REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Konsument, Mediacja

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Mediacje sposobem na rozwiązywanie sporów między firmami

Projekt ustawy o wspieraniu polubownych metod rozwiązywania sporów pomiędzy firmami ma na celu rozpowszechnienie mediacji i arbitrażu jako sposobu rozwiązywania wszelkich sporów oraz pomoże odciążyć sądy od rozwiązywania sporów gospodarczych i obniży koszt ich prowadzenia.

Przedsiębiorca będzie musiał poddać się mediacji

Ministerstwo Gospodarki zakłada, że nowe przepisy rozpowszechnią rozwiązywanie sporów między przedsiębiorcami w drodze mediacji. Dla przedsiębiorcy oznacza to, że udział w mediacji będzie mniej kosztowny oraz czasochłonny, a także pozwoli na kontynuowanie biznesu z drugą stroną, co po wyroku sądowym raczej się nie zdarza.

Czy niedozwolona klauzula umowna jest równoznaczna z nieważną klauzulą umowną?

W obrocie konsumenckim funkcjonują tzw. niedozwolone klauzule umowne. Są to postanowienia umów, które nie zostały indywidualnie z konsumentem uzgodnione oraz kształtują jego prawa i obowiązki w sposób sprzeczny z dobrymi obyczajami, rażąco naruszając jego interesy. Jakie to ma konsekwencje dla konsumenta, a jakie dla przedsiębiorcy?

Jak konsumenci szukają i kupują w Internecie?

Zakupy online na dobre już zagościły w naszej codzienności, jak się jednak okazuje sama czynność wcale nie jest tak prostolinijna jak mogłoby się wydawać. W zależności od kategorii z jakiej pochodzi poszukiwany produkt, zachowania klientów i ich ścieżka mogą wyglądać całkowicie inaczej … A to dla marketerów nieoceniona wiedza.

REKLAMA

Zmiana przepisów ułatwi mediacje gospodarcze

Rada Ministrów przyjęła założenia do projektu ustawy o wspieraniu polubownych metod rozwiązywania sporów. Przepisy mają rozpowszechnić polubowne rozstrzyganie sporów w sprawach cywilnych, zwłaszcza między przedsiębiorcami, i odciążyć sądy.

Planujesz zimowy wypoczynek? - sprawdź co powinieneś wiedzieć

Planując zimowy wyjazd, musimy mieć na względzie, że choć z prawnego z punktu widzenia nie różni się on specjalnie od wakacyjnego letniego wyjazdu, to faktycznie jego organizacja wymaga dużo więcej uwagi. Jak zaplanować zimowy wyjazd?

Jakie zmiany w upadłości konsumenckiej w 2015 r.

31 grudnia, wchodzi w życie nowelizacja ustawy Prawo upadłościowe i naprawcze, czyli tzw. ustawa o upadłości konsumenckiej. Zgodnie z nowymi przepisami konsumentowi, który popadł w tzw. „spiralę długów” łatwiej będzie ogłosić upadłość. Konsekwencją ogłoszenia upadłości konsumenckiej będzie natomiast tzw. „nowy start”, czyli umorzenie całości lub części długów.

Upadłość konsumencka w 2015 r.

Prawo upadłościowe i naprawcze w swoich regulacjach umożliwia osobom fizycznym, nieprowadzącym działalności gospodarczej ogłoszenie upadłości konsumenckiej w razie niewypłacalności. W 2015 r. wejdzie w życie obszerna nowelizacja wprowadzająca uproszczenie w upadłości konsumenckiej. Do ważnych zmian należy m.in. skrócenie maksymalnego okresu spłaty zobowiązań konsumenta.

REKLAMA

Konsekwencje dla przedsiębiorców wprowadzenia zmian w prawach konsumenta

Już 25 grudnia 2014 r. wejdzie w życie ustawa o prawach konsumenta, której celem jest zwiększenie ochrony osób prywatnych zawieranych z przedsiębiorcami, w szczególności poza lokalem przedsiębiorstwa oraz na odległość. Nowe przepisy będą jednak mniej korzystne dla małych przedsiębiorców.

Jak można wycofać się z mediacji?

Mediacja jest alternatywnym sposobem rozwiązywania sporów. W mediacjach zawsze bierze udział neutralny mediator, który pomaga stronom dojść do porozumienia. Zgodnie z kodeksem postępowania cywilnego mediacja jest dobrowolna. W związku z tym każda ze stron może w dowolnym momencie wycofać się z mediacji, jeżeli nie chce brać udziału w dalszych mediacjach bądź nie dostrzega żadnych szans na zawarcie ugody.

Będą zmiany w przepisach o mediacji

Ministerstwo Gospodarki zamierza rozpowszechnić mediację oraz inne pozasądowe sposoby rozwiązywania sporów. Planuje wprowadzenie w tym celu uproszczeń w przepisach oraz zachęt podatkowych i finansowych w postaci np. zmniejszenia kosztów, związanych ze skierowaniem sprawy do rozstrzygnięcia w tym trybie.

Projekt ustawy o polubownych metodach rozwiązywania sporów

Ministerstwo Gospodarki opublikowało założenia do nowego projektu ustawy o wspieraniu polubownych metod rozwiązywania sporów. Mają one zachęcić przedsiębiorców do częstszego korzystania z mediacji.

Nowe prawo konsumentów i obowiązki e - sklepów

Już za niecałe 3 miesiące wejdą w życie nowe przepisy o prawach konsumenta. Zmienią się przede wszystkim obowiązki przedsiębiorców prowadzących sklepy internetowe. Wprowadzone zostaną nowe regulaminy i wzory umów. Od grudnia 2014 r. konsument będzie miał 14 dni na odstąpienie od umowy zawartej na odległość.

Szkolenie "Nowe prawo konsumenckie - konsekwencje prawne nowej ustawy o prawach konsumenta" - 25 września 2014 r.

Zapraszamy na szkolenie "Nowe prawo konsumenckie - konsekwencje prawne nowej ustawy o prawach konsumenta", które odbędzie się 25 września 2014 r. w Warszawie.

Mediacja i arbitraż jako metoda rozwiązywania sporów między przedsiębiorcami

Upowszechnienie mediacji i arbitrażu jako metod rozwiązywania sporów między przedsiębiorcami to główny cel nowych przepisów przygotowywanych przez resort gospodarki. Skutkiem proponowanych zmian ma być m.in. przyspieszenie postępowań przed sądami polubownymi.

Sejm uchwalił nowe zasady upadłości konsumenckiej

Sejm uchwalił nowelizację prawa upadłościowego i naprawczego oraz dwóch innych ustaw. Nowe regulacje mają przyznawać obywatelom w trudnej sytuacji możliwość szybkiego powrotu do pracy. Wiąże się to również z odzyskanie, zdolności kredytowej.

Postępowanie mediacyjne w sprawach konsumenckich

Konsument, którego prawa zostały naruszone może dochodzić polubownego rozstrzygnięcia sporu z przedsiębiorcą przez sądem polubownym przy właściwych inspektorach Inspekcji Handlowej. Aby uniknąć drogi sądowej, można wszcząć postępowanie mediacyjne, które zrealizuje Izba Handlowa.

Rękojmia za wady fizyczne rzeczy sprzedanej

Nawet po dokonaniu sprzedaży kupujący ma prawo egzekwować od sprzedającego jego obowiązki dotyczące właściwości rzeczy. W pierwszej kolejności powinien domagać się naprawienia rzeczy lub wymiany na nową, lecz w szczególnych okolicznościach może nawet całkowicie odstąpić od umowy.

Czy e-sklep może powołać się na błąd?

Zakupy w sklepie internetowym są formą zawarcia umowy na odległość, która może ułatwić konsumentom wybór towaru i uzyskanie odpowiedniej ceny, lecz także potrafi nieść za sobą sporą dozę ryzyka. Zazwyczaj to kupujący jest bardziej chroniony przez prawo, jednak istnieją sytuacje, gdy e-sklep może nie zrealizować umowy, powołując się na błąd.

Nowe prawo antymonopolowe od 2015 r.

Nowelizacja ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów została opublikowana w Dzienniku Ustaw RP. Oznacza to, ze wejdzie w życie 18 stycznia 2015 r. Celem nowelizacji prawa antymonopolowego jest zwiększenie ochrony konsumentów oraz skuteczniejsze wykrywanie praktyk ograniczających konkurencję.

Czemu służy mediacja administracyjna?

Mediacja administracyjna to szczególny przykład mediacji pomiędzy organem administracji publicznej, a stroną w sprawie której wydano decyzję. Taka forma rozwiązania sporu ma na celu odciążenie sądów administracyjnych od składania skarg na rozstrzygnięcia organów.

Konieczne zmiany w regulaminach e-sklepów

Ustawa o prawach konsumenta z dnia 30 maja 2014 r. wejdzie w życie dopiero w grudniu 2014 r., gdy jednocześnie straci moc dotychczas obowiązująca Ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej. Ustawodawca przewidział w nowym akcie wiele zmian, z którymi powinien zapoznać się przedsiębiorca prowadzący sprzedaż na odległość.

Czy warto skorzystać z mediacji?

W Polsce wciąż najpopularniejszym sposobem rozwiązywania sporów między przedsiębiorcami jest droga sądowa mimo, że nowelizacja Kodeksu Postępowania Cywilnego wprowadziła możliwość rozstrzygnięcia konfliktu poprzez mediację już w 2005 r.

Możliwa upadłość konsumencka osób fizycznych

Sejm rozpatrzył projekt nowelizacji ustawy prawo upadłościowe i naprawcze. Projekt pozwala ogłosić upadłość konsumencką osobom nieprowadzącym działalności gospodarczej.

Zmiany w ustawie o prawach konsumenta z korzyścią dla przedsiębiorców

30 maja 2014 r. Sejm rozpatrzył uchwałę Senatu w sprawie poprawek do ustawy o prawach konsumenta. Znowelizowane przepisy ułatwią konsumentom zawieranie umów a przedsiębiorcom ujednolicą zasady odpowiedzialności za towar.

Łatwiejszy proces ogłoszenia upadłości konsumenckiej

Upadłość konsumencka powoli staje się martwą instytucją, co rodzi konieczność zmiany przepisów na łagodniejsze. Takie zmiany budzą jednak wątpliwości, czy nie spowodują nadużyć tej formy upadłości przez nieuczciwych kontrahentów.

Mediacje w biznesie

Istnieje wiele sposobów rozwiązywania konfliktów. Rozwiązywanie sporów przed sądem często związane jest z dużymi wydatkami oraz upływem czasu od wniesienia pozwu do uprawomocnienia się wyroku. Z tego właśnie powodu szczególnie w biznesie warto docenić rolę negocjacji i mediacji.

Egzekucja z opłaconej faktury

W praktyce może dojść do sytuacji w której wierzyciel żąda od nas spłacenia długu, chociaż my już tego dokonaliśmy. Jak bronić się przed czynnościami komornika w takiej sytuacji?

Postępowanie mediacyjne w prawie karnym

W postępowaniu mediacyjnym szczególnie istotne jest wyrażenie zgody na jego przeprowadzenie zarówno przez pokrzywdzonego jak i oskarżonego. Ekspert wyjaśnia na czym polega postępowanie mediacyjne w prawie karnym.

Rozwiązywanie sporów - arbitraż i mediacja część II

O arbitrażu pisaliśmy w pierwszej części artykułu, pora zająć się mediacją. Istotą mediacji jest znalezienie satysfakcjonującego dla stron rozwiązania z udziałem mediatora, który nie posiada kompetencji władczych i nie rozstrzyga sporu. Mediator powinien jedynie ułatwiać stronom osiągnięcie porozumienia, pomóc im doprowadzić do zawarcia ugody. Celem mediacji jest więc wypracowanie rozwiązania, które może zostać zaakceptowane przez strony.

Rozwiązywanie sporów - arbitraż i mediacja część I

Ciągłe zmiany zarówno w dziedzinie prawa, jak i sądownictwa powodują, że tradycyjne sądownictwo powszechne niestety nie nadąża za tymi zmianami, co wpływa m.in. na długość toczonych postępowań, ich skomplikowanie, jak i koszty. W związku z tym pojawiła się potrzeba stworzenia nowych, szybszych i stosunkowo tanich metod rozwiązywania sporów. Wśród metod rozwiązywania sporów wyodrębniamy: negocjacje, mediacje oraz arbitraż. W pierwszej części artykułu zajmiemy się arbitrażem.

Jakie koszty występują w mediacji?

Mediacja jest przedstawiana jako tańsza i szybsza alternatywa dla postępowania sądowego, jednak wielu przedsiębiorców może zastanawiać się, jak wysokie są koszty w mediacji.

Jakie zasady obowiązują podczas mediacji?

Mimo iż mediacja jest przedstawiana jako nieformalnego związywanie sporów, porównywalne nierzadko z negocjacjami, to należy mieć na uwadze, że zarówno strony jak i mediator są związani pewnymi zasadami, mającymi wpływ na kształt mediacji.

Jak dokonać zapisu na sąd polubowny?

W związku z rosnącą popularnością arbitrażu wśród przedsiębiorców, nie tylko zagranicznych, pojawia się kwestia skutecznego zapewnienia, że w przypadku wystąpienia konfliktu sprawa trafi przed trybunał arbitrażowy, a nie przed sąd powszechny.

Jakie uprawnienia ma arbiter w sądzie polubownym

Podobnie jak w mediacji gdzie główną postacią kontrolującą przebieg postępowania jest mediator tak w arbitrażu arbiter sprawuję pieczę nad właściwym tokiem rozstrzygnięciem sprawy. Arbitraż jednak posiada swoją odrębną charakterystykę, co wpływa na rolę arbitra w postępowaniu.

Co oznacza wykonalność ugody?

Niechęć przedsiębiorców wobec alternatywnych metod rozwiązywania sporu często wynika z fałszywych wyobrażeń na temat skuteczności mediacji bądź arbitrażu. W związku z możliwością poddania sporu pozasądowemu organowi i większej swobodzie w kształtowaniu możliwego porozumienia przez strony przedsiębiorcy uważają, że ugoda jest formą porozumienia się "na słowo", co, w przyszłości może zaowocować niedotrzymaniem jej warunków. Tymczasem w oczach prawa ugoda jest traktowana na równi z orzeczeniem sadowym.

Kiedy może dojść do mediacji?

Pomimo że, mediacja jest przedstawiana jako odformalizowany sposób rozwiązania sporu, strony powinny mieć na uwadze, że pewne kwestie dotyczące mediacji zostały zawarte w Kodeksie postępowania cywilnego, w odrębnym rozdziale obejmującym zarówno mediację jak i postępowanie pojednawcze. Jednym z najważniejszych regulacji jest wyznaczenie kryteriów rozpoczęcia mediacji.

Jakie zalety ma mediacja gospodarcza?

Prowadząc działalność gospodarczą przedsiębiorca nieraz będzie musiał stawiać czoła rozmaitym trudnościom, tymi rozgrywającymi się na wokandzie sądowej. Przyczyną takiej sytuacji jest wciąż popularne przekonanie, że proces sądowy jest jedynym i skutecznym rozwiązaniem dla powstałych sporów między przedsiębiorcami. Czy jednak na pewno?

Wybierając mediację lub arbitraż - porada

Wielu przedsiębiorców w trakcie swojej działalności spotyka różnego rodzaju trudności, często spowodowane przez swoich kontrahentów. Zanim jednak udamy się do sądu, warto zastanowić się nad alternatywnymi metodami rozwiązywania lub rozstrzygania sporu.

Kto jest konsumentem usług ubezpieczeniowych?

Konsument w szerokim - potocznym znaczeniu rozumiany jest jako osoba nabywająca od przedsiębiorcy towar lub usługę.

REKLAMA