REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przedsiębiorcy coraz częściej korzystają z e-faktur

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Przedsiębiorcy coraz częściej korzystają z e-faktur /fot. Fotolia
Przedsiębiorcy coraz częściej korzystają z e-faktur /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Statystyki pokazują, że polscy przedsiębiorcy coraz częściej świadomie korzystają z e-faktur, doganiając w statystykach zachodnich sąsiadów.

Badania przeprowadzone pod koniec ubiegłego roku przez Grupę Idea Banku wykazały, że aż 98% polskich przedsiębiorców archiwizowało papierowe faktury w biurze księgowym lub w siedzibie firmy. Nawet 30% faktur, które były wystawiane online i 25% przekazywanych dalej drogą elektroniczną, było później drukowanych.

REKLAMA

REKLAMA

Niewiele mniejsze przywiązanie do papieru deklarowali przedsiębiorcy z Niemiec w 2015 r. Jak wynika z badania przeprowadzonego pod patronatem niemieckiego Ministerstwa Gospodarki i Energii, 61% tamtejszych firm preferowało przekazywanie dokumentów księgowych w tradycyjnej, papierowej formie. Co ciekawe, małe firmy częściej niż średnie i duże decydowały się na elektroniczny obieg dokumentów. Wiele wskazuje na to, że również w Polsce małe firmy szybciej od pozostałych adaptują się do transformacji cyfrowej księgowości i zamieniają drukowane archiwa księgowe na metadane, które przechowują albo na dysku, albo w chmurze.

Ucieczka od papieru

– To tylko przyzwyczajenie. Nie ma żadnego powodu, aby przedsiębiorca wykorzystywał papier do fakturowania lub księgowania – mówił Adam Głos, prezes Tax Care w dniu uruchomienia Chmury Faktur. Platforma, dzięki temu, że jest darmowa, nielimitowana i otwarta dla wszystkich użytkowników, ma ułatwić przedsiębiorcom technologiczną modernizację ich firm w obszarze księgowości. Dodatkową presję na właścicieli firm w Polsce stanowi też nowy obowiązek prowadzenia ewidencji podatku VAT w formie Jednolitego Pliku Kontrolnego. W efekcie, przez pierwsze 3 miesiące od uruchomienia platformy każdego dnia Tax Care odnotowywał niemal 250 rejestracji nowych użytkowników. Teraz, mimo że tempo spadło, trend wzrostowy się utrzymuje, co potwierdza fakt trwającej ewolucji księgowości: do końca lipca w Chmurze Faktur zarejestrowało się niemal 22 tys. użytkowników. Obecnie tygodniowo przybywa 400 nowych. Do działania w elektronicznym środowisku zachęca ich przede wszystkim oszczędność pieniędzy.

Wprawdzie w Polsce nikt tego nie policzył, ale z szacunków ekspertów zaangażowanych do niemieckiego badania wynika, że w Niemczech na każdej fakturze elektronicznej przedsiębiorca oszczędza od 6 do 11 euro. Wśród argumentów za e-fakturami przemawiają też oszczędność czasu oraz zgodność z oczekiwaniami coraz większej liczby kontrahentów.

REKLAMA

Dalszy ciąg materiału pod wideo

E-faktury na dobry początek

Przez 5 miesięcy średnia liczba faktur wystawianych co miesiąc w Chmurze wzrosła z 23 tys. do 25 tys. sztuk. Jest to zdecydowanie najczęściej wykorzystywana funkcjonalność Chmury, ale chętnie wykorzystywane są też inne. – Przy okazji wystawiania faktury przedsiębiorcy automatycznie pobierają dane kontrahentów z GUS, sprawdzają REGON lub status płatnika VAT. Przesyłając dokumenty księgowe przez Chmurę, nadawcy korzystają też z możliwości potwierdzenia odbioru i przypomnienia o terminie zapłaty. Nieco rzadziej wykorzystują platformę do przechowywania otrzymywanych faktur – mówi Anna Moskwiak-Karaszewska, dyrektor działu IT Tax Care.

Polecamy: Jak stosować split payment

Stosunkowo rzadko wykorzystywane są funkcje związane z czynnościami, których przedsiębiorcy nie muszą robić samodzielnie, jak np.: generowanie plików kontrolnych JPK_VAT, wystawianie not korygujących lub ponagleń do zapłaty. Te funkcje zapewne najczęściej delegują na swoich księgowych. Na razie niewielu przedsiębiorców zdecydowało się też na tworzenie w chmurze archiwów wszystkich dokumentów księgowych firmy, choć zdaniem Anny Moskwiak-Karaszewskiej to tylko kwestia czasu. W niemieckim badaniu prawie 40% przedsiębiorców deklarowało, że w ciągu najbliższych 3 lat w ich księgowości wzrośnie udział e-faktur sprzedażowych. Tylko 35% nie planowało zmian. Nikt nie zapowiadał redukcji udziału faktur elektronicznych. W Polsce ogólnych danych nie ma, ale szybki rozwój Chmury Faktur sugeruje, że również polscy przedsiębiorcy dostrzegają schyłek ery papieru w księgowości.

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA