REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Leasing, Nowości prawne 2019

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Przedsiębiorcy lepiej oceniają koniunkturę więc śmielej kupują samochody. W 2024 r. wróciła niechęć do elektryków

W 2024 roku zakupem samochodu zainteresowany jest co czwarty przedsiębiorca. To podobnie jak przed dwunastoma miesiącami. Wynik w 2024 r. może być w rzeczywistości jeszcze lepszy, ponieważ 16 proc. ankietowanych nie umiało na etapie badania jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie o zamiar zakupu samochodu.

Dodatkowe 2,5 miliarda złotych na leasing dla najmniejszych firm ze wsparciem Europejskiego Banku Inwestycyjnego

Uzyskane dzięki skomplikowanej, ale przeprowadzonej już przez partnerów po raz czwarty operacji finansowej otwierają szanse na sfinansowanie inwestycji firmom, którym najtrudniej pozyskać środki zewnętrzne. Poprzez leasing i wynajem długoterminowy maszyn, środków transportu itp. Będą one mogły zrealizować przedsięwzięcia służące także ochronie klimatu i zrównoważonemu rozwojowi.

Świetny początek 2024 roku w gospodarce. Do małych firm wraca optymizm jakiego nie było od sześciu lat

Badane pod względem oczekiwanej koniunktury małe firmy spodziewają się w 2024 roku zwiększenia sprzedaży i planują inwestycje jakich nie projektowały od dawna. To efekt optymizmu co do szybkiego spadku inflacji oraz powrotu gospodarki na szybką ścieżkę rozwoju – ze wzrostem produktu krajowego brutto na poziomie powyżej 4 proc. rocznie.

Zwrot pojazdów po wynajmie długoterminowym lub leasingu operacyjnym. Nowe przewodniki PZWLP

Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP) opublikował 16 czerwca 2023 r. nowe edycje dwóch przewodników zwrotu pojazdów, dotyczące aut osobowych oraz dostawczych do 3,5t DMC. Organizacja ta wprowadza również system licencyjny na komercyjne wykorzystanie swoich przewodników.

REKLAMA

Opłaty za leasing przedsiębiorstwa i goodwill. Co z podatkiem?

Na goodwill, czyli wartość dodatnią firmy, składają się przewyższające cenę nabycia (przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części - ZCP) elementy inne niż wycenione rynkowo aktywa i zobowiązania, takiej jak: renoma, know-how, czy kontakty biznesowe. Po wprowadzeniu do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych taką „niematerialną wartość dodatnią” można amortyzować, a odpisy zaliczać do kosztów uzyskania przychodu. Czy oddanie w leasing takiej ZCP, wraz z goodwill, zrodzi po stronie firmy podlegający opodatkowaniu przychód?

Pomoc dla leasingobiorców - gwarancje BGK dla MŚP

Przepisy, które mają wejść w życie na początku lipca 2022 r. mają na celu kontynuację mikroprzedsiębiorców, małych i średnich przedsiębiorców (MŚP), będących leasingobiorcami, którzy obecnie są dotknięci skutkami kryzysu wywołanego konfliktem zbrojnym na terytorium Ukrainy.

Pieniądze dla firmy w 2022 roku

Pieniądze dla firmy w 2022 roku - jakie są zewnętrzne źródła finansowania? Czy kredyt dla firmy się opłaca? Czym jest faktoring? Co z leasingiem po Polskim Ładzie?

Polski Ład a leasing samochodu

Polski Ład zmienił warunki firmowego leasingu samochodu. Nowe regulacje zmieniają zasady ich wykupu i odsprzedaży. Ta forma finansowania samochodu przez przedsiębiorców przestanie być opłacalna.

REKLAMA

Rafał Piskorski: Leasing – co zmieni się w 2022 roku? [PODCAST]

Jakie zmiany w leasingu wprowadza Polski Ład? Czego możemy spodziewać się po tym sektorze w roku 2022? Kto może skorzystać z programu "Mój elektryk"?

Leasing samochodu, czyli kupujemy auto firmowe

Leasing samochodu jest coraz popularniejszym sposobem finansowania. Potwierdzają to dane Związku Polskiego Leasingu: łączne finansowanie udzielone przez polską branżę leasingową w ciągu pierwszych trzech kwartałów 2021 r. wyniosło aż 68,2 mld zł, czyli więcej aż o ponad 41% w stosunku do analogicznego okresu 2020 r. . Natomiast, gdyby spojrzeć na poszczególne kategorie zakupów finansowanych poprzez leasing, pierwsze miejsce pod względem dynamiki wzrostu zajmują pojazdy ciężarowe z wynikiem 86% r/r. Leasing samochodów transportowych, maszyn, pojazdów lekkich czy nieruchomości stał się wygodną opcją, po którą sięgają przedsiębiorcy chcący rozwinąć swoje biznesy – a w pandemii dla niektórych firm to jedyne wyjście, pozwalające dokonać takiego kroku. Mimo że w ubiegłym roku z leasingu skorzystał co 4. inwestujący w Polsce , to jednak samo rozwiązanie, posiadające w naszym kraju przecież już długą historię, wciąż może budzić wiele znaków zapytania. Co wybrać – kredyt firmowy czy leasing? Co się bardziej opłaca? W jakich sytuacjach najlepiej skorzystać z leasingu? To tylko kilka z nich. Eksperci Związku Firm Pośrednictwa Finansowego (ZFPF) podpowiadają, co trzeba wiedzieć o leasingu na początek.

Leasing - polskie firmy zwiększają inwestycje

Jak wynika z najnowszego raportu „Leasing Index” przygotowanego przez Santander Leasing Polska, inwestycje wśród małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce wzrosły podczas pandemii koronawirusa o 25%. Największym beneficjentem tych wzrostów są nowe technologie, w tym usługi chmurowe.

Krajowy rynek leasingu na dużym plusie

Rynek leasingu rośnie szybciej niż przed rokiem. Jego dynamika po trzech kwartałach br. wynosi 41,2%. 68,2 mld zł wyniosło łączne finansowanie udzielone przez polską branżę leasingową w ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy 2021r. Finansowanie znacząco wzrosło we wszystkich głównych segmentach rynku leasingu.

Polski Ład. Ile na pakiecie uszczelniającym stracą firmy?

Wszystkie filary “Polskiego Ładu” mogą kosztować budżet nawet kilkadziesiąt miliardów rocznie. Rząd Mateusza Morawieckiego przynajmniej część wydatków będzie chciał zrekompensować tzw. pakietem uszczelniającym.

Co 4 firma ma kłopoty ze spłata rat kredytu lub leasingu

Co druga firma z sektora MŚP w ciągu ostatnich trzech miesięcy poniosła w związku z pandemią dodatkowe koszty. Pojawiły się problemy ze spłatą rat leasingu. Ale te wydatki to nie jedyne zmartwienie firm. Jakie kłopoty finansowe mają firmy?

Czy rynek leasingu odrobi straty z okresu pandemii?

Branża leasingowa odrobi w tym roku straty, które poniosła w ubiegłym, udzielając finansowania o wartości ponad 77,8 mld zł i notując 11-proc. wzrost – prognozuje Związek Polskiego Leasingu. Co będzie motorem napędowym?

Leasing w firmie - BGK wdraża nowe parametry leasingu

Nowe gwarancje BGK zabezpieczą do 80 proc. kwoty leasingu lub pożyczki leasingowej bez odsetek oraz kosztów związanych z ich udzieleniem. Jakie będą nowe parametry gwarancji?

Czy rynek leasingu wróci do poziomu finansowania sprzed pandemii?

Branża leasingowa w 2020r. udzieliła łącznego finansowania o wartości 70,1 mld zł, przy dynamice rynku na poziomie -10,1% (r/r.). Ile wyniesie dynamika wzrostu rynku w 2021 roku? Kto jest odbiorcą leasingu?

Leasing w firmie. Czy przedsiębiorcy chętnie z niego korzystają?

Leasing pozostaje najbardziej istotnym źródłem finansowania dla polskich firm z sektora MŚP. Drugim najczęściej wskazywanym instrumentem jest linia kredytowa, a trzecim - dotacje.

Odnawialne źródła energii. Firmy inwestują w fotowoltaikę

Fotowoltaika jest obecnie najszybciej rozwijającym się obecnie segmentem OZE w Polsce. Zapowiadany jesienią wzrost kosztów w postaci wyższych rachunków za prąd powoduje, że firmy zaczynają szukać oszczędności. Tym bardziej, że ich sytuacja została już mocno zachwiana przez sytuację związaną z koronawirusem.

Jakie wsparcie dla przedsiębiorców – tarcza antykryzysowa wersja 2.0

W związku z epidemią COVID-19 pojawiła się konieczność udzielenia przedsiębiorcom wsparcia niezbędnego dla utrzymania i kontynuacji prowadzonej przez nich działalności gospodarczej. Jednym z aktów prawnych służących temu celowi jest ustawa o szczególnych instrumentach wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2. Wprowadza ona również pakiet zmian w dotychczasowych rozwiązaniach tarczy antykryzysowej, zwany potocznie tarczą 2.0. W opracowaniu przedstawiamy kolejne rozwiązania dla firm wprowadzane właśnie tarczą 2.0.

Wynajem, czy leasing samochodu - co się bardziej opłaca?

Leasing czy wynajem? Przed takim dylematem staje niemal każdy przedsiębiorca poszukujący samochodu do firmy. Jeśli zależy Ci na wykupie auta, lepszym rozwiązaniem będzie leasing – podpowiadają eksperci z Carsmile. Jeśli natomiast chcesz zmniejszyć i uprościć miesięczne rozliczenia, a także zrezygnować z czasochłonnej obsługi aut firmowych, wybierz abonament w wynajmie długoterminowym.

Nowe obowiązki dla spółek – Centralny Rejestr Beneficjentów Rzeczywistych rozpoczyna działalność

W dniu 13 października 2019 r. teoretycznie funkcjonować rozpoczęła nowa instytucja – Centralny Rejestr Beneficjentów Rzeczywistych. W praktyce, w pełni rozpocznie ona swoją działalność dopiero za 6 miesięcy, tj. 13 kwietnia 2020 r. i najpóźniej z tym dniem bardzo wielu przedsiębiorców będzie musiało spełnić nowy obowiązek – dokonać zgłoszenia do Rejestru informacji o beneficjentach rzeczywistych. To pojęcie jednak budzi wiele kontrowersji i może wiązać się z problemami dla części spółek.

Ruszył Centralny Rejestr Beneficjentów Rzeczywistych

13 października 2019 r. ruszył Centralny Rejestr Beneficjentów Rzeczywistych. Kto jest beneficjentem rzeczywistym? Jakie dane podlegają wpisowi?

Nowa skala podatkowa od 1 października 2019 - co oznacza dla przedsiębiorców?

Od 1 października 2019 r. obowiązują zmiany w podatku dochodowym. Najważniejszą zmianą jest obniżenie progu podatkowego z 18% na 17%, przy kwocie granicznej bez zmian. Dodatkowo zwiększone zostaną: kwota wolna od podatku oraz koszty uzyskania przychodów dla pracowników. Co w praktyce oznaczają powyższe rozwiązania?

Split payment obowiązkowy już od listopada 2019 r.

Podatnicy, którzy dotychczas stosowali krajowe odwrotne obciążenie, będą bezwzględnie zobowiązani do dokonywania płatności z wykorzystaniem mechanizmu podzielonej płatności (MPP, ang. split payment). Obowiązek ten ma wejść w życie 1 listopada 2019 roku. Do tej pory korzystanie z rozwiązania było dobrowolne.

Obrót paliwami opałowymi - zmiany od 1 września 2019 r.

Ministerstwo Finansów informuje, że od 1 września 2019 r. zmienią się zasady dokumentowania obrotu paliwami opałowymi. Przedsiębiorcy sprzedający paliwa opałowe nie będą pobierać i przechowywać papierowych oświadczeń zawierających deklaracje przeznaczenia takich olejów do celów grzewczych. Oświadczenia te będą składane elektronicznie w systemie SENT. Uczestnicy obrotu paliwami opałowymi muszą dokonać rejestracji jako tzw. pośredniczące podmioty olejowe (sprzedawcy) lub zużywające podmioty olejowe (nabywcy).

Specjalne sądy rozstrzygną spory dotyczące praw własności intelektualnej

W Ministerstwie Sprawiedliwości trwają prace nad nowelizacją Kodeksu postępowania cywilnego (i niektórych innych ustaw), która ma na celu stworzenie wyspecjalizowanych sądów rozstrzygających spory z zakresu ochrony praw autorskich i pokrewnych, jak również dotyczące wynalazków, wzorów użytkowych, wzorów przemysłowych, znaków towarowych, oznaczeń geograficznych, topografii układów scalonych oraz ochronę innych praw na dobrach niematerialnych (sprawy własności intelektualnej). Sady te miałyby również zajmować się sprawami, o zapobieganie i zwalczanie nieuczciwej konkurencji oraz o ochronę dóbr osobistych, dotyczącymi wykorzystania wartości dobra osobistego w celu indywidualizacji, reklamy lub promocji przedsiębiorstwa, towarów lub usług lub w związku z działalnością naukową lub racjonalizatorską.

25 groszy za każdą torbę foliową w sklepie od 1 września 2019 r.

Od 1 września 2019 r. za każdą torbę foliową, oprócz tzw. zrywek, trzeba będzie zapłacić 25 groszy, w tym VAT - powiedział 21 sierpnia 2019 r. minister środowiska Henryk Kowalczyk. Nowe przepisy to efekt obchodzenia przepisów przez sklepy, które wydawały klientom torby nieobjęte opłatą recyklingową.

Nowe zasady emisji obligacji korporacyjnych w pigułce 2019

Z początkiem lipca 2019 r. weszły znaczące zmiany w emisji obligacji korporacyjnych. Nowe przepisy mają na celu w szczególności zwiększenie bezpieczeństwa inwestorów. Choć zostały uchwalone by przeciwdziałać publicznym aferom pokroju GetBack, mogą w konsekwencji znacząco zmniejszyć rynek obligacji prywatnych.

Rodzaje znaków towarowych, sposoby ich przedstawienia i zgłoszenie - zmiany 2019

19 sierpnia 2019 r. opublikowany został projekt rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów, które ma ustalić szczegółowe wymogi, jakim ma odpowiadać zgłoszenie znaku towarowego, w tym wskazane zostaną rodzaje znaków towarowych i sposób ich przedstawienia. Ponadto określony ma zostać szczegółowy zakres i tryb rozpatrywania zgłoszeń znaków towarowych, a także postępowanie w sprawie uznawania na terytorium RP ochrony międzynarodowych znaków towarowych.

Zmiana celu użytkowania wieczystego w 2019 r. – zielone światło dla inwestorów

15 sierpnia 2019 r. wejdzie w życie ustawa z 13 czerwca 2019 r. o zmianie ustawy o Krajowym Zasobie Nieruchomości oraz niektórych innych ustaw („Ustawa”). Wprowadza ona zmiany m.in. w ustawie z 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami, dzięki którym inwestorzy będą mogli łatwiej doprowadzić do zmiany celu użytkowania wieczystego nieruchomości.

Obowiązkowy split payment w wybranych branżach od 1 września 2019

Rząd przyjął projekt który wprowadza m. in. obowiązkowy mechanizm podzielonej płatności (MPP) w wybranych branżach. Kto będzie musiał stosować split payment?

ABC wynajmu długoterminowego

Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów informuje, że 20% samochodów jest obecnie finansowanych za pośrednictwem wynajmu długoterminowego. Dla porównania, w Europie Zachodniej jest to aż 80%. W Polsce produkt pojawił się kilka lat temu i był uznawany za niszowy. Obecnie tempo wzrostu tego rynku sięga 12-14% rocznie, a głównymi korzystającymi są firmy, które coraz częściej decydują się na taką formę finansowania. Z czego to wynika? Czym jest wynajem długoterminowy? Co się z nim wiąże?

Znaki towarowe nie muszą już być przedstawione graficznie

Pomimo ponad 2 miesięcznego opóźnienia ustawa prawo własności przemysłowej jest już dostosowana do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2015/2436 z dnia 16 grudnia 2015 r. mającej na celu zbliżenie ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do znaków towarowych, która zniosła wymóg graficznej przedstawialności znaku i od 15 marca 2019 r. do Urzędu Patentowego Rzeczpospolitej Polskiej można zgłaszać znaki towarowe, które można przedstawić nie tylko w formie graficznej. Czy to oznacza otwarcie możliwości rejestracji znaków niekonwencjonalnych, a wiec np. zapachu lub smaku?

Nowe karty warsztatowe (2. generacji) do tachografów cyfrowych

Prawie 50% kart warsztatowych 2. generacji do tachografów cyfrowych (inteligentnych) wydała do 17 maja 2019 r. pory Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych. Wszyscy zainteresowani otrzymaniem nowych kart do tachografów, którzy złożyli wnioski po 15 maja br. otrzymają już karty współpracujące z nowymi tachografami inteligentnymi. Od 15 czerwca 2019 r. PWPW rozpocznie wydawanie pozostałych rodzajów kart do tachografów – kart kierowcy, kart przedsiębiorstwa oraz kart kontrolnych.

Uszczelnienie obrotu olejem opałowym od 1 września 2019 r.

14 maja 2019 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez ministra finansów. Projekt ten zawiera rozwiązania, które umożliwią wykorzystanie narzędzi informatycznych do odbiurokratyzowania obrotu olejem opałowym i uszczelnienia systemu obrotu tym paliwem.

Rejestracja podmiotów w systemie śledzenia produktów tytoniowych Track&Trace

Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych (PWPW) udostępniła system elektronicznej rejestracji podmiotów zajmujących się obrotem wyrobów tytoniowych na polskim rynku. Sieci handlowe, sklepy i punkty zajmujące się handlem wyrobami tytoniowymi, już od 10 maja 2019 r., na dziesięć dni przed rozpoczęciem obowiązywania unijnej dyrektywy dotyczącej systemu Track&Trace, mogą swobodnie dokonać procesu rejestracji swojej działalności.

Zwiększony nadzór nad zawodem doradcy restrukturyzacyjnego

Nowelizacja ustawy o licencji doradcy restrukturyzacyjnego, którą 23 kwietnia 2019 r. podpisał prezydent Andrzej Duda wprowadza nowe zasady kontroli wykonywania zawodu doradcy restrukturyzacyjnego. Ustawa ta przekazuje ponadto dodatkowe uprawnienia nadzoru nad doradcami ministrowi sprawiedliwości. Większość przepisów tej nowelizacji wejdzie w życie od 1 stycznia 2020 roku.

CEIDG 2019 - zdublowane wpisy będą usunięte

Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii przypomina, że po 30 kwietnia 2019 r. z CEIDG wykreślone zostaną "zdublowane" wpisy przedsiębiorców, które nie zawierają takich danych, jak m.in. numer NIP, REGON, kod PKD działalności, adres do doręczeń. Działanie to ma celu poprawę przejrzystości obrotu gospodarczego i uniknięcie problemów w kontaktach z urzędami (Urząd Skarbowy, ZUS) lub kontrahentami. Problem dotyczy ok. 2 tys. przedsiębiorców, co stanowi poniżej 0,1% wszystkich zarejestrowanych w CEIDG.

Postęp technologiczny wymusił nowelizację przepisów dotyczących znaków towarowych

16 marca 2019 r. weszła w życie nowelizacja ustawy prawo własności przemysłowej. Zmiany dotyczą głównie znaków towarowych. Zdaniem Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii nowe przepisy pozytywnie wpłyną na możliwość kreowania marki, zdobycia przez nią przewagi konkurencyjnej i konkurowania na rynkach zagranicznych, a także spowodują zmniejszenie biurokracji przed Urzędem Patentowym.

Prosta Spółka Akcyjna od 1 marca 2020 r.

Sejm pracuje nad projektem ustawy o Prostej Spółce Akcyjnej (PSA). Rząd planuje wejście w życie nowej spółki na 1 marca 2020 r.

Leasing po nowemu 2019

Od początku nowego roku obowiązują zmienione przepisy dotyczące sposobu rozliczania przez firmy kosztów podatkowych samochodów osobowych. Zmiany obejmują zarówno kwestie zakupu, używania jak i leasingu. Nowe przepisy budziły wiele kontrowersji, dlatego poniżej przedstawiam najważniejsze zmiany oraz konkretne wyliczenia.

Czy w 2019 r. można zaliczać do kosztów wydatki związane z używaniem użyczonego samochodu osobowego

W jaki sposób od 1 stycznia 2019 r. rozliczać samochody, które nie są własnością przedsiębiorcy, a są przez niego używane w działalności gospodarczej na podstawie umowy użyczenia? Czy w przypadku tego rodzaju pojazdów można zaliczać do kosztów wydatki związane z ich używaniem?

Informacje i oświadczenia marketingowe na opakowaniach kosmetyków - zmiany 2019

W 2019 roku branża kosmetyczna ma do czynienia z ważnymi nowymi przepisami. Od 1 stycznia obowiązuje nowa ustawa z 4 października 2018 r.o produktach kosmetycznych, zaś od 1 lipca stosują się załączniki III i IV Dokumentu Technicznego Komisji Europejskiej w sprawie oświadczeń dotyczących produktów kosmetycznych dotyczące nowych zasad w ocenie poprawności stosowania deklaracji „free from” („nie zawiera”/”wolny od”) i „hipoalergiczny”.

Minimalne wynagrodzenie za pracę w 2019 r.

Od 1 stycznia 2019 r. wzrosło minimalne wynagrodzenia za pracę, a także minimalna stawka godzinowa. To ważna informacja dla przedsiębiorców, ponieważ oznacza również podwyżkę składek ZUS.

Informacja dla pracownika o wypłacie wynagrodzenia na rachunek płatniczy do 22 stycznia 2019 r.

1 stycznia 2019 r. weszły w życie przepisy, które wprowadziły zmianę w zasadach wypłacania wynagrodzenia. Od tej pory regułą jest wypłata wynagrodzenia na rachunek bankowy. Pracodawca musi poinformować pracownika o zmianie formy wypłaty wynagrodzenia do 22 stycznia 2019 r.

Mały ZUS 2019 - nowelizacja ustawy

Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorstw Adam Abramowicz zapowiedział przedstawienie propozycji nowelizacji ustawy o Małym ZUS. W tym celu przeprowadza konsultacje z przedsiębiorcami.

Najważniejsze zmiany w przepisach dla przedsiębiorców od 2019 r.

Co zmieniło się w przepisach od 1 stycznia 2019 r.? Prezentujemy najważniejsze z punktu widzenia przedsiębiorców zmiany.

2019 będzie rokiem przedsiębiorczości i mobilnej księgowości

Rozpoczął się rok 2019, czyli rok rekordowej liczby działalności gospodarczych w Polsce, rozwoju mobilnej księgowości i zmian w przepisach podatkowych – tak przynajmniej wynika z opinii ekspertów. W świecie zdominowanym przez nowoczesne technologie nadal o lojalności klientów biur rachunkowych będą decydować relacje.

Wyjaśnienie na temat krótkiego terminu zgłoszeń do Małego ZUS-u

Z czego wynika tak krótki termin na zgłoszenie do tzw. Małego ZUS-u? Przedstawiamy wyjaśnienie Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii.

REKLAMA