REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

ABC wynajmu długoterminowego

 Katarzyna Hoffmann
dyrektor sieci zewnętrznej Aureus
ABC wynajmu długoterminowego /Fot. Fotolia
ABC wynajmu długoterminowego /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów informuje, że 20% samochodów jest obecnie finansowanych za pośrednictwem wynajmu długoterminowego. Dla porównania, w Europie Zachodniej jest to aż 80%. W Polsce produkt pojawił się kilka lat temu i był uznawany za niszowy. Obecnie tempo wzrostu tego rynku sięga 12-14% rocznie, a głównymi korzystającymi są firmy, które coraz częściej decydują się na taką formę finansowania. Z czego to wynika? Czym jest wynajem długoterminowy? Co się z nim wiąże?

Wynajem długoterminowy może zostać porównany do abonamentu na samochód. Korzystający jest zobowiązany do opłacania miesięcznej raty wynajmu, bez konieczności wykupowania pojazdu po zakończeniu umowy. Użytkownik płaci zatem za faktyczne zużycie pojazdu, a podstawą do jego obliczenia jest deklaracja rocznego limitu kilometrów. Należy dodać, że usługa jest skierowana do nabywców nowych aut osobowych i dostawczych do 3,5 tony. Korzyści płynące z wynajmu długoterminowego najłatwiej przedstawić poprzez uświadomienie, z czym wiąże się posiadanie pojazdu.

REKLAMA

Użytkowanie samochodu

Większość z nas kupowała kiedyś pierwszy samochód. Bardzo często byliśmy świadomi tego, że z użytkowaniem pojazdu będą związane dodatkowe koszty, takie jak sezonowa wymiana opon, przeglądy gwarancyjne, ubezpieczenie czy wymiana części eksploatacyjnych, jednak nie szacowaliśmy zapewne ich wielkości. Co więcej, nie jesteśmy w stanie przewidzieć ilości zdarzeń drogowych, które spowodują wzrost wysokości składek ubezpieczeniowych, a fakt ten tym bardziej utrudnia nam kalkulację całkowitego wydatku z tytułu posiadania samochodu.

Polecamy: Odpowiedzialność członków zarządu spółek kapitałowych

Koszty to jedno, a co z czasem?

REKLAMA

Kiedy już zakupimy swoje wymarzone auto, musimy je zarejestrować. O ile w wydziałach komunikacji mniejszych miejscowości spędzimy w kolejce pół dnia, tak w większych miastach procedura rejestracji może zająć nawet kilka dni. Po odebraniu dokumentów rejestracyjnych, samochód musi zostać ubezpieczony- co najmniej w zakresie OC. Po odebraniu pojazdu z salonu, warto zapoznać się z warunkami gwarancji i dowiedzieć się, z jaką częstotliwością powinny być wykonywane serwisy mechaniczne, zwykle będzie to określony limit kilometrów lub konkretny czas. Dodatkowo, aby nowy samochód nie stracił gwarancji producenta, użytkownik ma obowiązek wykonywania przeglądów jedynie w Autoryzowanych Stacjach Obsługi i musi ściśle trzymać się terminów i/lub limitu pokonanych kilometrów. To kolejna rzecz, o której musimy pamiętać.

Jeśli w pojeździe dojdzie do usterek lub będzie konieczna naprawa blacharsko-lakiernicza, samochód zastępczy otrzymamy tylko, kiedy dealer będzie nim dysponował na dany moment. W przypadku szkody komunikacyjnej, sami musimy tę szkodę zgłosić, dostarczyć do ubezpieczyciela wszystkie wymagane dokumenty wraz ze zdjęciami, poczekać na wycenę oraz decyzję o wypłacie odszkodowania, co angażuje jeszcze więcej naszego czasu. A co z sezonową wymianą opon? Na własną rękę musimy dokonać zakupu oraz zapewnić miejsce ich przechowywania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sprzedaż samochodu

Po kilku latach od zakupu przychodzi czas na podjęcie decyzji o zmianie. Poprzedni samochód możemy oczywiście oddać osobie z rodziny, ale zwykle dotyczy to pojedynczych pojazdów. Co w sytuacji, kiedy posiadamy całą flotę? Rozpoczyna się proces robienia zdjęć, wystawiania ogłoszeń, kontaktu z zainteresowanymi, umawiania na oględziny z potencjalnymi kupującymi. Inną możliwością jest przekazanie pojazdów do komisu celem sprzedaży, ale to wiąże się z kosztem prowizji, ponieważ ktoś wszystkie powyższe czynności musi wykonać za nas. Jeśli szybko nie znajdziemy kupca, konieczne będzie poniesienie dodatkowych kosztów z tytułu ubezpieczenia OC oraz przeglądu okresowego. Ponadto, podczas zakupu pojazdu, nikt nie poda nam ceny, za jaką będziemy mogli sprzedać pojazd po kilku latach. Całe ryzyko związane z utratą wartości samochodu pozostanie po naszej stronie.

Jak działa wynajem długoterminowy?

Wynajem długoterminowy nie nakłada na nas konieczności wykupu pojazdu. Opłaty ponosimy z tytułu jego użytkowania, ale ryzyko utraty wartości po okresie umowy pozostaje po stronie wynajmującego. Co więcej, płacimy za faktyczne zużycie pojazdu, a nie za całkowitą jego wartość w momencie zakupu. Konstrukcja usługi jest bardzo prosta. Po okresie umowy, możemy zdecydować czy chcemy wykupić auto, czy wynająć kolejny, nowy samochód dowolnej marki.

Co zyskujemy?

Wśród korzyści, oprócz niskiej raty obliczanej za zużycie pojazdu, wynajem długoterminowy może zawierać szereg usług zapewniających kompleksową obsługę. W racie wynajmu mogą zostać uwzględnione:

  • Ubezpieczenie komunikacyjne OC oraz AC w pełnym zakresie
  • Assistance i samochód zastępczy
  • Obsługa serwisowa pojazdu - przeglądy gwarancyjne oraz wymiana części eksploatacyjnych
  • Usługa zakupu, składowania i wymiany opon w przypadku uszkodzenia lub sezonowej wymiany

REKLAMA

Dla wyjątkowo zabieganych użytkowników, możliwe jest również skorzystanie z usługi door-to-door, która polega na odbiorze pojazdu, wykonaniu konkretnej usługi i oddaniu użytkownikowi pod wskazany adres. Dzięki takiemu rozwiązaniu jesteśmy w stanie zaoszczędzić sporo czasu.

Podstawową i najważniejszą zaletą wynajmu długoterminowego jest przewidywalność kosztów, które są stałe przez cały okres trwania umowy. Zasada dotyczy nie tylko raty za wynajem, ale również za wszelkie usługi dodatkowe. Podpisując umowę o produkt, z góry wiemy, ile miesięcznie zapłacimy za używanie samochodu. Jest to szczególną zaletą dla firm posiadających floty pojazdów, ponieważ istnieje możliwość oszacowania kosztów zatrudnienia pracowników, którzy posiadają służbowy samochód.

Co więcej, nie musimy martwić się o to, do kogo zadzwonić w przypadku szkody komunikacyjnej, awarii samochodu czy wykonania przeglądu gwarancyjnego, wszystko możemy załatwić pod jednym numerem telefonu!

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA

Ustawa o kryptoaktywach już w 2024 roku. KNF nadzorcą rynku kryptowalut. 4,5 tys. EUR za zezwolenie na obrót walutami wirtualnymi

Od końca 2024 roku Polska wprowadzi w życie przepisy dotyczące rynku kryptowalut, które dadzą Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) szereg nowych praw w zakresie kontroli rynku cyfrowych aktywów. Za sprawą konieczności dostosowania polskiego prawa do przegłosowanych w 2023 europejskich przepisów, firmy kryptowalutowe będą musiały raportować teraz bezpośrednio do regulatora, a ten zyskał możliwość nakładanie na nie kar grzywny. Co więcej, KNF będzie mógł zamrozić Twoje kryptowaluty albo nawet nakazać ich sprzedaż.

KAS: Nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym

Spółki, fundacje i stowarzyszenia nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną, aby rozliczać się elektronicznie. Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-US.

Sztuczna inteligencja będzie dyktować ceny?

Sztuczna inteligencja wykorzystywana jest coraz chętniej, sięgają po nią także handlowcy. Jak detaliści mogą zwiększyć zyski dzięki sztucznej inteligencji? Coraz więcej z nich wykorzystuje AI do kalkulacji cen. 

Coraz więcej firm zatrudnia freelancerów. Przedsiębiorcy opowiadają dlaczego

Czy firmy wolą teraz zatrudniać freelancerów niż pracowników na etat? Jakie są zalety takiego modelu współpracy? 

REKLAMA

Lavard - kara UOKiK na ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Firmy wprowadzały w błąd konsumentów kupujących odzież

UOKiK wymierzył kary finansowe na przedsiębiorstwa odzieżowe: Polskie Sklepy Odzieżowe (Lavard) - ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Konsumenci byli wprowadzani w błąd przez nieprawdziwe informacje o składzie ubrań. Zafałszowanie składu ubrań potwierdziły kontrole Inspekcji Handlowej i badania w laboratorium UOKiK.

Składka zdrowotna to parapodatek! Odkręcanie Polskiego Ładu powinno nastąpić jak najszybciej

Składka zdrowotna to parapodatek! Zmiany w składce zdrowotnej muszą nastąpić jak najszybciej. Odkręcanie Polskiego Ładu dopiero od stycznia 2025 r. nie satysfakcjonuje przedsiębiorców. Czy składka zdrowotna wróci do stanu sprzed Polskiego Ładu?

REKLAMA