REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy warto skorzystać z mediacji?

Konstancja Gierba
Konstancja Gierba
Departament Prawa Pracy - kancelaria RK LEGAL
prawo, waga,sąd
prawo, waga,sąd

REKLAMA

REKLAMA

W Polsce wciąż najpopularniejszym sposobem rozwiązywania sporów między przedsiębiorcami jest droga sądowa mimo, że nowelizacja Kodeksu Postępowania Cywilnego wprowadziła możliwość rozstrzygnięcia konfliktu poprzez mediację już w 2005 r.

Niska popularność mediacji stoi w sprzeczności z korzyściami, które w większości przypadków przynosi przedsiębiorcom z niej korzystającym. Skorzystanie z takiej formy dojścia do porozumienia ma dwie podstawowe zalety, szczególnie ważne w biznesie – czas i pieniądze.

REKLAMA

Jakie zasady obowiązują podczas mediacji?

W Polsce sądowy proces gospodarczy trwa średnio 830 dni, czyli prawie 3 lata. Jeśli konflikt dotyczy dużej części przedsiębiorstwa, efektem tego nadmiernego wydłużenia załatwienia sprawy jest bardzo często upadłość firmy, albo przynajmniej znaczne straty. W przypadku mediacji w sprawie gospodarczej trwa ona miesiąc, jeśli jest to tzw. mediacja sądowa (w trakcie procesu sądowego sąd postanowieniem kieruje sprawę do mediacji, widząc szansę na porozumienie między przedsiębiorcami) lub około kilku tygodni, w przypadku mediacji w prywatnych ośrodkach prowadzonej na podstawie umowy. Istotną zaletą czasu prowadzenia mediacji jest jego elastyczność – strony swobodnie umawiają się z mediatorem w dogodnym dla siebie terminie i miejscu, nie są w tym względzie związane odgórną decyzją sądu.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

REKLAMA

Ogromną różnicę na korzyść mediacji widać także w kosztach poniesionych przez przedsiębiorców. W przypadku drogi sądowej jest to 5% wartości przedmiotu sporu, limitowane jedynie górną granicą wysokości do 100.00 zł. Nie należy zapominać o dodatkowych opłatach, jakimi mogą okazać się ekspertyza biegłego czy zastępstwo procesowe. Koszty mediacji sądowej również zależne są od wartości przedmiotu sporu, jednak jest to zaledwie 1% tej wartości, limitowane górną granicą 1000 zł. Do takiego rozwiązania dodatkowo zachęca fakt, że jeśli strony dojdą do porozumienia na tej drodze, sąd zwróci im 75% poniesionych opłat sądowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Prywatne ośrodki mediacyjne posiadają własne cenniki, jednak nie zdarza się, by cena jednorazowej mediacji przekraczała wysokość opłat sądowych, zwłaszcza gdy stronami są duże przedsiębiorstwa.

Mediacje w biznesie

REKLAMA

Warto pamiętać także o tym, że rozwiązanie wypracowane samodzielnie przez strony i przez nie podpisane zapewnia większą stabilność ich sytuacji. W większości spraw nie dochodzi tutaj do apelacji lub innej kontynuacji sporu, rzadko kiedy trzeba korzystać z usług komornika w celu wyegzekwowania uzgodnionej należności, co niestety jest charakterystyczne dla orzeczeń sądowych. Przedsiębiorcy, którzy zawarli porozumienie, są również bardziej skłonni do kontynuowania wzajemnej współpracy w przyszłości, co pozytywnie wpływa na stosunki gospodarcze.

Mały odsetek spraw rozwiązywanych na drodze mediacji wskazuje niestety na niski poziom zaufania społecznego do takiej formy załatwiania sporów. Mediacja, mimo prawie dziesięcioletniej obecności w KPC, jest wciąż stosunkowo nową i egzotyczną instytucją. Na szczęście rosnące zainteresowanie ośrodków naukowych i powstawanie licznych centrów mediacyjnych, zarówno rynkowych jak i społecznych może zapowiadać poprawę statystyk.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Posiadanie własnej firmy to plan na przyszłość ponad 80 proc. młodych w wieku 8-14 lat

    Młode pokolenie już zarabia. Ma też sprecyzowane plany dotyczące tego, co chce robić w przyszłości. I tak, 81 proc. osób z Polski w wieku 8-14 lat chce posiadać przedsiębiorstwo, prowadzić małą firmę albo mieć poboczny biznes. Pracę dla kogoś innego wybrałoby natomiast 11 proc. badanych.

    Szef OPZZ: dodatkowe niedziele handlowe w grudniu zaskoczeniem dla pracowników

    Wprowadzenie dodatkowych niedziel handlowych jest zaskoczeniem dla pracowników, którzy niemal w ostatniej chwili dowiadują się, że muszą stawić się do pracy 10 i 17 grudnia - powiedział PAP przewodniczący Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych Piotr Ostrowski.

    Nawet 130 - z tylu różnych aplikacji SaaS korzystały firmy w 2022 r.

    Rosnący poziom cyfryzacji i powszechny model pracy rozproszonej niesie duże wyzwania związane z ochroną danych poufnych i wrażliwych. W 2022 r. firmy korzystały przeciętnie nawet ze 130 różnych aplikacji SaaS. Jak zapewnić ochronę danych poufnych w tak rozbudowanym środowisku?

    Jak karty podarunkowe mogą uchronić przed poświątecznym spadkiem sprzedaży

    Karta podarunkowa jako narzędzie generowania przychodów? Jak najbardziej. Specjaliści od marketingu nie mają wątpliwości, że nowoczesne technologie wykorzystywane w kartach mogą być kluczem do zwiększania lojalności klientów i zapewniania stałego źródła dochodów. 

    REKLAMA

    Zaskakujący rok na giełdzie. Czego spodziewać się na ostatniej prostej 2023 r.?

    To był zaskakujący rok dla rynków, wyjątkowo pomyślny. Zwłaszcza biorąc pod uwagę widmo recesji, które groziło nam jeszcze na jego początku. Czy ostatnie tygodnie roku znów są obiecujące dla giełdy?

    Branża gastronomiczna chętnie korzysta z nowych technologii. Kody QR zamiast tradycyjnego menu będą już standardem?

    Nowe technologie napędzają branżę gastronomiczną. Usprawniają pracę, zmniejszają marnowanie produktów, ułatwiają kontakt z klientem. Rozwój będzie postępował i digitalizacja to jeden z najważniejszych kierunków w rozwoju tego biznesu.

    Firmy nie są zainteresowane ulgą B+R? A może nie wiedzą, że mogą skorzystać

    Ulga B+R. Dane dotyczące wybranych ulg z rozliczenia PIT za 2022 rok są zaskakujące. W porównaniu z rokiem wcześniejszym, skorzystano z ponad 36% mniej odliczeń zmniejszających podstawę opodatkowania z tytułu kosztów uzyskania przychodów, poniesionych na działalność badawczo-rozwojową. Jak komentują to eksperci?

    Wzrost płacy minimalnej: pracodawcy będą ciąć koszty a pracownicy stracą zapał do pracy?

    Wzrost płacy minimalnej w 2024 r. będzie wyzwaniem dla przedsiębiorców. Niektórzy eksperci prognozują, że paradoksalnie może wpłynąć negatywnie na nastroje pracowników i spowodować kolejne podwyżki. 

    REKLAMA

    Akcje, obligacje, giełda, rynek kapitałowy – komentarz rynkowy - listopad 2023 r. Jak rynek zareagował na wynik wyborów?

    W listopadowym komentarzu rynkowym eksperciVIG/C-QUADRAT TFI sprawdzają jak zachowują się obligacje korporacyjne oraz skarbowe w aktualnym otoczeniu makroekonomicznym; zastanawiają się, czy rynki akcji mogą kontynuować wzrosty z początku listopada. A także analizują jak wynik wyborów przełożył się na krajowy rynek akcji. 

    Złota jesień dla branży reklamowej. Politycy dali zarobić. Nowe trendy w bilboardach

    Politycy zapewnili polskiej branży reklamowej w 2023 roku owocne jesienne zbiory. W przypadku reklamy outdoor przychody wzrosły o 25% w porównaniu z anabolicznym okresem minionego roku. To dla tego segmentu rynku dobry znak, choćby dlatego, że niebawem czekają nas dwie kampanie wyborcze. Jednak najważniejsze dla branży reklamy jest to, że nie musi ona “wisieć” na pasku polityków. Nadal tę formę reklamy najczęściej wybierają firmy z sektora handlowego. To on stoi za najbardziej kreatywnymi rozwiązaniami i inwestycjami w cyfrową część reklamy zewnętrznej. 

    REKLAMA