REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Należyta staranność, czyli o tym, jak w praktyce sprawdzić kontrahenta

Subskrybuj nas na Youtube
Należyta staranność, czyli o tym, jak w praktyce sprawdzić kontrahenta /fot. shutterstock
Należyta staranność, czyli o tym, jak w praktyce sprawdzić kontrahenta /fot. shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Nieznajomość kontrahenta nie usprawiedliwia w przypadku, kiedy ten nie płaci podatków, dlatego zanim nawiąże się relacje biznesowe, trzeba sprawdzić, z kim ma się do czynienia. Jeden źle zawarty kontrakt może spowodować, że narazimy się na zarzut braku zachowania należytej staranności.

Za terminem należytej staranności kryją się opracowane przez Ministerstwo Finansów standardy, dzięki którym przedsiębiorca może zabezpieczyć się przed podjęciem współpracy z nieuczciwym podatnikiem VAT. Mimo że wytyczne zostały opracowane z myślą o urzędnikach, to przedsiębiorcy też mogą z nich skorzystać.

REKLAMA

REKLAMA

– Nawet uczciwy przedsiębiorca może zetknąć się z problemem kłopotliwych wątpliwości fiskusa. Pytań można się spodziewać np. gdy okazuje się, że to nasz kontrahent nie jest uczciwy. Tłumaczenie się przed urzędnikiem, że o tym nie wiedzieliśmy, będzie bezskuteczne. Organy podatkowe mogą ocenić, czy podatnik należycie zweryfikował swojego kontrahenta (np. dostawcę towaru) i okoliczności transakcji z nim zawieranej – komentuje Katarzyna Miazek z Tax Care.

Standardy zostały przedstawione w dokumencie nazywanym w skrócie Metodyką. To zbiór najważniejszych okoliczności, które urzędnicy mają brać pod uwagę, oceniając postępowanie przedsiębiorcy zupełnie nieświadomie uczestniczącego w podejrzanej transakcji służącej oszustwu w zakresie VAT.

Polecamy: Jak stosować split payment (PDF)

REKLAMA

Należyta staranność krok po kroku

Po pierwsze: sprawdzaj kontrahenta pod kątem formalnym

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Weryfikacja musi nastąpić przed nawiązaniem relacji. Przede wszystkim warto zacząć od sprawdzenia historii firmy kontrahenta w bazach:

Konieczne jest też sprawdzenie statusu kontrahenta w VAT – czy jest czynnym podatnikiem VAT. W drugiej kolejności można też sprawdzić rejestry podmiotów niezarejestrowanych lub wykreślonych, ale także podatników przywróconych. Weryfikację można przeprowadzić, korzystając z danych udostępnionych na stronach Ministerstwa Finansów i znając numer identyfikacji podatkowej danego podmiotu:

Status kontrahenta można również łatwo sprawdzić w Chmurze Faktur. System jest połączony z weryfikatorem udostępnionym przez Ministerstwo.

W przypadku, gdy do prowadzonej przez kontrahenta działalności niezbędna jest koncesja (np. na sprzedaż alkoholu) sprawdzamy, czy faktycznie takie pozwolenie posiada.

Jeśli planujemy zawrzeć współpracę ze spółką, sprawdzamy także, kto może ją formalnie reprezentować. Taką informację znajdziemy w statucie organizacji (dane o podmiocie w rejestrze KRS). Warto pamiętać, że w rejestrze konkretnie wskazana jest zarówno nazwa organu reprezentacji, jak i jej sposób. Jeśli potencjalny kontrahent nie jest wymieniony w statucie firmy jako osoba uprawniona do reprezentacji podmiotu, nie powinniśmy nawiązywać z nim relacji biznesowej. W przeciwnym razie możemy być posądzeni o brak zachowania należytej staranności.

Zobacz: Prawo dla firm

Po drugie: sprawdzaj samą transakcję

W Metodyce wylistowanych jest kilka przykładów sytuacji, które powinny wzbudzić czujność przedsiębiorców:

  • Transakcja bez ryzyka gospodarczego – to np. taka, w której kontrahent proponuje przedsiębiorcy dalszą sprzedaż dostarczonego przez siebie towaru konkretnemu klientowi, w dodatku klient ten płaci należność za towar zanim przedsiębiorca zapłaci kontrahentowi. Przedsiębiorca nie angażuje żadnych własnych środków finansowych i nie musi szukać klienta. Jego rola polega na tym, że jedynie pośredniczy w transakcji, płacąc swojemu kontrahentowi pieniędzmi uzyskanymi od wskazanego przez kontrahenta kupującego towar. Czujność wzbudzić powinno również stosowanie przelewów natychmiastowych.
  • Płatność gotówką za towar w przypadku zamówienia o wartości ponad 15 tys. zł – jeśli potencjalny kontrahent proponuje np. rabat za uregulowanie płatności gotówką, sztuczne podzielenie płatności na szereg mniejszych, aby uniknąć płatności przelewem.
  • Płatność na różne rachunki bankowe, w tym osób trzecich lub zagraniczny – żądanie zapłaty kwoty netto na jedno konto, a wartości VAT na inne, niebędące rachunkiem VAT, powinno wzbudzić czujność przedsiębiorcy. Płatność podzielona ma uzasadnienie tylko w przypadku stosowania obowiązującego od lipca br. systemu split payment.
  • Znacząca różnica ceny względem rynkowej bez uzasadnienia ekonomicznego – bardzo korzystne ceny mogą wynikać np. z akcji promocyjnych, publicznych ofert czy programów lojalnościowych, ale warto sprawdzić, czy faktycznie kontrahent odnosi jakąś korzyść, obniżając cenę. Znacząca, wyróżniająca się na tle ofert konkurencji obniżka ceny może wskazywać, że kontrahent nie zamierza na transakcji zarobić.
  • Propozycja nabycia towarów / produktów / usług spoza branży, w jakiej działa kontrahent – kontrahent składa atrakcyjną propozycę na produkt, którego przedsiębiorca nigdy wcześniej od niego nie kupował i być może nawet nigdy nie był nim zainteresowany. Uzasadnienie ekonomiczne takiej propozycji występuje natomiast wtedy, gdy kontrahent zmienia swój profil działalności.
  • Kontakt z kontrahentem niepasujący do okoliczności danej transakcji – nie zawierajmy transakcji z osobami, które nie są rezydentami w Polsce, lub które nie przedstawiają nikogo innego poza sobą do kontaktu w Polsce. Podejrzenie powinien wzbudzać również fakt braku posiadania biura / przedstawicielstwa w Polsce. Przede wszystkim zaś nie powinniśmy podejmować współpracy z osobą, która nie potwierdziła formalnie swojej tożsamości lub z którą nie mieliśmy możliwości spotkać się osobiście.
  • Wirtualna siedziba kontrahenta – zanim podejmiemy współpracę z kontrahentem, sprawdźmy, czy miejsce wskazywane jako miejsce prowadzenia działalności faktycznie nim jest.
  • Warunki transakcji odbiegające od rynkowych – jeśli kontrahent nie godzi się na zapisy uwzględniające warunki reklamacji, ewentualne kary umowne wynikające z braku realizacji lub złej realizacji umowy, to odbiega od ogólnie rynkowych standardów.
  • Brak dokumentów formalnych potwierdzających realizację danej transakcji – brakuje dokumentacji zamówienia, potwierdzenia czy realizacji transakcji.

Metodyka nie stanowi zamkniętego katalogu i nie jest prawomocna, jednak służy ocenie należytej staranności prowadzących działalności gospodarcze. Przez przedsiębiorców może być traktowana jako zbiór wartościowych wskazówek.

Źródło: Tax Care

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

REKLAMA

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

Debata: Motywacja i pozytywne myślenie

Po co nam kolejna debata na temat motywacji i pozytywnego myślenia? Żeby teorię zastąpić wreszcie procedurą! Debatę poprowadzi Paweł Dudziak.

REKLAMA

Firmy płacą ukryty abonament za cyberataki. Raport: większość ofiar wciąż wierzy w skuteczność swoich zabezpieczeń

Nowe badanie Enterprise Strategy Group ujawnia niepokojącą rozbieżność: choć 62 proc. firm padło w ostatnim roku ofiarą cyberataków, aż 93 proc. z nich nadal wierzy w skuteczność swoich zabezpieczeń. Eksperci ostrzegają – brak proaktywnego podejścia do bezpieczeństwa może kosztować organizacje miliony i zrujnować ich reputację.

Powrót do przyszłości: wskazówki dla nowego pokolenia programistów

Dla programistów u progu swojej kariery zawodowej istnieją obecnie dwie całkowicie odmienne drogi wejścia do branży.

REKLAMA