REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Moja firma

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

E- fakturowanie w zamówieniach publicznych od kwietnia 2019 r.

Rząd przyjął projekt ustawy o elektronicznym fakturowaniu w zamówieniach publicznych, koncesjach na roboty budowlane lub usługi oraz partnerstwie publiczno-prywatnym. Zmiany mają na celu rozwijanie tzw. gospodarki cyfrowej, ograniczenie używania „papieru”, a także oszczędność czasu i pieniędzy dla przedsiębiorców i instytucji publicznych. Zmiany wynikają z przepisów Unii Europejskiej i wpisują się w realizację rządowego programu od papierowej do cyfrowej Polski.

Termin zawieszenia działalności gospodarczej w 2018 r.

Konstytucja Biznesu wprowadziła zmiany w zawieszaniu działalności gospodarczej. Przedsiębiorca może teraz starać się o wykreślenie lub „uśpienie” firmy w dowolnym terminie, nawet po wcześniejszym zaprzestaniu działalności. Jednak dopóki posiada aktywny status w ewidencji, wciąż powinien odprowadzać składki. Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii ostrzega, że ZUS może zainteresować się przedsiębiorstwem, gdy ma poważne wątpliwości co do tego, czy rzeczywiście jego działanie zostało przerwane w zadeklarowanym terminie.

RODO 2018: IOD - kiedy trzeba go powołać

RODO wprowadziło konieczność powołania w wielu firmach nowego stanowiska - Inspektora Danych Osobowych (IOD). Kiedy zgodnie z RODO istnieje konieczność powołania IOD?

Ochrona danych osobowych 2018 - zmiany w projekcie ustawy

Po wielu przeprowadzonych konsultacjach społecznych i wynikających z nich zmianach w samym projekcie, ostatecznie ustalony kształt ustawy odbiega znacząco od tego proponowanego początkowo. Powodem jest uwzględnienie przez Ministerstwo Cyfryzacji, mnogości postulatów zgłaszanych przez aktywnych uczestników prac nad ustawą, reprezentujących różnorodne branże i gałęzie gospodarki. Wobec powyższego w niniejszym podsumowaniu zdecydowano się omówić najważniejsze zmiany, aby podczas zapoznawania się z przepisami ustawy wiedza na temat aktualnego stanu prawnego była całościowa.

REKLAMA

Zawieszenie działalności gospodarczej po zmianach w 2018 r.

Pomysł na własny biznes to marzenie wielu z nas, niemniej rzeczywistość prowadzenia firmy w Polsce często odbiega od naszych planów. Na szczęście polski ustawodawca pomyślał o tych przedsiębiorcach, którym się nie powiodło i zdecydował się skrócić oraz ułatwić drogę zmierzającą do zawieszenia działalności. Przedsiębiorcy zawieszają swoje działalności z różnych powodów: niektórzy chcą odpocząć, inni rozkręcić nowy biznes lub po prostu popracować „u kogoś”.

Rewitalizacja - problemy inwestorów

Działania rewitalizacyjne prowadzone są przez niektóre polskie gminy od dawna w ramach przyznanego radom gminy w ustawie o samorządzie gminnym uprawnienia do uchwalania tzw. „programów gospodarczych”. Ustawą z 9 października 2015 r. o rewitalizacji (tj. z 29 czerwca 2018 r., Dz.U. z 2018 r. poz. 1398) („Ustawa”) gminom przyznano szersze narzędzia prowadzenia tego procesu i coraz więcej gmin z nich korzysta. O ile korzystna dla mieszkańców, dla inwestorów rewitalizacja może wiązać się z pewnymi trudnościami. Najważniejsze z nich zostały przedstawione poniżej.

Urząd Rzecznika MŚP niedługo zacznie działać

Adam Abramowicz, Rzecznik małych i średnich przedsiębiorstw poinformował Polską Agencję Prasową, że jego urząd zacznie działać niebawem ("- Jesteśmy już na mecie uruchomienia siedziby w Warszawie"). Wkrótce mają też zostać otwarte oddziały w Krakowie, Poznaniu, Gdańsku i Białymstoku.

Rejestr kategorii przetwarzania danych osobowych - co powinien zawierać?

Rejestr kategorii przetwarzania jest narzędziem, które pomaga zapewnić skuteczny nadzór nad zgodnością przetwarzania danych osobowych z RODO. Jakie informacje powinien zawierać?

REKLAMA

Jaki cel, taki miernik, czyli o wskaźnikach w służbie menedżera

Coraz więcej managerów zdaje sobie sprawę, że nie da się zarządzać skutecznie przedsiębiorstwem nie mając precyzyjnej informacji nt. efektywności poszczególnych procesów, jak i całościowych wyników firmy. Współczesny manager musi być sprawnym mechanikiem i diagnostą, mającym świadomość, że duża prędkość nie jest wcale gwarancją dotarcia pierwszym na metę czy nawet przejechania trasy w całości. Wszystkie części, podzespoły i załoga muszą perfekcyjnie ze sobą współgrać.

Wrześniowa wpłata odpisu na ZFŚS a przeciętne zatrudnienie

Do końca września zobowiązani jesteśmy do przekazania drugiej raty środków na ZFŚS. Czy dokonujemy przeliczeń, jeżeli w minionych miesiącach występowała w zatrudnieniu rotacja, pracownicy korzystali z urlopów bezpłatnych, wychowawczych, macierzyńskich. Jak dokonujemy tych przeliczeń?

Jak rozliczać VAT od umowy faktoringu po wprowadzeniu split payment

Umowa faktoringu jest w obrocie gospodarczym bardzo popularną umową, której rozliczenie w VAT dla podatników nie stanowiło już problemu. Zmieniło to wprowadzenie od 1 lipca 2018 r. split payment, a tym samym odpowiedzialności faktora za zobowiązania sprzedawcy. W związku z tym powstaje wiele pytań, jak i kiedy można się uwolnić od tej odpowiedzialności.

Jak postępować z fakturami wystawionymi pomyłkowo na rzecz niewłaściwego podmiotu

W praktyce działalności gospodarczej zdarzają się sytuacje, gdy sprzedawca pomyłkowo wystawi fakturę na rzecz niewłaściwego nabywcy. Tryb postępowania z tak sporządzoną fakturą zależy przede wszystkim od ustalenia, czy została wprowadzona do obrotu prawnego. Wprowadzenie faktury do obrotu prawnego wymaga bowiem wystawienia odpowiedniej faktury korygującej. Sposób wystawienia korekty będzie z kolei warunkowy tym, komu przekazano błędnie sporządzoną fakturę. Czy została przekazana nabywcy, a pomyłka dotyczy wyłącznie jego danych zamieszczonych na fakturze, czy też fakturę przekazano podmiotowi niebędącemu faktycznym nabywcą towaru bądź usługi.

Przedsiębiorcy coraz częściej korzystają z e-faktur

Statystyki pokazują, że polscy przedsiębiorcy coraz częściej świadomie korzystają z e-faktur, doganiając w statystykach zachodnich sąsiadów.

Zakres znaczeniowy pojęcia dostawy o charakterze ciągłym

Pod pojęciem dostawy świadczonej w sposób ciągły należy rozumieć dostawę, która realizowana jest w sposób ciągły, w drodze świadczeń częściowych, dla której ustalane są następujące po sobie terminy płatności lub rozliczeń. Samo powtarzanie się pewnego rodzaju świadczeń nie świadczy o tym, że mamy do czynienia z dostawą ciągłą.

Blockchain - technologia przyszłości

Szybki rozwój technologii teleinformatycznych umożliwia przenoszenie coraz większej ilości dziedzin życia do świata wirtualnego. Ma to miejsce w przypadku m.in. operacji finansowych, których coraz więcej realizowanych jest za pośrednictwem internetu. Zupełnie nowym narzędziem, stworzonym właśnie w celu realizacji transakcji internetowych, jest technologia blockchain.

Roszczenie regresowe wobec generalnego wykonawcy

Inwestor może zgłosić się z roszczeniem regresowym wobec generalnego wykonawcy. Czy zasada ta obowiązuje również w zamówieniach publicznych?

Polska Strefa Inwestycji

5 września 2018 r. weszły w życie akty wykonawcze do ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji. Oznacza to, że przedsiębiorcy mają możliwość ubiegania się o wsparcie na realizację inwestycji na nowych zasadach.

Wygaśnięcie stosunku pracy z powodu śmierci pracodawcy - jak stosować nowe przepisy

Ustanowienie zarządu sukcesyjnego przez pracodawcę prowadzącego jednoosobową działalność gospodarczą nie spowoduje wygaśnięcia umów o pracę z dniem jego śmierci. Taki efekt wystąpi tylko wtedy, gdy w czasie wykonywania zarządu pracownicy zmarłego nie zostaną przejęci przez nowego pracodawcę. Takie zmiany w zakresie wygasania stosunków pracy wprowadza ustawa o zarządzie sukcesyjnym przedsiębiorstwem osoby fizycznej.

Konferencja "Ubezpieczenia – nowoczesne kanały komunikacji i ich efektywność w sprzedaży" już 19 września 2018 r.

Zapraszamy do debaty z ekspertami podczas konferencji "Ubezpieczenia – nowoczesne kanały komunikacji i ich efektywność w sprzedaży". Portal Infor.pl jest patronem medialnym wydarzenia.

Jakie nowe obowiązki czekają pracodawców w zakresie ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa

Już wkrótce zacznie obowiązywać nowelizacja ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, która wprowadza nową, bardziej rygorystyczną definicję tajemnicy przedsiębiorstwa. Dlatego w aktach wewnątrzzakładowych, np. w regulaminie pracy lub zarządzeniach, pracodawca powinien dla rozwiania wątpliwości sprecyzować, jakie informacje stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa i jakie są reguły zachowania tej tajemnicy.

Jak rozliczać przychody z prowadzenia szkoły niepublicznej

Klient mojego biura rachunkowego otwiera od września 2018 r. niepubliczne liceum o uprawnieniach szkoły publicznej. W ramach prowadzonej szkoły zamierza przyjmować na zajęcia również wolnych słuchaczy, czyli osoby, które będą w nich uczestniczyć, nie będąc uczniami szkoły. Za uczestnictwo takich osób w zajęciach będzie pobierać opłaty. Mój klient zamierza również wypłacać uczniom stypendia, które będą finansowane ze środków własnych, a nie z dotacji oświatowych. Czy prowadzenie przez osobę fizyczna szkoły niepublicznej z uprawnieniami szkoły publicznej jest działalnością gospodarczą w PIT?

Jakie obowiązki podatkowe są związane z handlem kryptowalutami

Coraz więcej podatników PIT prowadzących działalność gospodarczą decyduje się na pozyskiwanie (potocznie zwane wydobywaniem) kryptowalut, takich jak bitcoin, litecoin czy ether. W tym celu kupują profesjonalne komputery wraz ze stosownym oprogramowaniem. Dodatkowo, korzystając z wahań kursów na giełdach kryptowalut, nabywają je przez internet i sprzedają z zyskiem. Przypomnijmy, że wydobywanie kryptowalut polega na rozwiązywaniu bardzo skomplikowanych problemów kryptograficznych i w efekcie uzyskiwaniu kryptowalut. By to robić, potrzebne są wyspecjalizowane komputery (kryptokoparki), internet i dużo energii elektronicznej.

Układ ratalny z ZUS

Firmy spłacają swoje zadłużenie w ZUS. Jedni robią to z własnej woli innych zmusza do tego wprowadzenie w styczniu tego roku jednego konta składkowego, na którym bieżące wpłaty są rozliczane na najstarsze zaległości a przedsiębiorca w wyniku długu traci ubezpieczenie zdrowotne.

TCL Communication przedstawia tablet Alcatel 3T 8 z systemem Android™ Oreo™ (Go edition)

TCL Communication, w odpowiedzi na rosnący popyt na tablety z klawiaturą, a także te skierowane dla młodszych użytkowników, przedstawia urządzenie o dwóch obliczach – Alcatel 3T 8. Ten wszechstronny, poręczny tablet można połączyć z klawiaturą dla bardziej komfortowego użytkowania przy zaawansowanych zadaniach lub zabezpieczyć specjalnym, odpornym na uderzenia pokrowcem, a zarazem stworzyć sprzęt idealny dla dzieci.

Dni wolne od pracy w 2019 r.

Sezon urlopowy powoli dobiega końca. Pora planować kolejny dłuższy wypoczynek, za rok. Dobrym sposobem na wypoczynek dla wielu pracowników są także tzw. długie weekendy, Sprawdź, jak korzystnie rozplanować urlop w 2019 r., aby wypoczywać maksymalnie długo.

Wdrożenie przepisów o cyberbezpieczeństwie przez firmy

W ustawie o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa nie zapisano wysokich kar, więc mało kto o niej wie. Ale dla części firm jej wdrożenie może być równie trudne, co niedawna przygoda z RODO.

JPK - przegląd zmian dla przedsiębiorców

Wysyłka danych w ramach wszystkich struktur JPK na wezwanie skarbówki to od tego roku obowiązek wszystkich firm rozliczających VAT. Można spodziewać się kolejnych zmian. Ministerstwo Finansów szykuje bowiem nową strukturę JPK, która wyeliminuje deklaracje VAT.

Samochód w firmie: limity zamiast kilometrówki

Kto korzysta ze służbowych aut do celów firmowych i prywatnych, odliczy od przychodu tylko połowę wydatków, a użytkujący pojazdy prywatne – jedynie jedną piątą.

Od teraz, wysyłając paczkę, można zapłacić za nią kryptowalutą

Technologia blockchain błyskawicznie, choć bez większego rozgłosu, podbija nowe sektory i branże. Zapewnia liczne korzyści innowacyjnym firmom, a istotną rolę w jej popularyzacji odgrywają płatności kryptowalutami.

Opróżnione miejsce hipoteczne – szansa dla wierzycieli

Wierzyciel hipoteczny może domagać się od właściciela nieruchomości zobowiązania do przeniesienia jego hipoteki na miejsce opróżnione przez inną hipotekę. Takie roszczenie może zostać ujawnione w księdze wieczystej.

Telefoniczne Centrum Pomocy Systemów Informatycznych Sądów Powszechnych działa źle

System, który w założeniu miał pomóc w załatwianiu spraw przez przedsiębiorców działa zbyt wolno. Ministerstwo Sprawiedliwości pracuje nad rozwiązaniem tego problemu.

Pracownicze Plany Kapitałowe (PPK) od 2019 r. - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o Pracowniczych Planach Kapitałowych. PPK mają funkcjonować od 1 stycznia 2019 r.

Przetwarzanie danych osobowych w związku z zapobieganiem i zwalczaniem przestępczości

Rząd przyjął projekt ustawy wdrażającej unijną dyrektywę DODO. Nowe regulacje dotyczą przetwarzania danych osobowych w związku z zapobieganiem i zwalczaniem przestępczości..

Konto przedsiębiorcy - usługi online dla firm w jednym miejscu

Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii we wrześniu zaprezentuje założenia projektu „Konto przedsiębiorcy – usługi online dla firm w jednym miejscu”. Jedno miejsce do załatwiania spraw online ma za zadanie uprościć procedury dla przedsiębiorców.

Ulga na start - zasady korzystania

Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii, Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej oraz Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyjaśniają zasady korzystania z ulgi na start. Czy ZUS będzie ściągał składki jak od zlecenia?

Urlop ojcowski dla przedsiębiorcy 2019

Jakie warunki musi spełnić przedsiębiorca, aby móc skorzystać z urlopu ojcowskiego w 2019 r.? Przedstawiamy najważniejsze informacje.

Duże zmiany w podatkach w 2019 r.

Tzw. exit tax od firm i osób fizycznych, które chcą się wynieść z Polski, opodatkowanie dochodów z obrotu kryptowalutami, 9-proc. CIT dla małych firm, czy nadanie nowych uprawnień KAS - zakłada m.in. kompleksowa zmiana w podatkach, którą zajmuje się rząd.

Należyta staranność, czyli o tym, jak w praktyce sprawdzić kontrahenta

Nieznajomość kontrahenta nie usprawiedliwia w przypadku, kiedy ten nie płaci podatków, dlatego zanim nawiąże się relacje biznesowe, trzeba sprawdzić, z kim ma się do czynienia. Jeden źle zawarty kontrakt może spowodować, że narazimy się na zarzut braku zachowania należytej staranności.

Pokolenie „Y” z milionowymi długami, czyli jak uniknąć kłopotów finansowych rozpoczynając dorosłe życie

31-latek z 6 mln zł długów na koncie. To niechlubny rekord, ale najnowsze dane zebrane przez Krajowy Rejestr Długów pokazują, że nie jest to odosobniony przypadek i z każdym rokiem przybywa młodych Polaków, którzy weszli w dorosłość z długami. Już 630 tys. osób należących do grupy wiekowej 25-35 lat jest zadłużonych na astronomiczną sumę ponad 6,5 mld zł łącznie. Dlaczego coraz więcej przedstawicieli pokolenia „Y” popada w spiralę długów? Jak uniknąć kłopotów finansowych nie tylko przed 30-tką, ale i w późniejszych latach życia?

Konferencja "Bezpieczeństwo danycyh i zasobów firmy" już po raz czwarty

Zapraszamy do udziału w dyskusji na temat zagrożeń i dostępnych rozwiązań skutecznej ochrony, która odbędzie się już 11 października w Warszawie. Portal Infor.pl jest patronem medialnym wydarzenia.

