REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Jak działa split payment? /Fot. Fotolia
Jak działa split payment? /Fot. Fotolia
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 lipca 2018 r. w obrocie między przedsiębiorcami zaczął funkcjonować Mechanizm Podzielonej Płatności (ang. split payment). Mechanizm ten ma na celu przeciwdziałanie nadużyciom i oszustwom w podatku VAT. Obecnie jego stosowanie jest dobrowolne, jednakże Ministerstwo Finansów zapowiada wprowadzenie obowiązku korzystania z Mechanizmu Podzielonej Płatności w stosunku do części branży.

Jak działa Mechanizm Podzielonej Płatności?

Mechanizm Podzielonej Płatności polega na zastosowaniu systemu płatności, w którym wskazana na fakturze VAT kwota netto trafia (jak dotychczas) na rachunek bankowy lub rachunek w SKOK dostawcy, natomiast kwota podatku VAT trafia na wyodrębniony rachunek (rachunek VAT), o ograniczonej dostępności dla dostawcy. Po wejściu w życie Mechanizmu Podzielonej Płatności banki oraz SKOKi utworzyły bezpłatnie dla swoich klientów biznesowych wyodrębnione rachunki VAT, a także umożliwiły korzystanie ze specjalnych komunikatów przelewu, dedykowanych dla Mechanizmu Podzielonej Płatności.

REKLAMA

REKLAMA

Płatność z zastosowaniem split payment następuje w formie jednego przelewu przy użyciu dedykowanego komunikatu przelewu, w którym należy wskazać numer faktury, numer NIP dostawcy, kwotę netto oraz kwotę VAT. Następnie bank albo SKOK samodzielnie przekazuje wskazane w specjalnym komunikacie przelewu kwoty (podatnik nie musi znać rachunku VAT kontrahenta).

Polecamy: Pakiet żółtych książek - Podatki 2018

Środki na rachunku VAT

Środki zgromadzone na rachunku VAT będą mogły być wypłacane wyłącznie w celu zapłaty zobowiązań podatkowych z tytułu VAT do Urzędu Skarbowego, płatności VAT na rachunek VAT dostawcy lub z tytułu zwrotu kwoty VAT (wynikającej z korekty).

REKLAMA

Przeznaczenie środków zgromadzonych na rachunku VAT na inne cele jest możliwe wyłącznie ze zgodą Naczelnika Urzędu Skarbowego wydawaną w terminie 60 dni na pisemny wniosek podatnika.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Korzyści dla podatnika

Ustawodawca stara się zachęcić do korzystania z Mechanizmu Podzielonej Płatności poprzez przyznanie szeregu korzyści podatnikom, którzy zdecydują się na jego zastosowanie. Do najważniejszych korzyści należą wyłączenie solidarnej odpowiedzialności nabywcy za zobowiązania podatkowe dostawcy, brak zastosowania podwyższonych odsetek za zaległości VAT, obniżenie kwoty zobowiązania do zapłaty przy zapłacie zobowiązania przed terminem, czy też przyśpieszony zwrot VAT (w terminie 25 dni od dnia złożenia deklaracji). Stosowanie Mechanizmu Podzielonej Płatności ma stanowić także jedną z podstawowych przesłanek dochowania należytej staranności przy weryfikacji kontrahentów.

Dobrowolność

Obecnie Mechanizm Podzielonej Płatności jest dobrowolny – to nabywca towaru lub usługi decyduje, czy w ramach danej faktury chce dokonać rozdzielenia kwot, czy też woli zapłacić całą należną kwotę na dotychczasowych zasadach.

Ministerstwo Finansów w swoich komunikatach potwierdza, że w ramach swobody umów przedsiębiorcy mają możliwość umownego uregulowania, czy we wzajemnych relacjach decydują się na zastosowanie split payment, czy też nie.

Zobacz: Podatki

Split payment w innych krajach Unii

Spośród innych krajów Unii Europejskiej, Mechanizm Podzielonej Płatności funkcjonuje obecnie w Czechach oraz we Włoszech, z tą różnicą, że kwota podatku VAT wpłacana jest tam przez podatnika bezpośrednio na rachunek Urzędu Skarbowego.

W najbliższym czasie przekonamy się, czy wprowadzony w Polsce Mechanizm Podzielonej Płatności upowszechni się w praktyce obrotu.

Podstawa prawna

art. 108 a-d ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług

Autor: Kinga Stefańska, radca prawny w kancelarii GSW LEGAL Grabarek, Szalc i Wspólnicy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

REKLAMA

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

REKLAMA

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA