REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie obowiązki podatkowe są związane z handlem kryptowalutami

Jakie obowiązki podatkowe są związane z handlem kryptowalutami /Fot. Fotolia
Jakie obowiązki podatkowe są związane z handlem kryptowalutami /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Coraz więcej podatników PIT prowadzących działalność gospodarczą decyduje się na pozyskiwanie (potocznie zwane wydobywaniem) kryptowalut, takich jak bitcoin, litecoin czy ether. W tym celu kupują profesjonalne komputery wraz ze stosownym oprogramowaniem. Dodatkowo, korzystając z wahań kursów na giełdach kryptowalut, nabywają je przez internet i sprzedają z zyskiem. Przypomnijmy, że wydobywanie kryptowalut polega na rozwiązywaniu bardzo skomplikowanych problemów kryptograficznych i w efekcie uzyskiwaniu kryptowalut. By to robić, potrzebne są wyspecjalizowane komputery (kryptokoparki), internet i dużo energii elektronicznej.

Handel kryptowalutami a podatek dochodowy

Sprzedaż kryptowalut podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych. Gdyby wydobywaniem i sprzedażą zajmowała się osoba fizyczna nieprowadząca działalności, jej obowiązkiem byłoby rozpoznanie przychodu w momencie otrzymania lub postawienia do dyspozycji kwoty wyrażonej w walucie tradycyjnej. Podatnik powinien również wykazać przychód z tego tytułu w rocznym zeznaniu podatkowym jako przychód z praw majątkowych wymienionych w art. 18 updof.

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli natomiast sprzedaż będzie odbywała się w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, za datę powstania przychodu przyjmuje się dzień zbycia prawa majątkowego. Inaczej mówiąc, będzie to to data sprzedaży kryptowaluty, jednak nie późniejsza niż data wystawienia faktury lub uregulowania należności. Uzyskany przychód zostanie wykazany w odpowiednim zeznaniu podatkowym w zależności od wybranego sposobu opodatkowania (podatkiem liniowym lub według skali podatkowej).

Firma X wystawiła fakturę za sprzedaż kryptowalut 20 lipca 2018 r. Przekazanie kryptowalut na konto nabywcy nastąpiło 26 lipca 2018 r., jednak zapłata wyrażona w euro wpłynęła na konto firmowe dopiero 6 sierpnia 2018 r. W którym miesiącu należy rozpoznać przychód?

Firma powinna rozpoznać przychód w dacie wystawienia faktury. Wpływ należności w kolejnym miesiącu nie ma znaczenia w przypadku zbywania kryptowalut w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Gdyby jednak tej samej sprzedaży w lipcu 2018 r. dokonała osoba fizyczna nieprowadząca działalności, otrzymanie należności w sierpniu 2018 r. skutkowałoby rozpoznaniem przychodu w sierpniu.

REKLAMA

Podatnik, ustalając wysokość dochodu do opodatkowania, ma prawo zaliczać związane z tego typu działalnością wydatki do kosztów podatkowych, w myśl zasady, że "kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów".

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz: Prawo dla firm

Jeśli zatem ponoszone wydatki mają ścisły związek z osiąganymi przychodami i nie zostały wymienione w art. 23 updof tj. w katalogu wydatków nieuznawanych za koszty podatkowe, a ponadto są w odpowiedni sposób udokumentowane, podatnik ma prawo poprzez ich uwzględnienie obniżyć wysokość swojego dochodu, a zatem także wysokość zobowiązania podatkowego powstającego z tego tytułu.

Podatnik handlujący kryptowalutami powinien mieć zestawienia transakcji, w których ujęte zostały wszelkie dane pozwalające na identyfikację danej transakcji, w tym przede wszystkim informacje o jej dacie oraz ilości i rodzaju sprzedawanych, kupowanych lub wymienianych walut. Dokumentem potwierdzającym dokonanie operacji może być także wyciąg bankowy lub wyciąg z zapisem historii transakcji giełdowych pobierany ze strony internetowej giełdy kryptowalut.

Należy mieć na uwadze, że nie w każdym przypadku zaliczenie do kosztów wydatków udokumentowanych w ten sposób będzie możliwe. Wiele zależy od rodzaju prowadzonych przez podatnika ksiąg podatkowych. Jeżeli przedsiębiorca prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów, dokonuje w niej zapisów na podstawie dokumentów, takich jak faktury czy rachunki. Chociaż możliwe jest zaliczanie do kosztów np. opłat bankowych związanych z prowadzeniem rachunku firmowego, sam wyciąg bankowy lub wydruk transakcji z giełdy kryptowalut nie dają podatnikowi możliwości rozliczenia kosztów nabycia waluty.

Nie oznacza to jednak, że fiskus zamyka podatnikowi prowadzącemu książkę przychodów i rozchodów drogę do zaliczania poniesionych wydatków do kosztów. W gestii przedsiębiorcy jest udokumentowanie przeprowadzonej transakcji w możliwie dokładny i rzetelny sposób - poza ww. wyciągami może włączyć do dokumentacji umowy z kontrahentami lub inne dokumenty potwierdzające prawidłowość dokonanej transakcji.

Na polskim rynku handel kryptowalutami nie jest jeszcze popularny i niektóre urzędy skarbowe wprost przyznają, że mają problem z weryfikowaniem poprawności zapisów w przypadku kontroli. Dlatego zasadnym będzie sporządzenie wniosku o interpretację indywidualną w sytuacji, gdy podatnicy nie dysponują szczegółową dokumentacją każdej zawieranej transakcji.

Inaczej jest w przypadku podatników prowadzących księgi rachunkowe. Wtedy w rozumieniu ustawy o rachunkowości wyciągi wraz z wydrukiem potwierdzenia transakcji giełdowej uzupełnione podpisem osoby uprawnionej do dokonywania tego typu transakcji w imieniu firmy mogą stanowić dowód księgowy. Tym samym podatnik może na ich podstawie zaliczać poniesione wydatki do kosztów podatkowych.

Nie ma przeszkód, aby przedsiębiorca zaliczył do kosztów również wydatki poniesione na zakup sprzętu służącego do wydobywania kryptowalut (w tym komputerów i serwerów) oraz koszty internetu czy energii elektrycznej, również ściśle związane z tego typu działalnością.

Przeczytaj w INFORLEX.PL Biznes cały artykuł: Jakie obowiązki podatkowe są związane z handlem kryptowalutami

W artykule omówiono również handel kryptowalutami a PCC oraz kryptowaluty a VAT.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

REKLAMA

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

REKLAMA

Wigilia w firmie? W tym roku to będzie kosztowna pomyłka! Nie popełnij tego błędu

Po 11 listopada, kolejne duże święta wolne od pracy za miesiąc z hakiem. Urlopy na ten czas są właśnie planowane, albo już zaklepane. A jeszcze rok temu w wielu firmach w Wigilię Bożego Narodzenia praca wrzała. Ale czy w tym roku wszystko odbędzie się zgodnie z nowym prawem? Państwowa Inspekcja Pracy rzuca na stół twarde ostrzeżenie, a złamanie przepisów dotyczących pracy w Wigilię to prosta droga do finansowej katastrofy dla pracodawcy. Kary mogą sięgnąć dziesiątek tysięcy złotych, a celem kontrolerów PIP może być w tym roku praca w Wigilię. Sprawdź, czy nie igrasz z ogniem, jeżeli i w tym roku masz na ten dzień zaplanowaną pracę dla swoich podwładnych, albo z roztargnienia zapomniałeś, że od tego roku Wigilia musi być wolna od pracy.

E-rezydencja w Estonii. Już 2,6 tys. Polaków posiada kartę e-Residency. Założenie firmy trwa 5 minut

E-rezydencja w Estonii cieszy się dużą popularnością. Już 2,6 tys. Polaków posiada kartę e-Residency. Firmę zakłada się online i trwa to 5 minut. Następnie wypełnianie dokumentacji i raportowania podatkowego zajmuje około 2-3 minut.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA