REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przyszłość będzie elastyczna, czyli jak zmienia się organizacja pracy w nowoczesnych firmach

REKLAMA

REKLAMA

Wiele wskazuje na to, że w niektórych branżach tradycyjny model pracy polegający na przesiadywaniu w firmie w sztywno wyznaczonym systemie godzin powoli odchodzi w niebyt. Zamiast niego coraz częściej stosowany jest elastyczny czas pracy, polegający na łączeniu czas spędzanego za firmowym biurkiem z pracą zdalną.

Jeszcze do niedawna praca biurowa była nierozerwalnie wręcz związana z przesiadywaniem za firmowym biurkiem w ściśle wyznaczonych godzinach. Obecnie jednak firmy zwracają się w kierunku coraz większej swobody i elastyczności. Skąd bierze się popularność tego rozwiązania? Otóż korzystają na tym nie tylko pracownicy, ale i sami pracodawcy.

REKLAMA

Elastyczność coraz powszechniejsza

Jaka jest skala tego zjawiska? Badania przeprowadzone w Stanach Zjednoczonych w 2016 roku wykazały, że aż 43% tamtejszych pracowników przynajmniej raz miało w tamtym roku okazję pracować z domu, zamiast w siedzibie firmy. Istnieją przedsiębiorstwa, które z powodzeniem wprowadzają elastyczny czas pracy jako integralną część swojej strategii kadrowej. Przykładowo już teraz istnieją duże przedsiębiorstwa, w których aż 60% kadry pracuje w godzinach wykraczających poza typowe zachodnie „od 9 do 5”. Tego rodzaju organizacja pracy cieszy się zresztą ogromnym zainteresowaniem: W USA ponad 80% ankietowanych osób czynnych zawodowo deklaruje się, że chciałoby pracować w elastycznym wymiarze godzin.

Zalety dla pracowników i pracodawców

Zalety elastycznego czasu pracy dla samych pracowników są oczywiste: To przede wszystkim wygoda i możliwość zadbania o work-life balance, czyli równowagę między pracą a życiem prywatnym. Jakie są natomiast zyski pracodawcy z takiego układu? Przede wszystkim większe zadowolenie i morale pracowników znakomicie przyczynia się do wzrostu ich produktywności. Kiedy na przykład zapytano pracowników jednej z amerykańskich firm komputerowych oferujących elastyczny czas pracy, czy są zadowoleni ze swojej produktywności, to 83% z nich odpowiedziało, iż ich zdaniem są znacznie wydajniejsi od swych kolegów przesiadujących w biurach o stałych porach. Na dodatek 93% z nich stwierdziło, iż dzięki takiej organizacji pracy lepiej im się współpracuje z kolegami z zespołów, dzięki czemu są bardziej przydatni dla firmy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Apetyt na pracę zdalną

Warto zastanowić się, co sprawia, że wprowadzanie elastycznego czasu pracy na tak ogromną skalę jest w ogóle możliwe. Oczywistą kwestią, która pierwsza przychodzi na myśl, jest rozwój technologii, a w szczególności Internetu, bez którego błyskawiczna wymiana informacji nie byłaby możliwa. Internet to jednak nie wszystko: Ważnym aspektem jest coraz wydajniejszy i bardziej niezawodny sprzęt biurowy, którego sama obsługa pochłaniała niegdyś sporą ilość czasu. Przykładem są chociażby drukarki, które – niegdyś wymagające naszej obecności – dziś pozwalają na swobodę działania czego dobrym przykładem jest Office Jet Pro 7730 firmy HP.

REKLAMA

Model ten, dzięki specjalnym rozwiązaniom, błyskawicznie (w tempie do 20 stron na minutę) drukuje w trybie dwustronnym duże ilości stron. Dodatkowym atutem w dobie dbałości o work life balance jest możliwość zdalnego wydruku nawet z poziomu smartfonu. Poza technologią, istotny jest fakt, że dla coraz większej rzeszy osób praca to nie wszystko: W samych tylko USA, według badań, aż 1/3 osób aktywnych zawodowo unika sztywno wyznaczonych godzin pracy, gdyż kolidują one z ich życiem prywatnym czy hobby.

Elastyczny czas pracy to coraz częściej przyjmowany styl pracy, zarówno w dużych, jak i małych przedsiębiorstwach. Do jego rozprzestrzeniania przyczynia się nie tylko postępująca cyfryzacja, ale też coraz bardziej zaawansowane sprzęty biurowe umożliwiające szybkie wykonywanie czynności, które niegdyś zajmowały niepotrzebnie dużą ilość czasu.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Co trapi sektor MŚP? Nie tylko inflacja, koszty zarządzania zasobami ludzkimi i rotacja pracowników

Inflacja przekładająca się na presję płacową, rosnące koszty związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi oraz wysoka rotacja – to trzy główne wyzwania w obszarze pracowniczym, z którymi mierzą się obecnie firmy z sektora MŚP. Z jakimi jeszcze problemami kadrowymi borykają się mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa?

Badania ankietowe GUS: Badanie pogłowia drobiu oraz produkcji zwierzęcej (R-ZW-B) i Badanie pogłowia świń oraz produkcji żywca wieprzowego (R-ZW-S)

Główny Urząd Statystyczny od 1 do 23 grudnia 2024 r. będzie przeprowadzał obowiązkowe badania statystyczne z zakresu rolnictwa. Chodzi o następujące badania: Badanie pogłowia drobiu oraz produkcji zwierzęcej (R-ZW-B) i Badanie pogłowia świń oraz produkcji żywca wieprzowego (R-ZW-S).

Dodatkowy dzień wolny od pracy dla wszystkich pracowników w 2025 r.? To już pewne

Dodatkowy dzień wolny od pracy dla wszystkich pracowników? To już pewne. 27 listopada 2024 r. Sejm uchwalił nowelizację ustawy. Wigilia od 2025 r. będzie dniem wolnym od pracy. Co z niedzielami handlowymi? 

Zeznania świadków w sprawach o nadużycie władzy w spółkach – wsparcie dla wspólników i akcjonariuszy

W ostatnich latach coraz częściej słyszy się o przypadkach nadużyć władzy w spółkach, co stanowi zagrożenie zarówno dla transparentności działania organizacji, jak i dla interesów wspólników oraz akcjonariuszy. Przedsiębiorstwa działające w formie spółek kapitałowych z założenia powinny funkcjonować na zasadach transparentności, przejrzystości i zgodności z interesem wspólników oraz akcjonariuszy. 

REKLAMA

BCM w przemyśle: Nie chodzi tylko o przestoje – chodzi o to, co tracimy, gdy im nie zapobiegamy

Przerwa w działalności przemysłowej to coś więcej niż utrata czasu i produkcji. To potencjalny kryzys o wielowymiarowych skutkach – od strat finansowych, przez zaufanie klientów, po wpływ na środowisko i reputację firmy. Dlatego zarządzanie ciągłością działania (BCM, ang. Business Continuity Management) staje się kluczowym elementem strategii każdej firmy przemysłowej.

Z czym mierzą się handlowcy w czasie Black Friday?

Już 29 listopada będzie wyczekiwany przez wielu konsumentów Black Friday. Po nim rozpocznie się szał świątecznych zakupów i zarazem wytężonej pracy dla handlowców. Statystyki pokazują, że Polacy z roku na rok wydają i zamawiają coraz więcej. 

Taryfa C11. Szaleńcze ceny prądu w Polsce: 1199 zł/MWh, 2099 zł/MWh, 2314 zł/MWh, 3114 zł/MWh

To stawki dla biznesu. Małe i średnie firmy (MŚP nie będzie w 2025 r. objęty zamrożeniem cen prądu. 

Brakuje specjalistów zajmujących się cyberbezpieczeństwem. Luka w ujęciu globalnym od 2023 roku wzrosła o blisko 20 proc., a w Europie o 12,8 proc.

Brakuje specjalistów zajmujących się cyberbezpieczeństwem. Luka w ujęciu globalnym od 2023 roku wzrosła o blisko 20 proc., a w Europie o 12,8 proc. Ekspert przypomina: bezpieczeństwo nie jest kosztem, a inwestycją, która zapewnia ciągłość i stabilność operacyjną

REKLAMA

Zamrożenie cen energii w 2025 r. Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorstw krytycznie o wycofaniu się z działań osłonowych wobec firm

Zamrożenie cen energii w 2025 r. Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorstw krytycznie o wycofaniu się z działań osłonowych wobec firm. Interweniuje u premiera Donalda Tuska i marszałka Sejmu Szymona Hołowni.

ZUS: Wypłacono ponad 96,8 mln zł z tytułu świadczenia interwencyjnego. Wnioski można składać do 16 marca 2025 r.

ZUS: Wypłacono ponad 96,8 mln zł z tytułu świadczenia interwencyjnego. Wnioski można składać do 16 marca 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że przygotowuje kolejne wypłaty świadczenia.

REKLAMA