REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wdrożenie przepisów o cyberbezpieczeństwie przez firmy

Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Wdrożenie przepisów o cyberbezpieczeństwie przez firmy /fot. Shutterstock
Wdrożenie przepisów o cyberbezpieczeństwie przez firmy /fot. Shutterstock
fot.Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W ustawie o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa nie zapisano wysokich kar, więc mało kto o niej wie. Ale dla części firm jej wdrożenie może być równie trudne, co niedawna przygoda z RODO.

Od 28 sierpnia 2018 r. obowiązuje ustawa o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa (Dz.U. z 2018 r. poz. 1560). To wykonanie unijnej dyrektywy nr 2016/1148 z 6 lipca 2016 r. w sprawie środków na rzecz wysokiego wspólnego poziomu bezpieczeństwa sieci i systemów informatycznych na terytorium Unii, czyli dyrektywy NIS.

REKLAMA

Formalnie zmienia się dużo. W praktyce, jak wskazują eksperci, może się zmienić niewiele. Na pewno jednak biznes słono za to zapłaci.

źródło: Dziennik Gazeta Prawna

Nieznany katalog

REKLAMA

Realizować postanowienia nowej ustawy będą musieli tylko niektórzy przedsiębiorcy. Co do zasady – co najmniej średniej wielkości. Kto – jeszcze dokładnie nie wiadomo. O tym zdecydują urzędnicy na podstawie rozporządzeń wykonawczych do ustawy, których jeszcze nie ma. Zwraca na to uwagę Konfederacja Lewiatan.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

– Wątpliwości budzi to, że do konsultacji z opóźnieniem skierowane zostały projekty obligatoryjnych rozporządzeń, których postanowienia będą bardzo istotne dla całego systemu ochrony cyberprzestrzeni, a tym samym mają kluczowy wpływ na ocenę całości proponowanych rozwiązań. Ustawa powinna być konsultowana i procedowana w pakiecie wraz ze wszystkimi (przynajmniej obligatoryjnymi) aktami wykonawczymi – zaznacza dr Aleksandra Musielak, ekspertka Konfederacji Lewiatan.

Przedsiębiorcy, którzy będą musieli stosować się do wielu przepisów ustawy, to tzw. operatorzy usług kluczowych. Za takiego zostanie uznany podmiot, który będzie spełniał łącznie następujące warunki:

  • będzie świadczył usługę kluczową wymienioną w wykazie usług kluczowych,
  • świadczenie tej usługi będzie zależeć od systemów informacyjnych,
  • incydent (zdarzenie teleinformatyczne) miałoby istotny skutek zakłócający świadczenie usługi,
  • będzie jednym z podmiotów wymienionych w załączniku do ustawy.

REKLAMA

Uznanie przedsiębiorcy za operatora usługi kluczowej będzie odbywało się w formie wydania decyzji administracyjnej. Od czasu jej otrzymania przedsiębiorca powinien realizować postanowienia ustawy o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa i dopiero od dnia otrzymania decyzji będzie można egzekwować od niego odpowiedzialność za ewentualne naruszenia.

– Wiele podmiotów może być zaskoczonych otrzymaniem decyzji o uznaniu za operatora usługi kluczowej – przyznaje dr Marek Porzeżyński, ekspert ds. cyberbezpieczeństwa w kancelarii WKB Wierciński, Kwieciński, Baehr.

Zobacz: RODO w firmie

Wybór koordynatora

Podmioty, które zostaną wskazane przez rządzących, będą przede wszystkim musiały wdrożyć system zarządzania bezpieczeństwem w systemie informacyjnym wykorzystywanym do świadczenia usługi kluczowej. To, co najistotniejsze: przedsiębiorca będzie musiał stale monitorować swoje systemy, weryfikować, czy nie dochodzi do żadnych prób ataków sieciowych. Muszą też zostać ustalone możliwie najbardziej precyzyjne procedury, co robić w sytuacji zagrożenia.

Przede wszystkim zaś w firmach będzie musiała zostać wyznaczona osoba odpowiedzialna za utrzymywanie kontaktów z podmiotami krajowego systemu cyberbezpieczeństwa. Każdy przedsiębiorca, uznany w decyzji administracyjnej za operatora usług kluczowych, będzie musiał w ciągu 14 dni przekazać do organu właściwego do spraw cyberbezpieczeństwa imię, nazwisko, numer telefonu i adres e-mail powołanego firmowego koordynatora.

Ustawa nie wprowadza wymogu szczególnych kompetencji dla takiej osoby. Mówiąc dobitnie: może to być choćby szatniarz, pod warunkiem że będzie wywiązywał się z obowiązków oraz współpracował z rządowymi specjalistami, gdy ci uznają, że kryzys w firmie mógłby zagrozić ogółowi społeczeństwa.

Za niewskazanie firmowego koordynatora w terminie grozi administracyjna kara w wysokości do 15 tys. zł. Może być ona ponawiana, jeśli nałożenie pierwszej nie zmotywuje przedsiębiorcy do działania. Zdaniem ekspertów to rzecz najważniejsza, albowiem wiele firm może otrzymane pismo zlekceważyć.

Pamięć o RODO

Wyznaczeni przedsiębiorcy będą również zobowiązani do przeprowadzania raz na dwa lata audytu bezpieczeństwa wykorzystywanego systemu. Audyt będzie musiał być zlecony na zewnątrz i przeprowadzony przez wykwalifikowanych fachowców. Koszt takiego audytu, jak szacuje Ministerstwo Cyfryzacji, może wynosić ok. 50 tys. zł.

O obowiązującej już ustawie mało kto wie. Dlaczego? Zdaniem fachowców najprawdopodobniej wynika to z tego, że kary w niej zapisane są niewysokie. W przypadku naruszeń z RODO w grę teoretycznie może wchodzić nawet sankcja do 20 mln euro. Ustawa o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa zawiera kary rzędu 15–50 tys. zł. Ministerstwo Cyfryzacji obliczyło, że rocznie z kar ściągnie co najwyżej 3 mln zł.

„Należy w tym miejscu zaznaczyć, że dane dotyczące kar pieniężnych to szacunki, a nie cele. Kary będą nakładane w drodze decyzji administracyjnej w następstwie naruszenia prawa, zgodnie z kodeksem postępowania administracyjnego, tym samym wyklucza to możliwość dowolności w zakresie ich nakładania” – podkreśla resort.

Tyle że – jak zgodnie zaznaczają prawnicy – nowych przepisów nie można lekceważyć. Choćby dlatego, że dziura w systemach teleinformatycznych często skutkuje wyciekiem danych osobowych. A to już umożliwia nałożenie na przedsiębiorcę wysokiej kary wynikającej z przepisów o ochronie danych osobowych.

Etap legislacyjny: Ustawa weszła w życie

Autor: Patryk Słowik

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jaki model logistyczny wybrać dla swojego sklepu internetowego?

Zakładając sklep internetowy, staniesz przed wyzwaniem organizacji całej jego logistyki. Zanim zaczniesz działalność, będziesz musiał zdecydować, gdzie magazynować swoje towary, z jakimi kurierami współpracować i jak obsługiwać zwroty od klientów. Pochłonie to mnóstwo cennego czasu i spory kapitał. W dzisiejszych czasach możesz tego jednak uniknąć. W jaki sposób? Poznaj najciekawsze modele logistyczne dla e-commerce!

Dobrzy w teorii. Dlaczego nie potrafimy odpoczywać i jak to zmienić?

Potrzeba regeneracji wydaje się oczywista dla każdego, kto funkcjonuje w naprzemiennym cyklu, w którym wysiłek absorbujący przeważającą część naszych aktywności przeplata się z czasem wolnym. Skąd zatem trudność w świadomym uwzględnianiu potrzeby wypoczynku i planowaniu przerw w zawodowym funkcjonowaniu?

Inflacja już niestraszna firmom. Obawia się jej dwa razy mniej firm niż rok temu

W rok o połowę zmalała liczba małych i średnich firm, które boją się, że inflacja może zagrozić ich biznesom. Obecnie to zaledwie co czwarte przedsiębiorstwo. Zaskakujące są jednak branże, w których te obawy są największe. Inflacja straciła też rangę najpoważniejszej obawy.

Startup - jak uzyskać ochronę patentową, ochronę znaku towarowego i prawa autorskie?

W startupach najważniejszy jest pomysł. Jak go chronić i zabezpieczyć się przed nieuprawnionym wykorzystywaniem dzieła i pobierania wynagrodzenia za korzystanie z niego przez podmioty trzecie? Jak uzyskać ochronę patentową, ochronę znaku towarowego i prawa autorskie? Dlaczego tak ważna jest umowa o zachowaniu poufności?

REKLAMA

Spółki: Premia za kontrolę w Polsce w latach 2019-2023 spadła do poziomu 13,6 proc.

Ostatnie lata przyniosły spadek aktywności na rynku wezwań w Polsce. Coraz częściej inwestorzy decydują się na ogłoszenie wezwania z zamiarem wycofania akcji spółki z obrotu giełdowego, gdy już uzyskają kontrolny pakiet akcji – wynika z najnowszej analizy KPMG, która objęła 133 wezwań do sprzedaży akcji spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie w latach 2019-2023.

Firmy będą szukać specjalistów. Jakich?

Z raportu „Barometr Polskiego Rynku Pracy” Personnel Service wynika, że polskie firmy chcą poszukiwać specjalistów od automatyzacji i sztucznej inteligencji. 

Rachunki za prąd w firmie: kto musi płacić za energię elektryczną nawet trzy razy więcej niż cena giełdowa, jak tego uniknąć na przyszłość

Kryzys energetyczny wywołany przez agresję Rosji na Ukrainę doprowadził do gigantycznego wzrostu cen prądu. Wiele małych firm w obawie przed dalszym wzrostem cen zawarło wieloletnie umowy ze stałą ceną na rekordowym poziomie. To one najbardziej ucierpią na uwolnieniu cen energii.

Stare pytania, nowe odpowiedzi. Zmiana podejścia do pożądanych kompetencji menedżerskich

Obecnie organizacje nie są zainteresowane rozwojem konkretnych umiejętności liderskich ani pozyskiwaniem wiedzy, którą łatwo dziś zdobyć. Żyjemy w czasach, w których ciężko jest zaplanować długofalową strategię, dlatego wzrasta znaczenie umiejętności płynnego poruszania się w zmieniających się okolicznościach, tzw. strategizing.

REKLAMA

Wyróżniaj się bo zginiesz: o sukcesie sklepu internetowego decydują nie tylko atrakcyjne towary w dobrej cenie

W sklepie internetowym, zupełnie inaczej niż w tradycyjnym sklepie, wiarygodność osiąga się lub nie już poprzez sam wygląd aplikacji zakupowej. Bez niej nie wyróżniający się z tysięcy inny e-sklep nie odniesie sukcesu nawet oferując bardzo konkurencyjne produkty.

Restauracje ustępują miejsca barom szybkiej obsługi i sklepowej gastronomii, bo takie są wybory „zetek”

Na naszych oczach dzieje się prawdziwa rewolucja w gastronomii. Restauracje, ledwie się odbudowały po pandemii, przegrywają z barami szybciej obsługi i cateringiem, a teraz jeszcze poważnym graczem na rynku staje się gastronomia sklepowa. Wszystko to za sprawą najmłodszych klientów, którzy chcą żyć po amerykańsku.

REKLAMA