REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dofinansowania na internacjonalizację dla przedsiębiorców

Subskrybuj nas na Youtube
Dofinansowania na internacjonalizację dla przedsiębiorców/ Fot. Fotolia
Dofinansowania na internacjonalizację dla przedsiębiorców/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W pierwszej rundzie działania Internacjonalizacja małych i średnich przedsiębiorstw w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia zaledwie około 10 proc. środków zostało wykorzystanych przez firmy z aż pięciu województw. Czym spowodowana jest tak niska frekwencja oraz dlaczego mali i średni przedsiębiorcy powinni złożyć wnioski w kolejnym naborze, który trwa do 4 września, wyjaśnia ekspert w zakresie internacjonalizacji z Kancelarii Doradztwa Gospodarczego Cieślak & Kordasiewicz.

REKLAMA

Czy dane z pierwszej tury naborów świadczą o tym, że mali i średni przedsiębiorcy z makroregionu Polski Wschodniej nie są zainteresowani rozwojem eksportu? Niekoniecznie. Problem może być zupełnie innej natury, na przykład takiej, jak niedostateczna promocja konkursu przez PARP. Przedsiębiorcom często brakuje wiedzy na temat naborów, szczegółów dotyczących kosztów kwalifikowalnych oraz indywidualnego podejścia do zasad promocji na konkretnych rynkach. Większa liczba organizowanych spotkać informacyjnych mogłaby przyczynić się do zwiększenia liczby złożonych wniosków.

REKLAMA

Przyczyną niewielkiej liczby wniosków może być także sama formuła konkursu. Nabór mógłby być ciągły i wewnętrznie podzielony na tury, a nie na dwie całkowicie osobne rundy. W wielu innych działaniach organizowanych przez PARP mamy do czynienia właśnie z naborami ciągłymi i tzw. rundami oceny. Takie rozwiązanie pozwoliłoby firmom na lepsze zaplanowanie harmonogramu i budżetu projektu.

Kolejnym aspektem, który mógł mieć wpływ na niską popularność konkursu, jest stosunkowo wąska grupa, do której został skierowany. Ograniczeniem do jego przystąpienia był maksymalnie 30-procentowy poziom eksportu w ostatnim zamkniętym roku obrotowym. Na terenie makroregionu Polski Wschodniej funkcjonuje wiele interesujących przedsiębiorstw, które byłyby zainteresowane dalszą internacjonalizacją, jednak przekroczyły wskazany poziom eksportu. Idea przyświecająca rozdzielaniu konkursów skierowanych do MŚP oraz większych firm jest zrozumiała i jak najbardziej słuszna, jednak – jak pokazują dane po pierwszej turze – rozszerzenie grupy docelowej nie skutkowałoby zbyt wysoką konkurencją i zmniejszeniem szans obecnej grupy.

Polecamy: Jak stosować split payment (PDF)

REKLAMA

Druga tura naboru kończy się już 4 września. Choć czasu pozostało niewiele, nadal warto złożyć wniosek. W konkursie można bowiem uzyskać nawet 800 000 zł na opracowanie i przygotowanie do wdrożenia nowego modelu biznesowego związanego z zagraniczną promocją przedsiębiorstwa. Ta maksymalna kwota obowiązuje w przypadku wybrania co najmniej jednego rynku docelowego internacjonalizacji spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego i Szwajcarii. W przypadku pozostania w obrębie wymienionych obszarów można uzyskać 550 000 zł dofinansowania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Koszty, jakie są kwalifikowalne w konkursie, to m.in. koszty udziału w międzynarodowych targach, wystawach lub misjach gospodarczych czy koszty zakupu wartości niematerialnych i prawnych w formie autorskich praw majątkowych lub licencji, związanych z nabyciem oprogramowania niezbędnego do automatyzacji procesów biznesowych w związku z przygotowaniem do internacjonalizacji działalności oraz doradztwo z tym związane.

Często przed złożeniem wniosku przedsiębiorców wstrzymuje niedostateczny poziom wiedzy na temat procedury konkursowej i wątpliwości natury formalnej. Warto pamiętać, że w większości programów do kosztów kwalifikowalnych zaliczają się również koszty usług doradczych świadczonych przez doradców zewnętrznych. Dofinansowanie można więc uzyskać na doradztwo związane z przygotowaniem do wdrożenia nowego modelu biznesowego – w tym przypadku związanego z internacjonalizacją działalności przedsiębiorstwa, a także na inne usługi doradcze, bezpośrednio związane z planowanym rozwojem eksportu.

Autor: Jan Kordasiewicz, Kancelaria Doradztwa Gospodarczego Cieślak & Kordasiewicz

Zobacz: Prawo dla firm

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA