REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Moja firma

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Polityka ochrony danych osobowych - czy można ją aktualizować?

Wielu administratorów boi się dokonywania aktualizacji polityki ochrony danych osobowych. Czy słusznie? Czy przepisy RODO dają konkretne wytyczne dotyczące tworzenia i aktualizowania dokumentacji ochrony danych osobowych?

Jak zaliczyć do kosztów podatkowych firmy zakup drukarki?

Koszty zakupu zdecydowanej większości modeli drukarek dostępnych obecnie na rynku mogą być zaliczone bezpośrednio i jednorazowo do kosztów podatkowych w podatkach dochodowych (tj. podatku dochodowym od osób fizycznych – PIT i podatku dochodowym od osób prawnych – CIT). Jedynie drukarki kosztujące ponad 10 tys. zł (tu już raczej trzeba mówić o dużych sieciowych urządzeniach wielofunkcyjnych, czy specjalistycznych drukarkach) mogą być zaliczone do kosztów podatkowych w formie odpisów amortyzacyjnych.

Listy z ZUS o stanie konta - niedopłata

ZUS wysyła listy do ponad 3 mln płatników składek. Korespondencja zawiera informację o stanie konta w ZUS. Sprawdź, co zrobić w razie niedopłaty.

IP Box - wyższy zwrot podatku w 2020 r.

Ulga IP BOX po raz pierwszy będzie rozliczana w zeznaniu podatkowym za 2019 rok. Jakie warunki należy spełnić, aby w 2020 r. otrzymać wyższy zwrot podatku? Komu przysługuje ulga IP Box?

REKLAMA

Dokumenty kierowcy zawodowego w transporcie międzynarodowym

Jakie dokumenty powinien mieć przy sobie zawodowy kierowca realizujący kurs w transporcie międzynarodowym? Na pewno prawo jazdy, wypis z licencji transportowej oraz zapisy dotyczące czasu pracy. Ale co jeszcze? Wyjaśniają ekspert z Ogólnopolskiego Centrum Rozliczania Kierowców (OCRK).

Niezbędnik Eksportera: Świadectwa pochodzenia potwierdzające niepreferencyjne pochodzenie towarów

Ważne informacje dla eksporterów. Opisujemy krok po kroku, jak pozyskać świadectwa pochodzenia potwierdzające niepreferencyjne pochodzenie towarów wystawiane przez Krajową Izbę Gospodarczą.

Niezbędnik Eksportera: Legalizacja dokumentów handlowych i eksportowych

Legalizacji podlegają rozmaite dokumenty stosowane w handlu międzynarodowym. Mogą to być chociażby deklaracje wnioskodawcy, świadectwa pochodzenia towaru czy zaświadczenia urzędów państwowych. Jeżeli importer wymaga zalegalizowania dokumentu handlowego, to pierwszym etapem jest potwierdzenie dokumentów przez Krajową Izbę Gospodarczą (KIG). Jak to zrobić?

Cyberbezpieczeństwo 2019/2020. Co się wydarzyło, jakie zmiany na nas czekają?

Cyberprzestępcy koncentrują się na skutecznych, relatywnie tanich i gwarantujących wysoką „stopę zwrotu” atakach. Ich aktywność stale rośnie i, chociaż przedsiębiorstwa coraz lepiej radzą sobie z wykorzystującymi socjotechnikę atakami phishingowymi, wciąż należy zachować ostrożność i być przygotowanym na nowe zagrożenia.

REKLAMA

Jak powstrzymać ransomware?

Analitycy ds. bezpieczeństwa wskazują, że oprogramowanie ransomware nadal jest jednym z najpopularniejszych narzędzi cyberprzestępców. Dzieje się tak głównie ze względu na korzyści finansowe, jakie ono przynosi. Częstotliwość takich ataków sprawia, że przedsiębiorstwa i użytkownicy prywatni muszą być gotowi na zetknięcie się z tym zjawiskiem. Jednak, stosując proste praktyki i środki ostrożności, można zminimalizować ryzyko zaszyfrowania danych.

Postępowanie dowodowe w procesie cywilnym po zmianach

Powód występując z pozwem ma obowiązek dokładnie określić swoje żądanie, podać okoliczności faktyczne uzasadniające to żądanie oraz przedstawić dowody na ich poparcie. Pozwany nie może odmówić wdania się w spór - w odpowiedzi na pozew wypowiada się co do faktów zawartych w pozwie, a ponadto przedstawia własne twierdzenia i dowody na uzasadnienie podniesionych przez siebie zarzutów. Oprócz przedstawienia własnego stanowiska co do twierdzeń strony przeciwnej dotyczących faktów, pozwany jest obowiązany także wyszczególnić fakty, którym zaprzecza. Obligatoryjność składania repliki na pozew to jedna z szeregu zmian wprowadzonych nowelizacją kodeksu postępowania cywilnego z 2019 roku, która tak jak pozostałe, stanowi istotne novum w postępowaniu spornym przed sądem.

RODO w BHP

Gdy analizujemy kwestie związane z przetwarzaniem danych osobowych pracowników, bardzo często skupiamy się na właściwym przeprowadzaniu rekrutacji (zwłaszcza w kontekście stosunkowo niedawnych zmian w Kodeksie pracy) i na pułapkach, w które można wpaść w trakcie procesu zatrudnienia. Poświęcamy więc czas i uwagę odpowiedniej konstrukcji klauzul informacyjnych, uregulowaniu monitoringu pracowników czy dostosowaniu regulaminu zakładowego funduszu świadczeń socjalnych do wymagań ustawy. Możemy jednak przeoczyć z pozoru nieistotne, wąskie zagadnienia związane z zapewnieniem pracownikom bezpiecznych i higienicznych warunków pracy.

Jak przygotować procesy przetwarzania danych osobowych do kontroli Prezesa UODO?

W ferworze wszystkich działań związanych z przygotowaniem do kontroli nie można zapomnieć o tym, co jest głównym przedmiotem zainteresowania pracowników Urzędu Ochrony Danych Osobowych, czyli o procesach przetwarzania danych osobowych realizowanych przez administratorów. Kluczowymi zagadnieniami spośród najważniejszych procesów, które zazwyczaj występują w organizacjach są: rekrutacja, zatrudnienie, marketing, ofertowanie i przetwarzanie danych kontrahentów.

Spółka komandytowa w 444 praktycznych pytaniach i odpowiedziach

Książka "Komandytowa w pytaniach i odpowiedziach" to 444 praktycznych porad na temat spółki komandytowej. Dlaczego warto założyć ten rodzaj spółki? Poznaj zagadnienia z zakresu prawa spółek handlowych, prawa podatkowego i rachunkowości.

Nowe sankcje w VAT i podatkach dochodowych od 2020 roku

Z początkiem roku 2021 w VAT zaszło kilka zmian m.in. w zakresie podzielonej płatności, rozliczaniu rolników ryczałtowych, TAX FREE. Poniżej przedstawiamy, co się zmieniło w podatku VAT.

Kontrola Prezesa UODO

Tylko w 2018 roku przeprowadzono łącznie 72 kontrole przestrzegania przepisów o ochronie danych osobowych – wynika ze sprawozdania UODO. Do sierpnia 2019 r. ta liczba wzrosła do 113. Co więcej, Prezes UODO wydał ponad 130 decyzji administracyjnych, w tym trzy o nałożeniu administracyjnych kar pieniężnych na: spółkę Bisnode, za niespełnienie obowiązku informacyjnego z art. 14 RODO w sytuacji, w której zdaniem organu spółka nie mogła powołać się na wyłączenie z art. 14 ust. 5 lit. b (niewspółmiernie duży wysiłek), na Dolnośląski Związek Piłki Nożnej za upublicznienie imion, nazwisk, adresów zamieszkania i numerów PESEL sędziów na stronie WWW i w końcu na Morele.net za naruszenie zasady poufności danych (art. 5 ust. 1 lit. f RODO).

Ważne zmiany prawne dla spółek w 2020 r. - kalendarium

W 2020 r. wejdzie w życie wiele zmian istotnych dla spółek. handlowych. Warto poznać kalendarium najważniejszych zmian oraz wiedzieć, w jaki sposób wpłyną one na działalność spółek.

Mały ZUS - zgłoszenia do 8 stycznia 2020 r.

Do 8 stycznia przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą na małą skalę ponownie będę mogli skorzystać z nowej ulgi w rozliczeniach z ZUS. „Mały ZUS” to niższe składki na ubezpieczenia społeczne.

Mały ZUS Plus od 1 lutego 2020 r.

Mały ZUS Plus wejdzie w życie od 1 lutego 2020 r. Do korzystania z Małego ZUS-u w dotychczasowej formule trzeba się zgłosić do 8 stycznia.

Prosta Spółka Akcyjna ma wejść w życie dopiero w 2021 r.

Jednym ze skutków poparcia poprawek posłów do rządowego projektu noweli ustawy Kodeks postępowania cywilnego oraz niektórych innych ustaw ma być przesunięcie do 1 marca 2021 roku wejścia w życie przepisów dot. Prostej Spółki Akcyjnej - podało Ministerstwo Rozwoju.

Współpraca z mediami w sytuacjach kryzysowych – warsztat Krajowej Izby Gospodarczej

Firma z kryzysu może wyjść obronną ręką, jednak warto, aby opracowała strategię współpracy z mediami zanim znajdzie się w podbramkowej sytuacji. Jak poradzić sobie z kryzysem, jak pracować z dziennikarzami i jak reagować w mediach społecznościowych? Jakie mamy prawa i jak możemy z nich skorzystać? Już 23 stycznia 2020 r. w Centrum Kreatywności Targowa odbędzie się warsztat przygotowany przez Kancelarię WKB Wierciński, Kwieciński, Baehr. Wstęp wolny. Obowiązuje rezerwacja miejsc.

Dematerializacja akcji od 1 stycznia 2020 r. – co oznacza w praktyce? (wywiad)

Nowe przepisy w zakresie dematerializacji akcji weszły w życie 1 stycznia 2020 r. Jak w praktyce wygląda proces dematerializacji akcji? O czym powinny pamiętać spółki? O kluczowe zagadnienia zapytaliśmy radcę prawnego Rafała Semczyszyna, autora bloga www.dematerializacja.pl, poświęconemu w całości zagadnieniom związanym z dematerializacją akcji oraz pana Bartosza Krzesiaka, Dyrektora Departamentu Emisji Akcji w Domu Maklerskim Navigator.

PPK - koszty firm

Od 1 stycznia 2020 r. do programu Pracowniczych Planów Kapitałowych (PPK) muszą przystąpić średnie przedsiębiorstwa, tj. takie, które zatrudniają między 50-249 osób (według stanu na dzień 30 czerwca 2019 r.). Kolejny krok wprowadzania Polaków do PPK nastąpi 1 lipca 2020 r., gdy do programu dołączy blisko 51,7 tys. małych przedsiębiorstw. Ostatnimi, które wprowadzą nowy system oszczędzania będą mikroprzedsiębiorstwa (zatrudniające do 9 osób) od 1 stycznia 2021 r. Eksperci szacują, że z tytułu PPK koszt funduszu wynagrodzeń wzrośnie w 2020 roku w średnich firmach nawet o 3 proc.

Kolejny kredyt hipoteczny - co na to bank?

Kolejny kredyt hipoteczny - czy to możliwe? O to Klienci banków coraz częściej pytają. Wpływ na to mają korzystne warunki spłacania oraz dostępność kredytów mieszkaniowych. Jak banki podchodzą do zaciągnięcia przez jednego klienta kolejnego kredytu? Jakie warunki należy spełnić?

Niedziele bez zakazu handlu w 2020 roku

Od 2020 r. zakaz handlu będzie obowiązywał we wszystkie niedziele z wyjątkiem siedmiu w roku. Handlowe będą dwie kolejne niedziele poprzedzające Boże Narodzenie, jedna przed Wielkanocą i cztery dodatkowo - ostatnie niedziele: stycznia, kwietnia, czerwca oraz sierpnia.

Fundusze unijne na ochronę środowiska w 2020 roku - Program LIFE

Przedsiębiorcy, organizacje pozarządowe oraz administracja mogą ubiegać się o granty na ochronę środowiska z unijnego Programu LIFE. Pozostały trzy działania, w ramach tzw. projektów tradycyjnych (traditional projects), w których wyżej wymienione podmioty mogą starać się o dofinansowanie w 2020 roku.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm w 2020 roku

Większa ochrona mniejszych firm przed zatorami płatniczymi, prawo do błędu dla początkujących przedsiębiorców, ułatwienia dla rzemiosła - takie będą niektóre efekty ustaw, które wejdą w życie 1 stycznia 2020 roku. Z kolei 1 lutego przyszłego roku zacznie obowiązywać tzw. mały ZUS Plus, czyli niższe składki na ZUS dla najmniejszych przedsiębiorców. W 2020 roku przedsiębiorcy będą też mogli po raz pierwszy skorzystać z ulgi podatkowej (w PIT i CIT) IP box, która daje im prawo do rozliczenia dochodów uzyskanych w 2019 r. z komercjalizacji wytworzonych bądź rozwiniętych i udoskonalonych praw własności intelektualnej według preferencyjnej stawki podatkowej w wysokości 5%.

Eksperci pozytywnie o opłatach od niezdrowych napojów (słodzonych, energetycznych, alkoholowych)

Eksperci pozytywnie komentują projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z promocją prozdrowotnych wyborów konsumentów, który właśnie został po skierowany przez Ministra Zdrowia do konsultacji publicznych. Projekt ten przewiduje m.in. 70 lub 80 gr opłaty za litr słodzonego napoju oraz 20 gr za litr napoju energetycznego a także opłatę 1 zł za każdą sprzedaną butelkę alkoholu do 300 ml. Opłaty mają zostać wprowadzone od 1 kwietnia 2020 roku.

Pod koniec roku rośnie zainteresowanie faktoringiem

Poprawienie wyników finansowych pod koniec roku utrudnia okres świąteczny. Od 21 grudnia biznes zamiera. Wydłuża się czas oczekiwania na przelew. Z tych powodów w IV kwartale zainteresowanie faktoringiem rośnie o ponad 11%.

Polska jest już omijana na Nowym Jedwabnym Szlaku

Dekady zaniedbań polskiej infrastruktury towarowej sprawiły, że wkrótce możemy być postrzegani jako wąskie gardło na szlaku wymiany handlowej z Azją. Nic więc dziwnego, że słabo wypadamy w globalnych rankingach oceniających wydajność logistyczną państw, skoro brakuje tak podstawowej infrastruktury, jak elektryfikacja tras dojazdowych do terminali przeładunkowych. Od lat nie możemy uporać się także z Hamburgiem, nazywanym „największym polskim portem”, który wciąż obsługuje ok. 15 proc. wszystkich polskich operacji kontenerowych.

Roboty zabiorą miejsca pracy - prognoza na 2025 rok

Do 2025 roku znacząco zmniejszy się lub praktycznie zniknie zapotrzebowanie na przedstawicieli pięciu popularnych dziś zawodów. Choć obowiązki, które wykonują, zostaną przejęte przez maszyny, oni sami, zamiast skończyć na bezrobociu, staną się lepiej opłacanymi specjalistami.

Sztuczna inteligencja a miejsca pracy

Eksperci już nie straszą sztuczną inteligencją i robotyzacją, które zabiorą milionom ludzi miejsca pracy. Wniosek jest inny. To ci, którzy nie nadążą za zmianami, sami się tej pracy pozbawią. A to dlatego, że popyt na wykwalifikowanych specjalistów będzie rósł w takim samym wykładniczym tempie, w jakim postępuje czwarta rewolucja przemysłowa.

Odpady w 2020 r. - BDO

Przestawiamy najważniejsze informacje i zmiany dotyczące rejestracji, ewidencji odpadów i sprawozdań o wytworzonych odpadach od 2020 r.

Prowadzenie firmy w 2019 r. - podsumowanie i perspektywy w 2020 r.

Business Centre Club przedstawia podsumowanie badania ankietowego na temat prowadzenia firmy w 2019 r. oraz perspektyw dla biznesu w 2020 r. Z jakimi problemami przedsiębiorcy zmagali się w tym roku? Czym w pierwszej kolejności rząd powinien zająć się w nowym roku?

Ułatwienia w sukcesji przedsiębiorstw od 2020 r. [PODCAST]

Od 1 stycznia 2020 r. zaczną obowiązywać ułatwienia dla przedsiębiorców dotyczące sukcesji, zawarte w ramach Pakietu Przyjazne Prawo. Jak przenieść decyzję administracyjną na następcę prawnego przedsiębiorcy? Na czym polega nowa instytucja zarządcy tymczasowego spadkiem po małżonku? Zapraszamy do posłuchania podcastu.

Symbol marihuany nie może być zarejestrowany jako unijny znak towarowy

Sąd Unii Europejskiej orzekł w wyroku z 12 grudnia 2019 r. (sygn. T-683/18), że oznaczenie graficzne przywołujące marihuanę nie może, zgodnie z aktualnym stanem prawa, zostać zarejestrowane jako unijny znak towarowy. Oznaczenie takie jest sprzeczne z porządkiem publicznym.

Kompromis dot. pakietu mobilności to śmiertelna pułapka dla polskiego transportu

12 grudnia 2019 r. przedstawiciele Rady Europy i Parlamentu Europejskiego uzgodnili przepisy, które od 2021 roku będą obowiązywać przewoźników w UE. Nie ma zgody na pakiet mobilności w takim kształcie. Jego akceptacja byłaby nieuczciwością wobec wszystkich firm, którym z dnia na dzień coraz trudniej jest funkcjonować na europejskim rynku - uważa Związek Pracodawców „Transport i Logistyka Polska", członek Konfederacji Lewiatan. Założenia kompromisu, to wciąż nadal śmiertelna pułapka dla polskiego transportu, ale i transportu z Litwy, Rumunii, Chorwacji, Węgier i Bułgarii.

Branża usług pogrzebowych - konieczne zezwolenie na prowadzenie działalności?

Branża usług pogrzebowych wymaga zmian. Obecnie nie jest wymagane uzyskanie zezwolenia na prowadzenie tego typu działalności. Powinien jednak być to wymóg konieczny. FPP wymienia jeszcze 4 warunki, jakie należy uregulować prawnie.

Sprzedaż środków trwałych pracownikom a kasa fiskalna

Powszechną praktyką jest, że przedsiębiorcy sprzedają zużyte już środki trwałe swoim pracownikom. Jak w takim razie zaewidencjonować taką transakcję pod kątem podatku od towarów i usług?

Zmiany w VAT i wyższe wynagrodzenia pracowników - co z płynnością finansową firm

Przełom lat 2019/2020 przynosi przedsiębiorcom spore zmiany w VAT (chodzi w szczególności o obowiązkowy mechanizm podzielonej płatności - obowiązujący od 1 listopada 2019 r. i JPK_VAT). Przedsiębiorcy powinni też być gotowi w 2020 roku na wypłatę pracownikom wyższych wynagrodzeń. Czy te zmiany nie zachwieją płynnością finansową i rentownością przedsiębiorstw?

Jak wygląda współpraca z agencją SEO?

Prowadzisz firmę i szukasz pomysłów na to, jak sprawić żeby się rozwijała? Z pomocą przychodzą agencje SEO, których na polskim rynku z roku na rok jest coraz więcej. Działania podejmowane przez pozycjonerów mają na celu zwiększenie sprzedaży w Twoim biznesie poprzez poprawę widoczności strony www w wyszukiwarce Google. Zobacz, jak wygląda współpraca z agencją SEO i od czego zależy efektywność prowadzonych działań.

Jak założyć sklep internetowy? Cz. 1: oprogramowanie sklepowe na własnym hostingu

Na rynku istnieje kilka rozwiązań, które pozwalają założyć sklep internetowy. Jednak dwa z nich – sklep na własnym hostingu i platforma sklepowa – są najczęściej wybierane. Zobaczmy, czym się one różnią – dzięki temu łatwiej wybierzesz którąś z nich dla siebie.

Ambasador marki - co zrobić, gdy zachowuje się nielojalnie wobec firmy?

Rolą ambasadora marki jest najczęściej wypowiadanie się o danym produkcie lub usłudze w sposób pozytywny, korzystanie z niego w miejscach publicznych. Co jednak w sytuacji, gdy ambasador zachowuje się nielojalnie?

Zamiana mieszkań - jakie będą koszty?

Nowe przepisy dla izb rozliczeniowych - stanowisko Rady UE

Państwa członkowskie UE uzgodniły 4 grudnia 2019 r. podejście do reagowania na ryzyka systemowe wynikające z niektórych kluczowych infrastruktur rynku finansowego. Unijni ambasadorowie zatwierdzili tego dnia stanowisko Rady w sprawie proponowanych ram prawnych dla izb rozliczeniowych i ich organów. Ramy te mają pozwolić im przygotować się na trudności finansowe i poradzić sobie z nimi. Ambasadorowie poprosili prezydencję o jak najszybsze rozpoczęcie negocjacji z Parlamentem Europejskim.

Benefit dla pracownika inny niż wszystkie

Ostatni kwartał roku to zazwyczaj gorący okres dla działów HR. Nadchodzi czas wręczania nagród, prezentów i premii. Niejeden dział personalny spędził długie godziny na zastanawianiu się, jak urozmaicić okresowe benefity dla pracowników.

Mikrorachunek podatkowy od 2020 r.

Jakie zmiany w opłacaniu podatków przez firmy wejdą w życie od 1 stycznia 2020 r.? Zobacz dla kogo jest mikrorachunek podatkowy i jak go uzyskać.

Wspieranie pracowników cierpiących na migrenę

Pracodawcy RP przeprowadzili wśród zrzeszonych podmiotów ankietę, badającą ich wiedzę na temat występowania migreny wśród pracowników. Właścicieli firm zapytano także o sposoby radzenia sobie z absencją lub obniżoną wydajnością pracowników, spowodowaną tą chorobą. Na poziomie deklaracji jest kolorowo – ponad połowa pracodawców zapewnia, że wspiera pracowników cierpiących na migrenę. Jak jest w rzeczywistości?

Finanse na rozwój biznesu - crowdfunding udziałowy czy venture capital?

Duża efektywność zbiórek prowadzonych za pośrednictwem platform crowdfundingowych skutkuje tym, że coraz więcej firm rozważa taką formę finansowania. Efekt końcowy zależy tu od wielu czynników. Jednym z nich jest odpowiednie nagłośnienie procesu emisji. W jego promocji, aktywnie uczestniczą więc zarówno firmy szukające środków, jak i same platformy, na których odbywa się zbiórka. Często podkreślane są wszystkie zalety crowdfundingu, rzadziej słychać o tym, że projekt nie zrealizował celu lub wręcz zupełnie się nie udał. Tymczasem finansowanie społecznościowe obarczone jest sporym ryzykiem i może nie być satysfakcjonujące, ani dla firmy szukającej wsparcia, ani dla jej inwestorów. Czy zamiast niepewnej zbiórki wśród dużego grona drobnych inwestorów lepiej postawić na współpracę z jednym profesjonalnym partnerem? Jaki rodzaj finansowania będzie lepszym źródłem środków na rozwój biznesu?

Lex Uber wyrówna szanse taksówkarzy od stycznia 2020 r.

Lux Uber czyli ustawa o transporcie drogowym, która wejdzie w życie w styczniu 2020 r., wyrówna szanse między taksówkarzami a innymi firmami przewozu osób. Taksówkarze będą korzystali z aplikacji mobilnej zamiast taksometru. Jakie jeszcze zmiany wprowadza nowa ustawa?

Start-upy mogą korzystać z IP BOX

IP Box skierowany jest zarówno do podatników działających od wielu lat, jak i do firm sprzedających nowe lub zmodyfikowane prawa własności intelektualnej, czyli do startup'ów. W jaki sposób skorzystać z ulgi?

REKLAMA