REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak działa split payment?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jak działa split payment? /Fot. Fotolia
Jak działa split payment? /Fot. Fotolia
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 lipca 2018 r. w obrocie między przedsiębiorcami zaczął funkcjonować Mechanizm Podzielonej Płatności (ang. split payment). Mechanizm ten ma na celu przeciwdziałanie nadużyciom i oszustwom w podatku VAT. Obecnie jego stosowanie jest dobrowolne, jednakże Ministerstwo Finansów zapowiada wprowadzenie obowiązku korzystania z Mechanizmu Podzielonej Płatności w stosunku do części branży.

Jak działa Mechanizm Podzielonej Płatności?

REKLAMA

Mechanizm Podzielonej Płatności polega na zastosowaniu systemu płatności, w którym wskazana na fakturze VAT kwota netto trafia (jak dotychczas) na rachunek bankowy lub rachunek w SKOK dostawcy, natomiast kwota podatku VAT trafia na wyodrębniony rachunek (rachunek VAT), o ograniczonej dostępności dla dostawcy. Po wejściu w życie Mechanizmu Podzielonej Płatności banki oraz SKOKi utworzyły bezpłatnie dla swoich klientów biznesowych wyodrębnione rachunki VAT, a także umożliwiły korzystanie ze specjalnych komunikatów przelewu, dedykowanych dla Mechanizmu Podzielonej Płatności.

REKLAMA

Płatność z zastosowaniem split payment następuje w formie jednego przelewu przy użyciu dedykowanego komunikatu przelewu, w którym należy wskazać numer faktury, numer NIP dostawcy, kwotę netto oraz kwotę VAT. Następnie bank albo SKOK samodzielnie przekazuje wskazane w specjalnym komunikacie przelewu kwoty (podatnik nie musi znać rachunku VAT kontrahenta).

Polecamy: Pakiet żółtych książek - Podatki 2018

Środki na rachunku VAT

Środki zgromadzone na rachunku VAT będą mogły być wypłacane wyłącznie w celu zapłaty zobowiązań podatkowych z tytułu VAT do Urzędu Skarbowego, płatności VAT na rachunek VAT dostawcy lub z tytułu zwrotu kwoty VAT (wynikającej z korekty).

Przeznaczenie środków zgromadzonych na rachunku VAT na inne cele jest możliwe wyłącznie ze zgodą Naczelnika Urzędu Skarbowego wydawaną w terminie 60 dni na pisemny wniosek podatnika.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Korzyści dla podatnika

Ustawodawca stara się zachęcić do korzystania z Mechanizmu Podzielonej Płatności poprzez przyznanie szeregu korzyści podatnikom, którzy zdecydują się na jego zastosowanie. Do najważniejszych korzyści należą wyłączenie solidarnej odpowiedzialności nabywcy za zobowiązania podatkowe dostawcy, brak zastosowania podwyższonych odsetek za zaległości VAT, obniżenie kwoty zobowiązania do zapłaty przy zapłacie zobowiązania przed terminem, czy też przyśpieszony zwrot VAT (w terminie 25 dni od dnia złożenia deklaracji). Stosowanie Mechanizmu Podzielonej Płatności ma stanowić także jedną z podstawowych przesłanek dochowania należytej staranności przy weryfikacji kontrahentów.

Dobrowolność

Obecnie Mechanizm Podzielonej Płatności jest dobrowolny – to nabywca towaru lub usługi decyduje, czy w ramach danej faktury chce dokonać rozdzielenia kwot, czy też woli zapłacić całą należną kwotę na dotychczasowych zasadach.

Ministerstwo Finansów w swoich komunikatach potwierdza, że w ramach swobody umów przedsiębiorcy mają możliwość umownego uregulowania, czy we wzajemnych relacjach decydują się na zastosowanie split payment, czy też nie.

Zobacz: Podatki

Split payment w innych krajach Unii

Spośród innych krajów Unii Europejskiej, Mechanizm Podzielonej Płatności funkcjonuje obecnie w Czechach oraz we Włoszech, z tą różnicą, że kwota podatku VAT wpłacana jest tam przez podatnika bezpośrednio na rachunek Urzędu Skarbowego.

W najbliższym czasie przekonamy się, czy wprowadzony w Polsce Mechanizm Podzielonej Płatności upowszechni się w praktyce obrotu.

Podstawa prawna

art. 108 a-d ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług

Autor: Kinga Stefańska, radca prawny w kancelarii GSW LEGAL Grabarek, Szalc i Wspólnicy

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

REKLAMA

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

REKLAMA

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA