająca się na presję płacową, rosnące koszty związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi oraz wysoka rotacja – to trzy główne wyzwania w obszarze pracowniczym, z którymi mierzą się obecnie firmy z sektora MŚP. Z jakimi jeszcze problemami kadrowymi borykają się mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa?

REKLAMA