REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

ABC wynajmu długoterminowego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 Katarzyna Hoffmann
dyrektor sieci zewnętrznej Aureus
ABC wynajmu długoterminowego /Fot. Fotolia
ABC wynajmu długoterminowego /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów informuje, że 20% samochodów jest obecnie finansowanych za pośrednictwem wynajmu długoterminowego. Dla porównania, w Europie Zachodniej jest to aż 80%. W Polsce produkt pojawił się kilka lat temu i był uznawany za niszowy. Obecnie tempo wzrostu tego rynku sięga 12-14% rocznie, a głównymi korzystającymi są firmy, które coraz częściej decydują się na taką formę finansowania. Z czego to wynika? Czym jest wynajem długoterminowy? Co się z nim wiąże?

Wynajem długoterminowy może zostać porównany do abonamentu na samochód. Korzystający jest zobowiązany do opłacania miesięcznej raty wynajmu, bez konieczności wykupowania pojazdu po zakończeniu umowy. Użytkownik płaci zatem za faktyczne zużycie pojazdu, a podstawą do jego obliczenia jest deklaracja rocznego limitu kilometrów. Należy dodać, że usługa jest skierowana do nabywców nowych aut osobowych i dostawczych do 3,5 tony. Korzyści płynące z wynajmu długoterminowego najłatwiej przedstawić poprzez uświadomienie, z czym wiąże się posiadanie pojazdu.

REKLAMA

REKLAMA

Użytkowanie samochodu

Większość z nas kupowała kiedyś pierwszy samochód. Bardzo często byliśmy świadomi tego, że z użytkowaniem pojazdu będą związane dodatkowe koszty, takie jak sezonowa wymiana opon, przeglądy gwarancyjne, ubezpieczenie czy wymiana części eksploatacyjnych, jednak nie szacowaliśmy zapewne ich wielkości. Co więcej, nie jesteśmy w stanie przewidzieć ilości zdarzeń drogowych, które spowodują wzrost wysokości składek ubezpieczeniowych, a fakt ten tym bardziej utrudnia nam kalkulację całkowitego wydatku z tytułu posiadania samochodu.

Polecamy: Odpowiedzialność członków zarządu spółek kapitałowych

Koszty to jedno, a co z czasem?

Kiedy już zakupimy swoje wymarzone auto, musimy je zarejestrować. O ile w wydziałach komunikacji mniejszych miejscowości spędzimy w kolejce pół dnia, tak w większych miastach procedura rejestracji może zająć nawet kilka dni. Po odebraniu dokumentów rejestracyjnych, samochód musi zostać ubezpieczony- co najmniej w zakresie OC. Po odebraniu pojazdu z salonu, warto zapoznać się z warunkami gwarancji i dowiedzieć się, z jaką częstotliwością powinny być wykonywane serwisy mechaniczne, zwykle będzie to określony limit kilometrów lub konkretny czas. Dodatkowo, aby nowy samochód nie stracił gwarancji producenta, użytkownik ma obowiązek wykonywania przeglądów jedynie w Autoryzowanych Stacjach Obsługi i musi ściśle trzymać się terminów i/lub limitu pokonanych kilometrów. To kolejna rzecz, o której musimy pamiętać.

REKLAMA

Jeśli w pojeździe dojdzie do usterek lub będzie konieczna naprawa blacharsko-lakiernicza, samochód zastępczy otrzymamy tylko, kiedy dealer będzie nim dysponował na dany moment. W przypadku szkody komunikacyjnej, sami musimy tę szkodę zgłosić, dostarczyć do ubezpieczyciela wszystkie wymagane dokumenty wraz ze zdjęciami, poczekać na wycenę oraz decyzję o wypłacie odszkodowania, co angażuje jeszcze więcej naszego czasu. A co z sezonową wymianą opon? Na własną rękę musimy dokonać zakupu oraz zapewnić miejsce ich przechowywania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sprzedaż samochodu

Po kilku latach od zakupu przychodzi czas na podjęcie decyzji o zmianie. Poprzedni samochód możemy oczywiście oddać osobie z rodziny, ale zwykle dotyczy to pojedynczych pojazdów. Co w sytuacji, kiedy posiadamy całą flotę? Rozpoczyna się proces robienia zdjęć, wystawiania ogłoszeń, kontaktu z zainteresowanymi, umawiania na oględziny z potencjalnymi kupującymi. Inną możliwością jest przekazanie pojazdów do komisu celem sprzedaży, ale to wiąże się z kosztem prowizji, ponieważ ktoś wszystkie powyższe czynności musi wykonać za nas. Jeśli szybko nie znajdziemy kupca, konieczne będzie poniesienie dodatkowych kosztów z tytułu ubezpieczenia OC oraz przeglądu okresowego. Ponadto, podczas zakupu pojazdu, nikt nie poda nam ceny, za jaką będziemy mogli sprzedać pojazd po kilku latach. Całe ryzyko związane z utratą wartości samochodu pozostanie po naszej stronie.

Jak działa wynajem długoterminowy?

Wynajem długoterminowy nie nakłada na nas konieczności wykupu pojazdu. Opłaty ponosimy z tytułu jego użytkowania, ale ryzyko utraty wartości po okresie umowy pozostaje po stronie wynajmującego. Co więcej, płacimy za faktyczne zużycie pojazdu, a nie za całkowitą jego wartość w momencie zakupu. Konstrukcja usługi jest bardzo prosta. Po okresie umowy, możemy zdecydować czy chcemy wykupić auto, czy wynająć kolejny, nowy samochód dowolnej marki.

Co zyskujemy?

Wśród korzyści, oprócz niskiej raty obliczanej za zużycie pojazdu, wynajem długoterminowy może zawierać szereg usług zapewniających kompleksową obsługę. W racie wynajmu mogą zostać uwzględnione:

  • Ubezpieczenie komunikacyjne OC oraz AC w pełnym zakresie
  • Assistance i samochód zastępczy
  • Obsługa serwisowa pojazdu - przeglądy gwarancyjne oraz wymiana części eksploatacyjnych
  • Usługa zakupu, składowania i wymiany opon w przypadku uszkodzenia lub sezonowej wymiany

Dla wyjątkowo zabieganych użytkowników, możliwe jest również skorzystanie z usługi door-to-door, która polega na odbiorze pojazdu, wykonaniu konkretnej usługi i oddaniu użytkownikowi pod wskazany adres. Dzięki takiemu rozwiązaniu jesteśmy w stanie zaoszczędzić sporo czasu.

Podstawową i najważniejszą zaletą wynajmu długoterminowego jest przewidywalność kosztów, które są stałe przez cały okres trwania umowy. Zasada dotyczy nie tylko raty za wynajem, ale również za wszelkie usługi dodatkowe. Podpisując umowę o produkt, z góry wiemy, ile miesięcznie zapłacimy za używanie samochodu. Jest to szczególną zaletą dla firm posiadających floty pojazdów, ponieważ istnieje możliwość oszacowania kosztów zatrudnienia pracowników, którzy posiadają służbowy samochód.

Co więcej, nie musimy martwić się o to, do kogo zadzwonić w przypadku szkody komunikacyjnej, awarii samochodu czy wykonania przeglądu gwarancyjnego, wszystko możemy załatwić pod jednym numerem telefonu!

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA