REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

JPK - przegląd zmian dla przedsiębiorców

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
JPK_VAT - przegląd zmian dla przedsiębiorców /Fot. Fotolia
JPK_VAT - przegląd zmian dla przedsiębiorców /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wysyłka danych w ramach wszystkich struktur JPK na wezwanie skarbówki to od tego roku obowiązek wszystkich firm rozliczających VAT. Można spodziewać się kolejnych zmian. Ministerstwo Finansów szykuje bowiem nową strukturę JPK, która wyeliminuje deklaracje VAT.

Jednolity plik kontrolny obowiązuje już od 2016 roku. Dużych przedsiębiorców zmiany dotknęły w pierwszej kolejności – ustawodawca objął ich nie tylko obowiązkiem wysyłki JPK_VAT, ale także raportowania wszystkich danych w ramach JPK na żądanie skarbówki. Rok później do comiesięcznej wysyłki JPK_VAT zostały zobligowane firmy z sektora MSP, które wraz z mikroprzedsiębiorcami od lipca tego roku raportują fiskusowi na jego wezwanie dane w ramach wszystkich struktur.

REKLAMA

REKLAMA

JPK na żądanie

Skarbówka w toku kontroli podatkowej, czynności sprawdzających czy postępowania podatkowego może upomnieć się o dane w ramach wszystkich struktur JPK. Mowa o księgach rachunkowych, wyciągach bankowych, obrocie magazynowym, ewidencji zakupu i sprzedaży, faktur, podatkowych księgach rozchodów i przychodów czy ewidencji przychodów. Danych z tego zakresu fiskus może zażądać zarówno od podatnika, jak i jego kontrahenta (jeśli prowadzi on księgi podatkowe w formie elektronicznej. O ile JPK_VAT przesyłany jest przez wszystkich podatników VAT wyłącznie drogą elektroniczną, to informacje w ramach pozostałych struktur mogą być przekazywane także na nośniku danych np. płycie CD. Podatnicy mogą przekazywać niektóre dane także za pośrednictwem udostępnianych przez MF aplikacji tj. e-mikrofirma czy Klient 2.0.

Sprawdź: JPK_VAT 2018 – Instrukcja wdrożenia

Najnowsza wersja aplikacji e-mikrofirma: Ministerstwo Finansów ponformowało o nowej wersji aplikacji e-mikrofirma. Co się zmieniło? Dzięki aktualizacji można teraz wskazać kierunek automatycznego obliczania kwot na fakturze (netto->brutto albo brutto->netto), anulować fakturę sprzedaży i tworzyć kopię zapasową danych. Ponadto, dodany został nowy pakiet zarządzania zależnymi bibliotekami. Powstał także szereg nowych modułów: „zagregowany zakup”, „inna sprzedaż/lista”, „inny zakup/lista” i „o programie”. Użytkownik ma także możliwość zmiany wartości sekwencji dla numerów faktur.

REKLAMA

Koniec deklaracji VAT

„Resort będzie wdrażał nowe rozwiązania upraszczające system podatkowy, w tym ograniczające zakres obowiązków spoczywających z tego tytułu na podatnikach. Jednym z takich rozwiązań, które zostaną wdrożone w 2019 r., jest zniesienie obowiązku składania deklaracji VAT i jego zastąpienie przez plik JPK_VDEK” – informuje wiceszef KAS, Paweł Cybulski, w odpowiedzi na poselską interpelację nr 22804.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zgodnie z założeniami resortu, przedsiębiorca będący czynnym podatnikiem VAT nie będzie musiał, tak jak ma to miejsce obecnie, składać deklaracji VAT oraz informacji o ewidencji JPK_VAT, ale złoży jedną informację JPK_VDEK. Będzie to podstawa rozliczenia podatkowego, a zarazem wystarczająca informacja dla fiskusa w zakresie ewidencji VAT. Choć nie znane są jeszcze szczegóły dotyczące nowej struktury JPK, resort zapewnia o korzyściach zarówno dla skarbówki, jak i podatników. Zgromadzenie wszystkich danych w formie JPK ma usprawnić czynności sprawdzające i skrócić czas potrzebny na wypełnienie obowiązków podatkowych przez przedsiębiorców.

Zobacz: Podatki

Autor: Katarzyna Witwicka

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA