REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Konrad Weiske: Czy koronawirus to szansa, którą zmarnujemy?

Konrad Weiske: Czy koronawirus to szansa, którą zmarnujemy?
Konrad Weiske: Czy koronawirus to szansa, którą zmarnujemy?
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Koronawirus wywołał zmianę, która daje gigantyczną szansę dla biznesu, a jej zmarnowanie będzie miało poważne konsekwencje. Dlaczego jest ryzyko, że zmarnujemy szansę na rozwój?

Konrad Weiske: wyciągnijmy wnioski z pandemii koronawirusa

COVID-19 wywrócił biznes do góry nogami. To wielka szansa dla gospodarki, o ile wyciągnie z obecnej sytuacji wnioski. Zmarnowanie tej szansy to spora strata. Jak podkreśla Konrad Weiske można to zaobserwować na przykładzie branży IT, w której działa od ponad 20 lat. Polski sektor IT może pochwalić się tym, że wynagrodzenia na specjalistycznych stanowiskach seniorskich nie tylko są na poziomie Europy Zachodniej, ale też są wyższe niż w przypadku krajów Europy Południowej – świadczy to o tym, że zarobki są na poziomie krajów, które oparły swoją gospodarkę na wiedzy.

REKLAMA

Polecamy: Nowe technologie w pracy księgowych

Nastroje firm na różnych etapach pandemii

Ilustrując sposób, w jaki branżę IT dotknęła pandemia, Konrad Weiske przywołuje badanie przeprowadzone przez SoDA - Software Development Association Poland oceniające nastroje w branży IT na różnych etapach pandemii. Choć na początku wśród przedsiębiorców z tego sektora wpływ pandemii na biznes oceniany był pesymistycznie, to z kolejnymi miesiącami zwiększyła się liczba optymistów, a trend jest wzrostowy. Wiązało się to tym, że koronawirus wzmocnił trendy obecne już wcześniej na rynku w obszarze IT - zostały one silnie zamanifestowane, a co za tym idzie zwiększył się popyt na produkty i usługi świadczone przez sektor IT. Firmy, które zaczęły tracić klientów w sytuacji kurczenia się gospodarki, musiały ograniczać koszty, co wpłynęło na wdrażanie w nich różnych form automatyzacji, czyli rozwiązań informatycznych opartych o sztuczną inteligencję. Dystans społeczny wpłyną z kolei na wzrost zdalnego korzystania z usług, których oferowanie może definiować funkcjonowanie przedsiębiorstwa na rynku. Wzrost roli rozwiązań wirtualnych wpłynął też na wzrost popytu na cyberbezpieczeństwo, a zdalna praca sprawiła, że dystans geograficzny w sektorze IT przestał być barierą do współpracy między firmami a ich potencjalnymi klientami – zdaniem Wiceprezesa SoDA pula potencjalnych odbiorców usług gwałtownie wzrosła.  

Dlaczego możemy zmarnować tę szansę na rozwój?

Czynniki wskazane przez Konrada Weiske to szansa na dynamiczny rozwój, która jednak bez konkretnych działań wspierających branżę IT może zostać zmarnowana. Jego zdaniem w sektorze IT brakuje odpowiedniej ilości wykwalifikowanych specjalistów. Spada też ilość absolwentów kierunków informatycznych (na przestrzeni ostatnich lat zmniejszyła się ona o 1/3). Dodatkowo uczelnie wyższe kształcą osoby mające generalne kompetencje w wielu dziedzinach, jednak brakuje im wiedzy w zakresie wąskich specjalizacji potrzebnych na rynku. Spada też ilość miejsc pracy dla osób tuż po studiach, w ramach których mogą wyspecjalizować swoje kompetencje – we Wrocławiu rolę taką pełniły nowopowstające oddziały zachodnich korporacji, które jednak na przestrzeni lat zmniejszyły swoje zapotrzebowanie na zatrudnianie absolwentów. W konsekwencji na rynku brakuje specjalistów, a jednocześnie występuje nadpodaż absolwentów, których rynek nie jest w stanie zatrudnić i dokształcić. Weiske podkreślił też, że nie jest to problem tylko branży IT, ale wszystkich branż opartych o wiedzę, w których pracują tzw. knowledge workers.

Jak wykorzystać pandemię do rozwoju?

REKLAMA

Aby nie zmarnować szansy, którą przyniosła ze sobą pandemia, prelegent Made in Wroclaw 2020 wskazał na nacisk na edukację i kształcenie większej ilości pracowników, pozyskiwanie pracowników spoza UE, wdrożenie programów wsparcia zatrudniania absolwentów oraz zwiększenie zainteresowania pracą w IT (np. wśród kobiet, które stanowią zaledwie 16% absolwentów kierunku związanych z IT). Podsumowując podkreślił też, że działania w okresie pandemii to ogromne wyzywanie, któremu musimy podołać, gdyż inaczej nasz rynek straci, a zyskają inne kraje Europy Środkowo-Wschodniej oraz kraje azjatyckie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Konrad Weiske, wiceprezes SoDA - Software Development Association Poland, współzałożyciel i prezes, Spyrosoft S.A o szansie dla biznesu mówił w trakcie pierwszego dnia konferencji Made in Wroclaw 2020, poświęconemu wypływowi pandemii koronawirusa na biznes.

Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA   

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA