REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak postępować z fakturami wystawionymi pomyłkowo na rzecz niewłaściwego podmiotu

Subskrybuj nas na Youtube
Jak postępować z fakturami wystawionymi pomyłkowo na rzecz niewłaściwego podmiotu./ fot. Fotolia
Jak postępować z fakturami wystawionymi pomyłkowo na rzecz niewłaściwego podmiotu./ fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W praktyce działalności gospodarczej zdarzają się sytuacje, gdy sprzedawca pomyłkowo wystawi fakturę na rzecz niewłaściwego nabywcy. Tryb postępowania z tak sporządzoną fakturą zależy przede wszystkim od ustalenia, czy została wprowadzona do obrotu prawnego. Wprowadzenie faktury do obrotu prawnego wymaga bowiem wystawienia odpowiedniej faktury korygującej. Sposób wystawienia korekty będzie z kolei warunkowy tym, komu przekazano błędnie sporządzoną fakturę. Czy została przekazana nabywcy, a pomyłka dotyczy wyłącznie jego danych zamieszczonych na fakturze, czy też fakturę przekazano podmiotowi niebędącemu faktycznym nabywcą towaru bądź usługi.

Faktura powinna zawierać m.in. imię i nazwisko lub nazwę nabywcy towarów lub usług oraz jego adres, a także numer, za pomocą którego nabywca jest zidentyfikowany na potrzeby podatku (art. 106e ust. 1 pkt 3 i 5 ustawy o VAT). Pomyłki dotyczące tej części faktury co do zasady mogą być sprostowane poprzez wystawienie faktury nazywanej notą korygującą.

REKLAMA

REKLAMA

1. Kiedy można wystawić notę korygującą, aby poprawić dane nabywcy

Kwestia sporządzania not korygujących została uregulowana przepisami art. 106k ustawy o VAT. Nota korygująca jest wystawiana przez nabywcę towaru lub usługi, który otrzymał fakturę zawierającą pomyłki. Notą nie można skorygować pomyłek w zakresie danych określonych w art. 106e ust. 1 pkt 8-15 ustawy o VAT, tj.:

  • miary i ilości dostarczonych towarów lub zakresu wykonanych usług,
  • ceny,
  • kwoty wszelkich opustów lub obniżek cen,
  • wartości netto i brutto transakcji oraz
  • stawki i kwoty podatku od towarów i usług.

Nota korygująca wymaga akceptacji wystawcy faktury (art. 106k ust. 2 ustawy o VAT). Nie ma zatem przeszkód, aby nabywca sprostował notą korygującą pomyłki dotyczące jego danych, takich jak np. błąd w:

  • adresie,
  • imieniu i nazwisku lub nazwie,
  • numerze NIP.

Kontrowersyjne jest jednak sporządzenie noty korygującej, gdy pomyłka w fakturze nie dotyczy poszczególnych danych identyfikujących nabywcę, lecz faktura została wystawiona na rzecz zupełnie innego podmiotu. Wydawać by się mogło, że biorąc pod uwagę brzmienie art. 106k ustawy o VAT, faktyczny nabywca towaru lub usługi, po otrzymaniu faktury, w której jako nabywcę wykazano inny podmiot gospodarczy, będzie uprawniony do wystawienia noty korygującej zawierającej już prawidłowe dane, czyli dane jego firmy. Po zaakceptowaniu noty korygującej przez sprzedawcę, potwierdzającego tym samym dane podmiotu, na rzecz którego dokonał dostawy towaru lub zrealizował usługę, faktura sprostowana notą korygującą zawierałaby już prawidłowe dane.

REKLAMA

Organy podatkowe uznają jednak powszechnie, że jeśli faktura została wystawiona na zupełnie inny podmiot niż rzeczywisty nabywca towaru lub usługi, nie może być zmieniona notą korygującą. Notą korygującą prostuje się bowiem dane odnoszące się do kontrahenta wyszczególnionego na fakturze.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Uwaga

Notą korygującą prostuje się dane odnoszące się do kontrahenta wyszczególnionego na fakturze.

Przeczytaj w INFORLEX.PL Biznes  cały artykuł:

Jak postępować z fakturami wystawionymi pomyłkowo na rzecz niewłaściwego podmiotu

W artykule omówiono również, kiedy można anulować fakturę wystawioną na niewłaściwy podmiot, jak korygować fakturę wystawioną na niewłaściwy podmiot i jak sporządzić korektę, gdy fakturę otrzymał faktyczny nabywca towaru.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR LEX Biznes

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA