REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak postępować z fakturami wystawionymi pomyłkowo na rzecz niewłaściwego podmiotu

Jak postępować z fakturami wystawionymi pomyłkowo na rzecz niewłaściwego podmiotu./ fot. Fotolia
Jak postępować z fakturami wystawionymi pomyłkowo na rzecz niewłaściwego podmiotu./ fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W praktyce działalności gospodarczej zdarzają się sytuacje, gdy sprzedawca pomyłkowo wystawi fakturę na rzecz niewłaściwego nabywcy. Tryb postępowania z tak sporządzoną fakturą zależy przede wszystkim od ustalenia, czy została wprowadzona do obrotu prawnego. Wprowadzenie faktury do obrotu prawnego wymaga bowiem wystawienia odpowiedniej faktury korygującej. Sposób wystawienia korekty będzie z kolei warunkowy tym, komu przekazano błędnie sporządzoną fakturę. Czy została przekazana nabywcy, a pomyłka dotyczy wyłącznie jego danych zamieszczonych na fakturze, czy też fakturę przekazano podmiotowi niebędącemu faktycznym nabywcą towaru bądź usługi.

Faktura powinna zawierać m.in. imię i nazwisko lub nazwę nabywcy towarów lub usług oraz jego adres, a także numer, za pomocą którego nabywca jest zidentyfikowany na potrzeby podatku (art. 106e ust. 1 pkt 3 i 5 ustawy o VAT). Pomyłki dotyczące tej części faktury co do zasady mogą być sprostowane poprzez wystawienie faktury nazywanej notą korygującą.

REKLAMA

1. Kiedy można wystawić notę korygującą, aby poprawić dane nabywcy

Kwestia sporządzania not korygujących została uregulowana przepisami art. 106k ustawy o VAT. Nota korygująca jest wystawiana przez nabywcę towaru lub usługi, który otrzymał fakturę zawierającą pomyłki. Notą nie można skorygować pomyłek w zakresie danych określonych w art. 106e ust. 1 pkt 8-15 ustawy o VAT, tj.:

  • miary i ilości dostarczonych towarów lub zakresu wykonanych usług,
  • ceny,
  • kwoty wszelkich opustów lub obniżek cen,
  • wartości netto i brutto transakcji oraz
  • stawki i kwoty podatku od towarów i usług.

Nota korygująca wymaga akceptacji wystawcy faktury (art. 106k ust. 2 ustawy o VAT). Nie ma zatem przeszkód, aby nabywca sprostował notą korygującą pomyłki dotyczące jego danych, takich jak np. błąd w:

  • adresie,
  • imieniu i nazwisku lub nazwie,
  • numerze NIP.

REKLAMA

Kontrowersyjne jest jednak sporządzenie noty korygującej, gdy pomyłka w fakturze nie dotyczy poszczególnych danych identyfikujących nabywcę, lecz faktura została wystawiona na rzecz zupełnie innego podmiotu. Wydawać by się mogło, że biorąc pod uwagę brzmienie art. 106k ustawy o VAT, faktyczny nabywca towaru lub usługi, po otrzymaniu faktury, w której jako nabywcę wykazano inny podmiot gospodarczy, będzie uprawniony do wystawienia noty korygującej zawierającej już prawidłowe dane, czyli dane jego firmy. Po zaakceptowaniu noty korygującej przez sprzedawcę, potwierdzającego tym samym dane podmiotu, na rzecz którego dokonał dostawy towaru lub zrealizował usługę, faktura sprostowana notą korygującą zawierałaby już prawidłowe dane.

Organy podatkowe uznają jednak powszechnie, że jeśli faktura została wystawiona na zupełnie inny podmiot niż rzeczywisty nabywca towaru lub usługi, nie może być zmieniona notą korygującą. Notą korygującą prostuje się bowiem dane odnoszące się do kontrahenta wyszczególnionego na fakturze.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Uwaga

Notą korygującą prostuje się dane odnoszące się do kontrahenta wyszczególnionego na fakturze.

Przeczytaj w INFORLEX.PL Biznes  cały artykuł:

Jak postępować z fakturami wystawionymi pomyłkowo na rzecz niewłaściwego podmiotu

W artykule omówiono również, kiedy można anulować fakturę wystawioną na niewłaściwy podmiot, jak korygować fakturę wystawioną na niewłaściwy podmiot i jak sporządzić korektę, gdy fakturę otrzymał faktyczny nabywca towaru.

Źródło: INFOR LEX Biznes

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak założyć spółkę z o.o. przez S24?

