REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przedsiębiorcy coraz częściej korzystają z e-faktur

Przedsiębiorcy coraz częściej korzystają z e-faktur /fot. Fotolia
Przedsiębiorcy coraz częściej korzystają z e-faktur /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Statystyki pokazują, że polscy przedsiębiorcy coraz częściej świadomie korzystają z e-faktur, doganiając w statystykach zachodnich sąsiadów.

Badania przeprowadzone pod koniec ubiegłego roku przez Grupę Idea Banku wykazały, że aż 98% polskich przedsiębiorców archiwizowało papierowe faktury w biurze księgowym lub w siedzibie firmy. Nawet 30% faktur, które były wystawiane online i 25% przekazywanych dalej drogą elektroniczną, było później drukowanych.

REKLAMA

Niewiele mniejsze przywiązanie do papieru deklarowali przedsiębiorcy z Niemiec w 2015 r. Jak wynika z badania przeprowadzonego pod patronatem niemieckiego Ministerstwa Gospodarki i Energii, 61% tamtejszych firm preferowało przekazywanie dokumentów księgowych w tradycyjnej, papierowej formie. Co ciekawe, małe firmy częściej niż średnie i duże decydowały się na elektroniczny obieg dokumentów. Wiele wskazuje na to, że również w Polsce małe firmy szybciej od pozostałych adaptują się do transformacji cyfrowej księgowości i zamieniają drukowane archiwa księgowe na metadane, które przechowują albo na dysku, albo w chmurze.

Ucieczka od papieru

– To tylko przyzwyczajenie. Nie ma żadnego powodu, aby przedsiębiorca wykorzystywał papier do fakturowania lub księgowania – mówił Adam Głos, prezes Tax Care w dniu uruchomienia Chmury Faktur. Platforma, dzięki temu, że jest darmowa, nielimitowana i otwarta dla wszystkich użytkowników, ma ułatwić przedsiębiorcom technologiczną modernizację ich firm w obszarze księgowości. Dodatkową presję na właścicieli firm w Polsce stanowi też nowy obowiązek prowadzenia ewidencji podatku VAT w formie Jednolitego Pliku Kontrolnego. W efekcie, przez pierwsze 3 miesiące od uruchomienia platformy każdego dnia Tax Care odnotowywał niemal 250 rejestracji nowych użytkowników. Teraz, mimo że tempo spadło, trend wzrostowy się utrzymuje, co potwierdza fakt trwającej ewolucji księgowości: do końca lipca w Chmurze Faktur zarejestrowało się niemal 22 tys. użytkowników. Obecnie tygodniowo przybywa 400 nowych. Do działania w elektronicznym środowisku zachęca ich przede wszystkim oszczędność pieniędzy.

Wprawdzie w Polsce nikt tego nie policzył, ale z szacunków ekspertów zaangażowanych do niemieckiego badania wynika, że w Niemczech na każdej fakturze elektronicznej przedsiębiorca oszczędza od 6 do 11 euro. Wśród argumentów za e-fakturami przemawiają też oszczędność czasu oraz zgodność z oczekiwaniami coraz większej liczby kontrahentów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

E-faktury na dobry początek

Przez 5 miesięcy średnia liczba faktur wystawianych co miesiąc w Chmurze wzrosła z 23 tys. do 25 tys. sztuk. Jest to zdecydowanie najczęściej wykorzystywana funkcjonalność Chmury, ale chętnie wykorzystywane są też inne. – Przy okazji wystawiania faktury przedsiębiorcy automatycznie pobierają dane kontrahentów z GUS, sprawdzają REGON lub status płatnika VAT. Przesyłając dokumenty księgowe przez Chmurę, nadawcy korzystają też z możliwości potwierdzenia odbioru i przypomnienia o terminie zapłaty. Nieco rzadziej wykorzystują platformę do przechowywania otrzymywanych faktur – mówi Anna Moskwiak-Karaszewska, dyrektor działu IT Tax Care.

Polecamy: Jak stosować split payment

Stosunkowo rzadko wykorzystywane są funkcje związane z czynnościami, których przedsiębiorcy nie muszą robić samodzielnie, jak np.: generowanie plików kontrolnych JPK_VAT, wystawianie not korygujących lub ponagleń do zapłaty. Te funkcje zapewne najczęściej delegują na swoich księgowych. Na razie niewielu przedsiębiorców zdecydowało się też na tworzenie w chmurze archiwów wszystkich dokumentów księgowych firmy, choć zdaniem Anny Moskwiak-Karaszewskiej to tylko kwestia czasu. W niemieckim badaniu prawie 40% przedsiębiorców deklarowało, że w ciągu najbliższych 3 lat w ich księgowości wzrośnie udział e-faktur sprzedażowych. Tylko 35% nie planowało zmian. Nikt nie zapowiadał redukcji udziału faktur elektronicznych. W Polsce ogólnych danych nie ma, ale szybki rozwój Chmury Faktur sugeruje, że również polscy przedsiębiorcy dostrzegają schyłek ery papieru w księgowości.

Autopromocja
Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA