REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

JPK - przegląd zmian dla przedsiębiorców

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
JPK_VAT - przegląd zmian dla przedsiębiorców /Fot. Fotolia
JPK_VAT - przegląd zmian dla przedsiębiorców /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wysyłka danych w ramach wszystkich struktur JPK na wezwanie skarbówki to od tego roku obowiązek wszystkich firm rozliczających VAT. Można spodziewać się kolejnych zmian. Ministerstwo Finansów szykuje bowiem nową strukturę JPK, która wyeliminuje deklaracje VAT.

Jednolity plik kontrolny obowiązuje już od 2016 roku. Dużych przedsiębiorców zmiany dotknęły w pierwszej kolejności – ustawodawca objął ich nie tylko obowiązkiem wysyłki JPK_VAT, ale także raportowania wszystkich danych w ramach JPK na żądanie skarbówki. Rok później do comiesięcznej wysyłki JPK_VAT zostały zobligowane firmy z sektora MSP, które wraz z mikroprzedsiębiorcami od lipca tego roku raportują fiskusowi na jego wezwanie dane w ramach wszystkich struktur.

REKLAMA

JPK na żądanie

Skarbówka w toku kontroli podatkowej, czynności sprawdzających czy postępowania podatkowego może upomnieć się o dane w ramach wszystkich struktur JPK. Mowa o księgach rachunkowych, wyciągach bankowych, obrocie magazynowym, ewidencji zakupu i sprzedaży, faktur, podatkowych księgach rozchodów i przychodów czy ewidencji przychodów. Danych z tego zakresu fiskus może zażądać zarówno od podatnika, jak i jego kontrahenta (jeśli prowadzi on księgi podatkowe w formie elektronicznej. O ile JPK_VAT przesyłany jest przez wszystkich podatników VAT wyłącznie drogą elektroniczną, to informacje w ramach pozostałych struktur mogą być przekazywane także na nośniku danych np. płycie CD. Podatnicy mogą przekazywać niektóre dane także za pośrednictwem udostępnianych przez MF aplikacji tj. e-mikrofirma czy Klient 2.0.

Sprawdź: JPK_VAT 2018 – Instrukcja wdrożenia

Najnowsza wersja aplikacji e-mikrofirma: Ministerstwo Finansów ponformowało o nowej wersji aplikacji e-mikrofirma. Co się zmieniło? Dzięki aktualizacji można teraz wskazać kierunek automatycznego obliczania kwot na fakturze (netto->brutto albo brutto->netto), anulować fakturę sprzedaży i tworzyć kopię zapasową danych. Ponadto, dodany został nowy pakiet zarządzania zależnymi bibliotekami. Powstał także szereg nowych modułów: „zagregowany zakup”, „inna sprzedaż/lista”, „inny zakup/lista” i „o programie”. Użytkownik ma także możliwość zmiany wartości sekwencji dla numerów faktur.

Koniec deklaracji VAT

REKLAMA

„Resort będzie wdrażał nowe rozwiązania upraszczające system podatkowy, w tym ograniczające zakres obowiązków spoczywających z tego tytułu na podatnikach. Jednym z takich rozwiązań, które zostaną wdrożone w 2019 r., jest zniesienie obowiązku składania deklaracji VAT i jego zastąpienie przez plik JPK_VDEK” – informuje wiceszef KAS, Paweł Cybulski, w odpowiedzi na poselską interpelację nr 22804.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zgodnie z założeniami resortu, przedsiębiorca będący czynnym podatnikiem VAT nie będzie musiał, tak jak ma to miejsce obecnie, składać deklaracji VAT oraz informacji o ewidencji JPK_VAT, ale złoży jedną informację JPK_VDEK. Będzie to podstawa rozliczenia podatkowego, a zarazem wystarczająca informacja dla fiskusa w zakresie ewidencji VAT. Choć nie znane są jeszcze szczegóły dotyczące nowej struktury JPK, resort zapewnia o korzyściach zarówno dla skarbówki, jak i podatników. Zgromadzenie wszystkich danych w formie JPK ma usprawnić czynności sprawdzające i skrócić czas potrzebny na wypełnienie obowiązków podatkowych przez przedsiębiorców.

Zobacz: Podatki

Autor: Katarzyna Witwicka

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

Branża wydawnicza. Czy na wydawaniu i sprzedaży książek da się wciąż zarobić

Tylko czterech na dziesięciu Polaków przeczytało w ubiegłym roku przynajmniej jedną książkę. Choć wynik ten jest nieco niższy niż rok wcześniej, wciąż należy do najlepszych w ostatniej dekadzie. Co to oznacza dla branży wydawniczej, czy na wydawaniu i sprzedaży książek daje się wciąż zarobić?

REKLAMA

Pijemy mniej piwa, przez co browary nie płacą na czas swoim dostawcom

Na kondycję branży piwowarskiej, poza spadającym w wyniku zmian kulturowych popytem, najmocniej wpływają dziś rosnące koszty operacyjne oraz zmiany w podatku akcyzowym. Polacy piją mniej piwa, browary mają coraz większe kłopoty.

Świadczenia pozapłacowe są dziś standardem w sektorze MŚP

Blisko połowa firm z sektora MŚP przy wyborze benefitów kieruje się przede wszystkim ceną, a niemal tyle samo uwzględnia potrzeby i oczekiwania pracowników – wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jakie inne czynniki wpływają na decyzje pracodawców w tym zakresie?

Hotele mocno podniosły ceny usług, ale i tak muszą ciąć koszty i redukować długi. Czy pomoże im lepszy niż zwykle sezon turystyczny

Hotele i inne firmy świadczące usługi noclegowe wchodzą w sezon majówkowy 2025 z wysoką niepewnością i rosnącym obciążeniem finansowym. Choć dane dotyczące aktywności turystycznej Polaków pozwalały dotąd patrzeć na przyszłość z umiarkowanym optymizmem, rzeczywistość finansowa branży rysuje się znacznie mniej korzystnie.

Każdy ma jakiś talent – jak go rozpoznać u siebie i pracowników?

Ludzie i ich talenty są jak elementy puzzli, dopiero gdy zostaną umieszczone we właściwym miejscu, ujawnia się pełny obraz potencjału jednostki i zespołu. W organizacji kluczową rolą menedżera jest identyfikacja i rozwój tych wyjątkowych predyspozycji, co wymaga zarówno obserwacji, jak i metodologicznego podejścia.

REKLAMA

Aport przedsiębiorstwa do spółki z o.o. - wady i zalety

Wielu przedsiębiorców zaczyna od jednoosobowej działalności gospodarczej (JDG), a z czasem – gdy firma się rozwija – decyduje się na zmianę formy prawnej. Jednym ze sposobów kontynuowania działalności w formie spółki z o.o. jest wniesienie przedsiębiorstwa jako aportu.

Składka zdrowotna. Bernatowicz: Wnioskowaliśmy o podpisanie ustawy (...) jest to "mniejsze zło", które pozwoli choć trochę ulżyć przedsiębiorcom skrzywdzonym "Polskim Ładem"

Po wczorajszym spotkaniu przedstawicieli strony społecznej RDS z prezydentem Andrzejem Dudą, prezydent podjął decyzję o zawetowaniu ustawa o obniżeniu składki zdrowotnej dla przedsiębiorców. Prezes ZP BCC Łukasz Bernatowicz przekazał, że wnioskowali o podpisanie ustawy, gdyż w ich ocenie jest "mniejszym złem".

REKLAMA