REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

CEIDG, Pełnomocnictwo

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

CEIDG - co stanie się z danymi zarejestrowanych przedsiębiorców?

1 lipca 2011 r. zacznie funkcjonować Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Dane przedsiębiorców znajdą się w ogólnodostępnym systemie informatycznym. Jednak, korzystając z CEIDG w dniu 1 lipca możemy nie znaleźć w ewidencji interesujących nas danych. Dlaczego? Przeczytaj.

CEIDG – jaką funkcję będzie pełniła?

Czy rolą pracownika ewidencji działalności gospodarczej będzie tylko przyjęcie wniosku o wpis/zmianę w ewidencji , wydanie poświadczenia złożenia wniosku, przetworzenie wniosku w formę elektroniczną i przesłanie do centralnej ewidencji? W jakiej formie przedsiębiorcy będą otrzymywali zaświadczenie potwierdzające dokonanie wpisu do ewidencji? Jak będzie wyglądało załatwianie spraw w okresie przejściowym od 1 lipca 2011 do 31 grudnia 2011? Ekspert odpowiada na pytania.

CEIDG - jakie są jej zadania?

Z dniem 1 lipca 2011 r. zaczną obowiązywać przepisy o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Zastąpi ona rozrzucone po całej Polsce rejestry zawierające dane osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą prowadzone obecnie przez urzędy miast i gmin. Poniżej przedstawione są zadania, które będzie realizować CEIDG.

Co podlega wpisowi do CEIDG?

Z dniem 1 lipca 2011 r. weszły w życie przepisy o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). W rejestrze tym znajdą się dane przedsiębiorców będących osobami fizycznymi. Co podlega wpisowi do CEIDG? Przeczytaj.

REKLAMA

Pełnomocnictwo z rejestru pełnomocnictw (CEIDG) a klasyczne pełnomocnictwo - porada

Przedsiębiorcy już teraz wyczekują wejścia w życie przepisów dotyczących Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Jednym z jej elementów ma być rejestr pełnomocnictw. Ekspert wyjaśnia jakie będą zasady jego funkcjonowania.

Czym jest Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej (CEIDG)?

Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej w skrócie CEIDG to system rejestracji i ewidencji przedsiębiorców będących osobami fizycznymi. Zagadnienia dotyczące tej nowej instytucji pojawiły się w ustawie z dnia 2 lipca 2004 roku o swobodzie działalności gospodarczej w rozdziale III. Zgodnie jednak z wolą ustawodawcy przepisy rozdziału III. zaczną obowiązywać z dniem 1 lipca 2011 roku. Zatem to najlepszy moment ażeby zapoznać się z tym, co czeka nas w najbliższej przyszłości.

Co to jest e-pełnomocnictwo i dlaczego jest takie ważne dla przedsiębiorców?

Przeglądając witrynę internetową Ministerstwa Gospodarki, możemy się dowiedzieć, że misją Ministerstwa jest „stworzenie najlepszych w Europie warunków prowadzenia działalności gospodarczej”. Znając polskie realia, można i należy przypuszczać, że jeszcze sporo wody w Wiśle upłynie, nim ten szczytny cel zostanie zrealizowany, niemniej jednak warto odnotować kroki, które mają nas do tego celu przybliżyć. Jednym z nich jest wprowadzenie elektronicznego rejestru przedsiębiorstw.

Czym jest prokura oddziałowa?

Podmioty prawa mogą występować w obrocie samodzielnie albo przez pełnomocników. W przypadku spółek prawa handlowego reprezentować je mogą wspólnicy, członkowie zarządu, dyrektorzy. Szczególnym jednak typem pełnomocnictwa w przypadku przedsiębiorców jest prokura. Powstaje ona przez oświadczenie woli przedsiębiorcy. Powinno mieć ono formę pisemną pod rygorem nieważności.

REKLAMA

Kto może być pełnomocnikiem w postępowaniu cywilnym?

Mocodawcy może się wydawać mało istotne czy osoba występująca w jego imieniu przed sądem cywilnym posiada do tego odpowiednie uprawnienia. Co prawda nie zawsze pełnomocnikiem musi być adwokat czy radca prawny, jednak to w pozostałych przypadkach istnieje największe ryzyko niewłaściwego umocowania strony, które grozi nieważnością postępowania.

Jakie są zasady udzielania pełnomocnictw przez wspólników spółek osobowych?

Wspólnicy spółek osobowych nie muszą wykonywać wszystkich czynności osobiście- część z nich mogą przekazać pełnomocnikom. Muszą jednak pamiętać o kilku kwestiach.

Umowa sprzedaży za pośrednictwem Internetu z osobą małoletnią - porada

Coraz częściej umowy sprzedaży zawierane są za pośrednictwem Internetu. Zdarza się, że stroną takich umów są osoby małoletnie. Na co powinny zwrócić uwagę osoby zawierające umowy sprzedaży z małoletnimi? Jakie wiążą się z tym konsekwencje prawne? Czytaj w poniższym artykule.

Kiedy pracownik może być pełnomocnikiem pracodawcy?

Procedura cywilna pozwala pracownikowi reprezentować pracodawcę- nawet jeśli nie jest radcą prawnym. Wystarczy odpowiednie pełnomocnictwo i załączniki.

Wypowiedzenie pełnomocnictwa procesowego

Pełnomocnictwo procesowe podlega możliwości wypowiedzenia. Dotyczy to pełnomocnictwa procesowego ogólnego i szczególnego.

Pełnomocnictwo dalsze

Pełnomocnictwo dalsze, zwane tez substytucyjnym, ma charakter taki sam jak pełnomocnictwo bezpośrednie. Co do zasady jest jednak zabronione.

Czy można odwołać pełnomocnictwo?

Pełnomocnictwo występuje w obrocie prawnym w wielu rodzajach. Jego odwołanie może nastąpić w każdym czasie.

Jak udzielić pełnomocnictwa szczególnego?

W obrocie prawnym wyróżnia się kilka rodzajów pełnomocnictwa. Jednym z nich jest pełnomocnictwo szczególne.

Czym jest pełnomocnictwo procesowe?

Pełnomocnictwo procesowe pozwala na występowanie danemu podmiotowi przed sądem w imieniu mocodawcy. Może mieć ono charakter ogólny lub szczególny.

Czym jest pełnomocnictwo ogólne?

Pełnomocnictwo ogólne pozwala na wykonywanie praw majątkowych mocodawcy zgodnie z zasadami prawidłowej gospodarki.

Najpopularniejsze rodzaje pełnomocnictw

Przedsiębiorca może działać sam lub za pośrednictwem innych osób. Osoby działające w imieniu przedsiębiorcy to pełnomocnicy. Mogą oni zastępować mocodawcę przed sądem a także dokonywać za niego czynności prawnych.

Co trzeba wiedzieć o pełnomocnictwie?

Czynności prawne mogą być dokonywane przez pełnomocnika. Kodeks cywilny rozróżnia trzy rodzaje pełnomocnictw: ogólne, rodzajowe i szczególne, zależnie od rodzaju czynności jaką ma wykonać pełnomocnik. W jakiej formie należy udzielić pełnomocnictwa, kiedy potrzebna jest szczególna forma pełnomocnictwa?

Jak starać się o pełnomocnika z urzędu?

19 kwietnia 2010 zmieniły się zasady ustanawiania pełnomocnika z urzędu w postępowaniu cywilnym. Strona (uczestnik postępowania) chcący uzyskać pomoc z urzędu nie musi już uzyskać zwolnienia od kosztów sądowych – musi jedynie wykazać, że nie stać jej na opłacenie pełnomocnika z wyboru.

Pełnomocnik będzie doręczał wszystkie pisma stronie przeciwnej

Zbliża się uchwalenie nowelizacji kodeksu postępowania cywilnego, zmieniającego treść art. 132 kpc. Nowelizację przyjął już Sejm, po ewentualnych poprawkach Senatu i podpisie Prezydenta, ustawa wejdzie w życie po 3 miesiącach od ogłoszenia.

Adwokat jako pełnomocnik przed sądem

Adwokat to zawód polegający na świadczeniu pomocy prawnej. Jednym z głównych zadań adwokatów jest zastępstwo procesowe w sprawach karnych i cywilnych.

Kiedy warto skorzystać z pomocy radcy prawnego?

Radca prawny to profesjonalny pełnomocnik. Jest to prawnik, który za wynagrodzeniem zastępuje strony toczących się postępowań. Radca prawny sporządza również pisma procesowe w tym pozew i apelację.

Pełnomocnicy przed sądem gospodarczym

Przedsiębiorca nie musi sam występować przed sądem. W celu dochodzenia swoich praw może ustanowić pełnomocnika. Nie każdy jednak może być pełnomocnikiem przed sądem cywilnym. Kwestię tę dosyć szczegółowo reguluje kodeks postępowania cywilnego.

Co trzeba wiedzieć o pełnomocnictwie?

Strony w postępowaniu gospodarczym mogą być reprezentowane przez pełnomocników. Każdy pełnomocnik musi posiadać umocowanie do dokonywania czynności w procesie. Przed sądem musi legitymować się dokumentem pełnomocnictwa.

Druki i formularze dla przedsiębiorcy

Prezentujemy wzory pism i druków potrzebnych do zakładania firm oraz w bieżącej działalności gospodarczej.

REKLAMA