REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Rewitalizacja - problemy inwestorów /fot. Shutterstock
Rewitalizacja - problemy inwestorów /fot. Shutterstock
fot.Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Działania rewitalizacyjne prowadzone są przez niektóre polskie gminy od dawna w ramach przyznanego radom gminy w ustawie o samorządzie gminnym uprawnienia do uchwalania tzw. „programów gospodarczych”. Ustawą z 9 października 2015 r. o rewitalizacji (tj. z 29 czerwca 2018 r., Dz.U. z 2018 r. poz. 1398) („Ustawa”) gminom przyznano szersze narzędzia prowadzenia tego procesu i coraz więcej gmin z nich korzysta. O ile korzystna dla mieszkańców, dla inwestorów rewitalizacja może wiązać się z pewnymi trudnościami. Najważniejsze z nich zostały przedstawione poniżej.

W języku potocznym „rewitalizacja” oznacza odbudowę zniszczonych budynków lub dzielnic miasta. W szerszym znaczeniu jest to koordynowany przez lokalną administrację zespół działań, których celem jest korzystne przekształcenie wyodrębnionego obszaru gminy będącego w stanie kryzysu. 

REKLAMA

REKLAMA

Założenia Ustawy

Ustawa nadaje radom gminy uprawnienie do wyznaczenia, w drodze uchwały, obszaru zdegradowanego i obszaru rewitalizacji w celu koordynowania i tworzenia warunków do prowadzenia rewitalizacji. Dla tak wyznaczonego obszaru rada gminy przyjmuje gminny program rewitalizacji („GPR”), czyli adresowany do wójta gminy dokument opisujący założenia i skutki planowanych działań. GPR określa m.in. czy na obszarze rewitalizacji powstanie, aby zapewnić sprawną realizację przedsięwzięć rewitalizacyjnych na okres nie dłuższy niż 10 lat, Specjalna Strefa Rewitalizacji („SSR”). SSR ustanawia, także uchwałą, rada gminy. Zarówno uchwała o wyznaczeniu obszaru zdegradowanego i obszaru rewitalizacji, jak i uchwała o ustanowieniu SSR stanowią akty prawa miejscowego, które jako źródła prawa powszechnie obowiązującego, kreują obowiązki po stronie obywateli.

Prawo pierwokupu

W uchwale wyznaczającej obszar rewitalizacji rada gminy może ustanowić na rzecz gminy prawo pierwokupu wszystkich nieruchomości położonych w tym obszarze. W SSR prawo pierwokupu przysługuje gminie z mocy prawa. Wiąże się to z koniecznością zawarcia, jeszcze przed umową sprzedaży nieruchomości, umowy pod warunkiem niewykonania prawa pierwokupu przez gminę i zgłoszenia jej gminie. Sprzedaż może nastąpić dopiero, jeżeli wójt/burmistrz/prezydent prawa pierwokupu nie wykona. Nabycie nieruchomości z pominięciem tego prawa prowadzi do nieważności umowy sprzedaży.

Polecamy: Jak stosować split payment (PDF)

REKLAMA

Zakaz wydawania „WZ”

W uchwale o wyznaczeniu obszaru rewitalizacji i SSR rada gminy może ustanowić w przypadku braku planu miejscowego, zakaz wydawania decyzji o warunkach zabudowy („WZ”) dla określonych zmian sposobu zagospodarowania terenu, obiektu budowlanego lub jego części. Dotyczy to sytuacji, w których brak takiego zakazu może prowadzić do niekorzystnych zmian w zagospodarowaniu obszaru rewitalizacji, zmian w zagospodarowaniu SSR niezgodnych z GPR, czy utrudniających jego realizację.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ustanowione prawo pierwokupu i zakaz wydawania WZ tracą moc, jeśli w terminie dwóch lat od dnia wejścia w życie uchwały o wyznaczeniu obszaru rewitalizacji nie weszła w życie uchwała o ustanowieniu na obszarze rewitalizacji SSR.

Miejscowy plan rewitalizacji

W GPR wskazuje się też, czy dla obszaru rewitalizacji konieczne jest uchwalenie miejscowego planu rewitalizacji - szczególnej formy miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Poza elementami typowymi dla MPZP, w miejscowym planie rewitalizacji można określić m.in. zakazy i ograniczenia dotyczące działalności handlowej lub usługowej, czy maksymalną powierzchnię sprzedaży obiektów handlowych.

W razie ograniczenia sposobu korzystania z nieruchomości na skutek ustanowienia zakazów i ograniczeń dotyczących działalności handlowej lub usługowej, na żądanie poszkodowanego starosta ustala decyzją wysokość wypłacanego przez gminę odszkodowania.

Podatek od nieruchomości

Na mocy Ustawy wprowadzono nową stawkę podatku od nieruchomości. Wynosi ona maksymalnie 3 zł od 1 m2 powierzchni dla nieruchomości niezabudowanych objętych obszarem rewitalizacji i położonych na terenach, dla których MPZP przewiduje przeznaczenie pod zabudowę mieszkaniową, usługową albo zabudowę o przeznaczeniu mieszanym obejmującym wyłącznie te rodzaje zabudowy. Stawka ta może obowiązywać, jeśli od dnia wejścia w życie tego planu upłynęły 4 lata, a w tym czasie budowy nie zakończono.

Zobacz serwis: Sektor publiczny

Opłata adiacencka

Zasadą jest, że w przypadku wzrostu wartości nieruchomości spowodowanego budową urządzeń infrastruktury technicznej z udziałem określonych środków finansowych, wójt/burmistrz/prezydent miasta może ustalić decyzją opłatę adiacencką. Wysokość stawki procentowej takiej opłaty ustala rada gminy w drodze uchwały.

W odniesieniu do nieruchomości położonych na obszarze SSR opłata adiacencka może stanowić nie więcej niż 75% różnicy między wartością nieruchomości przed wybudowaniem urządzeń, a wartością, nieruchomości po ich wybudowaniu. Jest to stawka wyższa niż stawka dla pozostałych nieruchomości, która może stanowić nie więcej niż 50% wzrostu wartości nieruchomości.

Podsumowanie

Osoby planujące inwestycję niewątpliwie powinny poszerzyć badanie nieruchomości o kwestię objęcia jej obszarem rewitalizacji lub SSR oraz o plany danej gminy w tym zakresie. Obecnie obszary rewitalizacji istnieją m.in. w Łodzi, Płocku, Bytomiu, Gdańsku, Poznaniu.

Autor: Katarzyna Białek, aplikant adwokacki w kancelarii GSW Legal Grabarek, Szalc i Wspólnicy sp. k.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
80% instytucji stawia na cyfrowe aktywa. W 2026 r. w FinTechu wygra zaufanie, nie algorytm

Grudzień 2025 roku to dla polskiego sektora nowoczesnych finansów moment „sprawdzam”. Podczas gdy blisko 80% globalnych instytucji (raport TRM Labs) wdrożyło już strategie krypto, rynek mierzy się z rygorami MiCA i KAS. W tym krajobrazie technologia staje się towarem. Prawdziwym wyzwaniem nie jest już kod, lecz asymetria zaufania. Albo lider przejmie stery nad narracją, albo zrobią to za niego regulatorzy i kryzysy wizerunkowe.

Noworoczne postanowienia skutecznego przedsiębiorcy

W świecie dynamicznych zmian gospodarczych i rosnącej niepewności regulacyjnej coraz więcej przedsiębiorców zaczyna dostrzegać, że brak świadomego planowania podatkowego może poważnie ograniczać rozwój firmy. Prowadzenie biznesu wyłącznie w oparciu o najwyższe możliwe stawki podatkowe, narzucone odgórnie przez ustawodawcę, nie tylko obniża efektywność finansową, ale także tworzy bariery w budowaniu międzynarodowej konkurencyjności. Dlatego współczesny przedsiębiorca nie może pozwolić sobie na bierność – musi myśleć strategicznie i działać w oparciu o dostępne, w pełni legalne narzędzia.

10 813 zł na kwartał bez ZUS. Zmiany od 1 stycznia 2026 r. Sprawdź, kto może skorzystać

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się zasady, które mogą mieć znaczenie dla tysięcy osób dorabiających bez zakładania firmy, ale także dla emerytów, rencistów i osób na świadczeniach. Nowe przepisy wprowadzają inny sposób liczenia limitu przychodów, który decyduje o tym, czy można działać bez opłacania składek ZUS. Sprawdzamy, na czym polegają te zmiany, jaka kwota obowiązuje w 2026 roku i kto faktycznie może z nich skorzystać, a kto musi zachować szczególną ostrożność.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r. Zaplanowano przegląd funkcjonowania fundacji. Zapowiedziano konsultacje i harmonogram prac od stycznia do czerwca 2026 roku. Komentuje Małgorzata Rejmer, ekspertka BCC.

REKLAMA

Fakty i mity dotyczące ESG. Dlaczego raportowanie to nie „kolejny obowiązek dla biznesu” [Gość Infor.pl]

ESG znów wraca w mediach. Dla jednych to konieczność, dla innych modne hasło albo zbędny balast regulacyjny. Tymczasem rzeczywistość jest prostsza i bardziej pragmatyczna. Biznes będzie raportował kwestie środowiskowe, społeczne i ładu korporacyjnego. Dziś albo za chwilę. Pytanie nie brzmi „czy”, tylko „jak się do tego przygotować”.

Zmiany w ubezpieczeniach obowiązkowych w 2026 r. UFG będzie zbierał od firm więcej danych

Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę o ubezpieczeniach obowiązkowych Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych - poinformowała 15 grudnia 2025 r. Kancelaria Prezydenta RP. Przepisy zezwalają ubezpieczycielom zbierać więcej danych o przedsiębiorcach.

Aktualizacja kodów PKD w przepisach o akcyzie. Prezydent podpisał ustawę

Prezydent Karol Nawrocki podpisał nowelizację ustawy o podatku akcyzowym, której celem jest dostosowanie przepisów do nowej Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD). Ustawa ma charakter techniczny i jest neutralna dla przedsiębiorców.

Zamknięcie roku 2025 i przygotowanie na 2026 r. - co muszą zrobić firmy [lista spraw do załatwienia] Obowiązki finansowo-księgowe

Końcówka roku obrotowego dla wielu firm oznacza czas intensywnych przeglądów finansów, porządkowania dokumentacji i podejmowania kluczowych decyzji podatkowych. To jednak również moment, w którym przedsiębiorcy wypracowują strategie na kolejne miesiące, analizują swoje modele biznesowe i zastanawiają się, jak zbudować przewagę konkurencyjną w nadchodzącym roku. W obliczu cyfryzacji, obowiązków związanych z KSeF i rosnącej presji kosztowej, końcowe tygodnie roku stają się kluczowe nie tylko dla poprawnego zamknięcia finansów, lecz także dla przyszłej kondycji i stabilności firmy - pisze Jacek Goliszewski, prezes BCC (Business Centre Club).

REKLAMA

Przedsiębiorcy nie będą musieli dołączać wydruków z KRS i zaświadczeń o wpisie do CEIDG do wniosków składanych do urzędów [projekt ustawy]

Przedsiębiorcy nie będą musieli już dołączać oświadczeń lub wypisów, dotyczących wpisu do CEiDG lub rejestru przedsiębiorców prowadzonego w Krajowym Rejestrze Sądowym, do wniosków składanych do urzędów – wynika z opublikowanego 12 grudnia 2025 r. projektu ustawy.

Masz swoją tożsamość cyfrową. Pytanie brzmi: czy potrafisz ją chronić? [Gość Infor.pl]

Żyjemy w świecie, w którym coraz więcej spraw załatwiamy przez telefon lub komputer. Logujemy się do banku, zamawiamy jedzenie, podpisujemy umowy, składamy wnioski w urzędach. To wygodne. Ale ta wygoda ma swoją cenę – musimy umieć potwierdzić, że jesteśmy tymi, za których się podajemy. I musimy robić to bezpiecznie.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA