REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pakiet Przyjazne Prawo od 2020 r. – zmiany dla firm

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marta Zdanowska
Pakiet Przyjazne Prawo od 2020 r. – zmiany dla firm /Fot. Shutterstock
Pakiet Przyjazne Prawo od 2020 r. – zmiany dla firm /Fot. Shutterstock
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

1 stycznia 2020 r. weszło w życie wiele ułatwień dla przedsiębiorców. Wszystko to za sprawą ustawy z dnia 31 lipca 2019 r. o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia obciążeń regulacyjnych nazywanej Pakietem Przyjazne Prawo.

Pakiet ten ma na celu uproszczenie przepisów i zmniejszenie obciążeń biurokratycznych. Tym samym ma poprawić warunki rozwoju mikro, małych i średnich firm. Ma wpływ na wiele sektorów m.in. telekomunikacyjny, energetyczny, pocztowy, gastronomiczny a także na usługi płatnicze.

REKLAMA

Pakiet Przyjazne Prawo zawiera aż kilkadziesiąt ułatwień dla przedsiębiorców.

Pierwszą bardzo istotną zmianą jest uzyskanie przez przedsiębiorców będących osobami fizycznymi ochrony konsumenckiej. Co to oznacza?

Otóż do tej pory ponad 2,5 miliona przedsiębiorców wpisanych do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej nie miało prawa do korzystania z gwarancji czy reklamacji. Dla osób prowadzących małą działalność gospodarczą stanowi to spory problem w zderzeniu z większymi, profesjonalnymi firmami. Teraz będą przysługiwać im w relacjach z innymi przedsiębiorcami prawa jakie mają konsumenci jeśli chodzi o stosowanie niedozwolonych postanowień umownych (klauzule abuzywne), rękojmi za wady oraz w zakresie prawa odstąpienia od umowy zawartej na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa.

Polecamy: Jak przygotować się do zmian w 2020 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co istotne, obejmie to jednak tylko te umowy, które nie mają dla nich charakteru zawodowego. A więc takie, których nie zawierają w ramach dokonywanych codziennie czynności wynikających z przedmiotu działalności gospodarczej, który wskazali w CEIDG. Przykładowo właściciel restauracji, któremu popsuł się komputer ma prawo do reklamacji nawet jeśli wykorzystuje ten komputer w swoim lokalu gastronomicznym.

Podobne rozwiązania stosują inne kraje europejskie jak Francja czy Niemcy.

U nas zmiany te mają wejść w życie nieco później niż większość uproszczeń z Pakietu Przyjazne Prawo, więc od 1 czerwca 2020 r.

Kolejną kluczową zmianą zawartą w Pakiecie jest wydłużenie terminu rozliczenia VAT w imporcie. Do tej pory płatności VAT-u od importu należało dokonać w ciągu 10 dni od odprawy celnej albo od dnia wydania decyzji celnej. Sprawiało to, że polskie porty nie były konkurencyjne wobec portów niemieckich, holenderskich czy litewskich pod względem rozwiązań z zakresu rozliczania VAT. Niemcy, Holandia czy Litwa oferują możliwość odroczonej płatności VAT od importowanych towarów. U nas możliwość taka do tej pory przysługiwała tylko dużym firmom. Od 1 stycznia 2020 r. podatek ten jest rozliczany na zasadach ogólnych co do zasady do 25. dnia następnego miesiąca, wraz z deklaracją VAT-7. Na zmianie ma zyskać kilkadziesiąt tysięcy importerów.

Pakiet Przyjazne Prawo wprowadził też zupełnie nowe rozwiązanie w polskim systemie prawnym.

Od nowego roku przedsiębiorcy zarejestrowani w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej maja prawo do popełnienia błędu. Na czym polega to prawo?

Przez pierwszy rok od podjęcia działalności gospodarczej przedsiębiorca – osoba fizyczna nie będzie karana za naruszenie – otrzyma jedynie pouczenie oraz będzie musiała naprawić swój błąd. Warto pamiętać, że dotyczy to jedynie przedsiębiorców podejmujących działalność po raz pierwszy lub ponownie po upływie co najmniej 36 miesięcy od dnia ostatniego zawieszenia lub zakończenia działalności. Prawo to doznaje także wyłączeń jeśli przedsiębiorca nie wyciąga wniosków i popełnia naruszenia po raz kolejny lub gdy naruszenie jest rażące lub nieusuwalne.

Co jeszcze się zmieniło?

Nastąpiły m.in. spore zmiany dla rzemieślników, ułatwienia dla pracowników gastronomii jeśli chodzi o badania lekarskie a także kolejne ułatwienia w sukcesji przedsiębiorstw.

Jeśli chodzi o rzemieślników to mogą oni mogli wykonywać rzemiosło korzystając z formy prawnej spółek: jawnej, komandytowej, komandytowo – akcyjnej czy też jednoosobowej spółki kapitałowej. W takim przypadku wspólnikami muszą być osoby posiadające kwalifikacje w rzemiośle lub członkowie rodziny.

Ponadto w CEIDG publikowane zostaną informacje na temat uzyskania i utraty kwalifikacji zawodowych rzemieślnika potwierdzonych dyplomem mistrza lub świadectwem czeladniczym.

Pracownicy gastronomii z kolei przy zmianie pracodawcy nie muszą już poddawać się ponownym badaniom sanitarno-epidemiologicznym jeśli mają ważne orzeczenie. Mogą także przebadać się na własny wniosek.

Innym rozwiązaniem zawartym w Pakiecie Przyjazne Prawo a bardzo korzystnym dla przedsiębiorców jest wyłączenie z egzekucji kwot niezbędnych przedsiębiorcy i jego rodzinie do utrzymania przez dwa tygodnie. Wynika to z tego, że utrata płynności finansowej często nie następuje z ich winy a z winy niewykonujących zobowiązań w terminie kontrahentów.

Zostały wprowadzone także kolejne zmiany w sukcesji przedsiębiorstw.

Przede wszystkim wprowadzono możliwość przejęcia decyzji administracyjnych a więc zezwoleń, licencji oraz pozwoleń w przypadku zmiany właściciela przedsiębiorstwa osoby wpisanej do CEIDG. Jak to zrobić?

  • Po pierwsze trzeba złożyć wniosek. Termin wynosi 3 miesiące od nabycia przedsiębiorstwa,
  • Należy także przedstawić dowody potwierdzające spełnianie przez nabywcę wymagań do wydania decyzji,
  • Oraz złożyć oświadczenie o akceptacji przez nabywcę obowiązków wynikających z decyzji. W przypadku przedsiębiorstwo jest własnością kilku osób trzeba także uzyskać zgody pozostałych właścicieli na przejęcie decyzji przez nabywcę.

Można także powołać tymczasowego przedstawiciela po śmierci przedsiębiorcy jeśli firma należała do przedsiębiorcy i jego małżonka. Wtedy po śmierci jednego z nich drugi zostaje takim przedstawicielem dbającym o majątek spadkobiercy w części dotyczącej udziału w przedsiębiorstwie do czasu załatwienia formalności spadkowych. Będzie także reprezentował spadkobierców np. przy podpisywaniu umów.

Pakiet Przyjazne Prawo dopuszcza także przekazanie, w formie zapisu windykacyjnego, praw i obowiązków wspólnika spółki jawnej, partnerskiej, komandytowej i komandytowo-akcyjnej.

Ustawa ogranicza także obowiązki administracyjne, w tym m.in. sprawozdawcze poprzez:

  • Zmniejszenie częstotliwości realizacji niektórych obowiązków (np. tworzenie kwartalnych sprawozdań)
  • Cyfryzację niektórych obowiązków sprawozdawczych oraz ograniczenie liczby organów, do których składane są dokumenty
  • Zniesienie obowiązku załączenia dokumentów, które są dostępne danej instytucji lub zawierają informacje, które może ona ustalić
  • Zmniejszenie liczby egzemplarzy dokumentów dołączanych do wniosków.

Podsumowując, Pakiet Przyjazne Prawo wprowadził szereg zmian dla firm. Większość z nich weszła w życie 1 stycznia 2020 r. Wyjątkiem jest objęcie przedsiębiorców ochroną konsumencką, które wejdzie w życie 1 czerwca 2020 roku.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Poławianie pereł. W jaki sposób łączyć technologię z autentycznością, by pozyskiwać jak najlepszych kandydatów?

Wyobraź sobie świat, w którym rekrutacja to już nie tylko „polowanie” na talenty, lecz dynamiczny ekosystem przewidywania i kreowania przyszłości organizacji. To scena, na której algorytmy AI nie tylko analizują CV, ale z chirurgiczną precyzją tropią osoby, które za moment zmienią rolę. Czy rekruterzy są gotowi na to, by wykorzystać potencjał AI mądrze, z korzyścią zarówno dla firmy, jak i kandydata?

Fundusz Bezpieczeństwa i Obronności oraz Spółka Specjalnego Przeznaczenia. Ważne zmiany dla polskiej gospodarki i przedsiębiorców [PROJEKT]

W obliczu dynamicznych zmian geopolitycznych i rosnących zagrożeń dla stabilności europejskiej, Polska podejmuje zdecydowane kroki w kierunku wzmocnienia swojej odporności. Jednym z najważniejszych elementów tej strategii jest powołanie Funduszu Bezpieczeństwa i Obronności – inicjatywy, która nie tylko odpowiada na wymogi Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO), ale także stanowi istotny element w budowaniu nowoczesnej, bezpiecznej i innowacyjnej gospodarki.

Dlaczego warto posiadać konto bankowe za granicą?

Wielu przedsiębiorców w Polsce skupia się na bieżącym prowadzeniu biznesu, dbając o sprzedaż, marketing czy rozwój produktów. Jednak nie zawsze równie dużą wagę przykładają do kwestii związanych z bezpieczeństwem finansowym firmy. W praktyce to właśnie sprawy bankowe i podatkowe mogą przesądzić o stabilności przedsiębiorstwa, a nawet o jego być albo nie być.

Jak chronić tajemnicę przedsiębiorstwa transportowego? Co zrobić w przypadku naruszenia poufności?

Współczesny rynek transportowy charakteryzuje się rosnącą konkurencją, wysoką dynamiką zmian oraz presją na efektywność kosztową. Przedsiębiorstwa działające w tym sektorze muszą nie tylko inwestować we flotę, nowoczesne technologie i kwalifikacje pracowników, ale także skutecznie chronić informacje, które stanowią o ich przewadze rynkowej.

REKLAMA

Tańsze tankowanie od września – ORLEN wprowadza nową promocję dla kierowców

Od 1 września 2025 roku na stacjach ORLEN w całej Polsce rusza nowa akcja promocyjna. Kierowcy mogą liczyć na zniżki nawet do 20 zł przy jednym tankowaniu, a co ważne – promocja obowiązuje codziennie, przez cały miesiąc. To kontynuacja wakacyjnych rabatów, ale w nieco innej, bardziej elastycznej formie.

Czy firmy wolą pozyskiwać nowych klientów czy utrzymywać relacje ze starymi?

Trzy czwarte firm w Europie planuje zwiększyć wydatki na narzędzia lojalnościowe, jak karty podarunkowe. W Polsce tylko 4% firm B2B stawia na budowanie relacji w marketingu, co – zdaniem ekspertów – jest niewykorzystanym potencjałem, zwłaszcza przy rosnących kosztach pozyskania klientów.

Co piąty Polak spełnia kryteria pracoholizmu [BADANIE]

Z badań przeprowadzonych przez platformę edukacyjną Centrum Profilaktyki Społecznej wynika, iż co piąty Polak spełnia kryteria pracoholizmu. Zjawisko to odbija się na rodzinach. Terapeuci coraz częściej spotykają pacjentów, którzy nie wiedzą, jak żyć razem po latach „małżeństwa na odległość”.

Zasiłek chorobowy 2025 – jakie zmiany planuje rząd

To może być prawdziwa rewolucja w systemie świadczeń chorobowych. Rząd chce, by już od 2026 roku pracodawcy nie musieli płacić za pierwsze dni choroby pracowników. Zasiłek od początku zwolnienia lekarskiego ma przejąć ZUS. Zmiana oznacza ulgę dla firm, ale jednocześnie zwiększy wydatki Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Czy pracownicy zyskają, a system wytrzyma dodatkowe obciążenia?

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF wpłynie nie tylko na sposób wystawiania faktur [KOMENTARZ]

Obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-faktur (KSeF) obejmie wszystkich podatników (czynnych i zwolnionych z VAT), nawet najmniejsze firmy i wpłynie nie tylko na sposób wystawiania faktur - podkreśla Monika Piątkowska, doradca podatkowy e-pity.pl i fillup.pl.

Boom na wynajem aut i rosnące zobowiązania firm

Wakacje pełne przygód? Kamper. Krótka wycieczka? Auto na godziny. Dojazd z dworca? Samochód na minuty. Wynajem pojazdów w Polsce rośnie, także w firmach. Jednak branża ma problemy – długi firm wynajmujących sięgają 251 mln zł i nadal rosną.

REKLAMA