Exit tax od 2019 r. - czy zaszkodzi przedsiębiorcom?

Ministerstwo Finansów zapowiedziało wprowadzenie podatku exit tax od 2019 r. Według Pracodawców RP pośpiech jest w tym wypadku niewskazany.

Koszty leasingu - na co zwrócić uwagę?

Zainteresowanie leasingiem operacyjnym w Polsce sukcesywnie rośnie. Wynika to nie tylko z korzystnych aspektów podatkowych finansowania, ale również- relatywnie niskiego kosztu w odniesieniu do innych produktów finansowych. Oferta dostępnych na rynku towarzystw leasingowych jest bardzo zróżnicowana, jednak założenie produktu wciąż pozostaje takie samo.

Nowy podatek dla podmiotów gospodarczych, które chciałyby opuścić kraj od 2019 r. (exit tax)

Minister finansów Teresa Czerwińska poinformowała o planach wprowadzenia od 2019 r. tzw. exit tax. Ma to być nowy podatek dla podmiotów gospodarczych, które chciałyby opuścić kraj, w którym zarobiły spore środki.

Do 1 września 2018 r. zawiadamianie o dalszym pełnieniu funkcji IOD przez byłych ABl

Dotychczasowi ABI, którzy po 1 września 2018 r. nadal mają pełnić funkcję inspektora ochrony danych (IOD) muszą być zgłoszeni do Prezesa UODO najpóźniej do 1 września 2018 r.

Praca zdalna - korzyści dla pracodawców

Coraz więcej firm oferuje możliwość pracy zdalnej. Niesie to za sobą liczne korzyści dla pracodawców. Przede wszystkim pozwala to przyciągnąć i utrzymać najlepszych pracowników.

Ukraińcy na polskim rynku pracy

Coraz więcej firm w Polsce zatrudnia pracowników z Ukrainy. Z najnowszego „Barometru Imigracji Zarobkowej – II półrocze 2018” wynika, że 73% Ukraińców chce pracować w Polsce dłużej niż pół roku. Wydłużenia tego czasu oczekuje też 66% pracodawców.

Kryptowaluty bez PCC od lipca 2018 r.

Z dniem 13 lipca 2018 r. w życie weszło nowe rozporządzenie w sprawie zaniechania poboru podatku od czynności cywilnoprawnych (PCC) od umowy sprzedaży lub zamiany kryptowaluty. Zaniechanie poboru podatku ma zastosowanie do umowy sprzedaży lub zamiany waluty wirtualnej dokonanych od dnia wejścia w życie rozporządzenia do dnia 30 czerwca 2019 r. Zakres czasowy nowego zwolnienia budzi jednak kontrowersje.

Kaucja za składowanie odpadów a przedsiębiorcy

Konfederacja Lewiatan ostrzega, że Projekt rozporządzenia ministra środowiska, który na etapie uzyskiwania zezwolenia na przetwarzanie czy zbieranie odpadów wprowadza obowiązek ustanawiania zabezpieczenia roszczeń, może być niebezpieczny dla przedsiębiorców ze względu na wysokie stawki.

Przedsiębiorcy nie stosują mechanizmu split payment

Wdrożenie mechanizmu podzielonej płatności zostało przyjęte przez polskich przedsiębiorców z dystansem i ostrożnością – wynika z najnowszego raportu firmy doradczej EY pt. „Split payment oczami przedsiębiorców”. Podzielona płatność postrzegana jest głównie przez pryzmat ograniczeń, jakie ze sobą niesie – ponad 2/3 respondentów nie ocenia tego instrumentu korzystnie. Co prawda ponad połowa badanych czuje się przygotowanych do wprowadzenia MPP, ale jednocześnie ponad 70% respondentów nie jest zainteresowanych wdrożeniem tej formy płatności. Jednocześnie trzech na czterech podatników obawia się zamrożenia znacznych ilości ich środków finansowych na rachunku VAT.

Dofinansowania na internacjonalizację dla przedsiębiorców

W pierwszej rundzie działania Internacjonalizacja małych i średnich przedsiębiorstw w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia zaledwie około 10 proc. środków zostało wykorzystanych przez firmy z aż pięciu województw. Czym spowodowana jest tak niska frekwencja oraz dlaczego mali i średni przedsiębiorcy powinni złożyć wnioski w kolejnym naborze, który trwa do 4 września, wyjaśnia ekspert w zakresie internacjonalizacji z Kancelarii Doradztwa Gospodarczego Cieślak & Kordasiewicz.

REKLAMA