REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Jak działa split payment? /Fot. Fotolia
Jak działa split payment? /Fot. Fotolia
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 lipca 2018 r. w obrocie między przedsiębiorcami zaczął funkcjonować Mechanizm Podzielonej Płatności (ang. split payment). Mechanizm ten ma na celu przeciwdziałanie nadużyciom i oszustwom w podatku VAT. Obecnie jego stosowanie jest dobrowolne, jednakże Ministerstwo Finansów zapowiada wprowadzenie obowiązku korzystania z Mechanizmu Podzielonej Płatności w stosunku do części branży.

Jak działa Mechanizm Podzielonej Płatności?

REKLAMA

Mechanizm Podzielonej Płatności polega na zastosowaniu systemu płatności, w którym wskazana na fakturze VAT kwota netto trafia (jak dotychczas) na rachunek bankowy lub rachunek w SKOK dostawcy, natomiast kwota podatku VAT trafia na wyodrębniony rachunek (rachunek VAT), o ograniczonej dostępności dla dostawcy. Po wejściu w życie Mechanizmu Podzielonej Płatności banki oraz SKOKi utworzyły bezpłatnie dla swoich klientów biznesowych wyodrębnione rachunki VAT, a także umożliwiły korzystanie ze specjalnych komunikatów przelewu, dedykowanych dla Mechanizmu Podzielonej Płatności.

REKLAMA

Płatność z zastosowaniem split payment następuje w formie jednego przelewu przy użyciu dedykowanego komunikatu przelewu, w którym należy wskazać numer faktury, numer NIP dostawcy, kwotę netto oraz kwotę VAT. Następnie bank albo SKOK samodzielnie przekazuje wskazane w specjalnym komunikacie przelewu kwoty (podatnik nie musi znać rachunku VAT kontrahenta).

Polecamy: Pakiet żółtych książek - Podatki 2018

Środki na rachunku VAT

Środki zgromadzone na rachunku VAT będą mogły być wypłacane wyłącznie w celu zapłaty zobowiązań podatkowych z tytułu VAT do Urzędu Skarbowego, płatności VAT na rachunek VAT dostawcy lub z tytułu zwrotu kwoty VAT (wynikającej z korekty).

Przeznaczenie środków zgromadzonych na rachunku VAT na inne cele jest możliwe wyłącznie ze zgodą Naczelnika Urzędu Skarbowego wydawaną w terminie 60 dni na pisemny wniosek podatnika.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Korzyści dla podatnika

Ustawodawca stara się zachęcić do korzystania z Mechanizmu Podzielonej Płatności poprzez przyznanie szeregu korzyści podatnikom, którzy zdecydują się na jego zastosowanie. Do najważniejszych korzyści należą wyłączenie solidarnej odpowiedzialności nabywcy za zobowiązania podatkowe dostawcy, brak zastosowania podwyższonych odsetek za zaległości VAT, obniżenie kwoty zobowiązania do zapłaty przy zapłacie zobowiązania przed terminem, czy też przyśpieszony zwrot VAT (w terminie 25 dni od dnia złożenia deklaracji). Stosowanie Mechanizmu Podzielonej Płatności ma stanowić także jedną z podstawowych przesłanek dochowania należytej staranności przy weryfikacji kontrahentów.

Dobrowolność

Obecnie Mechanizm Podzielonej Płatności jest dobrowolny – to nabywca towaru lub usługi decyduje, czy w ramach danej faktury chce dokonać rozdzielenia kwot, czy też woli zapłacić całą należną kwotę na dotychczasowych zasadach.

Ministerstwo Finansów w swoich komunikatach potwierdza, że w ramach swobody umów przedsiębiorcy mają możliwość umownego uregulowania, czy we wzajemnych relacjach decydują się na zastosowanie split payment, czy też nie.

Zobacz: Podatki

Split payment w innych krajach Unii

Spośród innych krajów Unii Europejskiej, Mechanizm Podzielonej Płatności funkcjonuje obecnie w Czechach oraz we Włoszech, z tą różnicą, że kwota podatku VAT wpłacana jest tam przez podatnika bezpośrednio na rachunek Urzędu Skarbowego.

W najbliższym czasie przekonamy się, czy wprowadzony w Polsce Mechanizm Podzielonej Płatności upowszechni się w praktyce obrotu.

Podstawa prawna

art. 108 a-d ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług

Autor: Kinga Stefańska, radca prawny w kancelarii GSW LEGAL Grabarek, Szalc i Wspólnicy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

REKLAMA

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

REKLAMA

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

Jak założyć spółkę z o.o. przez S24?

Rejestracja spółki z o.o. przez system S24 w wielu przypadkach jest najlepszą metodą zakładania spółki, ze względu na ograniczenie kosztów, szybkość (np. nie ma konieczności umawiania spotkań z notariuszem) i możliwość działania zdalnego w wielu sytuacjach. Mimo tego, że funkcjonowanie systemu s24 wydaje się niezbyt skomplikowane, to jednak zakładanie spółki wymaga posiadania pewnej wiedzy prawnej.

REKLAMA