Czym jest SAGED?
REKLAMA
REKLAMA
SAGED (System Automatyzacji Gminnej Ewidencji Działalności Gospodarczej) jest aplikacją przygotowaną przez Ministerstwo Gospodarki. Ten program informatyczny ma służyć realizacji celu, jakim jest przeniesienie danych przedsiębiorców - osób fizycznych zawartych w prowadzonej przez poszczególne gminy ewidencji do CEIDG.
REKLAMA
Na realizację tego zadania gminy mają czas do 31 grudnia 2011 r.
Urzędnicy mogą korzystać z SAGED za pośrednictwem strony internetowej (saged.mg.gov.pl). W celu rozpoczęcia pracy z aplikacją należy zarejestrować w SAGED właściwy Urząd Gminy. Procedura rejestracji Urzędu Gminy w systemie rozpoczyna się wraz z wyznaczeniem przez osobę kierującą urzędem tzw. administratora systemu SAGED.
Administrator ma prawo do umożliwiania dostępu do systemu swoim zastępcom (mającym uprawnienia administratora) oraz urzędnikom zajmującym się bezpośrednio sprawami działalności gospodarczej.
Na gminnym administratorze systemu spoczywa zadanie zarejestrowania Urzędu Gminy w systemie. Czynności tej dokonuje się za pośrednictwem ww. strony internetowej. Rejestracja powinna przebiec szybko. Po wprowadzeniu danych urzędu do systemu formularz rejestracyjny należy wydrukować i po uzyskaniu podpisu kierownika urzędu wysłać pocztą lub faksem do Departamentu Gospodarki Elektronicznej MG. Odpowiedź potwierdzająca dokonanie rejestracji powinna zostać nadesłana w ciągu 24 godzin.
Polecamy: CEIDG - jaką funkcję będzie pełniła?
Po pomyślnym zarejestrowaniu Urzędu Gminy, upoważnione przez administratora osoby mogą rozpocząć pracę z systemem. Za pośrednictwem SAGED urzędnicy przenoszą dane z ewidencji działalności gospodarczej prowadzonej przez gminę do CEIDG. Może się to odbywać na dwa sposoby:
- Poprzez ręczne wprowadzanie do SAGED poszczególnych wpisów do ewidencji działalności gospodarczej.
Konieczność zastosowania tej pracochłonnej metody wystąpi w gminach, które nie prowadziły ewidencji w formie elektronicznej.
- Przeniesienie wpisów do EDG z już istniejących elektronicznych baz danych.
Importu wpisów może dokonać administrator urzędu. Operacja ta polega na zapisaniu danych z prowadzonej przez gminę ewidencji w odpowiednim pliku i przeniesieniu pliku do SAGED.
Warto przypomnieć, że przeniesieniu do CEIDG podlegają dane przedsiębiorców, którzy prowadzą działalność gospodarczą jak i tych, którzy swoją działalność zawiesili.
Oczywiście dużo łatwiejsze zadanie spoczywa na urzędnikach gmin, które dokonały pełnej informatyzacji prowadzonej ewidencji. Tak czy inaczej ze swojego obowiązku gminy muszą wywiązać się do końca bieżącego roku.
Przedsiębiorcy powinni wiedzieć, że do chwili przeniesienia przez gminę, w której zostali zarejestrowani, wszystkich wpisów, organ ewidencyjny dla tych przedsiębiorców nie ulega zmianie. Pozostaje nim wójt, burmistrz lub prezydent miasta, w którym zarejestrowano przedsiębiorcę. Oznacza to, że do chwili przeprowadzenia przez właściwą gminę kompletnej migracji danych, wnioski związane z wpisem powinny trafiać do gminy. Wobec tego przedsiębiorcy obowiązani są monitorować postępy urzędów, w których dokonali rejestracji swojej działalności.
Polecamy: Jakie dane podlegają wpisowi do CEIDG?
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.