REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiana formy działalności - skutki w VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Zmiana formy działalności - skutki w VAT /Fot. Fotolia
Zmiana formy działalności - skutki w VAT /Fot. Fotolia
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Funkcjonowanie przedsiębiorstw w warunkach gospodarki rynkowej jest procesem nieustannych zmian, których celem jest co najmniej stabilna pozycja na rynku oraz dodatni rachunek ekonomiczny. Wraz z rozwojem firmy zmiany te mogą objąć również formę prawną prowadzonej działalności gospodarczej. W związku ze wzrostem skali przedsiębiorstwa działalność prowadzona początkowo np. w formie jednoosobowej firmy czy spółki osobowej jest następnie przekształcana w spółkę prawa handlowego.

Zmiany formy prawnej nie są łatwymi procesami. Wiążą się z nimi dość złożone formalności i rozliczenia podatkowe, w tym dotyczące VAT.

REKLAMA

1. Zmiana formy prawnej w przypadku jednoosobowej działalności gospodarczej

Jeśli działalność gospodarcza prowadzona przez osobę fizyczną osiągnie znaczne rozmiary, przedsiębiorca może podjąć decyzję o zmianie formy prawnej, skutkującej dalszym prowadzeniem działalności w formie spółki prawa handlowego. Osoba fizyczna, podejmując decyzję o zmianie formy prawnej prowadzonej działalności, rozważa zwykle następujące możliwości:

  • sprzedaż majątku zgromadzonego w jednoosobowej działalności na rzecz spółki osobowej lub kapitałowej,
  • wniesienie jednoosobowej działalności gospodarczej aportem do spółki osobowej lub kapitałowej,
  • przekształcenie jednoosobowej działalności gospodarczej w jednoosobową spółkę kapitałową.

1.1. Sprzedaż majątku jednoosobowego przedsiębiorcy na rzecz spółki prawa handlowego

W ramach dokonywanej zmiany formy prawnej działalności można podjąć decyzję o sprzedaży przedsiębiorstwa prowadzonego dotychczas przez osobę fizyczną na rzecz istniejącej (zarejestrowanej) spółki prawa handlowego.

REKLAMA

Sprzedaż firmy jako przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części pozostaje poza zakresem VAT. Zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy o VAT do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części nie stosuje się przepisów tej ustawy. Aby transakcja sprzedaży nie była objęta VAT, firma prowadzona dotychczas przez osobę fizyczną musi spełniać kryteria uznania jej za przedsiębiorstwo w rozumieniu prawa cywilnego. W przeciwnym razie transakcja może zostać uznana za podlegającą opodatkowaniu VAT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeżeli zatem transakcja spełnia warunki do uznania za zbycie przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, to nie podlega opodatkowaniu bez względu na formę tego zbycia. Na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT z zakresu opodatkowania będą wyłączone sprzedaż, aport oraz darowizna przedsiębiorstwa (lub jego zorganizowanej części).

Zobacz: Prawo dla firm

Potwierdzenie stanowiska, w myśl którego sprzedaż firmy uznanej w rozumieniu prawa cywilnego za przedsiębiorstwo osoby fizycznej pozostaje poza zakresem VAT, można odnaleźć m.in. w interpretacji indywidualnej Dyrektora KIS z 23 października 2017 r. (sygn. 0114-KDIP4.4012.516.2017.1.BS), który uznał, że:

REKLAMA

(...) przedmiotem planowanej transakcji będzie zorganizowany zespół składników materialnych i niematerialnych, przeznaczony do prowadzenia działalności gospodarczej, stanowiący przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 551 Kodeksu cywilnego.
Zatem zgodzić należy się z Wnioskodawcą, że planowana transakcja zbycia przedsiębiorstwa jest wyłączona z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy.

W kontekście uznania transakcji za zbycie przedsiębiorstwa istotne jest również kontynuowanie przez nabywcę działalności przedsiębiorstwa w takim samym zakresie jak przed jego zbyciem. Jeżeli po nabyciu przedsiębiorstwa nabywca nie ma zamiaru jego prowadzenia (działania nabywcy polegają np. na natychmiastowej likwidacji działalności lub wysprzedawaniu nabytych składników majątku), to dokonana uprzednio transakcja zbycia/nabycia przedsiębiorstwa nie może być uznana za transakcję, o której mowa w art. 6 pkt 1 ustawy o VAT. Ten sam skutek wystąpi wtedy, gdy całe przedsiębiorstwo zostanie przekazane np. dwóm osobom. W takim przypadku otrzymanie ułamkowych części przedsiębiorstwa wyklucza jego prowadzenie przez nabywców w takim samym zakresie jak przed zbyciem (zob. wyrok NSA z 4 marca 2015 r., sygn. akt I FSK 113/14, wyrok NSA z 22 stycznia 2016 r., sygn. akt II FSK 3146/13, wyrok WSA w Lublinie z 9 listopada 2017 r., sygn. akt I SA/Lu 695/17).

W związku z tym, że transakcja sprzedaży przedsiębiorstwa nie podlega VAT, nie może zostać udokumentowana fakturą. W przypadku sprzedaży przedsiębiorstwa dowodem transakcji zasadniczo jest umowa w formie pisemnej z podpisami notarialnie poświadczonymi (art. 751 § 1 ustawy Kodeks cywilny). Jeżeli natomiast w skład zbywanego przedsiębiorstwa wchodzi nieruchomość, sprzedaż powinna nastąpić w formie aktu notarialnego (art. 158 ustawy Kodeks cywilny).

Przeczytaj w INFORLEX.PL Biznes cały artykuł: Zmiana formy działalności - skutki w VAT

W artykule omówiono również zmianę formy prawnej przez spółkę cywilną (przekształcenie spółki cywilnej w spółkę handlową) oraz przekształcenie osobowej spółki handlowej w spółkę kapitałową.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

REKLAMA

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

REKLAMA

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

REKLAMA