reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Zakładam firmę > Salon fryzjerski > Salon fryzjerski – puszczanie muzyki z radioodbiornika a prawa autorskie

Salon fryzjerski – puszczanie muzyki z radioodbiornika a prawa autorskie

W salonie fryzjerskim niejednokrotnie można posłuchać stacji radiowej albo obejrzeć urywek programu telewizyjnego. Czy naruszamy w ten sposób prawa autorskie i powinniśmy obawiać się reakcji ZAIKsu?

Radio u fryzjera

Oczywista z pozoru odpowiedź na to pytanie okazała się być kontrowersyjna w świetle procesu ostatnio toczącego pomiędzy ZAIKsem a – co jest dla naszego działu szczególnie interesujące – fryzjerem z Wałbrzycha, Marcinem Węgrzynowskim, który został oskarżony przez tę organizację o naruszenie majątkowych praw autorskich, gdy w styczniu zeszłego roku odmówił zapłaty wykupienia licencji i wnoszenia comiesięcznych opłat z tytułu tantiem dla muzyków za puszczanie muzyki z niskiej jakości radia przeznaczonego dla personelu, czyli samego siebie.

Sprawdź: Salon fryzjerski - franczyza.

ZAIKsu te argumenty nie przekonały, więc wystąpił na drogę sądową, która właśnie zakończyła się w kwietniu bieżącego roku w I instancji w Sądzie Okręgowym w Świdnicy.

Zobacz: Salon fryzjerski - pozwolenia, wymagania.

Sąd oddalił pozew stowarzyszenia autorów, powołując się na utrwaloną linie orzecznictwa europejskiego np. wyrok Trybunału Sprawiedliwości UE w sprawie C‑135/10 włoskiego dentysty oskarżonego przez Società Consortile Fonografici o publiczne udostępnianie fonogramów odtwarzanych przez radio w gabinecie dentystycznym z naruszeniem przepisów prawa autorskiego, wygrany przez włoskiego doktora.

Zauważ: Salon fryzjerski - pomysł.

W wyroku w sprawie wałbrzyskiego fryzjera sąd powołał się także na ograniczenia prawa twórcy do pobierania opłat. Artykuł 24 ust. 2 stanowi, że z chronionych utworów za pomocą radia można dowolnie korzystać, jeśli nie przysparza to nam korzyści majątkowych. Świdniccy juryści nie doszukali się żadnego związku przyczynowego pomiędzy obrotami przedsiębiorcy a  muzyką płynącą z radia w salonie fryzjerskim. Jaką przecież korzyść realną mógłby przynieść mały radioodbiornik przeznaczony na użytek własny?

Spójrz: Salon fryzjerski - lokal.

Kolejną zasadniczą kwestią, na jaką należy zwrócić uwagę, a którą przede wszystkim badał Sąd Okręgowy, jest pojęcie publicznego udostępniania. Nie mogło ono nastąpić, ponieważ klienci fryzjera stanowili grupę określoną i nieliczną (około 300 klientek).

Wnioski

Co to oznacza dla właściciela salonu fryzjerskiego? Wszystko zależy od podtrzymania wyroku w wyższych instancjach. Jeśli tak się stanie, przedsiębiorcy dostaną prawny środek przeciwko bezpodstawnym roszczeniom odszkodowawczym twórców i ich stowarzyszeń , a oglądanie telewizji czy słuchanie muzyki radiowej w salonie nie będzie stanowić pogwałcenia praw autorskich i przesłanki do pobierania opłat licencyjnych. W przypadku zaś udostępniania klientom lub audycji informacyjnych przedsiębiorcy mogą się powołać na konstytucyjne prawo do informacji.

reklama

Czytaj także

Autor:

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

ludzie, muzyka, chłopiec,
ludzie, muzyka, chłopiec,

Kodeks pracy 2020. Praktyczny komentarz z przykładami129.00 zł
reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama
reklama

POLECANE

reklama

Koronawirus a przedsiębiorcy

reklama

Ostatnio na forum

reklama

Pomysł na biznes

reklama

Eksperci portalu infor.pl

Jarosław Ziobrowski

Adwokat

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama