REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Salon fryzjerski – puszczanie muzyki z radioodbiornika a prawa autorskie

Piotr Moskowicz
ludzie, muzyka, chłopiec,
ludzie, muzyka, chłopiec,

REKLAMA

REKLAMA

W salonie fryzjerskim niejednokrotnie można posłuchać stacji radiowej albo obejrzeć urywek programu telewizyjnego. Czy naruszamy w ten sposób prawa autorskie i powinniśmy obawiać się reakcji ZAIKsu?

Radio u fryzjera

Oczywista z pozoru odpowiedź na to pytanie okazała się być kontrowersyjna w świetle procesu ostatnio toczącego pomiędzy ZAIKsem a – co jest dla naszego działu szczególnie interesujące – fryzjerem z Wałbrzycha, Marcinem Węgrzynowskim, który został oskarżony przez tę organizację o naruszenie majątkowych praw autorskich, gdy w styczniu zeszłego roku odmówił zapłaty wykupienia licencji i wnoszenia comiesięcznych opłat z tytułu tantiem dla muzyków za puszczanie muzyki z niskiej jakości radia przeznaczonego dla personelu, czyli samego siebie.

REKLAMA

Sprawdź: Salon fryzjerski - franczyza.

ZAIKsu te argumenty nie przekonały, więc wystąpił na drogę sądową, która właśnie zakończyła się w kwietniu bieżącego roku w I instancji w Sądzie Okręgowym w Świdnicy.

Zobacz: Salon fryzjerski - pozwolenia, wymagania.

Sąd oddalił pozew stowarzyszenia autorów, powołując się na utrwaloną linie orzecznictwa europejskiego np. wyrok Trybunału Sprawiedliwości UE w sprawie C‑135/10 włoskiego dentysty oskarżonego przez Società Consortile Fonografici o publiczne udostępnianie fonogramów odtwarzanych przez radio w gabinecie dentystycznym z naruszeniem przepisów prawa autorskiego, wygrany przez włoskiego doktora.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zauważ: Salon fryzjerski - pomysł.

W wyroku w sprawie wałbrzyskiego fryzjera sąd powołał się także na ograniczenia prawa twórcy do pobierania opłat. Artykuł 24 ust. 2 stanowi, że z chronionych utworów za pomocą radia można dowolnie korzystać, jeśli nie przysparza to nam korzyści majątkowych. Świdniccy juryści nie doszukali się żadnego związku przyczynowego pomiędzy obrotami przedsiębiorcy a  muzyką płynącą z radia w salonie fryzjerskim. Jaką przecież korzyść realną mógłby przynieść mały radioodbiornik przeznaczony na użytek własny?

Spójrz: Salon fryzjerski - lokal.

Kolejną zasadniczą kwestią, na jaką należy zwrócić uwagę, a którą przede wszystkim badał Sąd Okręgowy, jest pojęcie publicznego udostępniania. Nie mogło ono nastąpić, ponieważ klienci fryzjera stanowili grupę określoną i nieliczną (około 300 klientek).

Wnioski

Co to oznacza dla właściciela salonu fryzjerskiego? Wszystko zależy od podtrzymania wyroku w wyższych instancjach. Jeśli tak się stanie, przedsiębiorcy dostaną prawny środek przeciwko bezpodstawnym roszczeniom odszkodowawczym twórców i ich stowarzyszeń , a oglądanie telewizji czy słuchanie muzyki radiowej w salonie nie będzie stanowić pogwałcenia praw autorskich i przesłanki do pobierania opłat licencyjnych. W przypadku zaś udostępniania klientom lub audycji informacyjnych przedsiębiorcy mogą się powołać na konstytucyjne prawo do informacji.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA