REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mobbing - jak walczyć z mobbingiem, przykłady

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marta Olkowicz
Młodszy Prawnik w Dziale Prawo dla Biznesu w Kancelarii Kopeć Zaborowski
Prawnik wyjaśnia jak walczyć z mobbingiem
Prawnik wyjaśnia jak walczyć z mobbingiem

REKLAMA

REKLAMA

Mobbing to działanie skierowane przeciwko pracownikowi, polegające na uporczywym i długotrwałym nękaniu lub zastraszaniu. Jak się przed nim bronić?

Nowa definicja mobbingu

Do Sejmu 2 lipca 2020 r. wpłynął projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks pracy (dalej jako: ,,Projekt’’), druk sejmowy nr 463. Projekt dotyczy zmiany definicji mobbingu, czyli art. 94 [3] § 2 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (dalej jako: ,,Kodeks pracy’’ lub ,,k.p.’’).

REKLAMA

REKLAMA

Polecamy: Nowe technologie w pracy księgowych

Aktualna definicja mobbingu

Obecnie za mobbing uznawane jest działanie lub zachowanie dotyczące pracownika lub skierowane przeciwko pracownikowi, polegające na uporczywym i długotrwałym nękaniu lub zastraszaniu pracownika, wywołujące u niego zaniżoną ocenę przydatności zawodowej, powodujące lub mające na celu poniżenie lub ośmieszenie pracownika, izolowanie go lub wyeliminowanie z zespołu współpracowników.

Proponowana definicja mobbingu

W Projekcie zaproponowano następującą definicję: Mobbing oznacza działania lub zachowania dotyczące pracownika lub skierowane przeciwko pracownikowi, polegające na uporczywym i długotrwałym nękaniu lub zastraszaniu albo różnicowaniu wysokości wynagrodzenia ze względu na płeć pracownika, wywołujące u niego zaniżoną ocenę przydatności zawodowej, powodujące lub mające na celu poniżenie lub ośmieszenie pracownika, izolowanie go lub wyeliminowanie z zespołu współpracowników.

REKLAMA

Uzasadnienie Projektu

Zdaniem autorów Projektu obecnie funkcjonujące instrumenty ochrony prawnej pracowników, przed różnicowaniem przez pracodawców wynagrodzeń pracowników ze względu na płeć, są nieskuteczne. Nowa definicja mobbingu miałaby zapewnić pracownikom efektywniejszą ochronę przed tym zjawiskiem. Jak czytamy w uzasadnieniu, projektowane rozszerzenie definicji mobbingu ma wzmocnić instrumenty prawne zapewniające respektowanie zasady równouprawnienia kobiet w zakresie wynagrodzenia za taką samą pracę lub pracę takiej samej wartości.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zaproponowana w Projekcie definicja mobbingu miałaby dodać w § 2 art. 94 [3] Kodeksu pracy nową formę uporczywego działania dotyczącego pracownika lub skierowanego przeciw niemu, polegającego na różnicowaniu wysokości wynagrodzenia ze względu na płeć pracownika, wywołującego u niego zaniżoną ocenę przydatności zawodowej, które powoduje lub ma na celu poniżenie lub ośmieszenie pracownika, izolowanie go lub wyeliminowanie z zespołu współpracowników.

Taka zmiana spowodowałaby rozszerzenie drogi ubiegania się przez pracowników o zadośćuczynienie za doznaną krzywdę, jeżeli ta forma mobbingu wywołała u niego rozstrój zdrowia, ponieważ będzie ono możliwe nie tylko na podstawie art. 18 [3d] k.p. ale także art. 94 [3] § 3 i 4 k.p.

W ocenie autorów Projektu, zmiana definicji mobbingu ma korzystnie wpłynąć na respektowanie przez pracodawców zasad równego traktowania kobiet i mężczyzn w zakresie wynagrodzenia za jednakową pracę lub pracę o jednakowej wartości. Takie rozwiązanie miałoby polepszyć sytuację kobiet na rynku pracy.

Należy zwrócić uwagę na to, że takie rozszerzenie definicji mobbingu, co zauważają sami jego autorzy, może wiązać się ze zwiększeniem ilości postępowań w sądach powszechnych związanych z dochodzeniem zadośćuczynienia za doznaną krzywdę przez pracowników.

Projekt budzi wiele wątpliwości m. in. Sądu Najwyższego, czy Głównego Inspektora Pracy.

Opinia Sąd Najwyższego

Sąd Najwyższy w swojej opinii z dnia 10 sierpnia 2020 r. wskazał, iż jego zdaniem, wprowadzenie proponowanej w Projekcie zmiany w sposób istotny zaburzy aktualny system dochodzenia roszczeń z tytułu dyskryminacji i może spowodować osłabienie ochrony pracowników przed dyskryminacją. Jeśli za przejaw mobbingu uprawniającego do dochodzenia zadośćuczynienia z art. 94 [3] § 3 k.p. ustawodawca uzna tylko jeden rodzaj dyskryminacji (dyskryminacji w zakresie wysokości wynagrodzenia ze względu na płeć), to tym samym otworzy pole dla wykładni wykluczającej możliwość zasądzenia zadośćuczynienia za doznaną krzywdę dla innych przejawów dyskryminacji pracowników.

Sąd Najwyższy podkreśla, że wzmocnienie pozycji kobiet na rynku pracy jest bardzo potrzebne i należy do niego dążyć. Jednakże, propozycje przedstawione w Projekcie nie stanowią właściwego środka, za pomocą którego ten cel mógłby zostać osiągnięty. Zdaniem Sądu Najwyższego, należałoby rozważyć znaczące podniesienie kwoty minimalnego odszkodowania za dyskryminację kobiet w zakresie wynagrodzenia.

Aktualnie, zgodnie z art. 18 [3d] Kodeksu pracy pracownikowi, wobec którego pracodawca naruszył zasadę równego traktowania w zatrudnieniu przysługuje prawo do ubiegania się o odszkodowanie w wysokości nie niższej niż minimalne wynagrodzenie za pracę. Zwiększenie tej kwoty w zakresie naruszenia zasady równego traktowania pracowników, przez różnicowanie wysokości wynagrodzenia kobiet i mężczyzn, mogłoby znacznie wpłynąć na wzrost dolegliwości sankcji dla pracodawców. Tym samym, mogłoby to odwieść pracodawców od dyskryminowania kobiet w zakresie wynagrodzenia.

Opinia Głównego Inspektora Pracy

Główny Inspektor Pracy w swojej opinii z dnia 11 sierpnia 2020 r. wyraził wątpliwość czy wobec tego, że dyskryminowany pracownik, ze względu na płeć w zakresie wynagrodzenia za pracę, może na podstawie art. 18 [3d] Kodeksu pracy dochodzić odszkodowania lub zadośćuczynienia pieniężnego w pełni rekompensującego szkodę oraz krzywdę jakich doznał przez naruszanie wobec niego zasady równego traktowania w zatrudnieniu przez pracodawcę, będzie skłonny korzystać z art. 94 [3] k.p. w brzmieniu proponowanym w Projekcie. Biorąc pod uwagę odmienne rozłożenie ciężaru dowodu w przypadku mobbingu i dyskryminacji.

Albowiem na pracowniku dochodzącym zadośćuczynienia w oparciu o przepis art. 94 [3] § 3 Kodeksu pracy, spoczywa ciężar udowodnienia nie tylko, że działania pracodawcy względem niego stanowiły mobbing, lecz również, że wynikiem mobbingu był rozstrój zdrowia (vide Wyrok Sądu Najwyższego z dnia 8 sierpnia 2017 r., sygn. akt: I PK 206/16, LEX nr 2333062).

Natomiast przy art. 18 [3b] § 1 k.p. ciężar dowodu polega na obowiązku przedstawienia (powołania) przez pracownika faktów, z których można domniemywać istnienie dyskryminacji. Pracownik musi więc tylko uprawdopodobnić – poprzez powołanie się na znane mu fakty – że był dyskryminowany, czyli nierówno traktowany z powodu niedozwolonej lub zakazanej przyczyny. Pracodawca zaś  musi udowodnić, że różnicując sytuację pracownika, kierował się obiektywnymi powodami, a nie kryteriami zakazanymi przez art. 18 [3a] § 1 Kodeksu pracy (vide Wyrok Sądu Najwyższego z dnia 10 maja 2018 r., sygn. akt: I PK 54/17, LEX nr 2486202).  

Główny Inspektor Pracy poddał pod wątpliwość, czy projektowana zmiana przyniesie oczekiwany efekt.

Wejście w życie

Projekt został 22 lipca 2020 r. skierowany do Komisji Nadzwyczajnej do spraw zmian w kodyfikacji. Planowana zmiana miałaby wejść w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia ustawy.  

Czy Projekt ostatecznie wejdzie w życie i zostanie zmieniona obecna definicja mobbingu nie wiadomo, lecz pewne jest to, że zdecydowanie potrzebna jest zmiana w zakresie różnicowania wynagrodzeń kobiet i mężczyzn.

Marta Olkowicz, Młodszy Prawnik w Dziale Prawo dla Biznesu w Kancelarii Kopeć Zaborowski

Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA   

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA