REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dodatkowe 2,5 miliarda złotych na leasing dla najmniejszych firm ze wsparciem Europejskiego Banku Inwestycyjnego

Dodatkowe 2,5 miliarda złotych na finansowanie leasingowe dla mikro, małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Uzyskane dzięki skomplikowanej, ale przeprowadzonej już przez partnerów po raz czwarty operacji finansowej otwierają szanse na sfinansowanie inwestycji firmom, którym najtrudniej pozyskać środki zewnętrzne. Poprzez leasing i wynajem długoterminowy maszyn, środków transportu itp. Będą one mogły zrealizować przedsięwzięcia służące także ochronie klimatu i zrównoważonemu rozwojowi.

Grupa Europejskiego Banku Inwestycyjnego (Grupa EBI) przeprowadziła z Europejskim Funduszem Leasingowym S.A. (EFL) sekurytyzację syntetyczną dla portfela umów leasingowych w kwocie 2 mld PLN. Operacja ma wspierać przedsiębiorczość, tworzenie miejsc pracy i wzrost gospodarczy w Polsce.

REKLAMA

Dzięki tej operacji finansowej EFL może upłynnić na bieżące finansowanie zakupów inwestycyjnych oddawanych następnie klientom w leasing 2 mld złotych – a właściwie 2,5 mld zł, bo dodatkowe 0,5 mld leasingodawca zapewni na te przedsięwzięcia we własnym zakresie.

Miliony na wsparcie zrównoważonego rozwoju

REKLAMA

Na mocy porozumienia EFL zobowiązał się do udzielenia w ciągu trzech lat leasingów mikro, małym i średnim przedsiębiorstwom o wartości 2,5 mld zł. Oczekuje się, że co najmniej 172 mln zł nowego finansowania zostanie przeznaczone na projekty powiązane z działaniami na rzecz klimatu i zrównoważonym rozwojem środowiska.

Z nowych środków skorzysta duża liczba podmiotów z siedzibą w regionach mniej rozwiniętych (pod względem dochodu na mieszkańca), co podkreśla zaangażowanie Grupy EBI na rzecz sprawiedliwego wzrostu oraz spójności społecznej i terytorialnej.

– Transakcja w znaczący sposób przyczyni się do poprawy dostępu do finansowania leasingowego dla mikro, małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce – powiedziała dyrektor zdarzająca EFI Marjut Falkstedt. I dodała: – Pokazuje, jak EFI we współpracy z EBI może odblokować dodatkowe nowe, zrównoważone finansowanie, inwestując zarówno w transzę typu mezzanine, jak i transze uprzywilejowane transakcji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

– Wspólnie udało się uzgodnić rozwiązanie, które umożliwi dalsze wspieranie polskiego rynku leasingu oraz najmu długoterminowego w odpowiedzialny i zrównoważony sposób, i wpisuje się w strategię Grupy Crédit Agricole – dodał Radosław Woźniak, prezes EFL. 

Sekurytyzacja syntetyczna: szczegóły operacji EBI-EFL

REKLAMA

Zwiększone możliwości EFL w zakresie udzielania nowego finansowania wynikają z ochrony kredytowej udzielonej przez Grupę EBI. EFI objęło gwarancją transzę mezzanine o wartości 250 mln zł i transzę uprzywilejowaną o wartości 1 717 mln zł portfela wierzytelności leasingowych w zakresie pojazdów lekkich, maszyn i urządzeń, a także ciężarówek i przyczep, z łącznym saldem wynoszącym 2 miliardy złotych. Połowa ekspozycji EFI na transzę uprzywilejowaną i 100% ekspozycji EFI na transzę mezzanine została z kolei objęta regwarancją EBI, co przekłada się na nowe finansowanie wspierające gospodarkę. EFL zachowało transzę junior i pełną ekspozycję na portfolio wybranych umów leasingowych o podobnych cechach jak ekspozycje referencyjne.

Transakcja ma syntetyczny spread nadwyżkowy w formie use-it-or-lose-it, 2-letni okres uzupełniania oraz proporcjonalną amortyzacją transzy uprzywilejowanej i transzy mezzanine (w zależności od czynników wpływających na wyniki). Aranżerami transakcji byli Crédit Agricole Corporate and Investment Bank oraz Santander Corporate & Investment Banking.

Jest to czwarta sekurytyzacja Grupy EBI z EFL. Poprzednie transakcje zapewniały nowe finansowanie i wspierały rozwój mikro, małym i średnim przedsiębiorstwom w Polsce, ze szczególnym naciskiem na poprawę dostępu do finansowania dla kredytobiorców w regionach objętych polityką spójności oraz dla mikroprzedsiębiorstw i przedsiębiorstw, prowadzonych przez kobiety.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

Wygrywamy dzięki pracownikom [WYWIAD]

Rozmowa z Beatą Rosłan, dyrektorką HR w Jacobs Douwe Egberts, o tym, jak skuteczna polityka personalna wspiera budowanie pozycji lidera w branży.

Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

REKLAMA

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

Zintegrowane raportowanie ESG zaczyna już być standardem. Czy w Polsce też?

96% czołowych firm na świecie raportuje zrównoważony rozwój, a 82% włącza dane ESG do raportów rocznych. W Polsce 89% dużych firm publikuje takie raporty, ale tylko 22% działa zgodnie ze standardami ESRS, co stanowi wyzwanie dla konkurencyjności na rynku UE.

REKLAMA