REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Salon fryzjerski – puszczanie muzyki z radioodbiornika a prawa autorskie

Piotr Moskowicz
ludzie, muzyka, chłopiec,
ludzie, muzyka, chłopiec,

REKLAMA

REKLAMA

W salonie fryzjerskim niejednokrotnie można posłuchać stacji radiowej albo obejrzeć urywek programu telewizyjnego. Czy naruszamy w ten sposób prawa autorskie i powinniśmy obawiać się reakcji ZAIKsu?

Radio u fryzjera

Oczywista z pozoru odpowiedź na to pytanie okazała się być kontrowersyjna w świetle procesu ostatnio toczącego pomiędzy ZAIKsem a – co jest dla naszego działu szczególnie interesujące – fryzjerem z Wałbrzycha, Marcinem Węgrzynowskim, który został oskarżony przez tę organizację o naruszenie majątkowych praw autorskich, gdy w styczniu zeszłego roku odmówił zapłaty wykupienia licencji i wnoszenia comiesięcznych opłat z tytułu tantiem dla muzyków za puszczanie muzyki z niskiej jakości radia przeznaczonego dla personelu, czyli samego siebie.

REKLAMA

Sprawdź: Salon fryzjerski - franczyza.

ZAIKsu te argumenty nie przekonały, więc wystąpił na drogę sądową, która właśnie zakończyła się w kwietniu bieżącego roku w I instancji w Sądzie Okręgowym w Świdnicy.

Zobacz: Salon fryzjerski - pozwolenia, wymagania.

Sąd oddalił pozew stowarzyszenia autorów, powołując się na utrwaloną linie orzecznictwa europejskiego np. wyrok Trybunału Sprawiedliwości UE w sprawie C‑135/10 włoskiego dentysty oskarżonego przez Società Consortile Fonografici o publiczne udostępnianie fonogramów odtwarzanych przez radio w gabinecie dentystycznym z naruszeniem przepisów prawa autorskiego, wygrany przez włoskiego doktora.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zauważ: Salon fryzjerski - pomysł.

W wyroku w sprawie wałbrzyskiego fryzjera sąd powołał się także na ograniczenia prawa twórcy do pobierania opłat. Artykuł 24 ust. 2 stanowi, że z chronionych utworów za pomocą radia można dowolnie korzystać, jeśli nie przysparza to nam korzyści majątkowych. Świdniccy juryści nie doszukali się żadnego związku przyczynowego pomiędzy obrotami przedsiębiorcy a  muzyką płynącą z radia w salonie fryzjerskim. Jaką przecież korzyść realną mógłby przynieść mały radioodbiornik przeznaczony na użytek własny?

Spójrz: Salon fryzjerski - lokal.

Kolejną zasadniczą kwestią, na jaką należy zwrócić uwagę, a którą przede wszystkim badał Sąd Okręgowy, jest pojęcie publicznego udostępniania. Nie mogło ono nastąpić, ponieważ klienci fryzjera stanowili grupę określoną i nieliczną (około 300 klientek).

Wnioski

Co to oznacza dla właściciela salonu fryzjerskiego? Wszystko zależy od podtrzymania wyroku w wyższych instancjach. Jeśli tak się stanie, przedsiębiorcy dostaną prawny środek przeciwko bezpodstawnym roszczeniom odszkodowawczym twórców i ich stowarzyszeń , a oglądanie telewizji czy słuchanie muzyki radiowej w salonie nie będzie stanowić pogwałcenia praw autorskich i przesłanki do pobierania opłat licencyjnych. W przypadku zaś udostępniania klientom lub audycji informacyjnych przedsiębiorcy mogą się powołać na konstytucyjne prawo do informacji.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dobrzy w teorii. Dlaczego nie potrafimy odpoczywać i jak to zmienić?

Potrzeba regeneracji wydaje się oczywista dla każdego, kto funkcjonuje w naprzemiennym cyklu, w którym wysiłek absorbujący przeważającą część naszych aktywności przeplata się z czasem wolnym. Skąd zatem trudność w świadomym uwzględnianiu potrzeby wypoczynku i planowaniu przerw w zawodowym funkcjonowaniu?

Inflacja już niestraszna firmom. Obawia się jej dwa razy mniej firm niż rok temu

W rok o połowę zmalała liczba małych i średnich firm, które boją się, że inflacja może zagrozić ich biznesom. Obecnie to zaledwie co czwarte przedsiębiorstwo. Zaskakujące są jednak branże, w których te obawy są największe. Inflacja straciła też rangę najpoważniejszej obawy.

Startup - jak uzyskać ochronę patentową, ochronę znaku towarowego i prawa autorskie?

W startupach najważniejszy jest pomysł. Jak go chronić i zabezpieczyć się przed nieuprawnionym wykorzystywaniem dzieła i pobierania wynagrodzenia za korzystanie z niego przez podmioty trzecie? Jak uzyskać ochronę patentową, ochronę znaku towarowego i prawa autorskie? Dlaczego tak ważna jest umowa o zachowaniu poufności?

Spółki: Premia za kontrolę w Polsce w latach 2019-2023 spadła do poziomu 13,6 proc.

Ostatnie lata przyniosły spadek aktywności na rynku wezwań w Polsce. Coraz częściej inwestorzy decydują się na ogłoszenie wezwania z zamiarem wycofania akcji spółki z obrotu giełdowego, gdy już uzyskają kontrolny pakiet akcji – wynika z najnowszej analizy KPMG, która objęła 133 wezwań do sprzedaży akcji spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie w latach 2019-2023.

REKLAMA

Firmy będą szukać specjalistów. Jakich?

Z raportu „Barometr Polskiego Rynku Pracy” Personnel Service wynika, że polskie firmy chcą poszukiwać specjalistów od automatyzacji i sztucznej inteligencji. 

Rachunki za prąd w firmie: kto musi płacić za energię elektryczną nawet trzy razy więcej niż cena giełdowa, jak tego uniknąć na przyszłość

Kryzys energetyczny wywołany przez agresję Rosji na Ukrainę doprowadził do gigantycznego wzrostu cen prądu. Wiele małych firm w obawie przed dalszym wzrostem cen zawarło wieloletnie umowy ze stałą ceną na rekordowym poziomie. To one najbardziej ucierpią na uwolnieniu cen energii.

Stare pytania, nowe odpowiedzi. Zmiana podejścia do pożądanych kompetencji menedżerskich

Obecnie organizacje nie są zainteresowane rozwojem konkretnych umiejętności liderskich ani pozyskiwaniem wiedzy, którą łatwo dziś zdobyć. Żyjemy w czasach, w których ciężko jest zaplanować długofalową strategię, dlatego wzrasta znaczenie umiejętności płynnego poruszania się w zmieniających się okolicznościach, tzw. strategizing.

Wyróżniaj się bo zginiesz: o sukcesie sklepu internetowego decydują nie tylko atrakcyjne towary w dobrej cenie

W sklepie internetowym, zupełnie inaczej niż w tradycyjnym sklepie, wiarygodność osiąga się lub nie już poprzez sam wygląd aplikacji zakupowej. Bez niej nie wyróżniający się z tysięcy inny e-sklep nie odniesie sukcesu nawet oferując bardzo konkurencyjne produkty.

REKLAMA

Restauracje ustępują miejsca barom szybkiej obsługi i sklepowej gastronomii, bo takie są wybory „zetek”

Na naszych oczach dzieje się prawdziwa rewolucja w gastronomii. Restauracje, ledwie się odbudowały po pandemii, przegrywają z barami szybciej obsługi i cateringiem, a teraz jeszcze poważnym graczem na rynku staje się gastronomia sklepowa. Wszystko to za sprawą najmłodszych klientów, którzy chcą żyć po amerykańsku.

Paragon fiskalny przy sprzedaży on-line: kiedy i jak powinien wystawić sprzedawca oraz dostarczyć klientowi [wszystkie przypadki]

Dla klientów kupowanie w e-sklepach jest wygodniejsze niż w placówkach stacjonarnych. Dla samych sprzedawców jednak procedura ta jest dużo bardziej skomplikowana od strony fiskalnej. Dotyczy to zwłaszcza wystawiania paragonów i obowiązków w podatku VAT.

REKLAMA