REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wykazywać w ewidencji i w JPK_VAT wydatki na paliwo

Jak wykazywać w ewidencji i w JPK_VAT wydatki na paliwo /Fot. Fotolia
Jak wykazywać w ewidencji i w JPK_VAT wydatki na paliwo /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jestem czynnym podatnikiem VAT. Prowadzę jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie usług reklamowych, w której wykorzystuję samochód osobowy. W jaki sposób należy ujmować w ewidencji VAT i w strukturze JPK_VAT faktury dotyczące wydatków związanych z samochodem osobowym, od których odliczam 50% podatku naliczonego?

Zakupy dotyczące posiadanego samochodu osobowego powinien Pan wykazywać w ewidencji VAT, a w konsekwencji w plikach JPK_VAT, z ograniczoną do 50% kwotą netto oraz VAT. Taki sposób postępowania jest bezpieczniejszy i w praktyce najczęściej stosowany przez podatników. Poza tym potwierdza go także Ministerstwo Finansów. Szczegóły w uzasadnieniu.

REKLAMA

REKLAMA

Ewidencja VAT powinna zawierać dane niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej oraz informacji podsumowującej. Powoduje to, że zapisy w ewidencji VAT (a w konsekwencji dane wskazywane w plikach JPK_VAT) powinny być dokonywane w sposób pozwalający na prawidłowe sporządzenie deklaracji VAT-7/VAT-7K oraz informacji podsumowujących.

Pytanie Czytelnika dotyczy wydatków ponoszonych na zakup paliwa do samochodu osobowego. Na podstawie art. 86a ust. 1 ustawy o VAT kwota podatku naliczonego dotycząca wydatków związanych z pojazdami samochodowymi jest, co do zasady, ograniczona do 50% (art. 86a ust. 1 ustawy o VAT). Zwrócić należy uwagę, że ograniczenie to dotyczy kwoty podatku naliczonego, a nie ograniczenia prawa do odliczenia. W konsekwencji prawo do odliczania kwot podatku naliczonego dotyczących wydatków związanych z pojazdami samochodowymi przysługuje najczęściej w całości (jeśli podatnik prowadzi działalność tylko opodatkowaną), jednak odnosi się do kwot podatku naliczonego ograniczonych do 50%.

Zobacz: Prawo dla firm

Jest to o tyle istotne, że z objaśnień do deklaracji VAT-7/VAT-7K wynika, iż w części D. tych deklaracji wykazuje się wyłącznie wartość towarów i usług oraz kwotę podatku naliczonego (z uwzględnieniem korekt) w takiej wysokości, w jakiej podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia. Co sugeruje, że tak jak w tym przypadku, gdy prawo do odliczenia podatnikowi przysługuje w całości, wartości towarów i usług wykazuje się w części D. w całości, mimo że VAT jest ograniczony do 50%.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Gdy samochód jest wykorzystywany do działalności mieszanej, kwota VAT naliczonego jest ograniczona do 50%.

Zauważyć jednak należy, że w praktyce większość podatników wykonujących wyłącznie czynności opodatkowane, wykazuje wydatki związane z pojazdami samochodowymi, w których przypadku kwota podatku naliczonego jest ograniczona do 50%, w ewidencji VAT oraz deklaracjach VAT-7/VAT-7K, ograniczając do połowy zarówno wartość netto, jak i VAT.

Przeczytaj w INFORLEX.PL Biznes cały artykuł: Jak wykazywać w ewidencji i w JPK_VAT wydatki na paliwo

W artykule przedstawiono również przykłady omawiające problematykę JPK_VAT.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA