REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwrot pojazdów po wynajmie długoterminowym lub leasingu operacyjnym. Nowe przewodniki PZWLP

Zwrot pojazdów po wynajmie długoterminowym lub leasingu operacyjnym. Nowe przewodniki PZWLP
Zwrot pojazdów po wynajmie długoterminowym lub leasingu operacyjnym. Nowe przewodniki PZWLP
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP) opublikował 16 czerwca 2023 r. nowe edycje dwóch przewodników zwrotu pojazdów, dotyczące aut osobowych oraz dostawczych do 3,5t DMC. Organizacja ta wprowadza również system licencyjny na komercyjne wykorzystanie swoich przewodników.

Przewodniki PZWLP

Przewodniki PZWLP dotyczące zwrotu pojazdów po wynajmie długoterminowym / leasingu operacyjnym to obecnie doskonale znany, powszechnie stosowany standard rynkowy. Dokumenty te w sposób bardzo precyzyjny regulują i opisują zasady zwrotu samochodów po okresie użytkowania oraz akceptowalne i nieakceptowalne uszkodzenia w zwracanym po zakończeniu kontraktu wynajmu / leasingu operacyjnego pojeździe

Pierwsza edycja Przewodnika PZWLP dotyczyła wyłącznie aut osobowych i została opublikowana w 2007 roku. W 2011 r. opublikowana została rozbudowana i zaktualizowana wersja tego dokumentu, która obowiązywała do tej pory. Z kolei, w 2013 roku PZWLP opublikował przewodnik dedykowany wyłącznie zwrotowi aut dostawczych (do 3,5t DMC), w pełni dostosowany do charakterystycznych cech konstrukcyjnych tego typu pojazdów oraz odmiennej od samochodów osobowych specyfiki ich użytkowania. W przygotowaniu wszystkich dotychczasowych edycji przewodników PZWLP, dotyczących zarówno aut osobowych, jak i dostawczych, eksperci Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów, byli wspierani przez firmy rzeczoznawcze Dekra i SGS. 

REKLAMA

Nowe przewodniki PZWLP z 2023 roku

REKLAMA

16 czerwca 2023 r. PZWLP opublikował gruntownie zmienione i zaktualizowane nowe wersje obydwu swoich przewodników, czyli dla aut osobowych oraz dostawczych. Skala zmian w stosunku do dotychczasowych edycji jest znaczna – począwszy od całkowicie nowej szaty graficznej, przez aktualizację poszczególnych uszkodzeń opisywanych w dokumentach, kończąc na dostosowaniu przewodników do obecnych realiów rynku motoryzacyjnego i technologii aktualnie produkowanych pojazdów oraz uwzględnieniu aut elektrycznych czy hybrydowych. Nowe Przewodniki PZWLP zostały również znacząco rozbudowane, zarówno pod względem opisów, jak i w warstwie ilustracyjnej. Większość zdjęć została wymieniona na fotografie przedstawiające współczesne pojazdy i ich elementy wyposażenia. Ponadto liczba zdjęć została znacznie powiększona - o ok. 50% w przewodniku dotyczącym aut osobowych i ok. 30% w przewodniku odnoszącym się do samochodów dostawczych. 

Podobnie jak w przypadku poprzednich edycji, tak i nowe Przewodniki PZWLP zostały przygotowane we współpracy z firmami rzeczoznawczymi Dekra i Macadam (dawniej SGS). Po raz pierwszy w historii jednak, w prace nad przewodnikami, w pełnym zakresie, zaangażowani byli również eksperci Stowarzyszenia Kierowników Flot Samochodowych (SKFS). W efekcie, nowe przewodniki, obok pozostałych partnerów, są sygnowane także przez SKFS, czyli najważniejszą w Polsce organizację zrzeszającą menadżerów flot samochodowych.   

REKLAMA

Opublikowane przez nas nowe Przewodniki PZWLP to ważne wydarzenie dla całego rynku flotowego w Polsce – mówi Robert Antczak, Prezes Zarządu PZWLP. – Jednolity i precyzyjny standard zwrotu samochodów jest bowiem strategiczny dla funkcjonowania branży, a jednocześnie rola wynajmu długoterminowego w finansowaniu w Polsce aut jest obecnie już bardzo duża. W wynajmie długoterminowym znajdowały się niemalże 3 na 10 nowe samochody osobowe nabywane w 2022 r. przez przedsiębiorców w naszym kraju. Warto mocno podkreślić, że nowe Przewodniki PZWLP po raz pierwszy w historii reprezentują tak szeroki kompromis, uwzględniając stanowiska najważniejszych w Polsce organizacji rynku flotowego, a więc PZWLP i SKFS. Dlatego, przewodniki PZWLP nigdy wcześniej nie miały takiej wartości merytorycznej, jak opublikowane właśnie ich nowe edycje.                   

Dotychczasowe wersje Przewodników PZWLP (edycja z roku 2011 dla aut osobowych i z roku 2013 dla aut dostawczych) są traktowane przez Związek jako archiwalne i nie obowiązujący już standard rynkowy od momentu publikacji nowych przewodników.   

Dalszy ciąg materiału pod wideo

System licencyjny przewodników

Wraz z opublikowaniem nowych przewodników, PZWLP wprowadza również system licencyjny na ich komercyjne wykorzystanie (np. w działalności biznesowej firm wynajmu długoterminowego / leasingowych). Dla każdego z dwóch przewodników (dotyczącego aut osobowych i dostawczych) przewidziana jest odrębna licencja, która jest wydawana na okres 1 roku, z możliwością dalszego jej przedłużania. Firmy zrzeszone w organizacji będą uzyskiwały licencje w ramach członkostwa w Związku, w pozostałych przypadkach licencje będą odpłatne. 

Ceny licencji są uzależnione od skali prowadzonej działalności w zakresie wynajmu długoterminowego / leasingu samochodów, a dokładnie od liczby rejestrowanych przez dany podmiot nowych aut osobowych lub dostawczych w poprzednim roku kalendarzowym (wg danych CEPiK). Przewidzianych jest siedem poziomów cenowych dla każdej z licencji, ceny startują od 1200 zł za jednoroczną licencję na przewodnik dotyczący samochodów osobowych oraz 400 zł w przypadku przewodnika odnoszącego się do aut dostawczych. 

Nowe Przewodniki PZWLP zostały opublikowane na zupełnie nowej stronie www należącej do organizacji www.przewodniki-pzwlp.pl, na której znajdują się również dotychczasowe wersje przewodników oraz wszelkie informacje dotyczące licencji np. cennik, formularz zakupowy, system logowania dla klientów etc.

Ważne

Dla celów niekomercyjnych, np. dziennikarskich, edukacyjnych, nowe Przewodniki PZWLP, podobnie jak w przypadku dotychczas obowiązujących wersji, pozostaną ogólnodostępne i bezpłatne.  

Źródło: Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP) - to organizacja skupiająca 19 firm, specjalizujących się w wynajmie i leasingu aut na polskim rynku flotowym. Do PZWLP należą: ALD Automotive Polska Sp. z o.o., Alphabet Polska Fleet Management Sp. z o.o., Arval Service Lease Polska Sp. z o.o., Avis Budget / Jupol-Car Sp. z o.o., mLeasing Sp. z o.o., Business Lease Poland Sp. z o.o., Carefleet S.A., MHC Mobility Polska Sp. z o.o., Express sp. z o.o. sp. k., LeasePlan Fleet Management Polska Sp. z o.o., Nivette Fleet Management Sp. z o.o., Idea Fleet S.A., Hertz / Motorent Sp. z o.o., 99rent Sp. z o.o., Rentis S.A., Sixt / EuroRent Sp. z  o.o., Volkswagen Financial Services Polska, MM Cars Rental (MM Service Lease Polska sp. z o.o.) oraz Grupa Masterlease. 
PZWLP jest członkiem zbiorowym Związku Polskiego Leasingu (ZPL), Partnerstwa dla Bezpieczeństwa Drogowego oraz Związku Przedsiębiorców i Pracodawców (ZPP). 

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

REKLAMA

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

REKLAMA

Jak założyć spółkę z o.o. przez S24?

Rejestracja spółki z o.o. przez system S24 w wielu przypadkach jest najlepszą metodą zakładania spółki, ze względu na ograniczenie kosztów, szybkość (np. nie ma konieczności umawiania spotkań z notariuszem) i możliwość działania zdalnego w wielu sytuacjach. Mimo tego, że funkcjonowanie systemu s24 wydaje się niezbyt skomplikowane, to jednak zakładanie spółki wymaga posiadania pewnej wiedzy prawnej.

Ustawa wiatrakowa 2025 przyjęta: 500 metrów odległości wiatraków od zabudowań

Ustawa wiatrakowa 2025 została przyjęta przez rząd. Przedsiębiorcy, szczególnie województwa zachodniopomorskiego, nie kryją zadowolenia. Wymaganą odległość wiatraków od zabudowań zmniejsza się do 500 metrów.

REKLAMA