REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Salon fryzjerski, Prawo autorskie

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Jak założyć salon fryzjerski? Przewodnik krok po kroku

Marzysz o własnym salonie fryzjerskim? Otwarcie takiego przedsięwzięcia wiąże się z koniecznością spełnienia pewnych wymogów formalnych i prawnych. W poniższym artykule przedstawiamy krok po kroku, jak założyć salon fryzjerski zgodnie z polskim prawem.

Muzyka na TikToku - licencja na wykorzystanie utworu

TikTok jest najszybciej rozwijającą się platformą rozrywkową na świecie. W skali globalnej korzysta z niej miliard użytkowników, a w Europie już 100 mln osób.[1] Jeszcze niedawno mówiło się, że na TikToku są głównie nastolatki. Dziś jest to dojrzała platforma komunikacyjno-rozrywkowa, na której działają największe marki, mikroprzedsiębiorcy, artyści, przeróżni twórcy. Prym na TikToku wiedzie muzyka, a właściwie… dobrze dobrana muzyka, bo to od niej często zależy sukces danego filmiku, kampanii edukacyjnej, czy reklamowej. Jak firma powinna dobrać muzykę na potrzeby contentu tworzonego na TikToku? Kiedy zdecydować się na piosenkę z fonoteki, a kiedy zlecić stworzenie jej kompozytorowi? Jak kupić licencję na wykorzystanie danego utworu? Ekspert z Sirens podpowiada.

Serwisy internetowe do przechowywania i udostępniania wideo nie odpowiadają za ochronę praw autorskich

Ochrona praw autorskich w internecie. Przed Trybunałem Sprawiedliwosci UE zakończyło się niedawno postępowanie dot. zakresu odpowiedzialności operatorów platform, na których są udostępniane lub przechowywane treści naruszające prawa autorskie. Zgodnie z wyrokiem z 22 czerwca 2021 roku – operatorzy Ci nie ponoszą odpowiedzialności za naruszenie prawa autorskich, jeżeli spełnią określone warunki.

Dla kogo kasy online obowiązkowe od 1 lipca br.?

Już 1 lipca br. kolejna grupa przedsiębiorców będzie obowiązana do wymiany tradycyjnych kas fiskalnych na kasy online. Kto musi posiadać kasę online?

REKLAMA

Kasa fiskalna 2021 - rejestracja i zwolnienie

Bez względu na rodzaj kasy przedsiębiorca ma obowiązek dokonania jej fiskalizacji i uzyskać numer ewidencyjny. Jak zarejestrować kasę fiskalną? Kto może to zrobić? Ile to kosztuje?

Ponad 20% przedsiębiorców z branży beauty zapowiada zwolnienia

Firmy z branży beauty zamierzają zwolnić część swoich pracowników. Planowane redukcje najczęściej mają obejmować ponad 60% kadr. Branża przeżywa stagnację i zapowiada falę upadłości.

Branża beauty nadal bez wsparcia Tarczy Antykryzysowej

Kosmetyczki i fryzjerzy wciąż nie otrzymali pomocy z Tarczy Antykryzysowej. Dochodzi do absurdu, w którym kosmetyczka może pójść do sklepu, kasjerka nie może pójść do kosmetyczki, a razem mogą pójść do kościoła - mówi Michał Łenczyński.

5 000 dla kosmetyczki i fryzjera. Rząd porzesza katalog branż

Zwolnienie ze składek ZUS, 5 tyś wsparcia, postojowe. To część instrumentów wsparcia w ramach Tarczy Branżowej dla branży beauty. Kto może liczyć na pomoc? Ile wsparcia można otrzymać?

REKLAMA

Rzecznik MŚP apeluje o pomoc dla branży beauty

Rzecznik MŚP wnioskuje do Wicepremiera Jarosława Gowina o wsparcie i możliwość działania dla branży . Branża została zamknięta na 2 tygodnie i nie uzyskała do tej pory żadnego wsparcia.

Michał Łenczyński, Beauty Razem: Jeśli branża beauty upadnie, nastąpi efekt domina [PODCAST]

Trzecia fala najbardziej uderzy w branżę beauty. Zamykanie jej nie ma żadnego uzasadnienia, bo ani salon fryzjerski ani gabinet kosmetyczny nie jest źródłem zakażeń COVID-19 – mówi Michał Łenczyński z Beauty Razem. Zapraszamy do wysłuchania podcastu.

Naruszenie praw autorskich w Internecie - co się zmieni?

Liczba przestępstw wobec praw autorskich lub praw pokrewnych stwierdzonych w Polsce przez Policję w latach 1999 – 2019 przekroczyła 190 tysięcy. Czy już niedługo właściciele serwisów internetowych będą musieli monitorować legalność treści umieszczanych przez użytkowników?

Fryzjerzy zamknięci, ale co drugi Polak się na to nie zgadza [BADANIE]

Od 27.03 br salony fryzjerskie zostaną zamknięte. Tylko czterech na dziesięciu Polaków uważa, że w przypadku dalszego wzrostu zakażeń rząd powinien bezwzględnie zamknąć zakłady fryzjerskie i kosmetyczne.

Co z fryzjerami w przypadku kwarantanny narodowej?

Miliardowe straty czekają salony urody w Polsce wskutek narodowej kwarantanny, którą planuje wprowadzić rząd. Wiosenny lockdown kosztował branżę hair&beauty ponad 7 mld złotych. Kolejny grozi jej bankructwem lub pracą w podziemiu. Krytyczni wobec zamykania salonów urody są także sami Polacy.

Branża Beauty ma pomysł jak ocalić 45 tys. miejsc pracy [PODCAST]

Branża Beauty apeluje o 8% VAT na zabiegi kosmetyczne, co pozwoli na ocalenie 45 tysięcy miejsc pracy w Polsce. W tym celu została opracowana specjalna Tarcza Beauty, która ma być receptą na wychodzenie z kryzysu. Zapraszamy do słuchania podcastu.

Fryzjer pracował w trakcie lockdown'u. Nie poniesie kary

Zachodniopomorski Państwowy Wojewódzki Inspektor Sanitarny w Szczecinie uwzględnił stanowisko Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców i uchylił decyzję w sprawie wymierzenia kary pieniężnej przedsiębiorcy prowadzącemu salon fryzjerski.

Działalność wznawiają salony fryzjerskie i kosmetyczne - wolnych terminów brak

W ramach III etapu odmrażania gospodarki w tym tygodniu działalność wznawia branża beauty. To oznacza, że znów można umówić się na wizytę u fryzjera lub kosmetyczki. Polacy tęsknili za tym bardziej niż za wycieczkami, zakupami, kinem, restauracją czy siłownią – wynika z badania przeprowadzonego dla Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor. W wielu miejscach wolnych terminów nie ma już nawet do końca czerwca, więc w najbliższych miesiącach branża beauty nie powinna narzekać na brak klientów. Dobrze wpłynie to na jej finanse, bo nawet w okresie dobrej koniunktury salony kosmetyczne i fryzjerskie wpadały w zaległości i miały przeterminowane zobowiązania na ponad 86 mln zł. Restrykcje związane z pandemią sprawiły, że część firm stanęła na progu upadłości.

Wytyczne sanitarne i organizacyjne dla salonów fryzjerskich od 18 maja 2020 r.

Od 18 maja 2020 r., w ramach trzeciego, przedostatniego etapu znoszenia ograniczeń związanych z koronawirusem, salony fryzjerskie będą mogły znowu przyjmować klientów. Ministerstwo Rozwoju i Główny Inspektor Sanitarny przygotowali specjalne i bardzo szczegółowe wytyczne sanitarno-organizacyjne dla salonów fryzjerskich w celu zapewnienia maksymalnego bezpieczeństwa pracownikom i klientom tych salonów.

Od 18 maja 2020 r. trzeci etap znoszenia ograniczeń związanych z koronawirusem

Od 18 maja otwarte będą salony kosmetyczne i fryzjerskie oraz restauracje. Zobacz co jeszcze się zmieni po wdrożeniu trzeciego etapu znoszenia ograniczeń w związku z koronawirusem.

Packshoty a prawa autorskie

Używane przez branżę reklamową określenie „packshot” oznacza fotografię produktu, wykonaną na białym lub innym jednorodnym tle, dokumentującą najważniejsze cechy fotografowanego produktu. Packshoty są zdjęciami wykorzystywanymi najczęściej w sprzedaży internetowej, ponieważ dzięki prostej formie przekazu pozwalają odbiorcy skupić uwagę wyłącznie na produkcie przedstawionym na zdjęciu i tym samym zachęcić do zakupu. Tylko co z prawami autorskimi do takich zdjęć? Wątpliwości wyjaśnia Barbara Bil, adwokat, Kancelaria Bil (AdWise Group).

Wykorzystanie wizerunku a ochrona danych osobowych

Niezależnie od regulacji prawnoautorskich należy pamiętać, iż wizerunek stanowi również daną osobową. Jak zatem wykorzystać wizerunek zgodnie z RODO?

Wstrzymanie pobierania wynagrodzeń dla organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi na czas trwania epidemii

W okresie epidemii SARS-CoV-2 przedsiębiorcy zwolnieni są z obowiązku uiszczania wynagrodzeń na rzecz organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi lub prawami pokrewnymi oraz z obowiązku uiszczania opłat abonamentowych. Stanowi o tym nowy art. 15l ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw (dalej „Specustawa”).

Restauracje, sklepy, salony fryzjerskie, kina zwolnione z tantiem

Zwolnienie z tantiem odprowadzanych na rzecz organizacji zbiorowego zarządzania dotyczy przedsiębiorców, którzy świadczą usługi w bezpośrednim kontakcie z klientem jak np. restauracje. Zwolnienie z opłaty tej nie dotyczy nadawców radiowych, telewizyjnych i VoD - poinformowało we wtorek 31 marca 2020 r. Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Przeniesienie praw autorskich w 5 krokach

Prowadząc własny biznes zawsze musimy pamiętać, aby nasze działania były zgodne z prawem. Dlatego, jeżeli zlecamy podmiotom trzecim wykonanie grafik, zdjęć, nowego loga czy strony internetowej powinniśmy pomyśleć o podpisaniu odpowiedniej umowy z autorami takich dzieł i zagwarantowaniu sobie do nich praw autorskich. Barbara Bil, adwokat z Kancelarii Bil prezentuje najważniejsze elementy umowy o przeniesienie praw autorskich.

Prawa autorskie - zryczałtowane odszkodowanie zgodne z Konstytucją RP

Każdy, czyje autorskie prawa majątkowe zostały naruszone, nadal może żądać od sprawcy naruszenia zryczałtowanego odszkodowania w postaci sumy pieniężnej odpowiadającej dwukrotności stosownego wynagrodzenia należnego za zgodę na korzystanie z utworu. Takie rozwiązanie, gwarantowane przez art. 79 ust. 1 pkt 3 lit. b ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wyrokiem z dnia 5 listopada 2019 r., o sygn. akt: P 14/19 Trybunał Konstytucyjny uznał za zgodne z Konstytucją.

Specjalne sądy rozstrzygną spory dotyczące praw własności intelektualnej

W Ministerstwie Sprawiedliwości trwają prace nad nowelizacją Kodeksu postępowania cywilnego (i niektórych innych ustaw), która ma na celu stworzenie wyspecjalizowanych sądów rozstrzygających spory z zakresu ochrony praw autorskich i pokrewnych, jak również dotyczące wynalazków, wzorów użytkowych, wzorów przemysłowych, znaków towarowych, oznaczeń geograficznych, topografii układów scalonych oraz ochronę innych praw na dobrach niematerialnych (sprawy własności intelektualnej). Sady te miałyby również zajmować się sprawami, o zapobieganie i zwalczanie nieuczciwej konkurencji oraz o ochronę dóbr osobistych, dotyczącymi wykorzystania wartości dobra osobistego w celu indywidualizacji, reklamy lub promocji przedsiębiorstwa, towarów lub usług lub w związku z działalnością naukową lub racjonalizatorską.

Czy można cudze dzieło lub jego część zamieścić w reklamie swojego produktu lub usługi?

Sąd Najwyższy w Danii rozstrzygnął wieloletni spór toczący się pomiędzy duńskimi firmami - wiodącą siecią supermarketów Coop Danmark A/S oraz K.H. Würtz, rodzinną firmą o międzynarodowym zasięgu, wytwarzającą naczynia z ceramiki z przeznaczeniem dla galerii sztuki, sklepów detalicznych, a przede wszystkim rynku restauracyjnego (wyrok z 18 grudnia 2018 r. – sygn. C - 171/2017). Sprawa dotyczyła wykorzystywania przez sieć supermarketów w celach marketingowych wizerunku produkowanej przez firmę ceramiki np. na zdjęciach przedstawianych w materiałach reklamowych oraz na opakowaniach oferowanych produktów. Po której stronie stanął wymiar sprawiedliwości Danii i jak to wygląda na gruncie polskim – relacjonuje adw. Renata Bugiel, ekspert w dziedzinie własności intelektualnej, partner w kancelarii GKR Legal.

Nowe wymagania sanitarne i higieniczne przy świadczeniu usług fryzjerskich i kosmetycznych

Jakie są wymagania sanitarne przy prowadzeniu zakładu fryzjerskiego, salonu kosmetycznego czy studia tatuażu? Jak powinna wyglądać sterylizacja sprzętu? W poniższym tekście przedstawiamy najnowsze wytyczne w tym zakresie.

Odpowiedzialność za naruszenie praw autorskich

Prawo autorskie zawsze przysługuje twórcy utworu, który jest opatrzony jego nazwiskiem lub osobie, której przypisuje się autorstwo i której dane, w związku z rozpowszechnianiem utworu podano do publicznej wiadomości. Każda ingerencja w cudzy utwór – a zatem przypisywanie sobie jego autorstwa, zmienianie treści lub formy czy użytkowanie go bez uzyskania odpowiedniej zgody albo bez przeniesienia praw podlega sankcjom – cywilnym, karnym, dyscyplinarnym.

Hotel musi płacić opłaty na rzecz STOART za posiadane telewizory

Branża hotelowa przez lata unikała opłat za odbiorniki TV umieszczone w pokojach. W końcu sąd zdecydował: musi płacić. Nawet jeśli formalnie nie jest właścicielem sprzętu. Telewizor w pokoju hotelowym jest czymś tak oczywistym, że mało kto zastanawia się nad opłatami związanymi z korzystaniem z niego. Ale, zgodnie z prawem, hotele muszą je wnosić na rzecz organizacji zbiorowego zarządzania, które następnie powinny je rozdzielać między twórców i wykonawców. Bo korzystanie przez gości z odbiorników TV jest traktowane jako publiczne odtwarzanie utworów.

Nowe zasady pobierania opłat za odtwarzanie muzyki w lokalach

Resort Kultury zadecydował, to Związek Artystów Wykonawców STOART będzie organizacją, upoważnioną do pobierania opłat za muzykę odtwarzaną w sklepach, restauracjach czy innych punktach usługowych. Ponadto ujednolicone zostały stawki za publiczne odtwarzanie muzyki.

Czy Google powinien płacić wydawcom za udostępniane treści?

Unia Europejska zastanawia się, czy agregatorom treści - takim jak Google News - nałożyć obowiązek płacenia wydawcom za wykorzystywane fragmenty tekstów. Według wydawców byłoby to naprawienie niesprawiedliwości, kładące kres żerowaniu na cudzej pracy; zwolennicy "wolnej kultury" boją się ograniczenia wolności słowa.

Umowa licencyjna na znak towarowy - prawa i obowiązki stron umowy

W przypadku umowy licencyjnej na używanie znaku towarowego, strony umowy same mogą kształtować swoje prawa i obowiązki, m.in. kwestię wysokości i sposobu liczenia opłat licencyjnych. Jakie są główne prawa i obowiązki licencjodawcy oraz licencjobiorcy?

Dozwolony użytek - na czym polega?

Czym jest i na czym polega dozwolony użytek? Czy ma jakieś ograniczenia?

Zakres dopuszczalności naśladowania produktów konkurencji

Mnogość dostępnych na rynku produktów sprawia, że trudno oprzeć się wrażeniu, że niektóre z nich są co najmniej podobne do produktów konkurencji. Często jest to spowodowane cechami funkcjonalnymi produktu. Nierzadkie są jednakże również przypadki, gdzie podobieństwo wynika z kopiowania produktów konkurencji. W takich sytuacjach powstaje pytanie, czy naśladownictwo jest w świetle prawa dopuszczalne. Z jednej strony naśladownictwo jest elementem postępu gospodarczego. Z drugiej jednakże strony, naśladownictwo może prowadzić do przejęcia wyników pracy innego przedsiębiorcy. Mamy więc do czynienia z konfliktem dwóch wartości – publicznych (rozwój gospodarki) i prywatnych (ochrona czyjejś pracy).

Trwają prace nad wydłużeniem ochrony autorskiej

Rządowy projekt nowelizacji Prawa autorskiego trafił do dalszych prac w podkomisji. Planowana nowelizacja wprowadzi do prawa autorskiego między innymi wydłużenie czasu ochrony praw utworu słowno-muzycznego, z 50 do 70 lat.

Prawa autorskie do programu komputerowego?

Zgodnie z obowiązującym systemem prawnym przedmiotem prawa autorskiego jest utwór, będący przejawem dowolnej, indywidualnej działalności twórczej, bez względu na jego wartość, przeznaczenie i sposób ustalenia. W oparciu o taką definicję można stwierdzić, iż co do zasady program komputerowy jest utworem. Jednak ze względu na jego nietypowy charakter ustawodawca wprowadził przepisy szczególne dla programów komputerowych.

Zmiany w prawie autorskim trafiły do konsultacji

Projekt nowelizacji ustawy o prawie autorskim, który przygotowało Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, trafił do konsultacji społecznych i międzyresortowych. Nowe przepisy mają m.in. umożliwić instytucjom kultury korzystanie z tzw. utworów osieroconych.

Salon fryzjerski – puszczanie muzyki z radioodbiornika a prawa autorskie

W salonie fryzjerskim niejednokrotnie można posłuchać stacji radiowej albo obejrzeć urywek programu telewizyjnego. Czy naruszamy w ten sposób prawa autorskie i powinniśmy obawiać się reakcji ZAIKsu?

Reklamacja usługi fryzjerskiej

Idziemy do fryzjera, oczekujemy pięknej fryzury, a po strzyżeniu jesteśmy zrozpaczeni. Czy niezadowolony klient może zareklamować nieudaną fryzurę? Czy możliwa jest reklamacja usługi fryzjerskiej?

Utwór, czyli co chroni prawo autorskie

Źródłem polskiego prawa autorskiego jest ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Jego przedmiotem jest utwór, czyli każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia. W jaki sposób chroniony jest utwór?

Założenie strony internetowej a podatki

W poniższym artykule przedstawię podatkowe aspekty założenia własnej strony internetowej. W dzisiejszych czasach trudno bowiem wyobrazić sobie przedsiębiorstwo, które nie posiada własnej strony internetowej.

Salon fryzjerski - franczyza

Myśląc o otwarciu salonu kosmetycznego, możesz skorzystać z możliwości jakie daje franczyza. Przystąpienie do takiego systemu daje możliwość znalezienia się w sieci utytułowanych i znanych salonów fryzjerskich.

Salon fryzjerski - lokal

Otwarcie salonu fryzjerskiego może kosztować 100 tys. zł a nawet więcej. Oczywiście można zmieścić się w mniejszej kwocie, wszystko zależeć będzie od wielkości lokalu i zakresu przeprowadzanego remontu.

REKLAMA