REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiana formy działalności - skutki w VAT

Zmiana formy działalności - skutki w VAT /Fot. Fotolia
Zmiana formy działalności - skutki w VAT /Fot. Fotolia
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Funkcjonowanie przedsiębiorstw w warunkach gospodarki rynkowej jest procesem nieustannych zmian, których celem jest co najmniej stabilna pozycja na rynku oraz dodatni rachunek ekonomiczny. Wraz z rozwojem firmy zmiany te mogą objąć również formę prawną prowadzonej działalności gospodarczej. W związku ze wzrostem skali przedsiębiorstwa działalność prowadzona początkowo np. w formie jednoosobowej firmy czy spółki osobowej jest następnie przekształcana w spółkę prawa handlowego.

Zmiany formy prawnej nie są łatwymi procesami. Wiążą się z nimi dość złożone formalności i rozliczenia podatkowe, w tym dotyczące VAT.

REKLAMA

1. Zmiana formy prawnej w przypadku jednoosobowej działalności gospodarczej

Jeśli działalność gospodarcza prowadzona przez osobę fizyczną osiągnie znaczne rozmiary, przedsiębiorca może podjąć decyzję o zmianie formy prawnej, skutkującej dalszym prowadzeniem działalności w formie spółki prawa handlowego. Osoba fizyczna, podejmując decyzję o zmianie formy prawnej prowadzonej działalności, rozważa zwykle następujące możliwości:

  • sprzedaż majątku zgromadzonego w jednoosobowej działalności na rzecz spółki osobowej lub kapitałowej,
  • wniesienie jednoosobowej działalności gospodarczej aportem do spółki osobowej lub kapitałowej,
  • przekształcenie jednoosobowej działalności gospodarczej w jednoosobową spółkę kapitałową.

1.1. Sprzedaż majątku jednoosobowego przedsiębiorcy na rzecz spółki prawa handlowego

W ramach dokonywanej zmiany formy prawnej działalności można podjąć decyzję o sprzedaży przedsiębiorstwa prowadzonego dotychczas przez osobę fizyczną na rzecz istniejącej (zarejestrowanej) spółki prawa handlowego.

REKLAMA

Sprzedaż firmy jako przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części pozostaje poza zakresem VAT. Zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy o VAT do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części nie stosuje się przepisów tej ustawy. Aby transakcja sprzedaży nie była objęta VAT, firma prowadzona dotychczas przez osobę fizyczną musi spełniać kryteria uznania jej za przedsiębiorstwo w rozumieniu prawa cywilnego. W przeciwnym razie transakcja może zostać uznana za podlegającą opodatkowaniu VAT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeżeli zatem transakcja spełnia warunki do uznania za zbycie przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, to nie podlega opodatkowaniu bez względu na formę tego zbycia. Na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT z zakresu opodatkowania będą wyłączone sprzedaż, aport oraz darowizna przedsiębiorstwa (lub jego zorganizowanej części).

Zobacz: Prawo dla firm

Potwierdzenie stanowiska, w myśl którego sprzedaż firmy uznanej w rozumieniu prawa cywilnego za przedsiębiorstwo osoby fizycznej pozostaje poza zakresem VAT, można odnaleźć m.in. w interpretacji indywidualnej Dyrektora KIS z 23 października 2017 r. (sygn. 0114-KDIP4.4012.516.2017.1.BS), który uznał, że:

REKLAMA

(...) przedmiotem planowanej transakcji będzie zorganizowany zespół składników materialnych i niematerialnych, przeznaczony do prowadzenia działalności gospodarczej, stanowiący przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 551 Kodeksu cywilnego.
Zatem zgodzić należy się z Wnioskodawcą, że planowana transakcja zbycia przedsiębiorstwa jest wyłączona z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy.

W kontekście uznania transakcji za zbycie przedsiębiorstwa istotne jest również kontynuowanie przez nabywcę działalności przedsiębiorstwa w takim samym zakresie jak przed jego zbyciem. Jeżeli po nabyciu przedsiębiorstwa nabywca nie ma zamiaru jego prowadzenia (działania nabywcy polegają np. na natychmiastowej likwidacji działalności lub wysprzedawaniu nabytych składników majątku), to dokonana uprzednio transakcja zbycia/nabycia przedsiębiorstwa nie może być uznana za transakcję, o której mowa w art. 6 pkt 1 ustawy o VAT. Ten sam skutek wystąpi wtedy, gdy całe przedsiębiorstwo zostanie przekazane np. dwóm osobom. W takim przypadku otrzymanie ułamkowych części przedsiębiorstwa wyklucza jego prowadzenie przez nabywców w takim samym zakresie jak przed zbyciem (zob. wyrok NSA z 4 marca 2015 r., sygn. akt I FSK 113/14, wyrok NSA z 22 stycznia 2016 r., sygn. akt II FSK 3146/13, wyrok WSA w Lublinie z 9 listopada 2017 r., sygn. akt I SA/Lu 695/17).

W związku z tym, że transakcja sprzedaży przedsiębiorstwa nie podlega VAT, nie może zostać udokumentowana fakturą. W przypadku sprzedaży przedsiębiorstwa dowodem transakcji zasadniczo jest umowa w formie pisemnej z podpisami notarialnie poświadczonymi (art. 751 § 1 ustawy Kodeks cywilny). Jeżeli natomiast w skład zbywanego przedsiębiorstwa wchodzi nieruchomość, sprzedaż powinna nastąpić w formie aktu notarialnego (art. 158 ustawy Kodeks cywilny).

Przeczytaj w INFORLEX.PL Biznes cały artykuł: Zmiana formy działalności - skutki w VAT

W artykule omówiono również zmianę formy prawnej przez spółkę cywilną (przekształcenie spółki cywilnej w spółkę handlową) oraz przekształcenie osobowej spółki handlowej w spółkę kapitałową.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA