REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Konrad Weiske: Czy koronawirus to szansa, którą zmarnujemy?

Subskrybuj nas na Youtube
Konrad Weiske: Czy koronawirus to szansa, którą zmarnujemy?
Konrad Weiske: Czy koronawirus to szansa, którą zmarnujemy?
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Koronawirus wywołał zmianę, która daje gigantyczną szansę dla biznesu, a jej zmarnowanie będzie miało poważne konsekwencje. Dlaczego jest ryzyko, że zmarnujemy szansę na rozwój?

Konrad Weiske: wyciągnijmy wnioski z pandemii koronawirusa

COVID-19 wywrócił biznes do góry nogami. To wielka szansa dla gospodarki, o ile wyciągnie z obecnej sytuacji wnioski. Zmarnowanie tej szansy to spora strata. Jak podkreśla Konrad Weiske można to zaobserwować na przykładzie branży IT, w której działa od ponad 20 lat. Polski sektor IT może pochwalić się tym, że wynagrodzenia na specjalistycznych stanowiskach seniorskich nie tylko są na poziomie Europy Zachodniej, ale też są wyższe niż w przypadku krajów Europy Południowej – świadczy to o tym, że zarobki są na poziomie krajów, które oparły swoją gospodarkę na wiedzy.

REKLAMA

Polecamy: Nowe technologie w pracy księgowych

Nastroje firm na różnych etapach pandemii

Ilustrując sposób, w jaki branżę IT dotknęła pandemia, Konrad Weiske przywołuje badanie przeprowadzone przez SoDA - Software Development Association Poland oceniające nastroje w branży IT na różnych etapach pandemii. Choć na początku wśród przedsiębiorców z tego sektora wpływ pandemii na biznes oceniany był pesymistycznie, to z kolejnymi miesiącami zwiększyła się liczba optymistów, a trend jest wzrostowy. Wiązało się to tym, że koronawirus wzmocnił trendy obecne już wcześniej na rynku w obszarze IT - zostały one silnie zamanifestowane, a co za tym idzie zwiększył się popyt na produkty i usługi świadczone przez sektor IT. Firmy, które zaczęły tracić klientów w sytuacji kurczenia się gospodarki, musiały ograniczać koszty, co wpłynęło na wdrażanie w nich różnych form automatyzacji, czyli rozwiązań informatycznych opartych o sztuczną inteligencję. Dystans społeczny wpłyną z kolei na wzrost zdalnego korzystania z usług, których oferowanie może definiować funkcjonowanie przedsiębiorstwa na rynku. Wzrost roli rozwiązań wirtualnych wpłynął też na wzrost popytu na cyberbezpieczeństwo, a zdalna praca sprawiła, że dystans geograficzny w sektorze IT przestał być barierą do współpracy między firmami a ich potencjalnymi klientami – zdaniem Wiceprezesa SoDA pula potencjalnych odbiorców usług gwałtownie wzrosła.  

Dlaczego możemy zmarnować tę szansę na rozwój?

Czynniki wskazane przez Konrada Weiske to szansa na dynamiczny rozwój, która jednak bez konkretnych działań wspierających branżę IT może zostać zmarnowana. Jego zdaniem w sektorze IT brakuje odpowiedniej ilości wykwalifikowanych specjalistów. Spada też ilość absolwentów kierunków informatycznych (na przestrzeni ostatnich lat zmniejszyła się ona o 1/3). Dodatkowo uczelnie wyższe kształcą osoby mające generalne kompetencje w wielu dziedzinach, jednak brakuje im wiedzy w zakresie wąskich specjalizacji potrzebnych na rynku. Spada też ilość miejsc pracy dla osób tuż po studiach, w ramach których mogą wyspecjalizować swoje kompetencje – we Wrocławiu rolę taką pełniły nowopowstające oddziały zachodnich korporacji, które jednak na przestrzeni lat zmniejszyły swoje zapotrzebowanie na zatrudnianie absolwentów. W konsekwencji na rynku brakuje specjalistów, a jednocześnie występuje nadpodaż absolwentów, których rynek nie jest w stanie zatrudnić i dokształcić. Weiske podkreślił też, że nie jest to problem tylko branży IT, ale wszystkich branż opartych o wiedzę, w których pracują tzw. knowledge workers.

Jak wykorzystać pandemię do rozwoju?

REKLAMA

Aby nie zmarnować szansy, którą przyniosła ze sobą pandemia, prelegent Made in Wroclaw 2020 wskazał na nacisk na edukację i kształcenie większej ilości pracowników, pozyskiwanie pracowników spoza UE, wdrożenie programów wsparcia zatrudniania absolwentów oraz zwiększenie zainteresowania pracą w IT (np. wśród kobiet, które stanowią zaledwie 16% absolwentów kierunku związanych z IT). Podsumowując podkreślił też, że działania w okresie pandemii to ogromne wyzywanie, któremu musimy podołać, gdyż inaczej nasz rynek straci, a zyskają inne kraje Europy Środkowo-Wschodniej oraz kraje azjatyckie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Konrad Weiske, wiceprezes SoDA - Software Development Association Poland, współzałożyciel i prezes, Spyrosoft S.A o szansie dla biznesu mówił w trakcie pierwszego dnia konferencji Made in Wroclaw 2020, poświęconemu wypływowi pandemii koronawirusa na biznes.

Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA   

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA