REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firmy zbyt beztrosko podchodzą do cyberkryminalistów?

Firmy zbyt beztrosko podchodzą do cyberkryminalistów?
Firmy zbyt beztrosko podchodzą do cyberkryminalistów?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Firmy lekkomyślnie podchodzą do kwestii cyberbezpieczeństwa? Z raportu „State of Enterprise Cyber Risk in the Age of AI 2024” wynika. że co dziesiąta firma nigdy nie przeprowadziła audytu swoich systemów, a połowa sprawdza zabezpieczenia raz w tygodniu lub rzadziej. A aż 65 proc. firm działa na podstawie przestarzałych, co najmniej dwuletnich, planów. 

Beztroskie podejście do cyberzagrożeń

Utrata danych, reputacji i pieniędzy - to może być koszt braku reakcji firm na nowe zagrożenia. Jak się okazuje, w świecie, gdzie cyberzagrożenia pojawiają się niemal codziennie, firmy ciągle podchodzą do nich zbyt beztrosko. Jeszcze nie zostawiają otwartych drzwi dla cyberkryminalistów, ale z pewnością nie zamykają ich na dostatecznie solidny zamek. Bez szybkich i regularnych działań firmy są narażone na znaczące ryzyko. Obecnie brak dynamicznej strategii ochrony nie jest kwestią wyboru — to prosta droga do katastrofy. 

REKLAMA

REKLAMA

Największe ryzyko dla cyfrowego bezpieczeństwa organizacji stanowią niezaktualizowane systemy i oprogramowanie. 54 proc. ankietowanych jako kluczowe problemy wskazuje luki w zabezpieczeniach, niewłaściwe konfiguracje oraz błędy ludzkie. Aż 87 proc. osób odpowiedzialnych za cyfrowe bezpieczeństwo w organizacjach nie zdefiniowało wskaźników ryzyka cybernetycznego, a ponad połowa kierownictwa wyższego szczebla nie interesuje się tym zagadnieniem. 

Tymczasem, według ekspertów, dbanie o regularne aktualizowanie systemów bezpieczeństwa i aplikacji jest jednym z kluczowych elementów strategii ochrony cyfrowej każdej organizacji. – W dzisiejszym dynamicznie zmieniającym się środowisku brak regularnych aktualizacji zabezpieczeń naraża firmę na poważne ryzyko ataku. Cyberprzestępcy stale poszukują luk w systemach, a producenci oprogramowania regularnie wprowadzają aktualizacje, aby zamknąć wszelkie podatności na ataki. Zaniedbanie aktualizowania aplikacji może prowadzić do poważnych incydentów, takich jak ataki typu ransomware czy wycieki danych – tłumaczy Paweł Kulpa z Safesqr, firmy specjalizującej się w cyberbezpieczeństwie. 

Korzystanie ze sztucznej inteligencji

Dostosowywanie się do sytuacji rynkowej, w tym monitorowanie pojawiających się nowych zagrożeń, to klucz do utrzymania przewagi w walce z cyberzagrożeniami. Inwestycje w nowoczesne technologie, takie jak sztuczna inteligencja, czy systemy pozwalające na szybkie wychwytywanie wszelkich anomalii, powinny stać się normą. Bez tego typu rozwiązań organizacje nie będą w stanie nadążać za nowymi zagrożeniami. 

REKLAMA

– Wdrożenie narzędzi AI może poprawić zdolność zespołów bezpieczeństwa do skutecznego monitorowania i zarządzania ryzykiem. Warto jednak wspomnieć, że aby nie dochodziło do naruszeń danych lub niewłaściwego wykorzystania tych narzędzi, równolegle z technologią należy wprowadzić w organizacji zasady dobrych praktyk związanych z AI – zauważa ekspert.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nieco ponad połowa respondentów (54 proc.) twierdzi, że ich organizacje już w jakimś stopniu wdrożyły sztuczną inteligencję. Jednak zespoły ds. bezpieczeństwa coraz częściej postrzegają AI jako źródło nowych zagrożeń – 47 proc. respondentów wyraża obawy dotyczące luk w zabezpieczeniach spowodowanych niskiej jakości kodem, generowanym przez sztuczną inteligencję. Pomimo tych obaw, tylko połowa respondentów przeprowadza regularne szkolenia i programy uświadamiające na temat implikacji sztucznej inteligencji dla bezpieczeństwa. 

Zaangażowanie pracownika jest kluczowe 

Istotnym problemem jest także niewystarczające zaangażowanie pracowników w kwestie cyberbezpieczeństwa. Wyniki badania pokazują, że 40 proc. kadry kierowniczej nie otrzymuje regularnych informacji na temat aktualnych zagrożeń. Może to jednak wynikać z faktu, że ponad połowa (54 proc.) kadry kierowniczej wyższego szczebla nie wykazuje zainteresowania cyberbezpieczeństwem swojej organizacji. 

– Dla wielu organizacji stworzenie przejrzystego systemu zarządzania cyberbezpieczeństwem, zdefiniowanie procedur i wskaźników oraz zbudowanie systemu raportowania może być sporym wyzwaniem. Dodatkowo pracownikom, którzy nie są bezpośrednio związani z obszarem bezpieczeństwa teleinformatycznego, raportowanie czy zgłaszanie luk w zabezpieczeniach może wydawać się zbyt skomplikowane. Dlatego tak istotne jest odpowiednie zorganizowanie całego systemu raportowania – tłumaczy Paweł Kulpa. 

Potwierdzają to wyniki badania, ponieważ 29 proc. ankietowanych zauważa, że raportowanie w ich firmach jest zbyt skomplikowane, a przygotowywanie raportów zajmuje za dużo czasu. Rozwiązaniem powinno być uproszczenie raportowania, ale także zwiększenie znaczenia obszaru cyfrowego bezpieczeństwa w całej organizacji. 

Nowe regulacje od UE

Stworzenie odpowiedniego systemu i wprowadzenie procedur dotyczących cyberbezpieczeństwa  staje się coraz bardziej istotne, ponieważ pojawiają się nowe wymagania prawne, którym organizacje będą musiały się podporządkować. Jak to wygląda w Polsce? Nowe regulacje, takie jak rozporządzenie NIS2, wprowadzone przez Unię Europejską, czy też aktualizacje RODO w kontekście bezpieczeństwa danych, nakładają dodatkowe obowiązki na przedsiębiorstwa. Organizacje muszą dostosować swoje systemy i procedury do tych wymagań, w przeciwnym razie mogą grozić im poważne kary finansowe. Oznacza to, że bezpieczeństwo cyfrowe nie jest już tylko kwestią technologiczną, ale również prawną i strategiczną, a ignorowanie tych aspektów może mieć naprawdę katastrofalne konsekwencje. 

Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Infor.pl

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

REKLAMA

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Wigilia w firmie? W tym roku to będzie kosztowna pomyłka! Nie popełnij tego błędu

Po 11 listopada, kolejne duże święta wolne od pracy za miesiąc z hakiem. Urlopy na ten czas są właśnie planowane, albo już zaklepane. A jeszcze rok temu w wielu firmach w Wigilię Bożego Narodzenia praca wrzała. Ale czy w tym roku wszystko odbędzie się zgodnie z nowym prawem? Państwowa Inspekcja Pracy rzuca na stół twarde ostrzeżenie, a złamanie przepisów dotyczących pracy w Wigilię to prosta droga do finansowej katastrofy dla pracodawcy. Kary mogą sięgnąć dziesiątek tysięcy złotych, a celem kontrolerów PIP może być w tym roku praca w Wigilię. Sprawdź, czy nie igrasz z ogniem, jeżeli i w tym roku masz na ten dzień zaplanowaną pracę dla swoich podwładnych, albo z roztargnienia zapomniałeś, że od tego roku Wigilia musi być wolna od pracy.

REKLAMA

E-rezydencja w Estonii. Już 2,6 tys. Polaków posiada kartę e-Residency. Założenie firmy trwa 5 minut

E-rezydencja w Estonii cieszy się dużą popularnością. Już 2,6 tys. Polaków posiada kartę e-Residency. Firmę zakłada się online i trwa to 5 minut. Następnie wypełnianie dokumentacji i raportowania podatkowego zajmuje około 2-3 minut.

Warszawa tworzy nowy model pomocy społecznej! [Gość Infor.pl]

Jak Warszawa łączy biznes, NGO-sy i samorząd w imię dobra społecznego? W świecie, w którym biznes liczy zyski, organizacje społeczne liczą każdą złotówkę, a samorządy mierzą się z ograniczonymi budżetami, pojawia się pomysł, który może realnie zmienić zasady gry. To Synergia RIKX – projekt Warszawskiego Laboratorium Innowacji Społecznych Synergia To MY, który pokazuje, że wspólne działanie trzech sektorów: biznesu, organizacji pozarządowych i samorządu, może przynieść nie tylko społeczne, ale też wymierne ekonomicznie korzyści.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA