REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rejestracja podatnika dla celów podatku VAT w biurze wirtualnym? Według NSA niedopuszczalna

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 ONISZCZUK & ASSOCIATES
Kancelaria prawna, która specjalizuje się w obsłudze klientów korporacyjnych.
Rejestracja podatnika dla celów podatku VAT w biurze wirtualnym? Według NSA niedopuszczalna /fot. Shutterstock
Rejestracja podatnika dla celów podatku VAT w biurze wirtualnym? Według NSA niedopuszczalna /fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W wyroku z 13 listopada 2019 r. (sygn. I FSK 1363/17), Naczelny Sąd Administracyjny zakwestionował możliwość zarejestrowania działalności podatnika dla celów podatku od towarów i usług pod adresem biura wirtualnego. To kolejne orzeczenie, które ogranicza podatnikom swobodę wyboru siedziby.

REKLAMA

Biura wirtualne zyskują coraz większą popularność. Dzięki nim przedsiębiorcy mogą uzyskać wymagany prawem adres do zarejestrowania swojej działalności (często wraz z umieszczeniem logo firmy) oraz możliwość obsługi w zakresie korespondencji tradycyjnej i mailowej, która do takiego biura wpływa. W prosty sposób zatem, już na początku prowadzenia biznesu, przedsiębiorca może zredukować koszty związane ze znalezieniem i organizacją fizycznego lokalu mogącego służyć jako jego siedziba. Szczególnie dla osób prowadzących działalność w oparciu o pracę przy pomocy narzędzi elektronicznych w postaci komputera i internetu jest to rozwiązanie bardzo korzystne - mogą oni bowiem wykonywać czynności w dowolnym czasie i miejscu i nie muszą być przywiązani do konkretnej siedziby. Nie ulega bowiem wątpliwości, że coraz częściej wystarczające do skutecznego prowadzenia biznesu jest posiadanie smartfona i laptopa.

REKLAMA

Takie rozwiązanie jest powszechne na świecie. Stąd wydawać się mogło, że administracja podatkowa, wychodząc naprzeciw nowoczesnym trendom, będzie przychylnie patrzeć na kwestię rejestracji dla celów VAT w biurach wirtualnych. Nic bardziej mylnego.

Polecamy: Jak przygotować się do zmian w 2020 r.

REKLAMA

Dotychczasowe stanowisko sądów administracyjnych w tej kwestii zakładało trzy istotne przesłanki dotyczące adresu przedsiębiorstwa: (1) będzie to rzeczywiste miejsce, w którym faktycznie funkcjonuje zarząd przedsiębiorstwa i zapadają istotne decyzje, (2) powinien on uwzględniać nazwę miejscowości, ulicy, numer budynku oraz lokalu, który musi spełniać warunki dla funkcjonowania zarządu oraz zarządzania przedsiębiorstwem podatnika, a jednocześnie (3) za adres siedziby (dla celów VAT) nie może być uznany adres udostępniany wielu podmiotom, które podlegają wpisowi do rejestru przedsiębiorców w celu umożliwienia rejestracji w KRS (tj. adres biura wirtualnego), pod którym podmioty te nie wykonują faktycznie żadnej działalności, w tym funkcji zarządu. Tak wynika z wyroku NSA z dnia 26 sierpnia 2015 r. (sygn. I FSK 112/15).

Choć do tej pory takie biura były tolerowane przez władze skarbowe, powyższe orzeczenie można było uznać za pierwszy krok do kwestionowania rejestracji siedzib przedsiębiorstw w biurach wirtualnych. O ile można próbować rozumieć tę ścieżkę orzeczniczą jako chęć ograniczenia rejestracji dużych przedsiębiorstw jedynie pod adresem wirtualnym (co w sposób oczywisty nie odpowiada ich faktycznej skali działalności), o tyle rozciągnięcie tego ograniczenia na sektor niewielkich przedsiębiorców i freelancerów jest raczej działaniem nadgorliwym i niepotrzebnym. Można odnieść wrażenie, że dla skarbówki adres rejestracji w biurze wirtualnym nie jest znakiem czasów, a raczej powodem do podejrzliwości i okazją do wytypowania pewnego kandydata do przeprowadzenia kontroli.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Drugi krok we wskazanym kierunku, NSA postawił w najnowszym orzeczeniu, które zostało wydane na skutek skargi kasacyjnej od wyroku WSA w Krakowie z dnia 27 kwietnia 2017 r. (sygn. I SA/Kr 103/17). Oznacza to, że, przede wszystkim niewielcy przedsiębiorcy, którzy chcieliby skorzystać z możliwości jakie daje im nowoczesność, zostaną powstrzymani przez administrację i sądownictwo administracyjne.

W omawianym, najświeższym, wyroku, NSA zaostrzył dotychczasowe stanowisko w tym zakresie. Spółka chciała dokonać rejestracji dla celów podatku VAT w drodze złożenia formularza VAT-R. W polu dotyczącym adresu siedziby podany został adres biura wirtualnego. Organ odmówił jednak rejestracji spółki zarówno jako podatnika VAT, jak i podatnika VAT-UE, powołując się na negatywne wnioski postępowania sprawdzającego, według których, spółka nie ma realnej możliwości funkcjonowania pod podanym adresem.

Decyzja organu została podtrzymana zarówno w pierwszej instancji przez WSA w Krakowie, jak i przez drugą instancję w postaci komentowanego wyroku NSA. Co prawda, jest to stanowisko wyrażone w jednym z wielu tego typu stanów faktycznych, należy jednak zwrócić uwagę na umocnienie dotychczasowej tendencji orzeczniczej. W tym kontekście wydaje się, że odpowiednim byłoby zachowanie tzw. „złotego środka”. Bo o ile zarejestrowanie siedziby w biurze wirtualnym przez dużą spółkę rynku paliwowego może budzić uzasadnione wątpliwości organów, o tyle taka rejestracja dokonana przez freelancera zajmującego się marketingiem w social mediach, zasadniczo powinna być pozbawiona kontrowersji. Niewątpliwie prewencyjne działanie organów państwa mające na celu zapobieganie rejestracji biznesów o potencjalnie wątpliwym interesie należy uznać za krok w dobrą stronę. Istotnym jest jednak, aby działanie to opierało się na skutecznych i rozsądnych mechanizmach, a nie było wykonywane kosztem innowacyjności w działalności przedsiębiorców. Nie świadczy bowiem o wysokiej kulturze prawnej danego państwa, jeżeli czynnikiem dezorganizującym inicjatywy przedsiębiorców są jego organy.

Autor: aplikant radcowski Jakub Gaweł

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
System kaucyjny od 1 października wchodzi w życie, co dla firm oznacza prawdziwą zmianę paradygmatu w obsłudze klientów

Większość Polaków uważa, że system kaucyjny to najlepszy sposób na odzyskiwanie opakowań po napojach – społeczna akceptacja jest ogromna, a oczekiwania klientów rosną. Dla sklepów i producentów to nie tylko obowiązek prawny, ale także nowe wyzwania logistyczne, technologiczne i edukacyjne. Firmy będą musiały nauczyć klientów prostych, ale ważnych zasad – jak prawidłowo zwracać butelki i puszki, by otrzymać kaucję, jak zorganizować punkt zwrotów i jak zintegrować systemy sprzedaży, aby proces był szybki i intuicyjny. To moment, w którym codzienne zakupy przestają być tylko rutyną – stają się gestem odpowiedzialności, a dla firm szansą na budowanie wizerunku nowoczesnego, ekologicznego biznesu, który rozumie potrzeby klientów i dba o środowisko.

Fundacja rodzinna bez napięć - co powinien zawierać dobry statut?

Pomimo że fundacja rodzinna jest w polskim prawie stosunkowo nowym rozwiązaniem, to zdążyła już wzbudzić zainteresowanie przedsiębiorców. Nic dziwnego – pozwala bowiem uporządkować proces sukcesji, ochronić majątek przed rozdrobnieniem i stworzyć ramy współpracy między pokoleniami, przekazując jednocześnie wartości i wizję fundatora jego sukcesorom.

Co trzecia polska firma MŚP boi się upadłości. Winne zatory płatnicze

Choć inflacja wyhamowała, a gospodarka wysyła sygnały poprawy, małe i średnie firmy wciąż zmagają się z poważnymi problemami. Z najnowszego raportu wynika, że niemal 30% z nich obawia się, iż w ciągu dwóch lat może zniknąć z rynku – głównie przez opóźnione płatności od kontrahentów.

System kaucyjny od 1 października zagrożeniem dla MŚP? Rzecznik apeluje do rządu o zmiany

Od 1 października w Polsce ma ruszyć system kaucyjny, jednak przedsiębiorcy alarmują o poważnych problemach organizacyjnych i finansowych. Rzecznik MŚP apeluje do rządu o zmiany, ostrzegając przed chaosem i nierównymi warunkami dla małych sklepów.

REKLAMA

W 2026 r. w radach nadzorczych i zarządach musi być 33-40% kobiet [Dyrektywa Women on Board]

W 2026 r. w radach nadzorczych i zarządach musi być odpowiednia reprezentacja płci. W związku z tym, że przeważają mężczyźni, nowe przepisy wprowadzają de facto obowiązek zapewnienia 33-40% kobiet ogólnej liczby osób zasiadających w radach nadzorczych i zarządach przedsiębiorstw. Czy Polskie firmy są na to gotowe? Jak wdrożyć dyrektywę Women on Boards?

Czy finansiści, księgowi i inni profesjonaliści powinni bać się wieku średniego?

Wiek średni nie musi oznaczać zawodowego spowolnienia. Czy finansiści, księgowi i inni profesjonaliści powinni bać się wieku średniego? Raport ACCA 2025 pokazuje, że doświadczenie, rozwinięta inteligencja emocjonalna i neuroplastyczność mózgu pozwalają po 40. wzmocnić swoją pozycję na rynku pracy.

Zmiany w amortyzacji aut od 2026 r. – jak nie stracić 20 tys. zł na samochodzie firmowym?

Od 1 stycznia 2026 r. nadchodzi rewolucja dla przedsiębiorców. Zmiany w przepisach sprawią, że auta spalinowe staną się znacznie droższe w rozliczeniu podatkowym. Nowe, niższe limity amortyzacji i leasingu mogą uszczuplić kieszeń firmy o nawet 20 tys. zł w ciągu kilku lat. Co zrobić jeszcze w 2025 r., żeby uniknąć dodatkowych kosztów i utrzymać maksymalne odliczenia? Poniżej znajdziesz praktyczny poradnik.

Obcokrajowcy wciąż chętnie zakładają w Polsce małe firmy. Głównie są to Ukraińcy i Białorusini [DANE Z CEIDG]

Obcokrajowcy wciąż chętnie zakładają w Polsce małe firmy. Głównie są to Ukraińcy i Białorusini [DANE Z CEIDG]. W pierwszej połowie br. 21,5 tys. wniosków dotyczących założenia jednoosobowej działalności gospodarczej wpłynęło do rejestru CEIDG od osób, które mają obywatelstwo innego państwa. To 14,4% wszystkich zgłoszeń w tym zakresie.

REKLAMA

Hossa na giełdzie w 2025 r. Dlaczego Polacy nie korzystają z tego okresu? Najwięcej zarabiają zagraniczni inwestorzy

Na warszawskiej giełdzie trwa hossa. Dlaczego Polacy nie korzystają z tego okresu? Najwięcej zarabiają u nas zagraniczni inwestorzy. Co musi się w Polsce zmienić, aby ludzie zaczęli inwestować na giełdzie?

Umowy PPA w 2025 r. – korzyści i ryzyka dla małych i średnich firm w Polsce

Płacisz coraz wyższe rachunki za prąd? Coraz więcej firm w Polsce decyduje się na umowy PPA, czyli długoterminowe kontrakty na energię z OZE, które mogą zagwarantować stałą cenę nawet na 20 lat. To szansa na przewidywalne koszty i lepszy wizerunek, ale też zobowiązanie wymagające spełnienia konkretnych warunków. Sprawdź, czy Twoja firma może na tym skorzystać.

REKLAMA