Rejestracja spółki z o.o. przez system S24 w wielu przypadkach jest najlepszą metodą zakładania spółki, ze względu na ograniczenie kosztów, szybkość (np. nie ma konieczności umawiania spotkań z notariuszem) i możliwość działania zdalnego w wielu sytuacjach. Mimo tego, że funkcjonowanie systemu s24 wydaje się niezbyt skomplikowane, to jednak zakładanie spółki wymaga posiadania pewnej wiedzy prawnej.

Ustawa wiatrakowa 2025 przyjęta: 500 metrów odległości wiatraków od zabudowań

Ustawa wiatrakowa 2025 została przyjęta przez rząd. Przedsiębiorcy, szczególnie województwa zachodniopomorskiego, nie kryją zadowolenia. Wymaganą odległość wiatraków od zabudowań zmniejsza się do 500 metrów.

Piękny umysł. Jakie możliwości poznania preferencji zachowań człowieka daje PRISM Brain Mapping?

Od wielu lat neuronauka znajduje zastosowanie nie tylko w medycynie, lecz także w pracy rozwojowej – indywidualnej i zespołowej. Doskonałym przykładem narzędzia diagnostycznego, którego metodologia jest zbudowana na wiedzy o mózgu, jest PRISM Brain Mapping. Uniwersalność i dokładność tego narzędzia pozwala na jego szerokie wykorzystanie w obszarze HR.

Prawdziwa rewolucja w prawie i ulga dla przedsiębiorców: Maksymalnie 6 dni w roku na kontrole w firmach

To ma być prawdziwa rewolucja w prawie gospodarczym, ale nie tylko. Deregulacja obejmująca uproszczenie działalności gospodarczej i prowadzenie firmy w Polsce ma objąć całe otoczenie prawne biznesu. Na początek zmiany w kontrolach, które w obecnym kształcie dezorganizują funkcjonowanie firm, pochłaniają czas i koszty a dodatkowo stresują właścicieli i pracowników.

REKLAMA

Przedsiębiorczość kobiet w praktyce. Parytety i reprezentacja kobiet w biznesie, luka płacowa i jawność wynagrodzeń [Wywiad]

O problemach polskich przedsiębiorców, w tym kobiet prowadzących własną firmę, o parytetach i reprezentacji kobiet w biznesie, luce płacowej i nowych przepisach w tym zakresie – rozmawiamy z Dominiką Reich, przedsiębiorczynią, członkinią Izby Przemysłowo-Handlowej w Białymstoku oraz jedyną przedstawicielką województwa podlaskiego w Stowarzyszeniu Sommelierów Polskich.

Lokalnych biznesów nie znajdziesz w sieci [Raport]

Tylko 25% firm lokalnych posiada strony internetowe, mimo że 68% Polaków szuka w internecie opinii o firmach przed dokonaniem zakupu. 27% użytkowników internetu regularnie czyta recenzje, a 41% robi to często. Najwięcej recenzji przeglądają mieszkańcy województw lubuskiego, pomorskiego, warmińsko-mazurskiego i zachodniopomorskiego, a także osoby z niższym wykształceniem i dochodami.

W jaki sposób założyć spółkę z o.o. – przez S24 czy z udziałem notariusza?

Rejestracja nowej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością może zostać dokonana na dwa sposoby: poprzez system S24 lub przy udziale notariusza z umową w formie aktu notarialnego. W obu tych przypadkach wniosek o rejestrację spółki składany jest przez Internet, odpowiednio w S24 lub przez Portal Rejestrów Sądowych. Każda z tych metod ma swoje wady i zalety.

Można mieć własną działalność gospodarczą nie płacąc składek ZUS, jak to zrobić w 2025 roku

Wysokie koszty już na wstępie, zanim jeszcze zarobi się pierwsze pieniądze, to główny hamulec przed założeniem własnej firmy. Daninę dla ZUS trzeba płacić, niezależnie od tego czy z działalności gospodarczej jest zysk czy straty. Ale nie wszyscy wiedzą, że można prowadzić własny biznes nie płacąc do ZUS nawet złotówki. Warto więc zacząć, choćby na próbę. To łatwe i nic nie kosztuje.

REKLAMA

Jak zamknąć rok w spółce z o.o.?

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością po zakończeniu każdego roku obrotowego powinna – co do zasady – sporządzić sprawozdanie finansowe, sprawozdanie z działalności (jeśli nie jest zwolniona z obowiązku jego sporządzenia), przeprowadzić zwyczajne zgromadzenie wspólników, a także złożyć odpowiednie dokumenty do KRS.

Webinar. ESG compliance. Jak wdrożyć w Twojej firmie?

Webinar adresowany jest do przedsiębiorców, członków kadry zarządzającej, specjalistów ds. compliance, audytorów wewnętrznych oraz osób odpowiedzialnych za wdrażanie strategii ESG w organizacji.

REKLAMA