REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dofinansowania na internacjonalizację dla przedsiębiorców

Dofinansowania na internacjonalizację dla przedsiębiorców/ Fot. Fotolia
Dofinansowania na internacjonalizację dla przedsiębiorców/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W pierwszej rundzie działania Internacjonalizacja małych i średnich przedsiębiorstw w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia zaledwie około 10 proc. środków zostało wykorzystanych przez firmy z aż pięciu województw. Czym spowodowana jest tak niska frekwencja oraz dlaczego mali i średni przedsiębiorcy powinni złożyć wnioski w kolejnym naborze, który trwa do 4 września, wyjaśnia ekspert w zakresie internacjonalizacji z Kancelarii Doradztwa Gospodarczego Cieślak & Kordasiewicz.

REKLAMA

Czy dane z pierwszej tury naborów świadczą o tym, że mali i średni przedsiębiorcy z makroregionu Polski Wschodniej nie są zainteresowani rozwojem eksportu? Niekoniecznie. Problem może być zupełnie innej natury, na przykład takiej, jak niedostateczna promocja konkursu przez PARP. Przedsiębiorcom często brakuje wiedzy na temat naborów, szczegółów dotyczących kosztów kwalifikowalnych oraz indywidualnego podejścia do zasad promocji na konkretnych rynkach. Większa liczba organizowanych spotkać informacyjnych mogłaby przyczynić się do zwiększenia liczby złożonych wniosków.

REKLAMA

Przyczyną niewielkiej liczby wniosków może być także sama formuła konkursu. Nabór mógłby być ciągły i wewnętrznie podzielony na tury, a nie na dwie całkowicie osobne rundy. W wielu innych działaniach organizowanych przez PARP mamy do czynienia właśnie z naborami ciągłymi i tzw. rundami oceny. Takie rozwiązanie pozwoliłoby firmom na lepsze zaplanowanie harmonogramu i budżetu projektu.

Kolejnym aspektem, który mógł mieć wpływ na niską popularność konkursu, jest stosunkowo wąska grupa, do której został skierowany. Ograniczeniem do jego przystąpienia był maksymalnie 30-procentowy poziom eksportu w ostatnim zamkniętym roku obrotowym. Na terenie makroregionu Polski Wschodniej funkcjonuje wiele interesujących przedsiębiorstw, które byłyby zainteresowane dalszą internacjonalizacją, jednak przekroczyły wskazany poziom eksportu. Idea przyświecająca rozdzielaniu konkursów skierowanych do MŚP oraz większych firm jest zrozumiała i jak najbardziej słuszna, jednak – jak pokazują dane po pierwszej turze – rozszerzenie grupy docelowej nie skutkowałoby zbyt wysoką konkurencją i zmniejszeniem szans obecnej grupy.

Polecamy: Jak stosować split payment (PDF)

REKLAMA

Druga tura naboru kończy się już 4 września. Choć czasu pozostało niewiele, nadal warto złożyć wniosek. W konkursie można bowiem uzyskać nawet 800 000 zł na opracowanie i przygotowanie do wdrożenia nowego modelu biznesowego związanego z zagraniczną promocją przedsiębiorstwa. Ta maksymalna kwota obowiązuje w przypadku wybrania co najmniej jednego rynku docelowego internacjonalizacji spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego i Szwajcarii. W przypadku pozostania w obrębie wymienionych obszarów można uzyskać 550 000 zł dofinansowania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Koszty, jakie są kwalifikowalne w konkursie, to m.in. koszty udziału w międzynarodowych targach, wystawach lub misjach gospodarczych czy koszty zakupu wartości niematerialnych i prawnych w formie autorskich praw majątkowych lub licencji, związanych z nabyciem oprogramowania niezbędnego do automatyzacji procesów biznesowych w związku z przygotowaniem do internacjonalizacji działalności oraz doradztwo z tym związane.

Często przed złożeniem wniosku przedsiębiorców wstrzymuje niedostateczny poziom wiedzy na temat procedury konkursowej i wątpliwości natury formalnej. Warto pamiętać, że w większości programów do kosztów kwalifikowalnych zaliczają się również koszty usług doradczych świadczonych przez doradców zewnętrznych. Dofinansowanie można więc uzyskać na doradztwo związane z przygotowaniem do wdrożenia nowego modelu biznesowego – w tym przypadku związanego z internacjonalizacją działalności przedsiębiorstwa, a także na inne usługi doradcze, bezpośrednio związane z planowanym rozwojem eksportu.

Autor: Jan Kordasiewicz, Kancelaria Doradztwa Gospodarczego Cieślak & Kordasiewicz

Zobacz: Prawo dla firm

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

Ustawa o kryptoaktywach już w 2024 roku. KNF nadzorcą rynku kryptowalut. 4,5 tys. EUR za zezwolenie na obrót walutami wirtualnymi

Od końca 2024 roku Polska wprowadzi w życie przepisy dotyczące rynku kryptowalut, które dadzą Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) szereg nowych praw w zakresie kontroli rynku cyfrowych aktywów. Za sprawą konieczności dostosowania polskiego prawa do przegłosowanych w 2023 europejskich przepisów, firmy kryptowalutowe będą musiały raportować teraz bezpośrednio do regulatora, a ten zyskał możliwość nakładanie na nie kar grzywny. Co więcej, KNF będzie mógł zamrozić Twoje kryptowaluty albo nawet nakazać ich sprzedaż.

KAS: Nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym

Spółki, fundacje i stowarzyszenia nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną, aby rozliczać się elektronicznie. Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-US.

REKLAMA

Sztuczna inteligencja będzie dyktować ceny?

Sztuczna inteligencja wykorzystywana jest coraz chętniej, sięgają po nią także handlowcy. Jak detaliści mogą zwiększyć zyski dzięki sztucznej inteligencji? Coraz więcej z nich wykorzystuje AI do kalkulacji cen. 

Coraz więcej firm zatrudnia freelancerów. Przedsiębiorcy opowiadają dlaczego

Czy firmy wolą teraz zatrudniać freelancerów niż pracowników na etat? Jakie są zalety takiego modelu współpracy? 

REKLAMA