REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczać VAT od umowy faktoringu po wprowadzeniu split payment

Jak rozliczać VAT od umowy faktoringu po wprowadzeniu split payment./ fot. Shutterstock
Jak rozliczać VAT od umowy faktoringu po wprowadzeniu split payment./ fot. Shutterstock
fot.Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Umowa faktoringu jest w obrocie gospodarczym bardzo popularną umową, której rozliczenie w VAT dla podatników nie stanowiło już problemu. Zmieniło to wprowadzenie od 1 lipca 2018 r. split payment, a tym samym odpowiedzialności faktora za zobowiązania sprzedawcy. W związku z tym powstaje wiele pytań, jak i kiedy można się uwolnić od tej odpowiedzialności.

Umowa faktoringu jest umową nienazwaną, czyli taką, która nie została zdefiniowana w krajowych przepisach prawa. Jej konstrukcja opiera się na zasadzie swobody umów. W obrocie gospodarczym faktoring jest rodzajem działalności finansowej polegającej przede wszystkim na nabywaniu przez wyspecjalizowane podmioty wierzytelności przysługujących przedsiębiorcom wobec ich dłużników (faktoring klasyczny). Przedmiotem faktoringu mogą być również zobowiązania (faktoring odwrotny).

REKLAMA

W procesie realizacji umowy faktoringu klasycznego biorą udział trzy podmioty:

  • faktor - wyspecjalizowana instytucja nabywająca wierzytelność, np. bank,
  • faktorant - wierzyciel, sprzedawca towarów i usług,
  • dłużnik - nabywca towarów i usług (podmiot niebędący stroną umowy faktoringu).

REKLAMA

Faktoring jest umową odpłatną. Polega na tym, że sprzedawca (faktorant), który dokonał sprzedaży towarów i usług na rzecz nabywcy (dłużnika), otrzymuje od faktora zapłatę z tego tytułu (zwykle znacznie wcześniej, niż wynika to z terminu zapłaty ustalonego między sprzedawcą i nabywcą), nabywca zaś przekazuje później zapłatę na rzecz faktora. Taki przebieg rozliczenia powoduje poprawę płynności finansowej u faktoranta, który nie musi czekać na zapłatę wierzytelności przez dłużnika. Faktorowi, w zamian za świadczoną w ten sposób usługę finansową polegającą na wykorzystaniu jego kapitału, przysługuje wynagrodzenie, które zazwyczaj przybiera postać dyskonta, marży, opłaty dodatkowej, odsetek itp. Faktor, przekazując faktorantowi zapłatę za sprzedaż zrealizowaną na rzecz nabywcy, pomniejsza ją zwykle o przysługujące mu wynagrodzenie za wykonaną usługę.

Istotnym elementem umowy faktoringu jest wskazanie strony, która ponosi ryzyko w przypadku niewypłacalności dłużnika (nabywcy towarów lub usług). To kryterium powoduje, że występuje:

  • faktoring właściwy (pełny lub bez regresu) - gdy ryzyko niewypłacalności dłużnika przyjmuje na siebie faktor; ta forma faktoringu jest traktowana jak sprzedaż wierzytelności na rzecz faktora, do którego należy potem wyegzekwowania należności od dłużnika;
  • faktoring niewłaściwy (niepełny lub z regresem) - gdy ryzyko niewypłacalności dłużnika ponosi faktorant; polega on na wykupieniu wierzytelności przez faktora, ale bez przyjmowania ryzyka związanego z niewypłacalnością dłużnika;

Faktor wypłaca faktorantowi zaliczkę, a jeśli dłużnik nie ureguluje w określonym czasie swojego zobowiązania wobec faktoranta (sprzedawcy), wówczas faktorant jest zobowiązany zwrócić otrzymaną zaliczkę. Musi on również samodzielnie dochodzić swych roszczeń z tytułu braku zapłaty od dłużnika.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • faktoring mieszany - łączy elementy faktoringu właściwego i niewłaściwego; polega on na wykupieniu wierzytelności przez faktora i przyjęciu przez niego ryzyka niewypłacalności dłużnika, ale tylko do określonej umownie wysokości.

Przeczytaj w INFORLEX.PL Biznes  cały artykuł:

Jak rozliczać VAT od umowy faktoringu po wprowadzeniu split payment

W artykule przedstawiono również schemat faktoringu klasycznego.

Źródło: INFOR LEX Biznes

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Piękny umysł. Wiedza o mózgu w analizie preferencji zachowań i postaw człowieka

W dzisiejszym świecie, w którym wiedza neuronaukowa jest coraz bardziej dostępna, a tematyczne publikacje wychodzą poza ramę dyskursu naukowego i pisane są przystępnym językiem, wiedza o mózgu staje się niebywale wartościowym obszarem do codziennego wykorzystania. Warto, aby sięgali po nią również ci, którzy wspierają wzrost ludzi w biznesie i rozwoju indywidualnym.

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP)

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP). Wnioski można składać do 10 marca 2025 r. Gdzie złożyć wniosek? Kto może ubiegać się o dofinansowanie? Co podlega dofinansowaniu?

Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

REKLAMA

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

REKLAMA

Wygrywamy dzięki pracownikom [WYWIAD]

Rozmowa z Beatą Rosłan, dyrektorką HR w Jacobs Douwe Egberts, o tym, jak skuteczna polityka personalna wspiera budowanie pozycji lidera w branży.

Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

REKLAMA