REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w zasadach wystawiania faktur i paragonów 2018

Subskrybuj nas na Youtube
Zmiany w zasadach wystawiania faktur i paragonów 2018 /fot. Shutterstock
Zmiany w zasadach wystawiania faktur i paragonów 2018 /fot. Shutterstock
fot.Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Trwają prace nad nowelizacją ustawy o VAT i niektórych innych ustaw. Przewiduje ona zmiany w wystawianiu faktur i paragonów.

Zbieranie paragonów okaże się nieprzydatne, jeśli nie znajdzie się na nich NIP nabywcy. Obecnie zdecydowana większość kas nie jest w stanie go wydrukować. Z kolei sama wymiana urządzeń na nowsze może potrwać nawet kilka miesięcy. Eksperci są podzieleni w kwestii tego, czy cały proces zostanie zakończony na czas. Nie jest wykluczone, że nowe regulacje zaczną obowiązywać później, niż zakładano. Tymczasem Ministerstwo Finansów liczy, że przyniosą one do budżetu już w pierwszym roku ponad 14 mln, a w kolejnych latach – po 34 mln złotych. Jednak specjaliści uważają, że trzeba ostrożnie podchodzić do szacunków resortu, ponieważ mogą być zaniżone. Ponadto ostrzegają, iż przedsiębiorcy nie unikną dodatkowych kosztów, aby nie stracić klientów. Za naruszenie przepisów przewidziane są bowiem sankcje dla sprzedawcy i kupującego.

REKLAMA

Polecamy: 

Dobre zmiany?

REKLAMA

Zbieranie kilku czy kilkunastu paragonów, a później wymiana ich na fakturę to praktyka często stosowana przez część firm. Dla niektórych jest wygodnym rozwiązaniem, ograniczającym stertę dokumentów i formalności po każdych zakupach. Jednak nie brakuje przedsiębiorców, dla których stanowi to okazję do nadużyć. W ten sposób można zwiększać koszty prowadzonego biznesu. Dlatego rządowe plany zakładają wprowadzenie konkretnych zmian. Nabywca uzyska fakturę tylko na podstawie tych paragonów, które mają podany numer NIP.

– W wyniku wprowadzenia tej regulacji, oczekuje się eliminacji procederu wystawiania faktur na podstawie zebranych paragonów pozostawionych przez innych klientów. Rozwiązanie ma na celu ograniczenie nieprawidłowości w rozliczaniu podatku VAT. Zgodnie z oceną tego projektu, zmiany przyniosą dodatnie skutki finansowe dla dochodów budżetu państwa. W 2018 roku wpływy z działań uszczelniających system, w postaci wprowadzonych zmian tylko w zakresie faktur, wyniosą ok. 14,2 mln zł, a w kolejnych latach do 2028 roku – po 34 mln zł – informuje Zbigniew Makowski, zastępca dyrektora Departamentu Podatku od Towarów i Usług w Ministerstwie Finansów.

REKLAMA

Z kolei Andrzej Nikończyk, przewodniczący Rady Podatkowej Konfederacji Lewiatan, uważa szacunki resortu za dość ostrożne. Mowa jest bowiem o podatku, który już dziś powinien wpływać do budżetu, ale tak się nie dzieje. Ekspert uważa, że na nowym rozwiązaniu raczej nikt z podatników nie zyska. Co najwyżej pewne korzyści mogą osiągnąć przedsiębiorcy, którzy dysponują kasami drukującymi NIP, ponieważ nabywcy ich właśnie wybiorą. Na zmianie stracą podatnicy posiadający stare urządzenia. Ich czeka wymiana, by móc konkurować o klientów zainteresowanych zbieraniem paragonów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

– Zyskają na pewno producenci kas. Nieznacznie wzbogaci się również budżet państwa. Utrudnienia dotkną przede wszystkim najmniejszych przedsiębiorców, zarówno po stronie sprzedających, jak i kupujących. Wystarczy sobie wyobrazić, że pracownik udaje się do pobliskiego sklepu spożywczego po kilka paczek kawy, herbaty i cukier. Dotychczas było tak, że zostawiał kasjerowi paragon oraz niezbędne dane do wystawienia faktury, po którą zgłaszał się po kilku dniach. Wkrótce, w przypadku starszego modelu kasy fiskalnej, już tak się nie stanie. Ludzie dłużej poczekają w kolejce – tłumaczy Przemysław Ruchlicki, ekspert prawno-gospodarczy z Krajowej Izby Gospodarczej.

Zobacz: Podatki

Walka z czasem

Wstępnie założono, że nowe regulacje zaczną obowiązywać od 1 lipca br. Zbigniew Makowski podaje, że obecnie projektowane zmiany są na etapie analizy uwag zgłoszonych w procesie konsultacji, uzgodnień i opiniowania. Później możliwe będzie określenie daty wejścia w życie przepisów. Ponadto Makowski podkreśla, że NIP mają zamieszczać urządzenia, które zostały dopuszczone do obrotu na podstawie przepisów rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 27 sierpnia 2013 r. Według stanu na 6 czerwca 2018 roku, na rynku funkcjonowało ponad 370 tys. takich kas z ok. 2,2 mln zarejestrowanych. Obecnie wszystkie nowo wprowadzane do obrotu muszą mieć ww. funkcjonalność.

– Wymiana tylu kas w tak krótkim czasie jest zupełnie nierealna, ze względu na aktualne możliwości producentów. Oni nawet w ciągu kilku miesięcy nie są w stanie wyprodukować czy dostosować tak dużej liczby urządzeń. Każde z nich musi mieć aktualną homologację, a ten proces nie odbywa się z dnia na dzień. Komponenty zamawia się raczej z rocznym wyprzedzeniem, a nie na miesiąc naprzód. Tego się nie da kupić tak od ręki. Ponadto, już wcześniej zostało zapowiedziane stopniowe wprowadzanie kas online od 1 stycznia 2019 roku. Będą one obowiązkowe m.in. w branży paliwowej, u wulkanizatorów, w serwisach samochodowych oraz w hotelarstwie – mówi inż. Andrzej Fiedoruk, konstruktor kas fiskalnych.

Natomiast Andrzej Nikończyk uważa, że szanse na 1 lipca minęły już jakiś czas temu. Teoretycznie jest to ciągle wykonalne, jednak wymagałoby bardzo szybkiego procesu legislacyjnego. Ekspert nie sądzi, żeby ktoś zdecydował się na to w przypadku tego projektu. Realny wydaje się początek przyszłego  roku, gdy mają wejść w życie zmiany dotyczące kas raportujących online. Podatnicy mogliby wówczas wybrać od razu urządzenia spełniające także i tamte wymagania.

– Wdrożenie jest możliwe nawet w tydzień. To tylko kwestia uchwalenia przepisu w Sejmie. Historia tej regulacji jest taka, że najpierw pomysł się pojawił. Następnie, pod wpływem krytyki przedsiębiorców, prawodawca wycofał się z niego, a później znów do niego powrócił. To pokazuje stopień determinacji do wprowadzenia tego mechanizmu. Zatem przesunięcie terminu jest raczej nierealne. W nieodległej przyszłości czeka nas przesyłanie paragonów drogą elektroniczną. Dobrym pomysłem byłoby skoordynowanie działań legislacyjnych tak, żeby nowe kasy czyniły zadość wszystkim obowiązkom – dodaje Przemysław Ruchlicki.

Kosztowne działania

Zmiana prawa oznacza standardowo dodatkowe wydatki. Przewodniczący Rady Podatkowej Konfederacji Lewiatan podkreśla, że ceny najtańszych kas wynoszą ok.1000 zł. Droższe są drukarki fiskalne mogące współpracować z systemami sprzedaży. Do tego trzeba doliczyć ich instalację i integrację, szkolenia pracowników oraz ryzyko ewentualnych błędów. W dużym sklepie, mającym kilkadziesiąt stanowisk, mogą to być koszty wynoszące setki tysięcy złotych.

– Wiele firm zechce przeczekać do 2019 roku i wymienić kasy już na nowocześniejsze, które umożliwią równocześnie transmisję online i wprowadzanie numeru identyfikacji podatkowej. Przy wyborze tych komunikujących się online, przynajmniej dla niektórych podatników, będzie możliwe uzyskanie wsparcia. Dziś przedsiębiorca, który chciałby dokonać wymiany starego urządzenia na drukujące NIP nabywcy, musi to zrobić w całości na swój koszt. Dofinansowanie jest możliwe do wysokości 90% wydatków na kasę, jednak nie więcej, niż 700 zł. Niestety ta ustawa też jeszcze nie została uchwalona – stwierdza ekspert z Krajowej Izby Gospodarczej.

Ustawa nie wskazuje, w którym dokładnie miejscu na paragonie ma znajdować się NIP, co zauważa Andrzej Fiedoruk. Ekspert zaznacza, że projektowane zapisy pozwalają obecnie na różne interpretacje. Teoretycznie możliwe będzie ręczne wpisanie na odwrocie numeru identyfikacji podatkowej nabywcy oraz potwierdzenie tego pieczątką sprzedawcy. Ponadto, w przypadku drukarek fiskalnych starszego typu istnieje opcja dodania NIP-u w polu „nazwa kasjera”. Tym samym zostanie on wydrukowany między końcem paragonu a logiem fiskalnym. Jednak takiej możliwości nie dają zwykłe kasy, ponieważ są urządzeniami zamkniętymi.

– Przewidziane są sankcje za nieprzestrzeganie projektowanych przepisów. Organ podatkowy zyska uprawnienia do ustalenia dodatkowego zobowiązania w wysokości 100% kwoty podatku VAT wykazanego na takiej fakturze. Zapis będzie miał zastosowanie wobec tego, kto wystawi dokument do paragonu. Obejmie również nabywcę, który w ewidencji ujmie wystawioną dla siebie w ten sposób fakturę. W stosunku do osób fizycznych, jakie za ten sam czyn ponoszą odpowiedzialność, nie ustala się dodatkowego zobowiązania podatkowego – wyjaśnia zastępca dyrektora Departamentu Podatku od Towarów i Usług w Ministerstwie Finansów.

Według Przemysława Ruchlickiego, każde uszczelnienie systemu podatkowego ma sens, jeśli jest proporcjonalne. Ekspert podsumowuje, że w tym przypadku prawodawca poszedł o krok za daleko. Jeżeli proponowane rozwiązanie musi być wdrożone, to powinno być zawężone tylko do niektórych transakcji. Przykładowo można wymienić zakup paliwa czy elektroniki. Trudno znaleźć uzasadnienie dla nakładania takiego obowiązku w przypadku zakupu kawy i cukru w osiedlowym sklepie. Alternatywą byłoby określenie minimalnej kwoty, która podlegałaby regulacji. Gdyby próg został ustawiony na kwotę ok. 300 zł, można byłoby wyeliminować dużą część najbardziej uciążliwych dla przedsiębiorców transakcji o minimalnym znaczeniu fiskalnym.

Źródło: Monday News

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Umowy PPA w 2025 r. – korzyści i ryzyka dla małych i średnich firm w Polsce

Płacisz coraz wyższe rachunki za prąd? Coraz więcej firm w Polsce decyduje się na umowy PPA, czyli długoterminowe kontrakty na energię z OZE, które mogą zagwarantować stałą cenę nawet na 20 lat. To szansa na przewidywalne koszty i lepszy wizerunek, ale też zobowiązanie wymagające spełnienia konkretnych warunków. Sprawdź, czy Twoja firma może na tym skorzystać.

Rezygnują z własnej działalności na rzecz umowy o pracę. Sytuacja jest trudna

Sytuacja jednoosobowych działalności gospodarczych jest trudna. Coraz więcej osób rezygnuje i wybiera umowę o pracę. W 2025 r. wpłynęło blisko 100 tysięcy wniosków o zamknięcie jednoosobowej działalności gospodarczej. Jakie są bezpośrednie przyczyny takiego stanu rzeczy?

Umowa Mercosur może osłabić rynek UE. O co chodzi? Jeszcze 40 umów handlowych należy przejrzeć

Umowa z krajami Mercosur (Argentyną, Brazylią, Paragwajem i Urugwajem) dotyczy partnerstwa w obszarze handlu, dialogu politycznego i współpracy sektorowej. Otwiera rynek UE na produkty z tych państw, przede wszystkim mięso i zboża. Rolnicy obawiają się napływu tańszych, słabszej jakości produktów, które zdestabilizują rynek. UE ma jeszcze ponad 40 umów handlowych. Należy je przejrzeć.

1 października 2025 r. w Polsce wchodzi system kaucyjny. Jest pomysł przesunięcia terminu lub odstąpienia od kar

Dnia 1 października 2025 r. w Polsce wchodzi w życie system kaucyjny. Rzecznik MŚP przedstawia szereg obaw i wątpliwości dotyczących funkcjonowania nowych przepisów. Jest pomysł przesunięcia terminu wejścia w życie systemu kaucyjnego albo odstąpienia od nakładania kar na jego początkowym etapie.

REKLAMA

Paragony grozy a wakacje 2025 na półmetku: więcej rezerwacji, dłuższe pobyty i stabilne ceny

Wakacje 2025 na półmetku: więcej rezerwacji, dłuższe pobyty i stabilne ceny. Mimo pojawiających się w mediach “paragonów grozy”, sierpniowy wypoczynek wciąż można zaplanować w korzystnej cenie, zwłaszcza rezerwując nocleg bezpośrednio.

150 tys. zł dofinansowania! Dla kogo i od kiedy można składać wnioski?

Zakładasz własny biznes, ale brakuje Ci środków na start? Nie musisz od razu brać drogiego kredytu. W Polsce jest kilka źródeł finansowania, które mogą pomóc w uruchomieniu działalności – od dotacji i tanich pożyczek, po prywatnych inwestorów i crowdfunding. Wybór zależy m.in. od tego, czy jesteś bezrobotny, mieszkasz na wsi, czy może planujesz innowacyjny startup.

W pół roku otwarto ponad 149 tys. jednoosobowych firm. Do tego wznowiono przeszło 102 tys. [DANE Z CEIDG]

Jak wynika z danych Ministerstwa Rozwoju i Technologii (MRiT), w pierwszej połowie 2025 roku do rejestru CEIDG (Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej) wpłynęło 149,1 tys. wniosków dotyczących założenia jednoosobowej działalności gospodarczej. To o 1% mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku, kiedy takich przypadków było 150,7 tys. Co to oznacza?

Jak liderzy finansowi mogą budować odporność biznesową w czasach niepewności?

Niepewność stała się trwałym elementem globalnego krajobrazu biznesowego. Od napięć geopolitycznych, przez zmienność inflacyjną, po skokowy rozwój technologii – dziś pytaniem nie jest już, czy pojawią się ryzyka, ale kiedy i jak bardzo wpłyną one na organizację. W takim świecie dyrektor finansowy (CFO) musi pełnić rolę strategicznego radaru – nie tylko reagować, ale przewidywać i przekształcać ryzyko w przewagę konkurencyjną. Przedstawiamy pięć praktyk budujących odporność biznesową.

REKLAMA

Strategia Cyberbezpieczeństwa na lata 2025-2029: uwagi Rzecznika MŚP

Rzecznik MŚP ma uwagi do rządowej Strategii Cyberbezpieczeństwa na lata 2025-2029. Zwraca uwagę na zasadę proporcjonalności, obligatoryjne oszacowanie kosztów dla gospodarki narodowej, ocenę wpływu na mikro, małych i średnich przedsiębiorców, a także obowiązek szerokich konsultacji.

Działalność nierejestrowana 2025 - limit. Do jakiej kwoty można prowadzić działalność bez rejestracji? Jak obliczyć przychód w działalności nierejestrowanej?

Działalność nierejestrowana to sposób na legalne dorabianie bez obowiązku zakładania firmy. W 2025 roku możesz sprzedawać swoje produkty lub usługi bez wpisu do CEIDG, o ile spełniasz określone warunki. Ile wynosi limit przychodów i co jeszcze trzeba wiedzieć?

REKLAMA