REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Konrad Weiske: Czy koronawirus to szansa, którą zmarnujemy?

Konrad Weiske: Czy koronawirus to szansa, którą zmarnujemy?
Konrad Weiske: Czy koronawirus to szansa, którą zmarnujemy?
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Koronawirus wywołał zmianę, która daje gigantyczną szansę dla biznesu, a jej zmarnowanie będzie miało poważne konsekwencje. Dlaczego jest ryzyko, że zmarnujemy szansę na rozwój?

Konrad Weiske: wyciągnijmy wnioski z pandemii koronawirusa

COVID-19 wywrócił biznes do góry nogami. To wielka szansa dla gospodarki, o ile wyciągnie z obecnej sytuacji wnioski. Zmarnowanie tej szansy to spora strata. Jak podkreśla Konrad Weiske można to zaobserwować na przykładzie branży IT, w której działa od ponad 20 lat. Polski sektor IT może pochwalić się tym, że wynagrodzenia na specjalistycznych stanowiskach seniorskich nie tylko są na poziomie Europy Zachodniej, ale też są wyższe niż w przypadku krajów Europy Południowej – świadczy to o tym, że zarobki są na poziomie krajów, które oparły swoją gospodarkę na wiedzy.

REKLAMA

Polecamy: Nowe technologie w pracy księgowych

Nastroje firm na różnych etapach pandemii

Ilustrując sposób, w jaki branżę IT dotknęła pandemia, Konrad Weiske przywołuje badanie przeprowadzone przez SoDA - Software Development Association Poland oceniające nastroje w branży IT na różnych etapach pandemii. Choć na początku wśród przedsiębiorców z tego sektora wpływ pandemii na biznes oceniany był pesymistycznie, to z kolejnymi miesiącami zwiększyła się liczba optymistów, a trend jest wzrostowy. Wiązało się to tym, że koronawirus wzmocnił trendy obecne już wcześniej na rynku w obszarze IT - zostały one silnie zamanifestowane, a co za tym idzie zwiększył się popyt na produkty i usługi świadczone przez sektor IT. Firmy, które zaczęły tracić klientów w sytuacji kurczenia się gospodarki, musiały ograniczać koszty, co wpłynęło na wdrażanie w nich różnych form automatyzacji, czyli rozwiązań informatycznych opartych o sztuczną inteligencję. Dystans społeczny wpłyną z kolei na wzrost zdalnego korzystania z usług, których oferowanie może definiować funkcjonowanie przedsiębiorstwa na rynku. Wzrost roli rozwiązań wirtualnych wpłynął też na wzrost popytu na cyberbezpieczeństwo, a zdalna praca sprawiła, że dystans geograficzny w sektorze IT przestał być barierą do współpracy między firmami a ich potencjalnymi klientami – zdaniem Wiceprezesa SoDA pula potencjalnych odbiorców usług gwałtownie wzrosła.  

Dlaczego możemy zmarnować tę szansę na rozwój?

Czynniki wskazane przez Konrada Weiske to szansa na dynamiczny rozwój, która jednak bez konkretnych działań wspierających branżę IT może zostać zmarnowana. Jego zdaniem w sektorze IT brakuje odpowiedniej ilości wykwalifikowanych specjalistów. Spada też ilość absolwentów kierunków informatycznych (na przestrzeni ostatnich lat zmniejszyła się ona o 1/3). Dodatkowo uczelnie wyższe kształcą osoby mające generalne kompetencje w wielu dziedzinach, jednak brakuje im wiedzy w zakresie wąskich specjalizacji potrzebnych na rynku. Spada też ilość miejsc pracy dla osób tuż po studiach, w ramach których mogą wyspecjalizować swoje kompetencje – we Wrocławiu rolę taką pełniły nowopowstające oddziały zachodnich korporacji, które jednak na przestrzeni lat zmniejszyły swoje zapotrzebowanie na zatrudnianie absolwentów. W konsekwencji na rynku brakuje specjalistów, a jednocześnie występuje nadpodaż absolwentów, których rynek nie jest w stanie zatrudnić i dokształcić. Weiske podkreślił też, że nie jest to problem tylko branży IT, ale wszystkich branż opartych o wiedzę, w których pracują tzw. knowledge workers.

Jak wykorzystać pandemię do rozwoju?

REKLAMA

Aby nie zmarnować szansy, którą przyniosła ze sobą pandemia, prelegent Made in Wroclaw 2020 wskazał na nacisk na edukację i kształcenie większej ilości pracowników, pozyskiwanie pracowników spoza UE, wdrożenie programów wsparcia zatrudniania absolwentów oraz zwiększenie zainteresowania pracą w IT (np. wśród kobiet, które stanowią zaledwie 16% absolwentów kierunku związanych z IT). Podsumowując podkreślił też, że działania w okresie pandemii to ogromne wyzywanie, któremu musimy podołać, gdyż inaczej nasz rynek straci, a zyskają inne kraje Europy Środkowo-Wschodniej oraz kraje azjatyckie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Konrad Weiske, wiceprezes SoDA - Software Development Association Poland, współzałożyciel i prezes, Spyrosoft S.A o szansie dla biznesu mówił w trakcie pierwszego dnia konferencji Made in Wroclaw 2020, poświęconemu wypływowi pandemii koronawirusa na biznes.

Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA   

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA